Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hmm sitter och funderar på hum man kan bygga en behållare till att sätta rowaphos i som sedan i sin tur kan rena vattnet. Och eftersom att jag har ett clown hotell så måste den rymmas i ena filter facket Är det någon som har nå förslag på hur man kan bygga nått som funkar? /Tom
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Som rubriken lyder. Bräckvattensakvarium. Jag vet inte i vilket forum man ska ställa frågor om bräckvatten eftersom det är varken sötvatten eller saltvatten, tänkte att det kanske finns någon kunnig här eftersom det har med salt att göra med, haha. Hur som helst, så finns det många spännande fiskar som lever i bräckvatten, men hur i fanken fungerar bräckvattensakvarium?! Jag sökt igenom hela internet och har inte fått några bra svar. Jag såg någoting på zoonen på följande länk: http://www.zoonen.com/artikel.asp?oid=761 Där skriver de att man kan ha vanligt akvariegrus och vanlig akvarieinredning, men kan man det? Jag menar, man kan ju inte ha vanlig grus saltvattensa…
-
- 9 svar
- 6,9k visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar hur plant det måste vara under akvariet för att det inte ska spricka. Min möbel är 2mm högre på ena sidan. Kan man fixa det med t.ex en frilotskiva under akvariet? Mvh. Nino
-
- 30 svar
- 4,7k visningar
-
-
Har precis dragit igång mitt 150 liters projekt. Nu är det enbart en Koralia 2 pump, Jäger Doppvärmare och 15kg Levande sten i. Har beställt skummare (Aqua Medic Miniflotor) och en ytavrinnare. Får hoppas på att det kommer i veckan. La i den levande Stenen idag och saltvärdet låg när jag kolla senast på 1.025 så det är ju kalas! Hoppas på att detta ska gå bra nu bara.. Ska köpa Levande Sand i Lerum i veckan med. Har tagit lite bilder med mobilen, blev inte så bra men man ser ju lite i alla fall. Håll tillgodo! Simma lungt! /Putte
-
- 30 svar
- 2,9k visningar
-
-
hej jag funderar på att köpa salt vattens akvarium Det ska vara mellan 100l till 600l. Hur gör man när man startar upp salthalt ph och nitrat.Vilket är bäst med eller utan sump.och vilka fiskar är lättast. Sen när man har startat upp ska man byta vatten och eller . hur sköter man sen kvariet. Jag är glad för alla svar och tips.
-
- 19 svar
- 1,7k visningar
-
-
Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?
-
- 1 svar
- 786 visningar
-
-
Hej! Har haft min levande sten i nu i snart en vecka.. Hur mycket "liv" ska man se då igentligen? Kanske ska ta mer tid innan man ser massa aktivitet? Vet ju inte riktigt hur det ska se ut. /Putte
-
- 2 svar
- 553 visningar
-
-
Hello! Vet nån vad för sorts syresten man ska ha till en Miniflotor skummare? /Putte
-
- 4 svar
- 860 visningar
-
-
Hejsan! Nino här igen. Jag tänkte att jag startar en ny tråd i samband med att de flesta nybörjarfrågor jag hade har blivit besvarade och i samband med att bygget nu kommit igång på allvar. Jag vill också meddela att det mesta av utrustningen är på plats. Jag har skummare, en del av belysningen, pump och en massa hinkar och andra tillbehör. Kvar är alltså salt, sand och tester (och allt levande + LS) En sista sak till: Min möbel (inte den vita), utan en med ny design håller just nu på att konstrueras. Jag vill inte avslöja för mycket, men jag kan säga att jag kombinerar ett projekt i skolan med möbeln och att det kommer bli riktigt,riktigt snyggt! jag lägger inte upp någ…
-
- 26 svar
- 2,8k visningar
-
-
Har en Lobophyton som jag funderar på var jag ska placera i karet? Hur vill den sitta beträffande ljus och cirkulation?
-
- 4 svar
- 816 visningar
-
-
Tjena. När ska man se aktivitet i sin levande sten? La i den i fredags. /Putte
-
- 8 svar
- 929 visningar
-
-
Hej, Jag har på allvar börjat fundera på ett litet rev i arbetsrummet och har massor av frågor. Dessutom är jag säker på att eventuella svar kommer förvirra mig mer så räkna med följdfrågor. Jag har viss vana av sötvattensakvarier sedan tidigare, och massor av vana av barn i närheten av akvarier. Drickyoghurt är OK! Hotdog grillkorv dödar allt på några timmar ... så jag har bestämt mig för ett kar med en sump som är bakom låsta dörrar och en täckskiva på karet som endast i undantagsfall flyttas på. Jag planerar att köra igång i ett 60 liters som jag har och en sump på ca 45 liter där jag gömmer skummare, doppvärmare och en del av LS. Jag känner mig lite attraherad av mini…
-
- 0 svar
- 664 visningar
-
-
Vilka vattentester bör man införskaffa som nybörjare? Jag har redan beställt en pryl för att mäta saltnivån med. Köper man stickor för Kalcium, PH, Nitrat och Fosfat? Eller finns det små smidiga maskiner? Ngt mer än ovan som behövs?
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Tänkte måla mitt akvarium på baksidan med blåfärg, har kollat runt lite bland olika handlare men inte fått något riktigt bra svar på vilken färg som blir bäst att måla på glas. Är det någon som har ett bra förslag på färg, så vore det kalasbra.
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tjena! Kan man driva denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=3380&cat=0&page=1 Med denna: http://www.pwss.nu/product.php?productid=2406&cat=286&page=1 Eller behöver man en kraftigare sak? Finns ju olika inom det märket.. Tänkte att det inte behövs så kraftiga saker till den ytavattenavrinnaren? ha det fint! /Putte
-
- 9 svar
- 966 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på mitt RSM 130. Dess invånare för tillfället är: 1 Gobiodon okinawae 1 Ecsenius bicolor 1 Synchiropus ocellatus 1 Oxycirrhites typus 1 Opistognathus aurifrons 2 Amphiprion ocellaris 1 sjöborre (Mespilia globulus) 1 pepparmintsräka 1 putsarräka 1 nakensnäcka (Coriocella nigra) 1 sandvändande sjöstjärna Sen har jag även en del mjukisar såsom Sinularia, Xenia, Sarcophyton, Lobophyton, knappolyper och stjärnpolyper samt några skivanemoner.
-
- 1 svar
- 685 visningar
-
-
Tjena. Jo jag har lite fundering på vad jag ska ha för typ av ytavrinning? Finns det någon väldigt lätt grej man kan ha? Typ bara nån "kopp" som ligger på ytan och samlar upp det.. Så man slipper massa utvändiga pumpar osv... Hade vart väldigt bra. Simma lungt! /Putte
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte
-
- 1 svar
- 715 visningar
-
-
-
Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 900 visningar
-
-
Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?
-
- 1 svar
- 632 visningar
-
-
Hello. Börjar nu dra ihop sig för uppstarten av mitt 150 liters kar. Har lite funderingar innan.. När man har köpt levande sten och sand.. Kan man lägga i allt på samma gång eller ska man lägga i levanade sten först? Kanske inte spelar någon roll.. Kan ju vara bra att veta. Sen om man ska köra i vatten först och sen blanda i salt eller ska man blanda saltet direkt i hink innan man häller i det? finns ju en del olika sätt att göra det på har jag fått för mig. Simma lungt.. Mvh: Patrik
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Jag söker lite input till mitt akvarium, det har dött oroväckande mycket på senare tid Jag målar upp scenariot, I maj så åkte jag iväg till danmark över en helg, satte mitt RSM på pellets-automatmatning, när jag kom hem så var min Coral-beauty pyts väck, den har bott i karet i tre månader och nu hade den gått upp i rök, åkte fredag morgon, hemma söndag kväll. sen efter ett tag såg en av mina putsarräkor lite trött ut, det såg ut som om den tynade bort lite, dålig färg och hans spröt hade brutits av.. jag har haft den i över ett år, och innan dess vet jag att den var ett år i ett annat kar.. dagen efter satt hans kompis och käkade på honom, då var han död.. och nu s…
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej igen Hur placerar man en sådan här i akvariet? Tänkte om det ska vara en viss del nere i vattnet och en del över ytan? http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1 Tänkte att det var rätt bra pris och kanske är ganska bra till ett 150 liters kar? Sen såg jag denna.. http://www.pwss.se/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Kanske inte spelar någon roll vilken man tar, får ju köpa luftpump oavsett Finns ju större grejer med, men detta borde väll räcka? /Putte
-
- 26 svar
- 2,5k visningar
-
-
Jag läste precis ett par inlägg om termostater på värmare som pajat och kokat allt i karet. Själv sitter jag på en 200w till mitt 144L. Riktigt overkill, jag vet men priset gick inte att motstå. Min fråga är nu, vad fan ska jag göra nu? Det skulle kännas mycket bättre om jag hade en 50W istället för den 200W jag har nu. Byte någon?
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-