Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by c.ced,

Är i planeringsstadiet av mitt första saltvattenskar. har ett 720 l helglas som är tänkt ska bli ett revkar med yterst lite fisk. Letar främst efter en planritning över ett akvarie/sump kretslopp jag såg här för nån månad sen men inte kan hitta igen ;P men är naturligtvis tacksam för all info och tips om teknik och dyl från er som hållit på med detta ett tag. /christian

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by Batty,

Efter lite paus för husbygge vill jag smaka salt igen! nån som har tips på eller länk till hur man bygger upp ett lättskött fish only kar?

• 4 svar
    • 1k visningar
  3. Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Magnus Hörkeby,

Hej! Tack för insläpp på forumet! Jag har under några dagar fullständigt slukat massor av trådar här och lärt mig en massa. Dokument som tex Saltvattenkemi for dummies är ju helt fantastiskt. Jag är fortfarande i planerings stadiet och har varit hos Triton och Aquariatech för inspiration. Kar och teknik är inte inköpt ännu för jag vill ha det mesta klart för mig hur saker hänger samman. Så min fråga är finns det några tips på nya böcker om innevånarna som jag hoppas på att få släppa ner i akvariet? Böckerna jag sett om saltvattenakvarieskötsel verkar ha några år på nacken och jag antar att det skett mycket med tekniken så där hittar jag nog bäst info här i forumet. (BTW …

5. Started by Jensan72,

När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar

• 4 svar
    • 1k visningar
  6. Started by kocknick,

Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara?

• 4 svar
    • 992 visningar
  7. Started by rolnor,

Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.

• Gilla
    • 4 svar
    • 823 visningar
  8. Started by san_miguel,

Hej. Jag har inte vägt stenen i mitt akvarium men tittat på massa bilder och tycker det ser ut att vara onödigt mycket. Tror bi jag kan ta bort lote sten? Ursäkta den usla bilden Mvh Mikael

• 4 svar
    • 958 visningar
  9. Started by bläckis,

tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.

• 4 svar
    • 1k visningar
  10. Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  11. Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel

• 4 svar
    • 933 visningar
  12. Started by macke_fisk,

Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?

• 4 svar
    • 1k visningar
  13. Started by MrRhames,

Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by JonWil,

Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p…

• 4 svar
    • 1k visningar
  15. Started by jarecki68,

Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????

• Gilla
    • 4 svar
    • 933 visningar
  16. Started by joelkorn,

Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel

• 4 svar
    • 808 visningar
  17. Går i akvarium köpa tankar! Har fastnat för dessa båda och dyker det upp ett bättre begagnat så kanske det inte spelar någon roll. Är det någon som kan berätta om för och nackdelar med avrinnings kabinett i tanken eller utanför tex underhållsmässigt olika ljudvolym och är det så att vissa komponenter i E max konceptet inte håller måttet och måste bytas ut? Måste man köpa till Red Sea Max E-260 sump upgrade för att det ska fungera tillfredsställande? Kanske det är så att jag ska köpa ett Red sea Reefers V3 250 och köpa till lampor och övrig utrustning för det blir bättre och billigare?

• 4 svar
    • 1,7k visningar
  18. Started by Tedd,

Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  19. Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…

• 4 svar
    • 997 visningar
  20. Started by Nille83,

Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?

• 4 svar
    • 996 visningar
  21. Started by Verkenius,

Hejsan, undrar lite vad ni kan tro att detta är för typ av alger. Det sitter endast på marco stenen samt där ljuset kommer på på sanden osv. Kan det vara dino eller något annat? mvh pierre

• 4 svar
    • 749 visningar
  22. Started by buffe78,

Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .

• 4 svar
    • 879 visningar
  23. Started by Kalle,

Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle

• 4 svar
    • 719 visningar
  24. Started by Tobbe,

Hejsan skulle behöva hjälp med vilket lim som är säkert att använda i ett saltkar, ska limma en del död sten över skarvar på min hemmabyggda revkeramik och undra vad som går att använda. Har funderat på smältlim, funkar det? tacksam för hjälp Tobbe

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Tonytiger,

hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst! vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony

• 4 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.