Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by san_miguel,

Hej. Jag har inte vägt stenen i mitt akvarium men tittat på massa bilder och tycker det ser ut att vara onödigt mycket. Tror bi jag kan ta bort lote sten? Ursäkta den usla bilden Mvh Mikael

• 4 svar
    • 771 visningar
  2. Started by bläckis,

tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.

• 4 svar
    • 915 visningar
  3. Hur många här på guiden kör salt i hörn akvarium? Jag funderar på att starta upp en hörn kar när ja flyttar till nya lägenheten och behöver lite bilder för inspiration av er som har hörn kar. /Tom

• 4 svar
    • 1k visningar
  4. Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel

• 4 svar
    • 833 visningar
  5. Started by macke_fisk,

Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?

• 4 svar
    • 891 visningar
  6. Started by MrRhames,

Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by JonWil,

Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p…

• 4 svar
    • 893 visningar
  8. Started by jarecki68,

Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????

• Gilla
    • 4 svar
    • 796 visningar
  9. Started by joelkorn,

Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel

• 4 svar
    • 742 visningar
  10. Går i akvarium köpa tankar! Har fastnat för dessa båda och dyker det upp ett bättre begagnat så kanske det inte spelar någon roll. Är det någon som kan berätta om för och nackdelar med avrinnings kabinett i tanken eller utanför tex underhållsmässigt olika ljudvolym och är det så att vissa komponenter i E max konceptet inte håller måttet och måste bytas ut? Måste man köpa till Red Sea Max E-260 sump upgrade för att det ska fungera tillfredsställande? Kanske det är så att jag ska köpa ett Red sea Reefers V3 250 och köpa till lampor och övrig utrustning för det blir bättre och billigare?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by Tedd,

Hej jag har skaffat nytt kar nu och flyttar nu över allt från min gamla tråd om det nya karet till en ny tråd.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  12. Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…

• 4 svar
    • 903 visningar
  13. Started by Nille83,

Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?

• 4 svar
    • 887 visningar
  14. Started by Verkenius,

Hejsan, undrar lite vad ni kan tro att detta är för typ av alger. Det sitter endast på marco stenen samt där ljuset kommer på på sanden osv. Kan det vara dino eller något annat? mvh pierre

• 4 svar
    • 621 visningar
  15. Started by buffe78,

Som rubriken lyder, funkar det ? Någon som testat ? Menar då vanliga vp rör för elinstallation .

• 4 svar
    • 769 visningar
  16. Started by Kalle,

Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle

• 4 svar
    • 503 visningar
  17. Started by Tobbe,

Hejsan skulle behöva hjälp med vilket lim som är säkert att använda i ett saltkar, ska limma en del död sten över skarvar på min hemmabyggda revkeramik och undra vad som går att använda. Har funderat på smältlim, funkar det? tacksam för hjälp Tobbe

• 4 svar
    • 946 visningar
  18. Started by Tonytiger,

hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst! vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik

• 4 svar
    • 948 visningar
  20. Started by DennisL,

Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by adels_reef,

Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.

22. Started by Stormarn,

Hej! Jag heter Pierre och är från Örebro, och är helt ny inom detta efter att ha läst på en del (och trott att jag kunde allt, vilket såklart aldrig stämmer). Så nu är jag rädd att jag kanske tagit mig ann något som är för komplicerat för en nybörjare, men skam den som ger sig. Det jag har gjort är att jag har köpt ett begagnat akvarium på 112L med fisk och allt, MEN det är problem med alla möjliga typer av alger, mestadels cyano tror jag. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra mig av med alla dom, och har inte heller mätt några värden här ikväll. Dock så är jag just nu mer nyfiken på två saker, och det är vad det är för något som syns på dessa två …

• 4 svar
    • 2,3k visningar
  23. Started by chippog,

finns det överhuvudtages literatur om att starta ett kalt saltvattenkar med fiskar och växter härifrån västkusten? böcker, artiklar, filmer?

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  24. Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?

25. Started by Christopher,

Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?

• 4 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.