Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.
-
- 0 svar
- 716 visningar
-
-
Jag har en korall som blivit överväxt av en annan. Kan man skära av den och flytta den nån annanstans istället? Eller vad/hur ska man göra? Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
-
- 3 svar
- 747 visningar
-
-
-
Vilket är bäst när man ska slå ut vissa sjukdomar och bakterier ? Jag har både ozon till skummaren och ett deltec uvc, men funderar på om det är overkill att sitta på båda pjäserna ?
-
- 2 svar
- 867 visningar
-
-
Hitta ett fint akvarium här på SG och kunde inte motstå när priset sänktes ytterligare med 500:- ner till 2000:- . diskusioner startades med regeringen här hemma, och efter nogrant övervägande och en del övertalning om att det kommer ta mindre plats än mitt 215 liters kar , fick jag klartecken att inhandla. sen började det byggas! regeringen blev surare än någonsin när sågspånet stod som än tätdimma från kl8:00 till 22:00 hela den helgen. kommande vecka blev inte heller nån dans på rosor! men idag den 30/1 2009 blev det helt klart och undanstädat , bortsett från alla nya innevånare som ska införskaffas. nu hoppas jag bara det flyter på !
-
- 168 svar
- 13k visningar
-
-
Dåså. Då ska man flytta lite större om en vecka och både lite mer i plånboken och lite mer utrymme sätter fart på fantasin. Jag vet dock inte vad jag ska ha för akvarium, men som det diskuterats i andra trådar så kan det vara lite roligt med en annan form på akvariet. Jag vet dock ej riktigt hur stort akvarium jag ska ha. Jag hittade det här på blocket, vad tror ni om att göra ett saltvattensakvarium av det? http://www.blocket.se/vi/7357495.htm?ca=15_s Det är ju bara 45 högt, men å andra sidan är det fyrkantigt vilket gör att jag inte behöver så stark belysning i kombination med att det är fyrkantigt. Kanske räcker med en MH +t5? Problemet är ju att det är oborrat, ska …
-
Hallå allihopa på SG! Jag tänkte att jag skulle visa upp mitt kar och se vad ni tycker. Karet är ett "Percula 120" 450 liters. Min teknik består av följande: *AM Aquasunlight NG 2x250w mh ink 4x54w t5 actinic blue *Deltec pf 600 kalkreaktor *Deltec nf 511 nitratreaktor *Deltec fr 509 fosfatfilter *Deltec 1000 nivåvakt *Uvc 20w *Aquatic nature 120 osmos *2 st Tunze 6060 6000 l/t *3 st Aqua bee 2000 l/t original till karet som sitter i bakfacken *AM turbo 1000 skummare original till karet *Aquatronica controller unit *Aquatronica marine density elektrod med interface *Aquatronica temperature elektrod *Aquatronica redox elektrod med interface som jag styr min nitratreaktor v…
-
- 24 svar
- 2,7k visningar
-
-
Om man skaffar sig en tunna större hink med färdig blandat vatten så man har det lite enklare att fylla på vatten, behöver det vara cilkulation i denna tunna då eller räcker det med lock på ? Mvh kenneth
-
- 5 svar
- 903 visningar
-
-
Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?
-
- 1 svar
- 636 visningar
-
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
Har haft den i 2 månader nu utan problem, alltid ätit och lekt och aldrig en vit prick. I fredags så började jag dosera redseas NO3 PO4 remover och då jag har 300L så doserades 3 ml på fredagen,lördagen och söndagen. I söndags så ändrade jag scapen på stenarna så skiten yrde i burken. Efter det så började den andas med väldigt hög frekvens, men hon var uppe och simmade och åt. Och idag så var den likadan men nu kastade den in handduken. Dom enda tänkbara faktorerna är : Redseas remover Eller att jag blandade till nytt saltvatten i torsdags i en plastfodertunna som jag fick på djuraffären. Jag pratade med affären där jag köpte fisken och han tyckte väl i princip att jag va…
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Min lilla doris hsr mått bra i flera veckor äter och simmar glatt med alla andra fiskar. Men i morse låg hon bland en korall tänkte hon vilade men efter ett tag var hon bort och tryckte vid en sten. Hon är blek om magen och kan ej simma 😳🤔 jag satte henne i mitt stora yngelkar. Den kommer dö eller hur?
-
-
- 5 svar
- 700 visningar
-
-
-
-
Kom hem efter att ha varit och firat jul och nyår med familj till ett kaos utan like. Mitt fina kar liknar nu ett av dessa algeinfesterade, helt döda karen man ofta ser på pizzerior. Medans jag varit borta har en väldigt viktig eldosa tagit livet av sig, nämligen den som styr alla pumpar. Karet har stått utan cirkulation i jag vet inte hur många dagar, men som det ser ut bra mycket mer än en vecka. Många invånare var döda, det enda som var vid liv var en bangai och en clown. Vågar jag skrapa av alla alger från sidorna eller borde jag tömma karet helt och börja om? All min sten har fått gröna luddiga alger på sig och cyano finns det mer av än jag någonsin sett. Min automa…
-
- 23 svar
- 3,6k visningar
-
-
Ursäkta den något kraftiga rubriken. men vill gärna ha ett svar så fort som möjligt. Jag köpte igår 55kg levande sten för att den sten ja hade va dålig(begagnad) la denna nya sten i en del av de gamla vatten i mitt bad kar, får ligga där tills karet är fyllt med nytt osmos vatten. Nu till problemet, min 2 åriga son hade i lite dusch tvål i badkaret! ja hälde snabbt ut vattnet, och sköljde stenen ganska nogrant, men med söt vatten (har ju inget salt vatten på kran att skölja me). Frågan är vad kan hända nu? är stenen förstörd? jag hade i stenen 4 snäckor o dom överlevde så vitt ja ser. Tacksam för svar. Mvh/joel
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
På vilket sätt är ovanstående fisk svår? Är de samma med gul kirurg?
-
-
- 22 svar
- 1,2k visningar
-
-
Idag var det dags för vattenbyte, noterade att det var en massa vitt "skit/ludd" på glaset som inte fanns där igår. Jag kunde inte se det vita röra sig av sig själv och för mig såg det inte ut som något som lever och det var rätt följsamt för det rörde sig med cirkulationen. Det är alltså inte de små hårda vita som etsar sig fast på glaset utan något annat, någon som har erfarenhet av det? Någon som kan ha en aning om vad det är genom min usla beskrivning? Har alldeles för många invånare i karet för tillfället vilket gjort att jag även matar mer, byter 10 liter i veckan. Bifogar en bild men den visar inte så mycket förutom lite prickar på frontglaset samt sidoglasen.
-
- 3 svar
- 777 visningar
-
-
Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.
-
-
- 5 svar
- 748 visningar
-
-
är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?
-
- 3 svar
- 821 visningar
-
-
Hej Har under hela hösten följt alla här på sg med stort intresse. Men nu har det blivit dags att ta tag i det hela. Har beställt ett akvarium hos glasmästaren som har måtten 65*65*65, även en sump med måtten 50*70*40. Sumpen är bredare för skåpet kommer att vara 1m brett. Karet är borrat med två 32mm ner till sumpen och ett 20mm för retur. Sumpen kommer att tre fack + ett för osmos. Dom tre facken kommer att vara 1: skummare 2: teknikfack 3: retur Har samlat på mig lite saker nu under hösten: BUBBLE MAGUS BM200P PROTEIN SKIMMER WEIPRO KA1000 CALCIUM REACTOR WEIPRO 2310 PH&ORP CRONTOLLER PROFESSIONAL DELUXE DUAL CO2 REGULATOR BUBBLE MAGUS BM-T01 DOSING PUMP Osmos R/O …
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 804 visningar
-
-
Hej! Vi har ett omstartat 350 liters Juwel med cirka 50 kg levande sten. Nu har det gått i tre månader och värdena har stabiliserat sig så det ska vara. För 7 dagar sedan köpte vi en av våra drömfiskar, en mandarin. Vi köpte även en räka och sandvändare. Nu undrar vi vilka fler fiskar som passar tillsammans med de vi har. Vi är tacksamma för tips och idéer. Tack på förhand Johan och Diana
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-