Gå till innehåll

Ove's 180-liters nybörjarbalja


oveb

Rekommenderade inlägg

Hej hopp alla salta killar och tjejer ! Jag har vetat länge att jag till sist skulle trilla dit på en saltvattensburk. Har kört växtburkar tidigare med hygglig framgång.

325 litraren så ett tag ut så här:

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk//P1030562.jpg

och den nuvarande 180:an ser ut såhär:

http://apps.berthling.com/roller/resources/oveb/L1060795.jpg

Hur som helst så har jag så smått börjat projektera för ett saltkar och

tänker mig ett nytt alternativt ett begagnat AM Percula 90. Jag gillar storleken och formatet på den baljan.

Men jag har förståss lite undringar !

Den begagnade har inte den nya "percula-skummaren" utan den äldre.

Finns det någon bra skummare man kan köpa som passar i det fack där perculan borde suttit ??

Karet säljs även utan armatur, verkar det vettigt att köpa en 150Watts för att senare uppgradera till 250 alt 2*150 när jag blivit "varm i kläderna" ??

Hmmm.. är det kanske tom så att kostnaden för ny skummare samt ny armatur gör att jag lika gärna kan satsa på en helt ny Percula 90:a ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 158
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Att köpa 150 w för att uppgradera så marginellt senare skulle jag anse vara lite dumt (för plånboken). Sen beror det ju på vad du ska ha i akvariet. ett fish only går aldeles utmärkt med ngra t-8 lampor medan en stenkorall kanske inte skulle stortrivas. Percula har jag inga erfarenheter av...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snygga växtkar, lite Amano inspirerat tycker jag :) .

Tycker inte heller det finns någon anledning att uppgradera din MH efter ett tag, bättre att bestämma sig från början. De flesta skulle nog föreslå 250w (utgår från att du ska ha ett revkar). En möjlig fördel med 150w är att de inte genererar så mycket värme och är billigare i drift. Här har du ett exempel på ett kar på 70cm under 150w (kanske skulle sett ännu finare ut under 250w):

http://reefkeeping.com/issues/2005-02/totm/index.php

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena, håller själv på att sätta upp ett P 90. Jag använde mig av den äldre amarturen och satte i 2 st extra 150wattare.

Jag har alltså 3x150w + 24w T5.

Lika bra att köpa på dig belysning som du tror du kommer behöva i framtiden, när/om du vill ha allt mer ljuskrävande koraller.

Vad gäller skummaren, hittade jag ett kar med den nya venturiskummaren så jag satte mig aldrig riktigt in i vad för övriga som skulle passa. Men har för mig att någon Tunze model ska passa!??

Annars finns också P 90 venturiskummaren att köpa separat.

/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Ove och välkommen till hobbyn och denna toppensidan!

Jag har ett Percula 90 med den skummaren som egentligen skulle medfölja P120, och kör på 150W MH i mitt kar. Tycker det känns tillräckligt för mig och har inga planer på att uppgradera då jag inte tänker skaffa mig några ljuskrävande koraller. Det enda jag ska uppgradera är storleken på karet! :) Det blir lätt så efter några år, man vill ha mer...

Finns ju ett P90 i Köp&Sälj avdelningen här på guiden, se om du kan få tag i det kanske? Tunze har flera modeller som passar i skummar-facket. Wrang, som är Admin här på sidan, har också ett P90, se om du kan få snackat lite med honom.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kommer att dyka upp ett par 250W armaturer i köp&sälj-avdelningen inom kort ;)

Ojoj... Och jag som febrilt försöker låta bli att köpa på mig någon MH-armatur nu infyr uppstartandet i vinter. Illa illa.

Hoppas du är riktigt dyr på den. :ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Det blev min gamla Juwel-balja som får lösa mitt saltbehov...

Här lite bilder på bygget:

http://www.berthling.com/oblog

Åsså har jag förståss en fråga:

Är det troligt att T5-rör klarar av att smälta mittstaget som är av plast ??

Det främsta ligger nästan kloss-emot. Det förefaller orimligt tycker jag nog själv för det går ju att hålla fingret emot röret precis hur länge som helst utan att det ens bränns liiite.

Vad tror ni ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev min gamla Juwel-balja som får lösa mitt saltbehov...

Här lite bilder på bygget:

http://www.berthling.com/oblog

Åsså har jag förståss en fråga:

Är det troligt att T5-rör klarar av att smälta mittstaget som är av plast ??

Det främsta ligger nästan kloss-emot. Det förefaller orimligt tycker jag nog själv för det går ju att hålla fingret emot röret precis hur länge som helst utan att det ens bränns liiite.

Vad tror ni ??

Fint!

Inga problem med mittstaget, har själv ett rio med 6x54w över.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Undrar när man själv trillar i saltplurret.. =)

Ja mig tog det det 30 år om man ursäktar ett mindre snedsteg på 70-talet - med dig går det mycket, mycket, mycket, mycket fortare. Det börjar bli ont om nördar på sötsidan - det är här de finns numera.

MVH Lasse

PS - Du har ju börjat läsa här - eller hur

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Nu efter 5 veckor har det hänt en del, inga alginvasioner trots en ganska snabb uppstart. Fosfatet kämpades ner med en Rowaphos sponge i ett quickfilter och jag hoppas att nollnitratkorven skall klara av det återstående nitratet (runt 20ppm).

Mer info i min blogg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...