Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by a.nils,

Ska snart starta upp mitt första salt. Undrar hur jag ska få igång cyklen bäst utan fisk. Vissa kör med flakes, andra med räkor/fisk-kött eller ammoniak på flaska. Hur har ni startat era kar, för/nackdelar? Kommer starta med 10kg dödsten och en påse levande sand i ett rsm 130. MvH Anders

• 6 svar
    • 1k visningar
  2. Då det inte följde med nån Beskrivning om Dosering, Undrar jag om nån här vet hur mycket salt de ska vara per 10L ?

• 4 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Fluval_Robban,

Hej alla Är på gång nu, har precis fått hem mitt nya kar:), JAD (Boyu) 128L HQI och undrar lite över setup:en i sumpen, som bilden nedan visar installationen som den är från fabrik, skulle vilja ha lite tips på om det är en bra setup, behöver jag verkligen ha allt?? tillägg av nått??? Hade tänkt att köra lite koraller och fiskar Anledningen till frågorna är ju egentligen att jag inte vet om sakerna sitter i rätt ordning från början kanske bara istoppat mer eller mindre hehe:) 1. 150w Heater 2. Nitrate Processor 3. Filter Foam 4. WG-428 Protein Skimmer 5. Filter Media (Bio Balls and Ceramic Rings) 5. 1400 Litre per Hour Pump 6. 9w UV Submersible Steriliser

4. Started by sunkmupp,

tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp

5. Started by sloman,

Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

• 2 svar
    • 1k visningar
  6. Started by Neostar,

Någon som vet vad det är om clownerna får svarta prickar på sig.

• 7 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Edward,

Hej! mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka? vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka? mvh

• 3 svar
    • 1k visningar
  8. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet vart man kan få tag på lite macroalger? Eller är det någon som har lite att sälja? för jag få f*n inte tag på något av det! /Mvh Tom

9. Hej Helt ny här på forumet och har massor med frågor. Håller som bäst på med att bygga mitt akvarium ett 800 l. hörn och har tänkt att köra igång långsamt senare men under tiden tänkte jag köra igång min blivande karantän med bara sand och sten. Detta för att under uppbyggnaden av stora karet kunna "odla" egen levande sten och fixa en levande sandmassa, då jag ska ha DSB i det stora karet. Min fråga är egentligen om någon har nått förslag på hur man ska lagra sand och sten tills akvariet är färdigt tex. om ls behöver vattencirkulation och i så fall hur mycket och även hur känsliga organismerna i stenarna är för vatten värdena etc. ? Jag är tacksam för alla förslag. MVH Ro…

• 5 svar
    • 1k visningar
  10. Started by H8RED,

Hej på er alla. Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen. Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha. Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm. I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps. Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få s…

• 4 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Daniel82,

Hej mitt akvarie ser inte bra utt det är jätte mycket alger både på glaset o på sanden i botten ,Hur städar jag detta . Är mitt första akvarie .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 2 svar
    • 1k visningar
  12. Started by Xanrag,

Hej, Hur ska man tänka när man ska försöka få flöde i sin tank men samtidigt inte riva upp sanden hela tiden? Jag kan inte få klart vatten känns det som eftersom det är så mycket sand som flyger runt.. Vad finns det för nybörjartips? Idag kör jag med ett utblås med roterande huvud (Hydor Flo) uppe i ena bakre hörnet och en jebao wavemaker uppe i andra bakre hörnet.

• 4 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Victor Selin,

Har länge undrat vad det är för alger jag har på min llevande sten. Den växer som träd eller som gräs och täcker stora delar av mina stenar skulle vara tacksam ifall någon kunde hjälpa. tack

14. Started by Aquaguy,

Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.

• 11 svar
    • 1k visningar
  15. Jag har ganska nyligen startat upp ett saltvattenskar efter många år med sötvatten (fokus på olika biotoper). Bakgrund Åker sällan bort några längre perioder, men familjen åker regelbundet iväg och hälsar på svärföräldrarna som bor 10 mil bort. Vanligtvis åker vi då kvällstid på fredagen och kommer hem söndag kväll, och detta gör vi en och ibland två ggr/månad. Under uppstarten har jag inte haft lysena tända, och det har inte löpt så lång tid efter det, men uppskattningsvis dunstar 4-5 dl per dygn. Akvariumet är på 128 L. Frågan Behöver jag en osmolator i tanke på mitt resemönster för att bibehålla bra värden och funktionalitet, eller är det fullt tillräckligt att jag fy…

• 6 svar
    • 1k visningar
  16. det är så att jag vill starta upp ett 320 l akvarium men vill veta mer vad som behövs för att driva det.. om det är jätte dyrt eller om det är bättre på att sattsa på ett mindre.. säg vad ni tycker och vad ni kan komma med förslag om..

17. Started by Santias,

Hej Vi har lite problem med vissa av våra koraller. Det är främst en achantestrea som verkar tackla av och många polyper har dött. Började mata den regelbundet men blev en liten förbättring för att sedan börja tyna bort igen. Sen är det den som ni ser på bilden, den har varit fin men inte haft några vita toppar som att den skall växa. Vi har haft lite problem med fosfat som varit nollat men nu är det bättre då vi slutat med Nopox dock är nitrat lite högt. Korallen har väldigt snabbt börjat bli vitare och vitare uppifrån och ner. Vad kan detta bero på? Vi kör med osmosvatten samt tillsätter endast KH nu. Bifogar bild på den senaste mätningen. …

• 8 svar
    • 1k visningar
  18. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

hej svejs jag undrar om där finns någon som har erfarenhet av deltecs kompletta akvarium.fungerar dom rakt av eller måste man komplettera med något?

• 1 svar
    • 1k visningar
  19. Started by Kimozabe,

Hej, Funderar på att hoppa in saltvattenssvängen igen. Har varit borta i ca 15 år men suget har legat där dom senaste 5-8 åren och börjar bli svårare och svårare att stå emot. En del frågor måste först rättas ut innan jag vet om min dröm kan bli verklighet. Är till att börja med orolig för just vikten. Mitt tidigare kar var ett ca 540 custom deltec med 15mm glas. Det smackade jag på golvet direkt utan större funderingar angående vikt (var ung och vild ). Sitter nu i bostadsrätt och är ovanpå det ordförande, inte snyggt om jag skulle lyckas med ett golvras. Karet jag tänkte skaffa är kanske 1600-2000*700*600, helst 2000mm långt, bl…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1k visningar
  20. Started by san_miguel,

Hej. Jag skulle vilja ha ett refugium och undrar om man skulle kunna ha en sån här i sumpen som refugium? Mvh Mikael

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by a.nils,

Hallå! Har haft karet igång ca 2 månader. Går 2st clowner i sen 1 månad. Är det för tidigt att stoppa ner en firre till?

• 3 svar
    • 1k visningar
  22. Started by ghosten,

hejsan Jag har ett 112l som jag tänkte göra om till ett saltvatten akvarium och ha några clownisar om detta går läste att ett saltvatten helst skulle vara minst 150L.... Går detta att använda som saltvatten och vad är det för komponenter som ja behöver i akvariet några tips NÅGON...... Jag har ett innerfilter med uvlampa inbyggt men va ja förstått så kan ja ej använda denna. Det är ett möbelakvarium så jag måste nog har någon form av ventilation så att jag får väck kondensen. snälla hjälp mig saltvatten har jag aldrig försökt mig på och vill gärna ha mer info om detta

23. Hej! Detta blir min första tråd sen en lång tid tillbaks. Men ett återfall av denna rogivande hobby har drivit mig tillbaks hit till detta fantastiska forum! Nu till min fråga, Angående powerheads och vågor. Alla är väll överens om att det inte är nödvändigt, men åtråvärt att skapa vågrörelser i akvariet. Hellre än att blåsa på koraller från samma håll, varje dag, varje vecka och varje månad e.t.c Mina funderingar gäller hur man återskapar vågrörelser i vattnet, eller iallafall ett varierande flöde. Man kan i princip koppla 2 billiga timers till 2 powerheads och få dom att gå on/off i korta intervaller, men detta kan väll inte vara…

• 1 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Kubiken1891,

Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?

• 5 svar
    • 1k visningar
  25. Started by RickardK,

Hej! tänkte höra vad ni tror om följande gynnare som följde med levande stenen: Det första är något som ser ut som extremt små glasrosor. Det som gör mig fundersam är den tunna stjälken och de taggiga tentaklerna. Djuret är kanske 3-4 mm högt. Stjälken är kanske 1 mm och kronan 3-4 mm i diameter. Finns både kritvita och bruna. Vår pepparmintsräka verkar inte röra dem. De har växt kanske 2-3 mm på 3-4 veckor. Glasros? Annat? Det andra är någon konstig vit förgrenande utväxt som finns på lite olika ställen på stenen. Utväxten är ca 5-6 mm: Någon som vet vad detta är? Ursäkta algerna och det förskräckliga ljuset. Blåljuset till juwelkaret är på backorder och vi lever med …

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.