Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger. Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med. Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre? I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets? Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips? Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också? Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytest…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
det är så att jag vill starta upp ett 320 l akvarium men vill veta mer vad som behövs för att driva det.. om det är jätte dyrt eller om det är bättre på att sattsa på ett mindre.. säg vad ni tycker och vad ni kan komma med förslag om..
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skaffade i fredags de 2 första fiskarna; 2 röda sammetsclowner. Än så länge mår de bra, den ena är lite feg och gömmer sig rätt mycket. Va väldigt orolig i början att jag hade fått 2 hanar, då de hela tiden stirrade på varandra och simmade mot varandra när de var i påsarna, (kille i affären var inte säker på hur man såg skillnad på de) men sen när de släpptes ut i karet, tydde de sig till varandra rätt snabbt. den mindre slog den lite större i fejan med stjärtfenen en två gånger men nu är det lugnt, så jag hoppas det är en hane och en hona. De är lite jobbiga att mata, då de är lite tröga att fatta att det är käk som kommer uppifrån, så mycket hamnar på sanden och det rö…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Funderar på att hoppa in saltvattenssvängen igen. Har varit borta i ca 15 år men suget har legat där dom senaste 5-8 åren och börjar bli svårare och svårare att stå emot. En del frågor måste först rättas ut innan jag vet om min dröm kan bli verklighet. Är till att börja med orolig för just vikten. Mitt tidigare kar var ett ca 540 custom deltec med 15mm glas. Det smackade jag på golvet direkt utan större funderingar angående vikt (var ung och vild ). Sitter nu i bostadsrätt och är ovanpå det ordförande, inte snyggt om jag skulle lyckas med ett golvras. Karet jag tänkte skaffa är kanske 1600-2000*700*600, helst 2000mm långt, bl…
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar på vilket nano jag ska uppgradera till. Både red sea och aqua medic är på 80 liter men priser är nästan det dubbla på RS. Men tror skåp ingår då. Vilket skulle ni råda mig till?
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har ganska nyligen startat upp ett saltvattenskar efter många år med sötvatten (fokus på olika biotoper). Bakgrund Åker sällan bort några längre perioder, men familjen åker regelbundet iväg och hälsar på svärföräldrarna som bor 10 mil bort. Vanligtvis åker vi då kvällstid på fredagen och kommer hem söndag kväll, och detta gör vi en och ibland två ggr/månad. Under uppstarten har jag inte haft lysena tända, och det har inte löpt så lång tid efter det, men uppskattningsvis dunstar 4-5 dl per dygn. Akvariumet är på 128 L. Frågan Behöver jag en osmolator i tanke på mitt resemönster för att bibehålla bra värden och funktionalitet, eller är det fullt tillräckligt att jag fy…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har jag lagt ner mitt stora kar. Grabben vill ha ett eget kar på sin kar så jag tog fram mitt gamla nano som går att köra söt/salt. Hur som helst. I ett halv år körde jag nanon som salt med en rio skummare som lät ungefär lika mkt som mitt 320L med lampa/skummare Frågan är om rio skummaren ngnsin gjorde nytta, den skummade istort sett aldrig utan fungerade troligen mer som lite cirkulation tillsammans med pumpen. Frågan är: Går det körde nanot med samma metod och skita i rio skummaren och helt enkelt byta vatten lite oftare ?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Undrar lite hur lång livslängd sugproppar som är i saltvatten? Blir de snabbt stela och och tappar sugförmågan?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjoho..nu har drömmen slagit in har startat mitt saltvatten..=)) har ett kar på 300 liter som jag fyllt upp och har rätt salt mängd som mätaren visar..har bara krus i nu..när får jag slänga i min levande sten? MvH Johan
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Helt ny här på forumet och har massor med frågor. Håller som bäst på med att bygga mitt akvarium ett 800 l. hörn och har tänkt att köra igång långsamt senare men under tiden tänkte jag köra igång min blivande karantän med bara sand och sten. Detta för att under uppbyggnaden av stora karet kunna "odla" egen levande sten och fixa en levande sandmassa, då jag ska ha DSB i det stora karet. Min fråga är egentligen om någon har nått förslag på hur man ska lagra sand och sten tills akvariet är färdigt tex. om ls behöver vattencirkulation och i så fall hur mycket och även hur känsliga organismerna i stenarna är för vatten värdena etc. ? Jag är tacksam för alla förslag. MVH Ro…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Går i tankar att beställa nytt kar ifrån diamant aquarium i tyskland. Är dom något att ha och hur är byggena ? Funderar på ett som är 180*70*60, men när man väljer optiwhite, är det alla 3 sidor då eller är det bara framsidan ? Är man dum om man beställer ett mindre akvarie 130*50*50 som sump när man endå handlar av dom ? Frakten är inget att orda om, jag har en kollega som hämtar upp det med lastbil. Har ni andra tankar och ider så hojta gärna till.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka? vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka? mvh
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa! Detta blir mitt första inlägg efter att ha läst hundratals haha. Jag är en absolut nybörjare som köpt ett begagnat kar. Juwel Lido 200 med all teknik. Förra ägaren har haft problem med alger då han ej haft ork med akvariet och har slarvat en del (hans egna ord). Jag har googlat och läst böcker så gott det går men är fortfarande osäker på vad jag eg har i mitt kar. Jag skulle behöva hjälp med placering av mina streamers. Jag har en turbo och en svag. Turbon blåser bort all sand från ena hörnan av akvariet och verkar hålla korallerna gömda. Har testat olika placeringar men inte hittat ngt som riktigt passar.. Sen skulle ja gärna …
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett filter med två kammare. Tänkte ha levande sten i den ena och kol i det andra. Tyvärr hade de inte lövande sten i de proportionerna att det gick att använda på det sättet. Dock fick jag levande sand över... Kan man lägga det i en nylonstrumpa och ha i filtert eller det bara kommer att slamma ner?
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har skummare och jag har fyllt sumpen med levande sten, ska jag dra upp någon sten från sumpen och lägga filter? Läser man om det så gör alla helt olika
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Då det inte följde med nån Beskrivning om Dosering, Undrar jag om nån här vet hur mycket salt de ska vara per 10L ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej på er alla. Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen. Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha. Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm. I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps. Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få s…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hör på folket här att 10% i veckan , 20% i månaden osv... jag har ett 58 liters clownhotell ocha har bytat 10 liter i veckan, vilket är cirka 17 % då =) är det för mycket och är det mer nackdelar att byta så mycket än fördelar? mvh mange
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
Hej, Hur ska man tänka när man ska försöka få flöde i sin tank men samtidigt inte riva upp sanden hela tiden? Jag kan inte få klart vatten känns det som eftersom det är så mycket sand som flyger runt.. Vad finns det för nybörjartips? Idag kör jag med ett utblås med roterande huvud (Hydor Flo) uppe i ena bakre hörnet och en jebao wavemaker uppe i andra bakre hörnet.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-