Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nelli,

Hej, jag 2 typ av BTA och den gröna trivs bra och brukar dela sig en gång om året, medan dom röda "entacmaea quadricolor" blir mindre och mindre under åren... Om någon kan tipsa om orsaken skulle vara väldigt tacksam!

2. Started by Kimozabe,

Så, Då börjar planeringen av ett nytt akvarium. Lyckas jag få viktiga tekniska bitar på plats så kommer det att stå ett i vardagsrummet nästa sommar (en del att fixa innan). Grannen byter förråd med mig i källaren så jag kommer att stämpa upp golvet och även kapa parkett, furugolv och reglar så jag kommer ner på betongen med ställningen. Nu till frågan: Fick rådet att tänka 2 gånger innan jag skaffade ett kar som är 70cm brett och 80cm högt då det blir skit att komma åt. Tänkte att måtten kommer vara, l*b*h i cm: 220-230*60-70*60-80 Vad säger ni som har erfarenhet? Mvh Kim

• Gilla
    • 5 svar
    • 970 visningar
  3. Started by Daniel82,

Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel

• 5 svar
    • 970 visningar
  4. Started by jetstar,

då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik

• 4 svar
    • 970 visningar
  5. Started by Aquaguy,

Är den här nått att ha? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9725?osCsid=a28b761d058419a684c295094e1a4295

• 8 svar
    • 969 visningar
  6. Started by Xanrag,

Hej, Hur ska man tänka när man ska försöka få flöde i sin tank men samtidigt inte riva upp sanden hela tiden? Jag kan inte få klart vatten känns det som eftersom det är så mycket sand som flyger runt.. Vad finns det för nybörjartips? Idag kör jag med ett utblås med roterande huvud (Hydor Flo) uppe i ena bakre hörnet och en jebao wavemaker uppe i andra bakre hörnet.

• 4 svar
    • 969 visningar
  7. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet vart man kan få tag på lite macroalger? Eller är det någon som har lite att sälja? för jag få f*n inte tag på något av det! /Mvh Tom

• 3 svar
    • 969 visningar
  8. Started by redrobjem,

Hur länge klarar sig mjukkoraller ovanför vattenytan? Jag köpte en LS som förvarades i en påse den hade någon slags mjukkorall eller svamp på sig och nu undrar jag om den riskerar och dö den halvtimme den låg i påsen?

• 4 svar
    • 969 visningar
  9. Started by Cherry,

Tjena, Jag har köpt ett 58 Liters clownhotell. Lite information om akvariet detta fick man med: * Biofiltersystem inklusive vattenpump, filtervadd, filterpåse, bio-bollar, aktivt kol och keramiska ringar. * Komplett ljussystem med LED-lampa och UV-ljus. * Doppvärmare och skummare. * Öppningsbar ramp av kraftig ABS-plast med dubbel tystgående kylfläkt. Rampen kan fällas upp för enkel skötsel, och även skjutas bakåt så att den hänger på baksidan av akvariet. Är det något mer än det jag kommer behöva? Tänkte även ha en ls men vet inte riktigt hur stor jag ska ha skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips om storlek och kostnad lite sånt om lsen. Tänkte skaffa mjuka koraller…

• 1 svar
    • 969 visningar
  10. Started by bläckis,

tjena det är bläckis här, nu va det ett tag sen jag började med saltvatten och otroligt nog så gick det snabbare en väntat, att komma i gång me det jag har 2st clowner, 2 st blenider, 2 räkor, 1 snigel för att jag hade en krabba som följt me levande sten som åt upp dom andra=( .Men jag lyckades att ta bort ohyran,nu undrar jag om någon kan tippsa mig on någån annan firre som kan gå bra me dessa jag har.

• 4 svar
    • 969 visningar
  11. Started by per-åke,

Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?

12. Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon

• 2 svar
    • 968 visningar
  13. Started by magnus1982,

min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !

• 7 svar
    • 968 visningar
  14. Started by krejsi,

tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack

• 3 svar
    • 968 visningar
  15. Started by taspan78,

Hej undrar varför fick jag skummigt vatten i karet sedan sista vattenbyte? alla mätningar idag normala...är det nån som har nån Idee vad kan det berör på eller om jag måste Göra nånting ommdetta?jag har nyligen köpte en havsanemon som värkar trivs bra därinne ...är det nåt som bag måste tänkte på? Tack på förhand tas

• Gilla
    • 8 svar
    • 968 visningar
  16. Started by Caroline,

Hej Nu har jag kommit så långt att mitt akvarium är monterat och står på sin plats så nu kommer en hel del nybörjarfrågor Jag tänkte åka och köpa osmos vatten ( till att börja med) hur blandar jag saltet? när jag hällt i vattnet i karet eller innan? visst häller jag i ca halva akvariumet med vatten för att sedan börja bygga mitt rev? när jag är klart så häller jag i resten av vattnet..hur långt upp mot kanten? ska sanden i efter att allt vatten är påfyllt? Jag kommer använda mig av red sea live base, har 10 kg hemma räcker det? ( 250l ink sump) vilka tester behöver jag köpa? hur länge ska jag vänta med att sätta i dom lägr…

17. Jag sponanköpte nyligen en begagnad tank till en mycket billig penning från en handlare här i Beijing som la ner verksamheten. Detta blir nu mitt andra försök efter att med varierad framgång försökt mig på en liten tank med kass teknik tidigare. Nu hoppas jag kunna få till vattenvärden som gör koraller glada. Här följer lite info kring akvariet, vilket förhoppningsvis gör det enklare för er experter att ge mig riktiga råd framgent. Dimensioner Tank: 765L (180L*85H*50B) Sump: (inkl. Refugium) 280L Belysning MH 3*400W (2*14K, 20K), 2*54W, Totalt 1308W Rening Skummare: Aqua Excel 600 Mekaniskt filter: Filtervadd och strumpa under ett av avrinningsröre…

• 5 svar
    • 967 visningar
  18. Started by akejan,

Hur vet jag att jag har lagomt hög ljusstyrka på min ramp? Ljust nu har jag 40/70 mellan 11-16 men programmet startar 10 och avslutas 22.. Kan det vara för klent?

• 2 svar
    • 967 visningar
  19. Started by Daniel82,

Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?

• 4 svar
    • 967 visningar
  20. Started by mac_artur,

Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias

• 4 svar
    • 967 visningar
  21. Hej har ett nystartat kar sen 6v tillbaka. När kan jag börja köps sjöborre samt sjöstjärna sandvändare?

• 6 svar
    • 966 visningar
  22. Started by jizeta,

Hej! Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg... Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250. Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator. Måste jag köpa till ytterligare tillsatser? Tacksam för svar...

• 5 svar
    • 966 visningar
  23. Started by OlleModéerGlatz,

Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs

24. Started by Peppz,

Investerade i 10kg sten idag och fick en massa goa grejjer med, ett gäng skivanemoner, nån korall, ett 30tal blåa sjöstjärnos mm. å detta "kladd": http://hem.bredband.net/b154438/smet1.jpg Färgerna på bilden är inte riktigt korrekta... det röda är mattröda kalkalger eller nått sånt, och "kladdet" är genomskinligt med nått ljusblått inuti. En bild till här på ett annat ställe på samma sten: http://hem.bredband.net/b154438/smet2.jpg Vad är dedär förnå? Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 966 visningar
  25. Started by arnstad,

vad tror folk om denna lampa för ett litet refugium? https://www.lightinthebox.com/sv/1set-18w-eu-kontakt-led-vaxtlampa-e27-e14-80-lysdioder-smd-5730-led-lampor-varmvit-rod-bla-uv-1600-2400lm-300-1200k-ac-85-265v_p6440234.html?utm_campaign=cartcross&prm=1.10.4.0

• Gilla
    • 6 svar
    • 965 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.