Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P
-
- 2 svar
- 938 visningar
-
-
min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !
-
- 7 svar
- 938 visningar
-
-
Hej! Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda? MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 938 visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag är nybörjare på detta med saltvattenfiskar . O jag har litter fråger som jag hoppas kan få hjälp med ?? Det jag har just nu är Koralsand Levandesten färdigköpt saltvatten pump cycle akvariest är 60 liters Nåt mer som behövs i akvariet? Hur länge ska jag vänta innan fisken o korallen ska i ? Vilka sortes fisk kan jag ha hur många ? Hoppas att man kan få litte svar . Tack Mvh Daniel Vilka koraler ska jag ha?
-
- 4 svar
- 938 visningar
-
-
Hej är i full gång med att starta RSM 130. Har problem med micro bubblor som jag inte får bort. Är det någon som har haft detta problem eller har en lösning på detta. Är tacksam för alla svar. Steven
-
- 4 svar
- 937 visningar
-
-
halloj! länge sen man var här nu, men har ju ett 180 liters som funkar bra, nu vill jag uppgradera till mitt 350 trigon, har inget avanserat i tänkte flytta allt från 180 till 350 och fylla på eftersom har just nu bara 2 st clowner som går i karet, kan man ha vanlig blästersand tillsammans med levande sand? har satt in juvels svarta bakgrund i karet, gör det nått? måste pumpen bort? kan man inte ha den och typ makaroner i? har skummare och 2 nano stream pumpar får jag ideer och tips om hur jag gör böst?
-
- 8 svar
- 937 visningar
-
-
Hejsan! Är det någon som vet något om deltec type 35 filter? Funderar på om det skulle funka för att konvertera mitt sötvatten. http://www.deltecaquariumsolutions.com/CoolStuff.htm /Roger
-
- 2 svar
- 937 visningar
-
-
Då det inte följde med nån Beskrivning om Dosering, Undrar jag om nån här vet hur mycket salt de ska vara per 10L ?
-
- 4 svar
- 937 visningar
-
-
Jag hade en liten "fiskskaal" nar jag var liten och var val kanske inte saa valdigt fortjust i det. Vilket ar lite alarmerande. Men daremot ar jag totalt fashinerad av storre akvarier och alskar riktigt stora som paa t.ex. Universeum. Ar det rimligt att man direkt hoppar in paa stora akvarier utan att skala upp? Eller ar detta en vanlig kansla och det slutar med att man bara ger upp och med mer pengar slangda i sjon?
-
- 3 svar
- 937 visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 937 visningar
-
-
Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?
-
- 5 svar
- 937 visningar
-
-
vet inte om det finns här innan men hittar inget när jag söker,endast hittat lite när jag sökt på olika problem ... tänkte här kan vi skriva vilka djur som man kan ha nytta till vad typ bara att ta citera och fylla på listan tills vi har en lång fin lista som hjälper oss nybörjare här pepparmintsräka - äter glasrosor
-
- 6 svar
- 936 visningar
-
-
Nu har jag lagt ner mitt stora kar. Grabben vill ha ett eget kar på sin kar så jag tog fram mitt gamla nano som går att köra söt/salt. Hur som helst. I ett halv år körde jag nanon som salt med en rio skummare som lät ungefär lika mkt som mitt 320L med lampa/skummare Frågan är om rio skummaren ngnsin gjorde nytta, den skummade istort sett aldrig utan fungerade troligen mer som lite cirkulation tillsammans med pumpen. Frågan är: Går det körde nanot med samma metod och skita i rio skummaren och helt enkelt byta vatten lite oftare ?
-
- 6 svar
- 936 visningar
-
-
hej. jag har haft fjärilsfiskar, men pincett eller silverband fisken går inte bra hos mig, jag undrar ni som har silver band fjärilsfisk,vad matar ni era fisk med, förutom artemia.
-
- 2 svar
- 936 visningar
-
-
Idag köpte jag en Harley Quinn räka som såg ut att må bra tills nu att jag hittade den död, vad kan problemet vara? Jag lät den sakta acklimatisera sig i påsen medans det salt läckte in vatten från mitt akvarium, Vet inte vad jag ska göra nu... Behöver verkligen komma på vad problemet kan vara
-
- 8 svar
- 935 visningar
-
-
Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer
-
- 2 svar
- 935 visningar
-
-
Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.
-
- 11 svar
- 935 visningar
-
-
Har sett några saker jag gärna vill ha lite input på: 1. Några små "kuddar" - kan det vara svamp? De är ljuslila/rosa-aktiga ungefär som de ljusare kalkalgerna. Ser 4-5 st utspridda med några cm mellanrum - de största är kanske 1 cm i diameter. Det konstiga med dessa är att den första jag såg försvann, men nu har jag sett mer i en lite skuggigare del av akvariet. Dessutom hade den första jag såg samt 3 av de nya (de som är lite större) som konstiga vita trådar 1-2 cm långa som sticker ut och vajar i strömmen. Eller jag tror de sticker ut, men det kanske är nåt annat som bara av slump visar sig i anslutning till "kuddarna". Kollat bilder på cyano och de jag sett är alldele…
-
- 1 svar
- 934 visningar
-
-
Har gått över från Red sea till Reef Octopus. Tidigare när jag bytt vatten med Rea Sea-saltet så har skummaren skummat efter kanske 2-3 dagar. Men nu fyllde den halva koppen på 2 dagar. Det första jag tömde ur koppen var nästan rött. Nu har det gått någon dag och den skummar på rätt bra fortfarande, dock är det grönt och härligt nu. Allt levenade ser ut att må bra. Men frågan är, är där så mycket sk*t i det saltet så skummaren får gå på högvarv? Eller vad kan det bero på?
-
- 2 svar
- 934 visningar
-
-
Någon som har ett tips om hur man får bort proteinhinnan utan ytavrinning? Jag har ett 350 Liters med en Deltec mce 600 och två streamers ca 4000 L/h var riktade rätt mycket mot ytan men det hjälper inte.
-
- 6 svar
- 934 visningar
-
-
Hej, Hur ska man tänka när man ska försöka få flöde i sin tank men samtidigt inte riva upp sanden hela tiden? Jag kan inte få klart vatten känns det som eftersom det är så mycket sand som flyger runt.. Vad finns det för nybörjartips? Idag kör jag med ett utblås med roterande huvud (Hydor Flo) uppe i ena bakre hörnet och en jebao wavemaker uppe i andra bakre hörnet.
-
- 4 svar
- 933 visningar
-
-
Jag sitter och läser och planerar och håller på...för mitt första akvarium. Om man vill pussla ihop sina delar själv - alltså inte köpa ett kar med all teknik monterad - hur tänker man när det gäller själva karet? Säg att jag vill ha ett 300 liters. Kan jag inte köpa vilket 300 liters som helst då? Är det någon skillnad på söt och saltvattenskaren. Alltså bara själva akvariet? Finns det nåt speciellt märke som är bra, eller hur väljer man?
-
- 2 svar
- 933 visningar
-
-
Sitter och ska beställa några vatten tester. men vilket märke rekomenderar ni här på guiden? Samt är det någon som använder Aquarium systems sea buffer här?
-
- 5 svar
- 933 visningar
-
-
Hej Kom hem efter jobbet idag och trodde jag hade lite vatten i sumpen då det såg ut som syre bubblor på rutorna, När jag tittar närmare så är det nån slags djur, men vad?? Nyttiga eller bör jag vara orolig,det är hur många som helst och små vita varelser
-
Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej
-
- 4 svar
- 933 visningar
-