Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…
-
- 4 svar
- 903 visningar
-
-
Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.
-
- 5 svar
- 903 visningar
-
-
Hur länge måste vattnet stå innan fosfattest? vi lakar ur sten (f.d levande sten) och byter vattnet 2ggr/dag. Nu i helgen har vi hållet på i två veckor och det har mer eller mindre slutat lukta illa så vi tänker ta ett fosfattest, men jag tänker att vattnet måste ha vissa tis med stenen för att testet ska ge ev. Utslag?
-
- 3 svar
- 903 visningar
-
-
-
Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte
-
- 5 svar
- 903 visningar
-
-
Om man skaffar sig en tunna större hink med färdig blandat vatten så man har det lite enklare att fylla på vatten, behöver det vara cilkulation i denna tunna då eller räcker det med lock på ? Mvh kenneth
-
- 5 svar
- 903 visningar
-
-
Borrade 2 st hål i akvariet och det första blev bra men på det andra så lossnade en glasflisa på 2-3mm precis bredvid hålet. Kommer det hålla tätt eller måste jag åtgärda på nåt sätt?
-
-
- 3 svar
- 903 visningar
-
-
-
jag funderar över att skaffa mig ett saltvattensakvarium och har läst på många sidor men har inte riktigt kommit på allt vad man behöver. så nu frågar jag er, vad behöver jag för att få ett fungerande 100L akvarium om jag kan ha både koraller och fiskar i? Vad ska alla värden ligga på ? Vilket tester behöver jag?
-
- 7 svar
- 902 visningar
-
-
När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?
-
- 4 svar
- 902 visningar
-
-
Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 902 visningar
-
-
-
Vad är det som växer ser ut som en liten anemon är det någo som har en ide. Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 5 svar
- 901 visningar
-
-
Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan
-
- 4 svar
- 901 visningar
-
-
Hej e helt grön på detta med saltkar. Men ska skaffa ett 130-200L kar till saltvatten. Har hört att det e nått hål i dom så man saltvatenskaren som e till sumpen. Men kan men inte borra ett sådant hål sj i ett vanligt kar? Vad skulle kostnaderna bli tror ni? på ett 130-200L kar? tro det kommer bli 130L eller 150L Vill ha koraller och fiskar ska ha clowner å lite mer men inte så extremt mycket. Har ni tips på sidor där man kan köpa tillbehör till saltvattenskar? Kan även tänka mig att köpa begagnat. Var kan man läsa fakta om saltkar? Tack för svar Anna.
-
- 7 svar
- 901 visningar
-
-
vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh
-
- 4 svar
- 901 visningar
-
-
Hej.. Jag har ett 250liters med 8kilo ls och 3 clowner i... Om jag nu lägger i ny ls 10kilo och levande sand 10kilo" börjar då nitrifikations cykeln att gå om igen ?
-
- 4 svar
- 900 visningar
-
-
Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )
-
- 7 svar
- 900 visningar
-
-
Tänkte starta en tråd där ni kan få se mitt kar och jag kan ställa frågor såhär långt. Akvariet är ett klassiskt 112 liters med 54 liters sump. Det har varit igång i cirka en månad nu, och det är rätt snålt med koraller och levande. Tekniken är följande: Skummare: TMC V2 120 Cirkulation: SEIO 530 & returpump Innerfilter: Ett litet 400 l/t för eventuell aktiv kol användning Doppvärmare: 100 w Ljus: Egenbyggd LED Levande är följande: 3 Chromis viridis 3 Eremiter 4 Astreasniglar 1 Sandvändande sjöstjärna Lite fraggade mjukkoraller Jag har en del frågor om några saker. Kan det vara så att eremiterna sliter ut varandra ur varandras skal, för från början hade jag fem? Äv…
-
- 7 svar
- 900 visningar
-
-
-
Hej jag är ny på det här forumet och har för tillfället sju kar med enbart Tanganyika. Men jag har tänkt att starta upp ett 312-liter saltkar. Jag hade tänkt att ha enbart fiskar till en början. Vad behöver jag? Jag har ett ytterfilter eheim 2215 och två cirkulationspumpar med filtermatta som sammanlagt ger en cirkulation på 3000liter/timmen skulle jag kunna använda det? Och sen till belysningen om man bara har fiskar kan det då räcka med T8-rör och hur många i såfall? Sen har jag förstått att man behöver en proteinskummare. Har ni förslag på någon billig och bra? Vilka fiskar skulle man kunna ha?
-
- 1 svar
- 899 visningar
-
-
-
Jag är nybörjare i allra högsta grad.... en sak som man kan unders över? När man får den konstiga iden att dra igång ett saltkar med allt krångel som kan hända så känns det som om man enter the black zon of Mystery!! Alla har haft problem hit och dit, sjukdomar, alger,djur som inte ska vara i karet etc etc listan är lång... Jag brukar titta på TANKED en kanon serie där det byggs saltvattensakvarium i de mest spektakulära former och storlek. Och vad gör de när allt är klart för att fylla med liv... inte fan börjar de med vatten och sten och väntar 7-9 veckor, allt åker i på en timme eller två???? Skulle vara kul att se hur akvarierna ser ut efter ett par veckor?? Bara en f…
-
- 2 svar
- 899 visningar
-
-
Om jag skulle beställa dethär från Triton: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 + http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=680⊂=0&page=1 Vad skulle jag då mer behöva kompletera med? Det jag kan komma på är en starkare pump, och att försöka fåtag i en bra men ekonomisk osmos. Något mer?
-
- 1 svar
- 899 visningar
-
-
Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…
-
- 4 svar
- 898 visningar
-