Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Japp då har mitt livs första saltvattenäventyr börjat på riktigt, kört in levande sand och stenar ordentligt, bra vattenvärden. Nu börjar det bli dags att populera karet, eftersom det endast är 20l så är en kombination av roliga arter som samtidigt agerar städpatrull önskvärt eftersom jag förstått att det inte går att ha hur fullt så många arter i sådan liten miljö. Kommer ej ha någon fisk i detta pyttekar. Min första skiss är någon typ turbosnäcka och en vacker räka (ni får gärna kommentera vilka som lämpar sig bra och inte) Vad har ni för förslag?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hur ofta brukar pepparmintsräkor ömsa, är det olika, eller är det en gång i månaden? Min ömsade för inte alls länge sedan 1 / 2 veckor sedan och nu idag hittade jag att den ömsat igen.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har ganska nyligen startat upp ett saltvattenskar efter många år med sötvatten (fokus på olika biotoper). Bakgrund Åker sällan bort några längre perioder, men familjen åker regelbundet iväg och hälsar på svärföräldrarna som bor 10 mil bort. Vanligtvis åker vi då kvällstid på fredagen och kommer hem söndag kväll, och detta gör vi en och ibland två ggr/månad. Under uppstarten har jag inte haft lysena tända, och det har inte löpt så lång tid efter det, men uppskattningsvis dunstar 4-5 dl per dygn. Akvariumet är på 128 L. Frågan Behöver jag en osmolator i tanke på mitt resemönster för att bibehålla bra värden och funktionalitet, eller är det fullt tillräckligt att jag fy…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Jag ska starta ett 63 liters salt utan sump och skummare. Kommer självklart byta 10-20% vatten i veckan. Nu till mina frågor: 1) Jag tänkte använda mig av ett vanligt internt filter som används i sötvatten, kommer byta det vita bomullsfiltret 2ggr i veckan så det inte samlas bakterier. Ska även ha aktivt kol i innefiltret. Vad tror ni om denna lösning? Har som sagt ingen sump så detta känns bäst för att rena vattnet. Kommer även ha ca 7kg levande sten och 5kg levande sand.vi karet finns även 2 streamerpumpar. Mycket tacksam för svar.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
min vita korallsand har nu fyllts med en massa brunt skit. förmodar det är kisel alger. stämmer detta?? vad ska jag göra för att bli av med detta ??? det är otroligt fult !
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Behöver lite råd ång en doserings pump. Just nu dosersr jag med sprutor dagligen men känner att en pump skulle underlätta betydligt. Så en pump på 4 kanaler har jag tänkt mig. Så vilka är bra och vilket pris är rimligt? Tack på förhand. Johan B
-
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Ska börja lite smått med saltvattensakvarium och undrar var det finns några butiker i östergötland? Mvh/Tozze
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har slitit med det varje gång jag städat karet, men nu har jag inte gjort det på 2 månader. Först blev där massor med gröna alger, men nu börjar kalkalgerna komma. Så frågan är, måste man skrapa bakrutan? Nu menar jag inte om man tycker det är fullt eller snyggt, utan för vattenkvalitén.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett filter med två kammare. Tänkte ha levande sten i den ena och kol i det andra. Tyvärr hade de inte lövande sten i de proportionerna att det gick att använda på det sättet. Dock fick jag levande sand över... Kan man lägga det i en nylonstrumpa och ha i filtert eller det bara kommer att slamma ner?
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett gäng sniglar i mitt 125 literskar. Om en snigel skulle dö, blir vattnet förstört då? Är det så allvarligt att fiskar kan dö?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Funkar det här eller är jag helt ute och cyklar? Skälvavrining och en pump
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Fick hem vårt saltvattenskar idag. Fick bara med hälften av vattnet och skulle nu behöva fylla på. Men det saltet är slut, det enda jag har hemma är "vanligt" jodfritt salt (grovkornigt). Kan jag använda mig av det eller ska jag vänta till imorgon då förhoppningsvis får tag i salt som är till för saltvatten? (Karet är ett 58liters clownhotell med bara en pepparmintsräka och nån eremit)
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har sökt på nätet om en bra hemsida, eller referenser till nån bra bok eller dokument, där det finns artbeskrivningar om olika koraller och deras behov.. Gärna svensk. Nån som har nån aning om det finns? Bästa informationen har jag fått från vissa amerikanska butikers sortiment, med beskrivningar, men inte heltäckande om skötsel och foder.. Skickat från min E6853 via Tapatalk
-
Hej. jag undrar om någon kan tipsa om en bra sida som har lite mer info(det ja söker är mest hur stora koraller och anemoner blir, står inget sånt i den saltvatten bok ja har av Knopp, eller på denna sida.) om alla invånare i ett saltvatten rev (inte alla, men dom som lämpar sig för akvarium) Om nån skulle kunna tipsa om fina koraller och skivanemoner som inte blir så stora vore de oxå kanon. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Jag skaffade en 80L Blenny i påskas och drabbades som dom flesta av "större är roligare" fenomenet Så nu har jag precis fått hem en 360 + 100 tank och håller på att fylla med osmos. Tänkte mest börja med att höra efter om ni har några förslag på vilken skummare samt cirkulationspump som skulle passa till detta bygge. Detta är första gången jag kör med riktig sump så jag undrar lite vad man ska ha i dom olika facken? antar att returen och skummaren läggs i sista "stora" facket men dom 2 första?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, Mina clowner kände sig lite risiga, men börjar få lite mindre prick.. MEN istället har jag fått någon slag explosion av små små små vita prickar, som har satt sig på rutorna, men jag TROR att de även snurrar runt i karet.. Om man går nära ser man att de låångsamt rör på sig!! Hitta inte detta i någon av mina böcker och undrar lite vad jag skall göra? skrapa bort allt och låta det gå in i sumpen->filtrera? Skaffa UVC? Kör redan med fosfatadsorber, mindre belysning och aktivt kol.. det verkar som det hela brakade loss efter min storstädning av alger. Alla råd är välkomna
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har bara en liten fundering här. Åska, badass och livsfarligt på samma gång. Hur gör ni här på forumet med karen när åskan kommer? Sliter ni ut väggutaget då eller kör ni på som vanligt? Spontant känner jag för att dra ut sladden, men en del här får väl säkert lite jobbiga problem med sumparna och ytavrinningen. Då det blir som ett strömavbrott. Så hur gör ni egentligen? Vore intresant att veta. Det är ju ändå stora pengar i apparaterna som kan ryka och de stackars djuren i karet kan det ju fara riktiga illa åt i extremfall.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte byta ut mina filtersockor mot red seas mediabägare. Sockorna sätts snabbt igen, rengör dem minst 2ggr/v. Frågan är vad jag kan ha i mediabägarna? Jag kör rowaphos i nylonstrumpa i bubbelfångarfacket, så den skulle jag kunna flytta till en bägare där den är i bättre flöde. Har för tillfället inte direkt behov av ngn fosfatremover, och har en nätpåse med SintoMec i lågt flöde i sumpen. Har ni några tips på något nyttigt jag kan ha i den andra mediabägaren? Tack!
-
-
-
Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.
-
- 11 svar
- 1k visningar
-