Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by matsgd,

Hej! Jag är helt ny vad saltvattensakvarier beträffar, men tog steget för en månad sedan -- jag köpte ett Red Sea Max 130. Först körde jag i RO-vatten som fick stå någon dag, varefter jag hade i D&D H2Ocean-salt. Temperaturen låg efter ett tag på 25 grader och salinitet på 1.024. Så, i med ca 10 kg levande sand och ca 16 kg levande sten. Nu har karet stått i exakt tre veckor. Jag har kollat NO2, NO3 samt NH4, men alla värden är noll. Ska jag förvänta mig en NO2-peak? Eller inträffar den ibland inte? I vilket skede kan jag köra i lite sniglar? Tacksam för svar! Mats

• 57 svar
    • 5,1k visningar
  2. Started by Erika-86,

Hejsan! Är ute i god tid med att läsa igenom så mycket som bara går innan jag själv kan starta upp ett eget saltkar.. Just nu finns inte tillräckligt med pengar.. Men är otroligt sugen på att starta ett snart.. blir galen av att se alla era underbara kar Jag har ett helglas akvarium stående här hemma som jag just nu använder som terrarium. Finns en spricka i bottenglaset som jag sedan ska ta och byta ut.. Det här akvariet är 120*60*60 och rymmer 432 liter.. Kan detta vara för stort för en nybörjare? Sedan undrar jag om det går att läsa vad man exakt behöver till ett sånt här stort kar för att kunna starta med saltvatten? Jag skulle vilja ha en lista där allt som beh…

• 35 svar
    • 5k visningar
  3. Started by Nicke_W,

Då va det dags att uppgradera sig en anning. Clown hotellet va mer eller mindre ett inpuls köp, jag hade igentligen tänk att start ett sötvatten igen, men kunde låtabli då man stog och stirra på alla trevliga saltvarelser i butiken plus att jag alltid har velat ha ett slatkar. Så jag tänkte jag ska bane mig testa det här med saltvatten, vilket nu man har gjort i några månader och har fasnat för det. Har nu funderat en hel del men har inte bestämt mig för om jag ska sattsa på ett komplett RSM eller köpa allt "löst". Jag kan tyvärr inte ha så mycket större än ett 200L kar idags läget ändå. Annars hade jag lätt skaffat ett runt 400L. Vad tycker ni jag ska välja ? För och n…

• 23 svar
    • 2,3k visningar
  4. Started by wrroomm77,

Kan man ha black molly i saltvatten eller dör de efter en tid? och hur lång tid tar det att tillvänja dom? samt hur ska man gå tillväga?

• 51 svar
    • 12,2k visningar
  5. Started by rambomyran,

Hejsan har nu länge velat starta ett saltvattens kar, Då en kompis redan har 2 stycken som tuffar och går. Då kompisen flyttat till danmakr har jag inte pratat med honom på ett tag så jag skulle behöva lite tips! Jag ska starta från början och har tänkt köpa all teknik inklusive kar nytt. Någon som nu skulle vilja hjälpa mig sätta upp en teknik lista över de jag ska beställa ifrån min närliggande Zoobutik? Dom är säkert duktiga men jag vet att de finns personer här som är ännu bätre. Alltså lista på ett akvarium som är på ca 200 liter och tekniken som passar till ett sådant. Jag har tänkte ha lite fiskar som är relativt lätta att sköta Tackar!

• 20 svar
    • 1,7k visningar
  6. Started by Christin,

Hur blir man bäst av med glasrosor? De förökar sej snabbt nu. Pepparmintsräkor säger några - vad är det latinska namnet på den?

• 14 svar
    • 2,9k visningar
  7. Started by mrmacke,

vilket är de bästa att anävda ? är de vanliga pumpar eller är de samma till saltvatten som sötvatten ? MVH Macke

• 1 svar
    • 618 visningar
  8. Hej!! Är så att jag har tänkt att starta en saltvatten kar på mellan 120 och 200 liter. tänkte om någon kunde skriva en lista med sakerna jag skulle behöva. Har läst om jag har ett 120 liters kar så ska jag ha pump till runt 1200 liter. Vad är de jag behöver köpa ? skummare ? pump inne ? pump ute ? och så vidare. Tack på förhand

• 13 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by goradl,

Hej Jag skall uppgradera mitt saltkar till ett större, det nya karet är igång och har varit det en tid så alla värden är stabila. Nu till min fråga jag har redan LS i det nya karet men vill flytta med den LS jag har i mitt andra kar till det nya, kan jag flytta allt på en gång eller bör man flytta det i etapper. Jag har ju fortfarande fisk i det gamla karet som skall till det nya, det enda levande jag har i det nya karet är Turbo sniglar och LS. Min tanke är att flytta all LS låta fiskarna gå över natten i det gamla utan LS bara för att se så inte värderna tokrusar och sedan dan efter flytta fiskarna är detta super dumt eller. Mvh Salt tokig

• 2 svar
    • 556 visningar
  10. Started by Christoffer,

Hej! Jag har blivit intresserad av att prova på saltvatten efter att ha ägnat mig lite åt sötvatten tidigare. Jag har ett befintligt akvarium på 110 L som jag tänkte använda för ändåmålet. Akvariumet har dock en ram i aluminium (ev. någon annan metall) och jag läste att en metallram är skadlig i kombination med saltvatten. Dock kommenterades något om att det sällan är ett problem eftersom de flesta akvarium numera byggs helt i glas med en plast- eller aluminiumram. Så till min fråga: Är aluminiumram farlig eller ofarlig? Tack på förhand!

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by redtroll,

Första inlägget... Jag ska snart flytta till en annan lägenhet, och funderar då på att samtidigt som jag ska flytta mitt 375 liters Malawikar, göra om det till salt istället. Så jag har lite funderingar kring akvariet. Jag har sett att saltkar sällan (aldrig?) har täckglas, varför det? Eventuellt kommer jag att fylla karet och stoppa i LS, för att så småningom sätta igång det på 'riktigt', lite efter hur ekonomin mår, så att säga. Behöver man någon teknik, medan man enbart har LS - jag tänker på skummare och sådant alltså?

• 8 svar
    • 2,1k visningar
  12. Halloj Everyone! Jag har ett clownhotell som är startat för ca 2 mån sedan. jag har haft lite strul med skummaren eller rättare sagt hela vägen från att slagen suger in vattenet in i pumpen som drar det hela vidare till skummaren. Nu så har det hänt 3 ggr på dessa 2 mån. att slanger ''suger'' inte in luft, den brukar vanligtvis låta lite när den tar in luft. Har då fått stänga ner karet, och börja plocka bort filter som sitter för UV-C ner till pumpen och gjort rent det hela. blåst med kompressorluft för att allt eventuellt ''skit'' skall försvinna. I själva pumpen där propellern sitter snurrar hur fint som helst, och skummaren bubblar en massa när det hela väl fungerar, …

• 4 svar
    • 870 visningar
  13. Started by libben,

Får väl börja med att säga HEJ till alla trevliga individer här på SVG. Främst till alla er som kommer hjälpa mig i framtiden med mina frågor med mera. Jag har en vän här på SVG som har ett stort fiskintresse, och som numera har ett väldigt fint saltvatten kar hemma. Själv har jag alltid velat ha SV sen min kompis startade sitt men aldrig känt att det finns rum för det rikigt. Men nu har det blivit ändring på det och efter en kvälls löst snackandes och planerandes så slog jag slag i saken och tömde min matsalsdel i köket (3,5x2m) för att få plats med ett kar på 150x60x60. Efter att målat om köket och fixat lite under en vecka så la jag ut en köpes annons här på SVG och fi…

• 17 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by Stjerna,

Min fråga som lyder är Mollyhotell eller Clownhotell vilket är smidigast och vilket är egentligen bäst? Tacksam för svar..

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by redtroll,

När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?

• 2 svar
    • 1k visningar
  16. Hej! Mitt första inlägg i det här forumet. Jag har googlat och letat men inte hittat någon bra information över vad för olika djurarter man kan hitta i levande sten? Har bara hittat några enstaka exempel här och där, finns det ingen sida som har en fullständig lista? Eller är det någon som orkar rada upp? Tack på förhand!

17. Started by Gnarkill,

Var till Luleå igår och stannade till hos akvarie handlaren bara för att titta=) men som vanligt så hitta jag en snygg korall som jag fick med mig hem. Är det någon som vet namn på den kanske? sen så följde det med någon annan konstig korall eller liknande under den stora, samt 1 naken snigel och något konstigt djur som har en stor håla mitt uppe på korallen vet dock ej vad det är för djur ännu Det ser nästan ut som att det är en eremit kräfta som har hålet på korallen men ändå inte.. Jag ska avvakta och se om djuret kommer ut från hålet

• 2 svar
    • 814 visningar
  18. Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon

• 2 svar
    • 925 visningar
  19. Started by beatrixx,

köpte ett beg.clownhotell på 58l i helgen och startade upp det i söndags med levande sten och levande sand. Jag köpte vatten från bromma men såg sen i några trådar att dom inte ska ha så bra vatten. Ska jag i fortsättningen blanda eget eller kan jag fortsätta köpa av dom, känns ju änklare att bara köpa vatten eller? Sen så måste jag köpa lite tester och tänkte kolla vilka ni rekomenderar att man ska ha. Har inget levande änn förutom stenen och sanden såklart. Vill ta lite tester först för att kolla ifall det är okej att köpa lite räkor och turbosniglar så det blir lite rörelse i karet iaf. Bifogar en bild på karet, den e tagen med min mobil så inte så bra kvalite tyvärr.

• 13 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by volvotic,

Hej på er! Jag har ett juwel rio 125 med ca 18kg ls *red sea prizm skummare *korelia 4 streamer *fluval fx5 den kör jag med aktivt kol, biobollar och biomax *powerhead på 2000l/h akvariet är nystartat sen 2 veckor och det finns sniglar och några erimiter samt en räka mina värden är: temp 26grader salt 1,022 kh 9 ph 8,1 amm 0,2 nitrit 0,05 nitrat 60 fosfat 1,2 verkar detta normalt? mina invånare verkar trivas gott iaf

• 5 svar
    • 835 visningar
  21. Started by beatrixx,

mina räkor har ömsat skal. blev jätte rädd först när jag såg mina räkor ligga döda. men som tur var hade dom ju bara ömsat skal. men nu till min fråga är det normalt att dom gör så? och hur ofta isf kommer dom göra det? ska man låta dom tomma skalen ligga kvar eller ta bort dom? sen upptäkte jag oxå en liten liten krabba som antingen är död eller har ömsat skal oxå. kan krabbor oxå ömsa eller är den död? och kommer alla skaldjur alltid ömsa samtidigt? hehe blev många frågor det här men jag hoppas det e okej iaf.

• 6 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Snirrevirre,

Hej! Nån som kan ge mej o "Saltbiff" tips på bra butik "internetshopp" med de lysrör hon o jag kommer behöva köpa. Jag vill ju gärna köpa "värsting" på en gång. Är intresserad av koraller o anemoner som sagt. Jag har ju molly o hon guppy hotell!! Så ger mej/oss gärna namn på dessa, är ju så grön än på det här, så svårt att leta rätt på bra/rätt info. Gärna tips på hållbara blå dioder som är lätt placerade oxå, det e ju läckert kvälls/nattetid. Idag blir det en tripp o läska sig på korallfisken, trist att gubbarna inte är mer info vänliga där!! Nån som vet bra butiker i omnejd av Motala?

• 24 svar
    • 2,1k visningar
  23. hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…

• 4 svar
    • 838 visningar
  24. Started by staketena,

Hej alla här på SG. Mitt första inlägg på detta forum. Jag har sysslat med sötvatten men har på senare tid intresserat mej för saltvatten. Tanken är att starta upp ett kar (c:a 500l). Det här med levande sten har jag förstått är A och O, men även en större kostnad. Min fråga till er som hållit på ett tag är? Hur många kilo sten behövs till 500l? Hälsn.

• 12 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by Linkan,

Hejsan! Nu har jag också startat med saltvatten akvariet är på ca 100 l men jag tror det går bra. Tänkte ha denna tråd som en liten dagbok, om det går bra? hoppas ni kan ge mig lite råd och sådant. Akvariet har varit uppe i ca en och en halv vecka. temp: 24 C salt: 1.024 ammonium: 0.0 Nitrat: 0.0 nitrit: 0.0 hur lägger man upp bilder? ps. Har nån' någon LS och känner att dom vill sälja lite till mig? i så fall skicka ett mejl så kommer vi överens om priset: linus.loterna@live.se

• 1 svar
    • 470 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.