Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Räcker det med en Aquamedic New Jet 3000l/t till mitt kar på 300l? Eller måste man ha mer än en pump?
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
Hej! Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden. Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar. Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar. Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-) Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende. Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande. Jag har dock noll koll på saltvatten. Vad behöver jag för att driva en kub…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
hej hade några frågor om hur man inreder karet bäst! vad kan man lägga på botten innan korallsanden för att få det mindre plant och mer levande (vågigt)... vad kan man bygga revet med förutom LS? kan man ha snäckor på botten? vad kan man använda om man vill ha en blå bakgrund? målar man glaset då?? mvh Tony
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Då vart det saltvatten till slut. Efter ha velat i år, och lessnat på sötvatten för mycket så körs det igång. Akvariet vart ett 400L + sump. ca 52kg LS T5 armatur 4rör Det har hunnit va igång nu i ca 2 veckor och har "enligt mig" förvånande bra värden nu. men men, man ska väll vänta ett tag till innan man stoppar ner första 2 clownerna. Ska försöka lägga upp bilder under tidens lopp.. Men lär bli mest frågor I slutet av veckan får jag iaf skummaren och en ny fräsh cirkulationspump..
-
Hej, hoppas kunna få lite råd. Fråga 1: Vad har ni för rekommendationer gällande vattenbyte i ett nystartat kar? Jag har gjort ett 10% igt byte under vecka fem för att sänka nitraten och hamnade därefter på 10 mg/l. Nu efter att jag har haft i 10 turbosnäckor och fem chromis i ca en vecka så har nitratet stigit till lite över 15. När bör jag göra vattenbyte nr 2 och hur mycket? Fråga 2: Jag har haft en burk Rowaphos som är några år gammalt men innehållet verkar helt ok. Jag stoppade in rätt mängd i en damstrumpa och började igår skölja den i osmosvatten, detta vatten blir helt brunt/lila trots att strumpan är väldigt finmaskig. Jag har inget minne av hur detta skall se u…
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 949 visningar
-
-
ÄR det någon här på guiden som har blivit bränd/stucken av en borst mask någon gång? /Tom
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjena, hade planerat att dra igång allt med mitt akvarium redan förra veckan men pga en trevlig attack av halsfluss och öroninflammation så har det inte riktigt varit läge. men nu när man för första gången ligger under 40 graders feber börjar man tänka på det som spelar roll igen ! Så har några sista frågor som saltvattensoskuld som ni kanske kan svara på . 1. Frigolit under akvariet... jag har sett att vissa har det, andra har det inte, när jag köpte det sa han i butiken att man inte skulle ha frigolit under dessa akvarium, jag gick dock inte djupare då jag inte hade planerat att ha frigolit ändå, men blev lite osäker nu. Lite information om frigolit mellan akvariet och …
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har haft turen att ha fått en saltvattens kar på 380 liter inkl utr, har haft sötvattenskar i många år, men vill gärna lära mig mer om saltvattenskar och hur det funkar mm, därför söker jag efter bra och informativa böcker som man bör läsa innan man drar igång nått projekt. Dom får gärna va på svenska. Mvh Jimmy
-
- 1 svar
- 483 visningar
-
-
Hej jag har ett 58 liter kar som varit igång 2 månader ca. Har 4 fiskar 3 snäckor 1 räka och 3 koraller, plus levande sten och levande sand men nu går jag och funderar på att köpa ett 130 liters! Hur gör jag lättast för att byta över?? Är det bara att blanda salt vatten i det nya och lägga över sanden och stenen i det nya och sen i med fisken??!
-
- 3 svar
- 563 visningar
-
-
Nu behöver jag lite råd från er med mer erfarenhet så att jag inte gör bort mig. Har försökt läsa på om Mg men tycker mig inte fått svar på min frågeställning. För ganska exakt en vecka sedan gjorde jag tester och tillsatte efter det Red Sea Reef Foundation ABC+ (ett komplett pulver som innehåller en blandning av A,B och C plus lite extra). I onsdags hade jag följande basvärden (testat med JBL): Temp: 26 Ca: 470 kH: 8 Mg 1300 pH: 8,1 Salt: 1.023 När man doserar med RS Reef Foundation ABC+ så doserar man utefter Ca-värdet. Min uppmätta förbrukning ligger på Ca 5/dag om man ska lita på testerna. I söndags gjorde jag ett vattenbyte (12%) men tillsatte inget extra förutom s…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag är lite nyfiken på hur ofta ni gör era delvattensbyten? Samt hur mycket? Känner mig väldigt osäker på det själv. /Anna
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-
-
Nu gör jag mitt andra försök med saltiskar. Första gången var på 70 talet och det har hänt en hel del sedan dess. Hoppas det skall gå bättre den här gången. Jag har köpt ett kar av en annan medlem i gruppen och jag tar tacksamt emot alla råd. Körde igång för en vecka sedan med ca 25 kg levande sten och osmos vatten. Planerar att det skall få tugga på ett par månader innan vi fyller på med annat levande. Vad har ni för tips på koraller, anemoner och fiskar. Finns det någon här i Skaraborg som gärna bistår med hjälp och tar jag tacksamt emot detta
-
- 32 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej alla. Behöver höja upp min skummare i sumpen. Behöver köpa ett raster - var köper jag ett sådant? T
-
- 1 svar
- 699 visningar
-
-
Blandat nytt saltvatten och har salthalt på 1,025 och salifert test magnesium och kalsium ändrar inte färg och hela sprutan tar slut.. min saltmätare visar även rätt salthalt
-
-
- 73 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hallå gott folk! Jag är i färd med att sälja all sötvattensfisk och satsa fullhjärtat på saltvatten då det verkligen börjar bli dax för mänskligheten att ta tag i saken med att förhindra global uppvärmning! och min del av det är att lära mig mer om koraller och dess liv, så jag kan visa fler i min omgivning vilket fint liv det lever undervattenytan! Men som ny och färsk på denna front behöver jag en kickstart av er som är kunniga inom området som kan mig råd och tips på hur jag får igång mitt "korallrev" Så till info: besitter jag ett akvarium på 400L med den ett ytter filter Eheim 1200Xl (1700L/h) Jag önskar av er en inhandlings lista på vad jag beh…
-
Tjena! Jag har insett att om jag möblerar om i sumpen så kan jag få ett fack helt fritt från teknik. Min tanke är nu att ha detta som ett refugium för cheato alger. Facket är uppskattningsvis ca 20liter i volym och mitt kar är på 360liter. Jag hoppas ni kan hjälpa mig med ett par funderingar. 1. Kan jag bara köpa en lampa och slänga i en näve cheato och sen är det färdigt? Räcker flödet som går genom sumpen via returpumpen ner i överinningsröret, eller jag måste komplettera med extra pump? 2. Är det ens lönt? Tanken är att refugiet ska hjälpa till att minska algtillväxt i huvudkaret (näringsexport), men också som tillflykt för copepods. 3. Överl…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte i förrgår en tiger goby som mår bra och är aktiv men den äter inte maten som jag ger den, iallafall äter den inte när jag ser... Någon som har tips eller vet? Mvh Nils
-
- 7 svar
- 886 visningar
-
-
Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken
-
-
- 6 svar
- 859 visningar
-
-
Hej! Om jag vill öka pH (ligger på 7.6) men inte kalciumnivån (ligger på 420). Hur gör jag bäst då? Natriumkarbonat och bikarbonat (ligger på kH 8)? Co2 scrubber på in luft till skummare? Ligger i fejd med dinoflagellater och begynnande red turf...
-
Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.
-
Hej! Jag heter Pierre och är från Örebro, och är helt ny inom detta efter att ha läst på en del (och trott att jag kunde allt, vilket såklart aldrig stämmer). Så nu är jag rädd att jag kanske tagit mig ann något som är för komplicerat för en nybörjare, men skam den som ger sig. Det jag har gjort är att jag har köpt ett begagnat akvarium på 112L med fisk och allt, MEN det är problem med alla möjliga typer av alger, mestadels cyano tror jag. Jag vet inte riktigt hur jag ska göra mig av med alla dom, och har inte heller mätt några värden här ikväll. Dock så är jag just nu mer nyfiken på två saker, och det är vad det är för något som syns på dessa två …
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Två nya frågor! Hur mycket salt behöver vi till vårat 450l akvarium....... c:a i kg??? (akvariet vi har köpt är ett percula 120) Har funderat lite på ljuset i akvariet.... i det som vi har köpt så kommer det att vara 2st MH 2x150W Borde vi köpa till några T5 och i så fall hur många? Vill ju ha lite koraller och sånt.. Finns det färdiga armaturer att rekomendera? MVH Karro och Anders
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej Hej Ja detta är säker en tjatig fråga och jag måste erkänna att en del har blivit besvarade när jag suttit och läst gamla inlägg men bättra att fråga en gång för mycket än en för lite.. Jag planerar att starta upp ett saltvattenskar, har tidiagre haft olika stora sötvattenkar men har alltid drömt om att ha nemo simande i vardagsrummet volymen på akvariet ska för hoppningsvis bli 450 liter. Har här två alternativ, att köpa ett juwel visin 450 och anpassa till salt eller köpa ett färdigt paket med skummare och allt. Vilket är bäst, och den återkommande frågan, billigast i längden? hade vad gällande akvarie lägga ut ordentligt i början så att jag slipper ångra köpet eft…
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-