Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Draedon,

Raderade den gamla tråden "draedons långtidsprojekt", kändes som om den tråde spårat ur och till 90% bestod av beslutsångest inför kommande burk osv. Så nu startar jag om från början med en projekttråd, behöver fortfarande diskutera/få tips gällande detta projekt.. Burken är på 360l (120x50x60) bottenborrat med ytavrinnigsfack, 105l sump (100x30x35). Belysningen blir till en början en 150w MH, en 250w MH och 2x30w T8 blårör. Kommer köra med min beast 400 skummare i början, den bör räcka hyffsat under låg belastning. har ca 55kg LS, får se hur långt det räcker. Ovanstående prylar är saker jag redan har. Saker som ska inhandlas: Deltec UV-C 20w (var ju sån liten prisskilln…

2. Hej! Är inne på andra veckan nu efter uppstart av ett clownfisk hotell, har i ca. 7 kg levande sten har inte haft några toppar än i värdena och undrar när skulle jag kunna stoppa i en cleanup crew?

• 2 svar
    • 685 visningar
  3. Started by chippog,

finns det överhuvudtages literatur om att starta ett kalt saltvattenkar med fiskar och växter härifrån västkusten? böcker, artiklar, filmer?

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Lill-Burt,

Som rubriken lyder så undrar jag om det finns flera än jag & "djzimon" som har saltvattensakvarie på Åland.... Sku va kul att kanske byta lite fraggar eller andra prylar i framtiden då vårat kar endast varit igång 10 dagar.. Eftersom det är första akvariet man har kanske man skulle kunna kika över på en kaffe & snacka lite & få lite mera kunskap om saltvattenskar. Mvh Roger

• 28 svar
    • 2,9k visningar
  5. Started by LinuZ,

Hej! Har en hyfsat stor pistolräka (Alpheus Fasqueli tror jag) som jag g'rna vill göra mig av med. Men nu till kruxet: Hur F*N ska jag fånga den utan att riva hela revet? Har försökt olika saker, bl.a en fälla med en pet-flaske som jag skurit av toppen på och vänt inåt, som en mjärde. Har lyckats fånga det mesta i akvariet med den fällan, utom just räkan. Har även försökt suga upp den med slang, men inget går. Bra tips någon? //Linus

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by macke_fisk,

Hej alla! Får kanske berätta lite om mig själv tänkte jag. Markus heter jag och har haft sötvattens akvarium i ca 12 år och på senare tid så har jag tröttnat och så började jag funderade lite på saltvatten, hittade till detta forum och kollade i många trådar om nano akvarium och jag fastnade för de små nano akvarierna och efter det så funderade jag på att skaffa mig ett saltvatten men jag fullförde det inte för det blev för dyrt. Men efter någon månad så fick jag upp suget och slog till på ett litet aquatic nature cacoon akvarium 10 liter. Mitt saltvatten har varit igång en vecka nu och jag har stött på lite missöden men jag har fått rätt på det igen jag är glad att det …

• 13 svar
    • 4,1k visningar
  7. Started by Belis,

Hej jag har ett saltvattenakvarium sen en dryg månad tillbaka och har två clownfiskar som jag tänkte ge en anemon, läste på om anemoner som jag har lärt mig att man måste göra innan köp speciellt när det gäller saltvatten så det inte blir fel, jag märkte då att anemon var nog lite mer komplicerad än vad jag har trott så undrar om det finns någon ganska lättskött korall som liknar anemon som clownfiskar trivs i? Så jag börjar med något lättare för en nybörjare.

8. Hej, Jag har väl terroriserat ganska många nu med frågor på kort tid och har lärt mig ett och annat på vägen men är långt ifrån kunnig. Jag har läst att man brukar eller i alla fall börja med att planera vilka invånare man ska ha i sitt akvarium och sedan välja ut ett akvarium efter det. Men jag har funderat lite. Jag vill och ska bygga ett rev men jag har tänkt lite på hur jag ska börja och undrar om det fungerar att starta på det här sättet och sedan utgå från det? 1. Först välja ett lagom stort akvarium för mitt rev. 2. Starta upp akvariet med enbart de tillbehör som krävs, någon levande sten och sandbotten tills vattnet är nått rätt temperatur och rätt nivåer i alla k…

• 8 svar
    • 917 visningar
  9. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 455 visningar
  10. Started by zapp,

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Glader,

Hej! Är ny inom saltvatten, men har pysslat lite med akvarium hela livet. Är på gång att köpa ett saltvattensakvarium på minst 500 liter och jag är inte intresserad av att bygga bänkar osv utan vill ha ett kar som är hyfsat förberett, dvs vettig bänk, sump samt helst en armatur. Helst ska det vara sluten överdel så det inte plaskar och blir för mycket störande ljus från rampen då quinnan i huset har satt ner foten (jo, livet är hårt , haha). Tacksam för förslag. Maxlängd 200 cm men gärna ca 160 då det hade passat bättre. Har kollat på Oceanson Infinity 153 som ser snyggt ut (jag vet att alla inte är av den åsikten), bänk ingår, förberett för sump osv. Rampen får kasser…

• 21 svar
    • 6,5k visningar
  12. Started by teoedvinsson,

Hej, är en kille som har hållt på med sötvatten i några år, så det här med saltvatten är helt nytt för mig men jag har ändå fått för mig att startaegt litet saltvattenskar. Som jag har förstått det så drivs sötvattenskar och saltvattenskar på två olika sätt och jag fattar inte skillnaden. Jag hade tänkt mig ett litet clownhotell med några clowner och kanske några andra fiskar som kan hållas med clownerna, någon som har synpunkter så skriv gärna dem som svar. Vad tror ni kostnaden landar på om man köper ett begagnat clownhotell. Någon snäll som kan berätta hur jag ska göra eller länka en lättförstådd hemsida. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, teoddvinsson

13. Started by matte_lkpg,

Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..

14. Started by Olle,

Hej, Jag kunde inte vänta längre. Så jag for i väg och köpte 3 St Clowner+3 St Gulfenade blåa fröken fiskar (Akvariet har ju varit i gång en hel vecka+en dag) Men nu har dom varit i burken i 6 timmar dom äter och simmar på som bara f*n. Alla värden är helt perfekta. Nu till en liten fråga Kan värdena ändras så drastiskt i början fast dom har varit helt stabila i en vecka??. Jag köpte färdigt vatten på Zoo affären. Och han sa att det inte var lika känsligt då

• 8 svar
    • 942 visningar
  15. Started by Richard_22,

Hej! Som en del av er vet har jag sedan ett par veckor tillbaka haft igång ett Rsm 130. Blev aldrig riktigt nöjd med möbleringen och blir mer och mer sugen på att göra om lite grann när jag ser er andras akvarium. Skulle vara väldigt tacksam om ni Linda hjälpa mig att placera ut lite olika saker så att det ser bra ut. Har även tänkt göra om scapen lite grann, ni får gärna tipsa angående det också. Har en fråga innan jag börjar planera. Påverkas bakterikulturen och balansen i akvariet genom att göra om? Vill tex inte att cykeln med alger ska börja om. För att få lite bättre översikt så kanske det är bra att veta vad som finns i akvariet. 16 kg LS, varav 3 st stenar bor…

• 26 svar
    • 3,8k visningar
  16. Started by Jeanette Johansson,

Ska köpa ett 80 liters saltvatten akvarium begagnat med 4 fiskar och koraller och sten osv och har nu efter otaliga dagars(och nätters) googlande och letande och läsande insett att det verkar krångligt med saltvatten, det är nivåer hit och dit som ska kollas och salt halt och fosfat och nitrat och allt möjligt. Är det så mycket jobb med detta? Jag älskar ju djur så tröttna kommer jag nog inte att göra men tar gärna emot alla och då menar jag ALLA tips på att enkelt och simpelt sköta om mitt nya akvarium med fiskar och koraller på ett bra sätt,,, det är lampor hit och dit och skummare som är bra och dåliga och många har fler än en pump i karet osv, detta kommer ju kos…

• Gilla
    • 11 svar
    • 5,4k visningar
  17. Vad använder ni som har nanokar för filter ? Behöver lite olika tips på vad man kan ha i facken där bak på karet

18. Started by Randomkille,

Tjenare allesammans det är så att en av mina euphyllias som jag har haft i 2 veckor snart svullnar upp ibland, nu när jag satt och kollade på allt roligt som händer i akvariet så såg jag att den hade svullnat upp igen... Vad beror detta på?

• Gilla
    • 1 svar
    • 365 visningar
  19. Started by Mentla,

Hej, Vi är nya här i forumet och vi är färska saltvattensägare. Akvariet är ett Aqua Medic 125 som nu har varit igång i 3 dagar. Än så länge är det bara saltvatten, 53 kg levande sten samt 50 kg otvättad korallsand i det. Vi har självklart läst massor här på forumet... väldigt informativt och god stämning här Min fråga gäller temperaturen... Vi har en doppvärmare men den är aldrig på men pumparna och belysningen gör vattnet 28 grader, något lägre på morgonen. 28 är ju högt men spelar det någon roll? om ja, skall vi lämna locken öppna eller vad? Ps. Våra vattenvärden är: Salthalt: 1.022 PH: 8,0 KH: 11 Mg: 1320…

• 1 svar
    • 601 visningar
  20. Hej, Jag undrar vad man kan använda för att fästa koraller tillfälligt på sten? Vill inte att dom välter under tiden jag ser om dom trivs där jag placerar dom. Eftersom jag inte riktigt vet var olika koraller trivs i akvariet så måste jag eventuellt kunna få loss dom relativt enkelt och flytta på dom. Skulle dom trivas så behöver jag även tips på olika preparat som jag kan fästa dom mer permanent med. Mvh Kim

• Gilla
    • 26 svar
    • 3,4k visningar
  21. Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?

22. Started by Andreas84,

Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh

23. Started by Orion,

Sådär,då har man inhandlat sitt första saltvattensakvarium,ett Aquatic nature evolution på 37 liter,och har startat det idag med att köpa en LS för bakteriernas skull och sedan fyllt sumpen med biobollar och filter hällde i lite nitrivec idag,och ska fortsätta med det i 9 dagar till. ska köpa lite mer LS i veckan + en korallia nano cirkulationspump på 900 liter/h i princip så har jag bara lite frågor kring karet m m. passar 18 w compactrören i mina 11w hållare? finns det några tips på bra koraller och fiskar som jag kan andvända som testpiloter? turbosnäckor ska inhandlas. har någon nån erfarenhet om detta kar och kan dela med sig? vore oerhört tacksam tackar för alla sva…

• 21 svar
    • 2,3k visningar
  24. Started by magnus1982,

hör på folket här att 10% i veckan , 20% i månaden osv... jag har ett 58 liters clownhotell ocha har bytat 10 liter i veckan, vilket är cirka 17 % då =) är det för mycket och är det mer nackdelar att byta så mycket än fördelar? mvh mange

• 2 svar
    • 963 visningar
  25. Started by jorgen,

Kommer starta upp mitt Clownhotell till sommaren, men vet inte riktigt vad jag ska ha för invänare i det. Följande djur skulle jag vilja ha, men vet ej om det passar Turbosnäckor (känns som ett måste i ett saltvattensakvarie, men hur många) Eremitkräftor (hur många och vilken sort) Putsarräkor (tycker dom är så snygga, men kan man ha sådana även om man inte har mycket fisk) Sjöstjärna (finns det någon lättskött som passar i ett sådant litet akvarum?) Sjögurka (går det och ha i ett sådant litet akvarium, är dom svårskötta? Vet ej vad jag ska ha för fiskar, men jag väger mellan: 2 st clownfiskar eller Blå djävul (har läst att man ska ha dom i stim. är 5 st lagom i ett 58l. …

• 3 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.