Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Fredrika77,

Igår när jag var på väg att gå å sova hör jag hur det plaskar till rejält i akvariet. Jag lyser med telefonen och får se en av clownerna kika ut igenom pump gallret hur f..... gick det till . Eftersom clownen nu inte är så liten längre så är det ganska fascinerande hur han kommit in igenom hålet i locket. Är det vanligt att plocka ut fisk från filterboxen undrar jag.

• 4 svar
    • 865 visningar
  2. Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.

• 4 svar
    • 1k visningar
  3. Started by Aquaguy,

Tänkte starta upp ett 75 liters kar med lite LS och några mjukisar men är det nödvändigt med ytavrining?

• 4 svar
    • 599 visningar
  4. Started by Nille83,

Har två knappar som följt med min LS som jag inte vill ha kvar. Någon som har ett husmors-tips på detta? Jag tänkte beställa Joes juice för att ta dö på några glasrosor, skulle det fungera? Eller ska man ta lite lera och sätta över dessa två?

• 4 svar
    • 866 visningar
  5. Started by Henrik dahlström,

Undrar om ni har något tips på bra och Smidig mat till rosen Har matat med räkor men nu dissar den det så jag tänkte prova på lite olika foder

6. Min anemon är nu i tre delar och skulle behöva göra mig av med en. Någon som har något tips på hur man enklast får loss anemonen utan att skada den?

• 4 svar
    • 854 visningar
  7. Started by slarvid,

Ja, varför kryper saltet? Är det så för alla? Salthalt är 1.025, temp. Stadiga 25grader

• 4 svar
    • 811 visningar
  8. Started by walak,

Hej är lite sugen på detta akvarium https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/akvariepaket/fluval-flex-akvarium-123l-svart.html Men jag blir lite fundersam att det står i beskrivningen att det är bara för sötvatten så vad kan hända om man har det som saltkar? eller är det bara så att ljuset som följer med är för sötvattens fiskar och växter

• Gilla
    • 4 svar
    • 4k visningar
  9. Started by lars8686,

Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars

10. Started by Yodelking,

Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!

• 4 svar
    • 870 visningar
  11. Started by tomas67,

Häromdagen så skaffade jag en eremit kräfta, upptäckte nu i morse att den största turbosnäcksan låg upp o ner och va död, misstänker att eremitkräftan är inblandad i det, nu min fundering hur gör ni andra, låter ni dom döda snäckorna ligga kvar eller ta ni upp dom Mvh Tomas

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  12. Started by plattfische,

Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack läng…

13. Started by maltemus,

Har varit ifrån hobbyn i några år och kastade tyvärr min osmos. Har kvar mitt gamla nano 42L som grabben nu vill starta upp för någon mindre fisk. För att slippa köpa en ny osmos och komma igång lite billigt funderar jag på att köpa destillerat vatten, det borde väl fungera lika bra? Eller har jag fel?

• 4 svar
    • 996 visningar
  14. Started by walak,

Nu är det dax att beställa skriver det jag tänker beställa så får ni komma med förslag på vad som kan läggas till eller ändras Fluval flex 123L https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/akvariepaket/fluval-flex-akvarium-123l-svart.html Fluval Sea Marine 3.0 LED https://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/led-belysning-akvarium/fluval-led/fluval-sea-marine-30-led-ramp-32w-61-85-cm.html Carib Sea - Liferock 9kg https://www.tritonakvarium.se/product/carib-sea-liferock-9kg Aquael Ultra Heater 150 W https://www.cyberzoo.se/akvaristik/doppvarmare/aquael/aquael-ultra-doppvarmare-150w.html Red sea Reefbase-Levande sand https://www.tritonakvarium…

• 4 svar
    • 4k visningar
  15. så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…

• 4 svar
    • 856 visningar
  16. Started by Henrik dahlström,

Hej Har ett litet kar på 110 liter totalt Display 75 liter med lite mjukisar och städ patrull och 1 fisk sur som fan Problemet är att no3 och po4 är 0 Och koraller ser vissna ut fick råd att skaffa mer fisk så att värden går upp Så vad för slags små fiskar rekommenderar ni ca 4-5 st hade jag tänkt Mvh Henrik dahlström

17. Started by BjörnK,

Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  18. Hej jag håller på att starta upp ett mindre kar men jag har lite problem med Ph:t. Karet har bara varit igång i några dagar och alla värden ser ok ut förutom att ph ligger på7,5. Jag bor i Sthlm och vattnet i kranen är 7.5.Saltet ligger på 1.023 med 27 grader. Jag har byttvatten utan bättre resultat. Vad ska jag göra? Ska jag använda målarsoda för boosta ph:t? Vattnet är också lite mjölkigt vad kan det vara?

• 4 svar
    • 1,8k visningar
  19. Started by urcellen,

Köpte levande sand och Klantig som jag var missade jag en text på påsen som sade att sanden skulle sköljas innan användning i akvariet..Jag hade i levande sten och fyllde på med vatten för några dagar sedan och idag skulle jag strö ut sand på botten med hjälp av en mugg.Sanden ligger nu där den ska men hela akvariet på 130 liter är nu alldeles vitt och mjölkigt i vattnet.Kommet detta lägga sig igen? och skall jag låta pumpar mm vara igång eller stänga av dem för att det skall ge med sig??

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by drakfisk,

det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…

• 4 svar
    • 1k visningar
  21. Started by andersb48b,

Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009

22. Started by naso,

Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  23. Guest Simon_B._Goode
    Started by Guest Simon_B._Goode,

Hej alla glada! Jag ska göra om mitt 230liters akvarium till ett saltvattensakvarium, men då kommer man ju fram till priserna.. Hur mycket kan det ungefär kosta om man köper så här: Begagnade saker: skummare ochdoppvärmare. Nya saker: salt,1mm korallsand, cirkulationspump, salthaltsmätare, termometer, tester (ammoniak, nitrit, nitrat och ph) och 30kg LS? Belysning har jag redan(2 lysrör, jag ska inte ha koraller förrän om bågra år). Vill helst få det under 10.000:- Jag är ju bara 15år och har lite svårt att tjäna ihop så mycket pengar. Man kan väl inte direkt tigga 10.000kr från föräldrarna? Mvh. Simon

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by ghosten,

nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet

• 4 svar
    • 678 visningar
  25. Started by Tomacee83,

Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.

• 4 svar
    • 700 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.