Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by MotorShip,

Här kommer det då ytterligare ett kar som är i uppbyggnad. Vill börja med att tacka för en bra sida! Hur som haver så här är det tänkt: Teknik/grejer så här långt -Huvudkar av 112l -Sump av 28l -Bänk = Ikea köksöverskåp som jag har reglat upp extra + justerbara ben -Doppvärmare 100W -Osmos Aqua Medic Standard 90l -Skummare Aqua Medic Turboflotor 1000 multi -Returpump NewJet 3000 l/h -UV-C filter 11w-T5 500l/h -Pumphuvud 2 x 1000 l/h osäker på om jag skall använda mig av dessa eftersom retuer är såpass stark, samt UVC pumpen. -MH 70W, ljuskälla 13000K är tanken -2 x 18w, Blåljus är tanken Jag har tagit fasta på skynda långsamt. Har samlat grejer i snart två år, och samla…

• 45 svar
    • 7,6k visningar
  2. Started by Kingfelt,

Tjena Mitt namn är Richard Jag är ny på detta forum, och för den delen även inom saltvattenstekniken. Så nu skulle jag vilja ha er hjälp med synpunkter på allt gällande mitt lilla projekt. Jag har tidigare och kör fortfarande ett 550 liters sötvattensakvarium med Malawiciklider. Tänkte nu att tiden var mogen att prova på salt. Impulsiv som jag är sökte jag runt ett par timmar och fann ett mycket fint saltvattensakvarium med möbel till en rimlig kostnad. Lyckligt ovetande om denna ”ofantligt” kostsamma hobbys verkliga summor åkte jag och tjejen för att titta på prospektet. Hemma hos Peter (eller Dez3d) vart vi varmt välkomnade. Vi tittade, frågade och jag började inse at…

3. Started by Gnarkill,

Nån som har ett bra tips/bild på hur man skulle kunna få fast en vanlig cirk.pump i hörnet i karet? ungefär så som man kan sätta fast tuze nano streamern? vill inte ha mina pumpar direkt på glaset utan skulle vilja ha dom just i 90graders vinkeln

• 1 svar
    • 689 visningar
  4. Started by ghosten,

kan man ha denna i sitt nano kar eller. och om det går vilka lysrör rekomenderar ni till detta. har funderat på ett vitt och ett blått har ni några bra RÅD

• 8 svar
    • 971 visningar
  5. Started by Pear,

Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet. Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen. Hur hålla efter alger som är fula?

• 1 svar
    • 872 visningar
  6. Started by Pear,

Har en kub på ca 80-90L som skall bli sump. Var hittar jag info och ritningar på t.ex hur jag sätter mellanväggar, bubbelfällor, mm Måste jag ha bubbelfällor, skiljeväggar?

7. Started by Jerka,

Missförstå mig rätt, ni har lyckats få mig att inte dra igång mitt nya 576 liters salt. Jag har i min vetgiriga anda läst och läst på detta forum. Jag ville göra allting rätt i rimlighetens namn. Jag har läst böcker, men framförallt läst om era bravader här på forumet. Mitt 150 liters kubakvarium drog jag igång på vinst och förlust... Visst hade jag läst lite men tänkte att det är likadant som i sötvattensforumen...massor av "pekpinnar" hit och dit men egentligen så är det rätt svårt att misslyckas med sötvatten. Det kan man läsa mellan raderna på de flesta sötvattenforum. Här är det skillnad... Folk som verkligen går in stenhårt för det här får dyrbara smällar. Folk som …

• 13 svar
    • 1,9k visningar
  8. Started by balofix,

Tänkte åka o köpa Robbygg s kar imorgon! Behöver skummare och rör... någon som har? Har en fråga bara varför ska man inte ha ljuset igång första tiden?

• 86 svar
    • 8k visningar
  9. Started by fiskefolke,

Tänkte höra hur många fiskar jag kan ha på 80L samt hur många snäckor som städar jag bör ha. Funderar lite på 2 clowner + 2 mindre fiskar (Goby/ngt mer?) men vet inte om det blir för mkt.

10. Started by skurken,

Halloj nu har man äntligen satt upp en saltburk Hade ett 200l med sötvatten och några få tråkiga fiskar i. Gled in här på sidan och vart helt såld på saltburk. Har väl läst typ varje tråd på forumet nu 400ggr känns det som och till slut så kunde jag inte hålla mig längre. Ringde runt lite på annonserna här på forumet och va riktigt nära på att köpa ett kar men ångrade mig i sista stund p.g.a platsbrist och en gravid gnällig kärring. Men va fan ringde en kille i eskelstuna och köpte skummare, 30kg Ls, 2 streampumpar sand och lite annat smått o gott. Drog ner på lokala fiskdammen och köpte ett 54l akvarium till lill tjejen på 3år och lite rosa sand o sånt tjaffs så tjejen …

11. Started by VivaLaAdam,

Hej! Jag har sedan tidigare haft en 200 liters burk som jag gkorde mig av med, och funderar nu på att starta upp igen efter stigande intresse. Det är så att jag ska till usa i höst där priserna på sten, sand, koraller m.m är mycket bättre än i Sverige. Jag har då tänkt att man kanske skulle kunna utnyttja detta på något sett vid en eventuell uppstart... Det jag undrar då är hur länge diverse djur, sten och koraller klarar sig i skickning, fiskar antar jag ju är helt utom frågan. Men det jag vill veta hur länge det klarar sig i en kartong med plastpåsar är: Levande sten Eremiter Sniglar Skivanemoner Knappar Mjukkorall Man får ju räkna med en 24h period inom usa och sedan…

• 8 svar
    • 915 visningar
  12. Started by san_miguel,

Hej. Jag har satt på en ljuddämpare på avrinningsröret ner till sumpen idag men efter de så har de börjat komma massor med mikro små bubblor upp i akvariet från sumpen. Har någon nån ide varför? Mvh Mikael

• 13 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by Wigge,

Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)

• 7 svar
    • 944 visningar
  14. Started by buffe78,

Hej en dum fråga kanske men jag har funderat ett tag på om man placerar fraggar från samma art för nära varann, krigar dem mot varandra då? Har nämligen satt fyra fraggar av rosa hysterix bredvid varann och dem börjar växa ihop. Kan dem sitta kvar så eller ska man flytta på nån frag? Med vänlig hälsning, krille

• 2 svar
    • 763 visningar
  15. Har installerat ett lysrör till i karet (T5). Hade bara blåa lysrör hemma så slängde i det, tyckte faktiskt det blev ganska snyggt. Men nu är inte karet bara för mig utan för korallerna/fiskarna också. Har 3 blåa nu á 54w och 1 vitt á 54w. Vad säger korallerna om detta? Eller ska jag ta och köpa ett vitt till? Har 1 anemon, 2 skivor, 2 mjuka och 1 sten.

• 2 svar
    • 855 visningar
  16. Started by Lille Skutt,

Hej igen guiden! Nu är det så att mina små clowner som varit totalt ointresserade av mina Euphyllior tills idag och går nu bananas i dem vilket verkar roa dem sådär måttligt.. Ett angenämt problem hursom eftersom man hört att inte alla uppfödda clowner går in i en anemon.. Nu till frågorna som är: Hur tror ni det skulle funka att slänga i en bubbletip? Finns det nåt sätt som ökar chansen att den inte vandrar runt och pajar allt utan att spika fast den i en sten? Hur skulle den trivas under en Kessil 360we på 65%? Hur skulle ni gjort? Akvariet är ett Lido 125, Bilder hur scapen finns här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/topic/48690-min-f%C3%B6rsta-hj%…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by Jonas Olausson,

Har i några dagar sett att en utan mina blåbenade eremiter sitter på min galaxea , någon som vet om den äter på den eller vad den gör ?

18. Started by Johnny Tveit,

Hej. Jag tänkte ta tag i saltvattensvärlden nu med att bygga upp och starta upp ett litet kar. Tanken är att köra i gång det i mitten av Januari. Det borde räcka för att bygga det Storleken på det blir 115 L + 54 L sump. Planen är att drifta det långsamt och försöka bygga upp med levande sten för att sedan installera lite koraller.

• Gilla
    • 42 svar
    • 4,2k visningar
  19. I would really appreciate all feedback.Finally I have started assembling my tank and now working with sump phase. It has been on hold for three years since priories changed with new born back then and I have been stuck few days with how to setup the baffles in the sump to have silent water flow from one section to the other with different water height levels.Whole setup is like in pic_01Quick factsLeft to right1- Fuge 50*40*40=80L2-Media/Frag section~38*30*40=45L3- Return section 30*40*20=24L4- Pump off=24L back from overflow+display tank5- return section will hold half of the water when pump isoff and section 2 and 3 will hold the rest.The skimmer outlet will be above th…

• 0 svar
    • 483 visningar
  20. Started by Hank61,

Har sett att det finns olika testkit för div tester. någon som kan rekommendera nått. Vad behöver jag ha vid uppstart.

21. Started by Bjerlk_Ferlock,

Ojojoj... Efter en rengöring idag hittade jag en massa intressanta slempluppar under en ganska stor sten. Det är ett 20 tal minst. Och har ett hölje som går söndeer vid beröring och en vätska kommer ut... Har ingen aning om vad det är. Ligger just nu utanför akvariet i en balja i väntan på svar från er om det är gott eller ont.. Tacksam för svar... Bifogar en bild så ni kanske ser nått... Kimmo Mäkelä Östersund

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by hippo,

jag provade att mata min gula kirurg med brocoli ,men det verkade inte intresserad. den äter inte saeveggies green seaweed heller men fryst artemia vräker den i sig så mycket den kan. är detta normalt ? jag har beställt formula 2 pallets som jag ska prova mata med. man har ju läst här att brocoli ska vara mycket bra och näringsrikt att mata med. finns det något annat att mata med?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Dave,

Uppgraderat från ett 80 liters molly till ett 140 liters Aquamedic Chromis! I paketet ingår kar o möbel, en cirkpump på 1000 l/h, en biofloater skummare med tillhörande oceanrunner 2000. Sen lade jag till mina gamla grejor som ytterligare en cirkpump på 1500 l/h, en 100watts eheimvärmare och en 9watts Aquamedic UVC med en tunze minipump. Har ungefär 15kg sten i och har nu ett antal koraller. Så det e precis i sin barndom men kommer om ett år eller två har en mängd koraller av olika storlek. Har en hel del fisk, har ingen sand så jag suger ur detrius en gång i veckan vid vattenbyte. Har ett stim på 5 chromis som alltis syns och är det största blickfånget i karet. Lite bi…

24. Started by linder,

Hej. Jag funderar på att starta upp ett saltvattensakvarium 152L Jag har läst runt lite men det verkar finnas massa olika saker man kan ha. Men när det gäller de mekaniska så undrar jag om det räcker med Skummare och cirulatiospumpar och hur många pumpar ja ska ha ? Räcker det med 2-3st Hydor Koralia 1 1500 liter/tim Ska man sätta pumparna på varsin sida och köra dom på timmer typ 3h åt enahållet å sen byta håll? Behövs det några filter som renar? Vill testa och se om detta är någe för mig

25. Started by taxi3000,

Hej, kan man ha skivkoraller eller skivanemoner i akvarier om man nu inte har mh lampa ännu. Och hur länge kan de vara utan mh lampa? Det står i artregister att de är det lästaste och behöver inte mycker ljus. Och jag har T5 lampa, räcker det än så länge? Jag ska åka idag och hämta dom hos en kille, men somsagt har jag inte mh lampa ännu. Borde jag avstår att hämta dom? tack i förhand....

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.