Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hejsan! Jag behöver hjälp! I kväll kände jag mig lite som killen i Sällskapsresan i skärgården. Ni vet han som står och försöker rycka igång sin utombordsmotor och till slut hämtas av psyket! Jag har äntligen fått hem mitt nya Percula 120 och idag var det meningen att jag skulle dra igång pumparna och skummaren. Det var inte så enkelt som jag trodde det skulle vara. Mitt problem är att det är förmycket vatten i det första facket som skummaren står i. Skummaren fungerar som den ska när jag testar den på framsidan i karet men när jag sätter ner den i skummarfacket så kommer den för djupt ner i vattnet och slutar suga luft. Jag har försökt att ändra vattennivån i kammaren me…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jahaja... då var vandalen igång med sitt första saltvattenskar... Lassemetoden korsat med mitt egna Diyande... Dvs inget hotell utan ett självlimmat kar med utrustning som motsvarar hotellets filtersystem... Ett nanokar på 45 liter, kub, hittills 2 kg LS, 2x11watt belysning som ska uppgraderas när jag orkar koppla ihop min 70w MH än så länge inget liv som rör sig men jag ska jaga fram lite makroalger och en renhållningspatrull i helgen... först blir det dock ett vattenbyte för att minska ner startnitriten... bloggar om karet och mina öden och äventyr... http://saltvattenvandal.blogspot.com/ tips och råd uppskattas! dock kommer jag köra på som jag bestämmer mig för själv..…
-
- 34 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej alla Jag undrar om hur stor marginal man ska ha från ytavringings kammen till toppen på akvariumet.? Kan man sätta den så den är gäms med toppen?? kan man sätta kammarna på sidorna eller måste det sitta framtill på boxen??? Tacksamm för svar\\ mvh Johan
-
- 4 svar
- 906 visningar
-
-
Jaha , nu har man hängt här ett tag å iaktagit och tycker väll det kanske var dags för mig med att komma ut ur garderoben=) Min historia är inget annat än en ren impulsgrej, kompisen startade upp akvarium efter akvarium och sen började man träffa en akvarieintresserad tjej å på den vägen är det. När en god vän till mig sedan skulle sälja sitt Aquatic Nature Evolution som precis hade inkörningsfasen avklarad så jag tänkte att det var ju bara å testa iaf. Fick hem akvariet och upptäckte några knappar, lite makroalger osv. Efter någon vecka bar det av till handlaren, fick med mig lite turbosnäckor, en Fromia sjöstjärna, en Dendronephtya sp. och en eldräka som tyvärr fick li…
-
- 25 svar
- 3,6k visningar
-
-
Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?
-
- 2 svar
- 744 visningar
-
-
Hej Startar upp ett 1000l saltvatten akvarium och har lite önskemål på fisk förslag. Vill ha ett stim fiskar på 10-20 individer, små fiskar gärna i neontetra storleken. Jag har letat men inte hittat något bra alternativ. Kommer att satsa mest på lägre djur så måste vara revsäkra
-
- 14 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej alla saltvattensvänner! Så nu är jag äntligen igång med mitt 250 l inbyggda saltvattenskar som är inbyggt mellan vardagsrums väggen och köksväggen, har tagit lite över ett år men tror mig det var det värt =) Igår så fyllde ja det med vatten och idag kommer ja blanda i saltet. Teknik 4 lysrör sump 100l skummare Deltec mc 500 uvc 15w samt två jet stream pumpar kommer lägga upp bilder eftersom men här kommer några som togs igår
-
- 34 svar
- 5,7k visningar
-
-
Jo, jag har kikat runt i olika affärer på levande sten. Hur vet jag att kvalitèn är OK på levande sten? Ska jag välja nyinkommen leverans eller sten som är "gammal" i butik? När jag kollar lite noga på dessa Levande stenar ser de ganska lika ut. Jag har sett olika leveranser, från Röda Havet, Bali m.m. Spelar detta någon roll varifrån de kommer eller kan jag blanda dessa ? Ciklidhuset i Lerum verkar vara seriös butik, andra förslag på butiker kring GBG ? Peter i GBG
-
Ska starta upp ett nytt 120 liters kar idag så behöver lite nytt salt runt 4-5 kg så undrar om någon i Helsingborg eller ut mot Jonstorp säljer lite salt?, eller om ni vet någon butik i närheten som säljer? MVH Wigge
-
- 1 svar
- 474 visningar
-
-
Precis i veckan dragit igång mitt nyinköpta kar. Blev ett Rsm 130D. tidigare kört ett JAD 54l. fått rätt på salthalten (ca 1,024 mätt med refraktometer) Har idag lagt i sanden. Blev ett täcke på ca 4cm. kör till en början med original teknik, men tids nog lär det bli uppgradering antar jag. lägger upp tråden i hopp om goda tips och råd ang uppstart. hittills verkar allt ha klaffat!
-
- 1 svar
- 452 visningar
-
-
Läst lite att vissa verkar handla från Tyskland, normalt handlar jag fisk från mitt lokala zoo, men dom har inge saltvattens kar, vilka sidor från Tyskland brukar ni handla från?
-
Jag misstänker själv att det är eller "litet" cyano-utbrott. Några tips på hur man kan bli av med det? Sitter endast på vissa delar av min LS, vill helst behandla det innan det tar över karet. Vattenvärdena är bra.
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har precis köpt ett begagnat Red Sea Max 250. Läser i boken Daniel Knop: Korallrevsakvaristik för nybörjare att avhärdat vatten är inget bra vatten. Min plan var att fylla det första gången med avhärdat kranvatten och sen göra vattenbyten med osmos-vatten. Bor i Storvreta. Vad kan det vara för problem med avhärdat vatten?
-
-
- 27 svar
- 4k visningar
-
-
En till nybörjarfråga Om man har en kar på 500-600 liter och ska ha med alla möjliga maskiner, räcker ett vanligt eluttag? Eller ska man dra fram dubbla ledningar så inte proppen går jämt?
-
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Vilka arter av Kejsare kan man ha i en tex 500-700 liters tank och vilka ska man undvika som kräver större? Vill höra av er som har erfarenhet av dessa arter står så väldigt olika om man söker runt på nätet. Tack för hjälpen!
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! I nästa vecka har jag förhoppningsvis mitt första saltvatttenkar som är på 105 L. Som nybörjare där verkligen allt är nytt (för tre dagar sedan visste jag inte ens vad levande sten vad för något:)) blir det ju en hiskelig massa information att hålla koll på för att iaf undvika nybörjarmisstagen. Således tänkte jag följa denna guiden: https://www.fishlore.com/SaltwaterAquariumSetup.htm Mina första trevande steg blir alltså (detta är alltså i grova drag, ska såklart mäta upp rätt salthalt, skölja sanden innan iläggning som det står i guiden): Dag 1 hämta utrustning (köper allt från en uppfödare som kan:) så räknar med att komma he…
-
-
- 22 svar
- 2,2k visningar
-
-
Mycket att klura på nu. Vill ju få det så enkelt och bra jag kan från början, samt undvika våta strumpor. Karet är 120x60x65. Mitt första saltkar. Kört sötvatten från och till sen jag var 13 dvs typ 30 år. Tacksam för allt stöd jag kan få. Mycket att lära så här i början. Bare with me... 1. Returen: jag har fattat att ”check valve” inte är så kompatibelt med salt och att jag ska designa så sumpen lätt sväljer bokflödet vid strömavbrott tex. Jag inser att min retur (20mm) kommer genom väggen från boxen lite väl lågt ner och skulle nog tanka ur nästan 65 liter med bara rakt utlopp. Tänker mig att göra ett lite vinklat S med två limmade 90 gradare för att komma upp nära y…
-
-
- 13 svar
- 1,8k visningar
-
-
Behöver svar på hur många kompakt lysrör det finns i ett 80 l Molly Hotell... Sitter det bara en "lampa" på 11W eller sitter det 2 st i orginalet??? Jag vet att i USA så säljs det med 4 st 36W i som orginal.. Kolla länken http://www.nanotuners.com/product_info.php?cPath=23_56&products_id=90 Dessa kanske inte säljs i Sverige, det vet jag inte.. Men man skulle slippa en massa moddande /Robban
-
- 2 svar
- 889 visningar
-
-
Vi har rom liggandes i akvariet, av vårda röda "afrikanska" cyklider. (tror vi) Ägger ligger jäkligt risigt till för våra två pictusmalar, som alltid håller till i närheten av just den platsen. Kan vi flytta rommen till "yngelakvarium" eller måste vi vänta tills dem har kläkt?
-
- 1 svar
- 896 visningar
-
-
Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.
-
- 3 svar
- 963 visningar
-
-
Hejsan Det är så att jag har skaffat mig mitt första saltvattens akvarium o har fått i vatten m,m ,o nu ska det stå ett tag .Nu undrar jag om ni vet vad man kan hitta Hemsidor med fiskar o koraller . Här jag bor är det väldigt svårt att få fram fiskar o koraller .*Laholm* .Eller vet ni kanske nån affär med saltvattenfiskar i Hallands eller runt skåne .. Hoppas på svar Mvh Daniel
-
- 5 svar
- 906 visningar
-
-
vilket är de bästa att anävda ? är de vanliga pumpar eller är de samma till saltvatten som sötvatten ? MVH Macke
-
- 1 svar
- 630 visningar
-
-
Hej! Jag har ett 58liters kar med levandesten och macroalger. Min tanke med karet är att odla alger som jag kan mata min kirurg med. Jag har läst att macroalger "förbrukar" nitrat. Betyder det att jag ska mata med lite fiskmat då och då, för att macroalgen ska växa bättre? I så fall vad? Fryst artemia, nån pellets? Hur fäster macroalgerna på stenen? Min har växt ut rötter, men ska man försöka klämma dem mellan stenar, eller nåt annat tips? Om man skulle befolka karet med någon krabba, så vet jag att de äter alger och håller fint, men ger de sig på macroalger också? Sen hade jag en annan tanke om mitt vanliga kar. Är det någon nackdel att dosera KH, CA, MG i vattenbytest…
-
- 6 svar
- 890 visningar
-
-
jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Allting gick väldigt fort men har nu startat ett 200L saltvattenskar. Köpte alla delar begagnat, men har nu följande; Skummare: Deltec MC500 med ny pump "Silencer kit". Belysning: MH AquaMedic Ocean Light 150W (ljuskälla behöver bytas) Cirkulation: 3st pumpar, 1000-1500 l/h st Ytterfilter: Fluval 405 Osmosfilter: Aquatic Nature har nu fyllt på med vatten och salt, dock bara 30% som är osmos, resten är direkt ur kranen. Sen har jag även haft i 25Liter ungefär av det vatten som var i karet när det var under drift. salthalten ligger på 1.019 enligt min Deep six saltmätare och 1.023 enligt Instant Ocean. Har inte testat alla andra värden än, tänkte göra detta under mo…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-