Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.
-
- 5 svar
- 706 visningar
-
-
Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.
-
- 2 svar
- 663 visningar
-
-
-
Hej Ja då har man tänk sig att byta från söttvatten till saltvatten akvarie. Jag undra om man kan använda sig av två Cirkulationspumpar för vatten Cirkulationen och strunta i att använda överrinningsbox? Jag hade tänk mig använda 2 st Eheim 1046. Så frågan är måste man använda överinningsbox eller kan man köra med 2 pumpar? Jag bifogar med ett ritning över systemet.
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Såja, nu var det kanske dags att avancera från min "tanke-tråd" till en egen planerings tråd. Efter att ha varit och tittat på Saltbjörkans 200 liters burk så har jag beslutat mig för att köpa den och istället låta mitt 150 liters sötvattens akvarium få förbli ett sådant fast flytta upp en våning. Det "nya" karet kommer nog dessvärre ta ett tag innan jag får det "up and running". Första steget blir att köpa karet nu i sept/okt och se till att få det placerat där mitt nuvarande sötvattenskar står. Det lär ju om inte annat bli en sporre för att få igång resten Så långt är Akvarium, bänk, pumpar och belysning ordnat. Kommer med största sannolikhet köpa till den MH han har …
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej alla glada! Ännu en nybörjare, började med att skicka syrran till 08-land för att inhandla ett Clownhotell på Brommazoo á 1699:-(vettigt pris, nog lägst i Svedala) väntar hem det på Lördag fm. Börjar med att sätta vatten och starta tekniken, tror att jag börjar med "kranavann" bor i Kristianstad med landets bästa vatten enl. den lokala zooaffären När all teknik funkar som den skall så skall det beställas LS från akvarielagunen á 80:-/kg Som dom beskriver den i sin presentation "Sten med mycket fina formationer och kalkalger. Denna sten är ej tvättad, garanterad levande!!Stenen är mycket porös" Hoppas att den är som dom skriver!! Kommer med mer info så snart allt är he…
-
- 8 svar
- 957 visningar
-
-
Ville bara visa en bild på mina 3 skönheter i mitt akvarium. Har någon lite tips hur man får det att funkar för den prickiga fisken? Vet att den är bråkig men det är värt försöket. Vad äter den? Mot andra fiskar? Tålig?
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej hej! Ny här på saltvattensguiden :-) Jag har ett clownhotell på 58 liter som jag har haft igång i några månader. Men pga att jag skulle flytta så har jag ännu inte införskaffat fisk och koraller. Det som finns i akvariet är levande sten, en korall, sniglar, eremitkräftor och en sjöstjärna. Jag har nu flyttat och vill börja med min nya hobby:-) Problemet är att jag fått en hel del glasrosor som jag vill bli av med.... Då jag fattat det som att de är rätt skadliga? Hur gör jag? I samband med flytten så försökte jag "nypa" bort dom men det gick ju inte så bra eftersom dom drar ihop sig när man kommer nära... Tar gärna emot alla tips jag kan få! MVH Tilisol
-
Det ryker från en av mina levande stenar i det lilla akvariet. Vad kan det vara, är det farligt??? Ser ut som en vulkanisk aktivitet. En annan sak är att i det stora akvariet har min bubbel anemon delat på sig. Den verkar inte äta något och som jag kan se det så har dom ingen mun ännu....hur lång tid tar det för den att skaffa sig en mun??? Hjälp mig!! /Nybörjaren!!
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Killen i fiskaffären prata om äggvite ämnen som samlas på vattenytan. Min skummare går för fullt, någom som vet var detta är? Sen är inte mitt vatten helt klart heller, har massor av vita på partiklar som stiger uppåt i karet, det ser ut som små små saltkorn som följer strömmen. Fisken verkar må fint iallafall förutom stressbeteendet, men man blir ju nervös iallafall angående vattnet. Tacksam för svar!
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.
-
- 5 svar
- 851 visningar
-
-
Hej. är helt färsk när det gäller saltvattensakvarium. för en månad sen gjorde jag ett impulsköp av ett clownhotell samt tester salt och literatur . jag skulle vilja ha lite tips av någon kunnig om uppstarten. jag hade tänkt mig ha ca 5 kg sand samt ca 7-8 kg Ls . tänkte mig att ha 2 smörbultar samt lägre djur. när man sätter i Ls sätter man i dom långsamt dvs inte allt på en gång? kan man börja med bara ett par kg för att sätta i resten senare. har inte jättebra lön och mycket tid över så det gör inget att det tar tid.
-
- 6 svar
- 792 visningar
-
-
En glad star för en enträgen nybörjare men med ett stort frågetecken efter 16 dagar. Utrustning: 1*1000l/h samt cirkulationspump 270l/h i karet och skummarens pump 1000l/h. Skummare, biobollar och rörfilter. Historia: Startade upp ett Clownhotel på 58l för 16dagar sedan: dag 1-5 med osmos och salt 0,025 och 2kg korallgrus. dag 5 initierades levande sten från ett annat akvarium (handlarens), 7kg. När den levande stenen kom i tillförde jag bakteriekultur 10ml/dag under 10dagar. dag 6 kompleterades akvariet med 2 blåbenta eremiter och en mjuk skivanemon (lever fortfarande) samt en rörmask. (rörmasken har jag inte sett på 2dagar nu.) värden efter 14 dagar: nitrit: 0 nitrat…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …
-
- 3 svar
- 759 visningar
-
-
Har fått ett litet problem med min Euphyllia det är så att min eremit gärna är på den och "smakar" på den, har även haft korallen stått på en Ls och vid flera tillfällen har eremiten haft ner den, ska man limma fast den? isåfall hur gör man på bästa sätt? finns det risk att eremiten tar död på korallen? Tack på förhand
-
- 3 svar
- 790 visningar
-
-
Jag var tvungen att Fota några bilder för att dela med mig här tyvärr med mobilen men det får duga. Det är alltid kul att se hur andras kar ser ut, så nu är det väl dags att uppdatera lite från mitt eget kar. Håll till godo.
-
- 27 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej, ny här på forumet Jag letar efter ett akvarium som jag tittat på här på sidan, det var en kub med måtten ca 80x80x80 akvariet var byggt av marinakvariet i göteborg. Akvariet stod på en hemmabygd låda med skivor av vit laminat. Är det någon som vet viket jag menar?? /Johan
-
- 2 svar
- 882 visningar
-
-
Samuel heter jag, och har hängt i skuggorna här på SG i över 2 år nu och väntat in ett bra tillfälle att starta upp ett eget.. det där tillfället verkar inte komma, så nu drar jag igång i alla fall. har hittat ett system som är igång på 390l + sump, men där jag vill göra lite förändringar. har därför en massa frågor; 1. vill måla bakgrunden blå (hittade en schysst färgkod i en av wrangs trådar). någåt särskillt att tänka på? vill ju inte gärna att färgen skall börja flagna efter en månad.. 2. ska bygga en ytavrinningskammare mitt på bakrutan, och vill gärna ha den i samma färg. nåt bra tips? klurar på om man kan ta 2 tunnare skivor och måla en av sidorna, och sen foga iho…
-
Har startat ett 450 literskar för tre veckor sedan. Köpte 68 kg begagnad levande sten. Fosfatnivån var i början 1,0mg/liter. Nu när jag kört remower i 2 veckor har nivån gått ner till 0,5 mg/liter. Har ej haft på belysningen. Mina frågor är följande: Vågar man tända lite försiktigt nu? (vill inte ha en massa alger ) Vilka nivåer anses som säkra för koraller? Vilka nivåer tål fiskar ?
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Vilken sorts mat använder ni till era saltvattens fiskar??????? nån som är bra bättre eller bäst.
-
- 22 svar
- 1,9k visningar
-
-
Sådä, då har man gått och skaffat sig ett 80 liter Molly hotel som omvandlas till ett saltkar. slängde ut alla svarta skumgummi filterklossar och har biobollar, aktivt kol kvar. En korallia 1 sitter under utblåset på returpumpen och skapar lite cirkulation. Skummare har jag inte (än), vet inte om det är nått jag kommer behöva. har funderat på att ha en 3-4 fiskar (små) och i senare skede en påfågelmantis. Har ca 9-10 kilo ny sten och 9 kilo levande sand. Fyllde på med vatten från stora karet och låter det stå och puttra nu. Såhär ser det ut nu iaf. Kunde helt enkelt inte låta bli att skaffa ytterligare kar
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag tror fan vi kopplat det fel, och har letat runt lite på guiden nu men har inte hittat nån tråd om hur man kopplar rätt, så.. kan nån komma med en enkel förklaring (skulle till å me räcka med en bild från paint lr nåt) där det syns tydligt hur man kopplar den
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjo nu har jag haft igång mitt kar i ca 1 vecka och har salt och levande sand i karet nu. Så jag tänkte höra lite med er erfarna saltisar här. Tänkte införskaffa levande sten nu i dagarna Hur länge bör jag låta det stå med LS i innan koraller och djur tillförs ? Och kommer det nitrit och nitrat toppar och om det gör ungefär när, hur och vad gör jag åt det ? och hur länge bör jag vänta med att dra igång belysningen och hur länge brukar ni köra blå/vitt ljus per dag ?
-
- 1 svar
- 696 visningar
-
-
Som det ser ut just nu så mår inte mina koraller vidare bra.. Dom kanske har för dåligt med ljus ? Har på belysningen (MH) ca: 8timmar om dagen .. Kollade värden i burken. PH 7,7 håller på att buffrar upp KH 7 håller på att buffrar upp Saltvärder 1,027 Ntirit 0,3mg/l Fosfat 0,03 Calcium och magnesium har jag ingen koll på ännu .. Som synes så ser inte fraggarna ut att må bra ( dålig kamera) men min större i bild 2 ser ut att ha drabbats med.. Här fäljer lite bilder på andra koraller som mår fint i burken.. Även lite fiskar på dessa bilder.. Så någon som kan säga vad jag skall göra ?? skall jag ta ur fraggarna och lägga dom i en burk eller kasta dom ? eller…
-
- 16 svar
- 1,9k visningar
-
-