Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Acke75,

Min eldräka har ömsat skal. Ska jag ta bort det gamla skalet eller låta det ligga kvar i karet?

• 2 svar
    • 689 visningar
  2. Started by OskarW,

jag har aldrig odlat artemia förut och bara snabb läst lite om det. men borde man inte kunna ta och kasta ner ägg i Sumpen (avstängd kammare) ett tag och när de kläckts släpper man ut dem i huvudkaret och där med alltid hålla levande föda i karet, för sålänge artemian lever utgör den väl inga problem med tanke på nitrit,nitrat. genom detta tänkte jag uppnå att man kan ha fiskar som tex mandarinfisk utan att behöva mer levande sten. skulle det funka? vad behövs för att kläcka och hålla artemia vid liv tills de blir uppkäkade.

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by ExCeed,

Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.

• 4 svar
    • 698 visningar
  4. Started by Gnarkill,

Är det någon här på forumet som har byggt sin egen lamp huv till sitt kar nån gång? Till mitt nano som är under uppbyggnad så finns det ingen huv till lyset så ja funderar på att bygga min egen. är det någon som har tips på hur man ska och inte ska göra? Jag tänkte mest på belastningen på karet om man lägger en huv ovanpå om det går eller inte. Alla tips är välkomna /Tom

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Utstrand,

Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..

• 1 svar
    • 670 visningar
  6. Started by SaltDummie,

Då har man äntligen blivit av med oskulden och tagit sig i kragen och köpt ett saltkar!! Jag köpte akvariet begagnat för två veckor sedan. Med andra ord helt komplett med fisk och mjukkoraller. Jag hade möjlighet att ta med mig allt vatten vid flytten så det kändes som ett plus. Behövde endast komplettera med 25 liter. Levande stenen såg mycket ren och snygg ut när den togs upp ur karet och var även så när den placerades ut i karet. Använde även sanden som säljaren hade haft i karet och sköljde enbart av den med saltvatten. nu har vi då kommit till problemet: På min LS så ser det ut som om det samlas damm och nu när Sinularian har ömsat så hänger det liksom kvar trådar …

• 23 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by DreamMaster,

Hej jag har ett 112L aquael kar stående och vill göra det till salt.. Men frågan är vad allt kostar som jag behöver. På ett ca pris vad det skulle landa på för att få igång det..

8. Started by karolina.wassberg,

jag undrar om ett större akvarium är bättre att börja med än ett litet?jag vill nämligen köpa ett 37L men pappa vill att jag ska köpa ett lite större....(red sea)vilket e bäst......

9. Started by Johan2x,

Ni som varit här länge har säkert läst mina andra trådar om start av saltvatten. Jag har länge varit aktiv läsare och beundrare av alla Er andras akvarie. Detta har jag bestämt. Längd 160cm Bredd 80-90cm Djup 65cm, synlig yta 60cm Volym: ca 800L Sump under. 2x250 el. 2x400 HM T5 dimmbara Detta är under fundering. Skummar Ultraskimmer 2 eller Revulation S Returpump Deltec eller Reddragon, Vilket flöde skall jag ha? Vortech streamer eller Tunze, får nog inte plats med Vortechen på kortsidan. Placering är i tvättstuga (Skall byggas) i anslutning till Vardagsrummet. Bakom akvariet har jag vask och div skåp som man får dela med tvätteriet. (Dock separata skåp) Funderingar ja…

• 441 svar
    • 45,6k visningar
  10. Started by kjaer,

Hej, Jag har en 30x30x30 cm kub som jag evt. vill lägga om till saltvatten. Jag kommer att skaffa et större saltvattenskar på min. 100 liter i framtiden, men det skulle vara kul att prova på i det här lilla karet först om det är möjligt. Har lite frågor: 1. Är det möjligt för en seriös och påläst nybörjare inom salvatten att starta med ett så här litet kar och lyckas? Om svaret på fråga 1. är ja har jag även följande frågor. 2. Karet är av super kvalitet och limmat med en väldigt tunn fog klar silikon. Funkar det bra med klar silikon och saltvatten? Funderar på om det blir en massa alger som inte går att få bort... Blir ju inte så snyggt isf. 3. Är skummare nödvändigt i e…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Bostelin,

Jag har hållt på c:a 1 år nu med saltvatten(fowlr). Har använt mig av mestadels sötvattensfiltrering, ytterfilter(med zeolit) och innerfilter. Skulle dock gärna vilja prova på att använda mig av skummare. Tyvärr har jag varken plats att hänga en skummare på karet eller ha den invändigt. Lösningen för mig är nog att använda mig av sump och ha skummaren där. Problemet är att jag inte fattar hur det fungerar med en sump. Blir inte klok på varför inte allt vatten i huvudkaret rinner ner och svämmar över sumpen... Säkerligen en riktigt dum fråga för de flesta här på forumet. Men jag frågar iaf... Kan någon vänlig själ förklara det hela för mig? Måste karet vara borrat för att …

• 13 svar
    • 5,8k visningar
  12. Hej alla! Jag heter Kjell Lindén, 42 år, fru och tre barn, bor i Bälinge, ca. 1 mil norr om Uppsala. Har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium, ett Red Sea MAX. Blandade vattnet och la i ca. 12 kg levande sten som inhandlats på Triton i Täby. Nu ska burken få stå några veckor med belysning nån timme om dagen innan jag gör något mer! Vill bara säga hej till alla, det verkar som det här är stället att inhämta kunskap, lite humor och förhoppningsvis väldigt goda vänner! En liten fråga har jag, med den levande stenen följde med (vad jag sett hittills) 3-4 små krabbor (1-1,5 cm), är det något som kan bli ett problem framöver? Ska man göra nåt nu när man "har chan…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Botan,

Senaste veckorna har mina fiskar vart sjuka många djur har också dött..bla. en mandarin, en fjäril, en räka, en sjöborre. Fiskarna är/har vart fulla med vita prickar över hela kroppen. Vattenvärderna har/är vart bra...bra salthalt, bra ljus, bra temp. Däremot har jag medicinerat mot vita prick i 3 veckors tid utan resultat. Jag har även provat andra medeciner mot andra sjukdommar..utan resultat.Skimmerna och uv har varit av. Jag har även provat göra stort vattenbyte med rejäl cirkulation och kört med kol...utan resultat. Köpt extra putsar räkor...utan resultat. Nu vet jag inte vad jag skall göra. Dom 2 som är kvar har massor med prickar över hela kroppen, dom äter och så …

• 4 svar
    • 924 visningar
  14. Started by Utstrand,

Hej! Jag har en plan på att göra ett eget akvarium. Alltså limma (silikona) ihop det så att de blir måttanpassat till en Ikea hylla som jag har som en skiljevägg i mitt rum. Akvariet kommer bli på ca 380x300x250mm 28,5l inte stort alls. Jag tänkte bygga det så att jag kan använda det som ett nanokar, dock vet jag inte om jag kommer använda det till salt eller sötvatten i början. Är student med rätt taskig ekonomi så. Men hoppas ni vill hjälpa till ändå. Första problemet är att det står att hyllplanen bara håller för 13kg (akvariet 28l blir väl ca 30kg). Funderat på om man kan fästa några vinkeljärn eller trälister under. Någon med en fin idé på hur man kan göra? Andra fun…

15. Started by Ted saltakvarium,

Hej Dags att torka tårarna och glömma allt negativt bakom ryggen eller hur man ska utala det! Nu behöver jag verkligen eran hjälp här på SG. Nu är det så att jag starta akvariet den 17 maj i år. Jag lät vattentemperaturen stiga till ca 27 grader innan saltet åkte i. Problemet är bara det att jag hade ett par kilo lavasten då i akvariet! Men jag visste inte att det fanns risker med att ha lavasten. Nu är det så att jag har två fiskar "redan" i akvariet, vilket jag tror är dumt gjort av mig... Jag har haft fiskarna i några dagar nu, men jag har inte sett några tecken på att fiskarna har mått dåligt av lavasten. Fiskarna är en sammetsclownfisk och en fyrrandig frökenfisk.…

• 673 svar
    • 60,6k visningar
  16. Hej Jag tror jag måste tyvärr lägga ner min nya hobby p.g.a min ålder... Jag undrar vad som behövs göras för att få akvarium till att bli sötvatten igen. Innerfilterna, hur ska jag göra med dem, hur ska jag göra för att få väck saltet?

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  17. Started by Trollsvans,

Sådär, äntligen uppgradering från "blivande nybörjare" till "riktig nybörjare". Snabb och vag tecspec: Sexkantigt akvarium, ca 45-50 liter (43x43x40 cm) Skummare: Red Sea Prizm 400 Cirkulation: för närvarande 350+320 l/h (+ skummaren), ska uppgraderas framöver Ljus: 2x24W Juwel marine 15kK + en blå LEDspot månljus Övrigt: osmosvatten + Instant Ocean. Ca 5 kg LS, får dubbla det när ekonomin tillåter... likaså installera levande sand. Stenen installerades igår eftermiddag... har hittills upptäckt typ 3872 små rörmaskar, en hispig liten kräft-nånting (gissar på amphipod efter viss googling), en illgrön mussla, en röd mussla, några bruna musslor, lite Caulerpa som rent av kan…

• 134 svar
    • 12,3k visningar
  18. Started by cnn03006,

Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?

• 2 svar
    • 673 visningar
  19. Started by Tenkare,

Då har jag klivit in i saltvärlden. Har sedan tidigare ett par burkar sötvatten från 10 till 720 liter. Fastnade på räkor och sydamerika. Så det simmar en del Crystal Red i småburkarna, samt rockor och numera bara en Altum skalar i det stora. Har spanat på salt i ett par år nu, närmaste jag lyckades komma på sistonde var att jag fick tag på en kub och belysning. Sen lyckades min fru dammsuga sönder ena glaset och då tänkte jag ge upp. Men så hittade jag en annons på ett RSM med bänk för 4000. Köpte givetvis det Ett par saker som jag reagerade på var jetmotorerna till fläktar, det kommer snart att lösa sig provade med 60mm ist. men dom väsnades också. Så det blev till a…

• 51 svar
    • 5,8k visningar
  20. Vad är det för något jag fått på pumpen? Någon som kan se trots hemska bilder? Är ca:7-10mm höga. Har börjatt sprida sig i övriga akvariet.

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  21. Started by Marineman,

Har haft igång mitt kr i ca 3 månader. 2 st Clowner har varit med sedan starten,kompletterade sedan ned en sandvändare. Efter det fick jag ta över en mobbad elddvärgkejsare från en vän. Det gick bra i början men allt efter så har clownerna varit på honom mer och mer. I dag när jag kom hen så såg jag att hans fenor var så skadade att han inte kunde simma. Jag avlivade honom (humant givetvis) Nu ser jag också att clownerna ger sig på min andra dvärgkejsare(bicolour)som har fått vara ifred innan. Min teori är att de ser hela karet som sitt revir,hur löser jag då detta?Jag vill ju kunna ha fler fiskar.....

• 22 svar
    • 2,4k visningar
  22. Started by Muränan,

Hej! Jag har sysslat med Sötvatten i många många år, men nu så vill jag ha ett litet saltvattenakvarie i vardagsrummet, på den bifogade bilden så är akvariet som jag har tänk ha saltvatten i, och de djur jag har tänkt är Max 2st Clowner och en Anemon till dem, kanske en räka eller nåt på botten, Men vad tycker ni jag skall ha för utrustning till detta lilla akvarie, och tycker ni att jag är en djurplågare med att ha clownerna i burken? om jag skulle se att fiskarna inte skulle må bra så lämnar jag bort dem direkt. Här nere är bilderna på akvariet och belysningen som jag ska ha 3st av. Belysningen skall jag sedan bygga in i en heltäckande aluminium. Hur som helst, vad ska…

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  23. Nu har jag velat fram å tillbaka på att starta en ny burk i källaren. Har ju haft min "stora" burk totalt 400L i systemet, ett litet Aquael (54L) och startat upp å sålt ett nano. För ungefär 2mån sedan frågade tjejen mig varför jag hade en lysramp i vårt gästrum. Hade helt klömt bort köpet av den. Tanken var att jag skulle ha den till blårör till 320L akvariumet. Men armaturen gick inte riktigt in utan att skugga MH lampan. Så det var bara att erkänna att man gjort ett lite förhastat köp. Dock blev svaret ett helt annat än förväntat: -Varför startar du inte upp ett till kar nere i källaren? Städa upp där nere så kan du ju ha ett där nere å grejja med. Svaret blev: -JA, va…

• 26 svar
    • 2,7k visningar
  24. Started by Ted saltakvarium,

=jag vill att alla akvarister ska titta på denna länk och berätta hur han har gjort detta akvarium så rent och fint utan levande sten

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  25. HEJ! Jag är en nybörjare med saltvattensakvarium och är 16 år gammal. Jag har en skummare som är en Aquamedic tror jag den heter. Jag vet inte hur den ska skumma för jag har alrig haft saltvattensakvarium. Den skummare bara en bit upp, men den skummare inte ända upp till koppen. Tar det några dagar innan den börja skumma ordenligt????+

• 169 svar
    • 12k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.