Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Norgren,

Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Botan,

...min anemon har dött. Den sögs upp i min koralia 4. Är detta vanligt bland anemoner eller hade jag bara otur? Varför traskar dom okring så mycket?

• 25 svar
    • 2,8k visningar
  3. Started by wizz,

Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?

• 1 svar
    • 885 visningar
  4. Started by wizz,

Ja som sagt då har jag koll på Nitrit och Nitrat samt Fosfat och alla värden är ok. Köpte på mig en liten städpatrull igår på 11 sniglar 5 turbo samt 5 sandsniglar och en svart sak jag inte fick reda på vad den heter.. samt skaffade min första lilla korall. men mycket kvar att göra och förhoppnings vis så skall jag få till det så fort som möjligt.. Men kan nog dröja till efter sommaren då semester resan går förs. skall ner och dyka utanför Salvadors kust i Brasilien samt en sväng till Amazonas. Lägger upp lite bilder för er att skåda. Lämna gärna komentarer och idéer som jag kan dra nytta av.

• 12 svar
    • 2k visningar
  5. Started by Borg,

Hej på er och tack för en riktig bra sida Är helt ny på detta med saltvatten, men har just börjat dra igång mitt första kar efter många år med harvande med ciklidkar, så nu var det dags för en stor dröm att uppgradera mig till salt. Efter ha köpt ett beg 400l kar och byggt om mitt gamla akvariumskåp och fixa till lite teknik och sump, samt fått i lite Ls och väntar på att det ska komma hem mer ca 15 kg till. Så står äntligen karet med vatten i tekniken som finns nu Deltec skummare apf 600, 2st tunze 6045, eheim returpump, doppvärmare och T5 ramp med 6x59w. Närmast nu är det att fylla på med Ls och grus. och bygga en svart ram runt belysningen så allt blir enhetligt. Ri…

6. Ja då ska jag starta upp tråden, dels för att hjälpa mig själv och för att ni andra ska ha något kul att läsa och disskutera i. Allt började med att min kompis Alexander tog med mig till Akvarieleasing i Sundbyberg för att handla lite foder och några nya fiskar till sitt sötvattenskar med Malawi. Vi tog en tur på saltvattensavdelningen och jag fastnade för alla fina fiskar och koraller. Det är svårt att säga men det var något magiskt med hur ljuset lyste upp korallerna och skapade ett undervattenslandskap som såg så fridfullt och vackert ut att jag bara stod och tittade. Jag förtrollades av fiskarnas färger och märkte hur dom på något sätt gjorde mig lugn och avslappnad..…

7. hej... Vi känner att 120 liter är för litet och vill att vi, fiskarna och djuren skall få lite mer yta. Därför planerar jag att köpa ett nytt juwel Rio 240 eller tom ett 300. Troligen blir det ett 240 då detta är ganska billigt men stort nog att göra revet lite mer skoj. Det vi har idag är ett Rio 125. med två cirkulationspumpar och ett Eheim 2213 ytterfilter som klarar 440 l / h. Frågan är följande: Jag vill återanvända så mycket som möjligt och helst inte ha båda akvariumen igång samtidigt av platsbrist dvs det nya skall stå på samma ställe som det gamla. Kan jag göra som så att jag tar den gamla vattnet och flyttar detta till det nya och samtidigt fyller på med det so…

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  8. Started by conny737,

Har ett ganska nytt akvarium med två clowner. Har tagit det väldigt lugnt med inkörningen och vattenvärdena verkar vara ganska normala. Men nu har bägge börjat få en massa svarta prickar på sig. Dessutom en liten röd fläck vid de främsta fenorna. Har försökt söka på sjukdomar, men hittar bara inlägg om vita prickar. Någon som vet vad det kan vara? Ofarligt?

• 2 svar
    • 924 visningar
  9. Started by per-åke,

Har en skummare som drivs av en luftpump. Skummaren har en syresten av trä (den lilla sorten). Nu till mitt lilla problem,syrestenen behöver bytas väldigt ofta för att skumma rejält. Någon som har testat köra med vanlig syresten ? Några andra förslag ? Om man måste köra med syresten i trä, var köper man dom ? (skall fungera bra) Har köpt på ciklidhuset och dom har fungerat väldigt bra. Problemet är att det är 20 mil bort och fram.

• 3 svar
    • 957 visningar
  10. Started by jorgen,

Kommer starta upp mitt Clownhotell till sommaren, men vet inte riktigt vad jag ska ha för invänare i det. Följande djur skulle jag vilja ha, men vet ej om det passar Turbosnäckor (känns som ett måste i ett saltvattensakvarie, men hur många) Eremitkräftor (hur många och vilken sort) Putsarräkor (tycker dom är så snygga, men kan man ha sådana även om man inte har mycket fisk) Sjöstjärna (finns det någon lättskött som passar i ett sådant litet akvarum?) Sjögurka (går det och ha i ett sådant litet akvarium, är dom svårskötta? Vet ej vad jag ska ha för fiskar, men jag väger mellan: 2 st clownfiskar eller Blå djävul (har läst att man ska ha dom i stim. är 5 st lagom i ett 58l. …

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by jontebgood22,

Köpte en gylta hos herkules zoo i fredags... när den kom hem och hade blivit fördig koppad så tog den ett simtag och kopplade på jetdrivern... grävde ner sig i sanden och sen dess har vi inte sett röken av den.. skall man bli orolig? är det ngn fara OM den är död? är detta naturligt beteende..? Tack på förhand

• 14 svar
    • 2,2k visningar
  12. Started by dominique,

Vilket salt rekommenderar ni? jag har tittat på Corallife och Tropic Marin och undrar vad ni har för erfarenheter. VH / Dominique

• 1 svar
    • 626 visningar
  13. Started by wizz,

Hej alla .. Har just hämtat mitt kar från Borås och hadde med 2st 20 liters rena dunkar. Fick med LS och fiskarna som gått i karet sedan Nov-07 så när jag väl kom hem så monterade jag upp allt och lade i LS fylde med vattnet jag fick med samma som hela tiden varit i karet. Samt fyllde på med nytt rent vatten ca 5 liter. Sedan fick jag med en hydrometer ( billig i plast med mätsticka ) Så nu efter ca: 2timmar som jag kört karet utan fisk i och med LS så tänkte jag kolla av salthalten. Mätaren slog i topp Och jag vet att dom inte är tillförlitliga men hur skall jag göra nu? Menar att salthalten kan ju inte toppa då det jag gjort har varit att använda samma vatten som v…

• 23 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by cum grano salis,

Jag ska skaffa ett helglasakvarium och ha till saltvattensfiskar. och jag tänkte göra en inbyggd sump med ytavrinning. tänkte sätta in en glasruta på ena kort sidan och få till ytavrinningen där. och sätta avskummaren, där oxå så klart! vad mer ska man ha där? är det någon som har förslag/ritningar på hur man får till en bra inbyggd sump?

• 3 svar
    • 3,1k visningar
  15. Started by jontebgood22,

Hejsan Jag läste att clownfiskar rangordnar sig efter storlek och köpte ytterligare en clownfisk. den clownfisken jag hade redan blev som tokig och jagade och bet den nya så att den dog efter nån timma. Trodde det skulle gå att ha mer än en clownfisk i samma kar men tydligen går det inte. Känner mig ruskig som gjorde detta men vill veta varför det gick som det gick? är det ngn som vet? Och hur gör man om man vill ha mer än en clownfisk för det har jag ju sett att många har.... Tack på förhand... J

• 10 svar
    • 2,8k visningar
  16. Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique

• 0 svar
    • 512 visningar
  17. Started by Botan,

Hej allihopa Se bifogad fil på min anemon. Vad händer med den? Vad göra? Snälla svara! Sofia

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Botan,

Hej allihopa Över allt läser jag om Cyano. Vad är det? Mvh Botan

19. Started by soylentgreen,

Är det någon som har eller har haft en sacem winds cirkulationspump? Är den något att ha? Jag funderar på att köpa en sacem winds 4000 som returpump från sumpen.

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by sequencezero,

Hej! Äntligen är mitt första saltkar igång. Det är ett 248liters med 60liters sump. det har varit mycket slit innan man har kommit såhär långt så det känns väldigt skönt när allt funkade när man satte i väggkontakten. Alla värden ser helt ok ut men det gör det väl nästan alltid precis dom första dagarna? Jag är faktist väldigt nöjd med aquascapen också. Kom gärna med tips om ni ser något konstigt på bilderna.

• 50 svar
    • 4,8k visningar
  21. Started by dominique,

Hej, När jag körde ett Microreefkar för ca 1,5 år sedan så hade jag en sk äggviteskummare som ingick som del av det färdigbyggda konceptet. Vad är skillnaden på en sådan och en skummare som Deltec 500 MC och liknande? Eftersom jag vill sätta skummaren direkt i akvariet på en så liten yta som möjligt så skulle en äggviteskummare passa mig bättre utrymmesmässigt så länge den inte är längre än 54 cm på höjden.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by Kajan,

Köpte i lördags en röd sjöstärna tillsammans med 4 turbo snäckor och en liten blåbenad eremit. I söndags klättra sjöstärnan bakom mina levandestenar och stanna där tills i måndags, då när den dök upp ser jag att alla fyra armarna har blivit uppätna på toppen? (bild) http://img138.imageshack.us/img138/6462/sj1pa0.jpg Vad kan ha gjort detta??? Vad har hänt, min första tanke var eremiten, men den är så pass liten att den inte kan orsakat detta. Kan det finnas en krabba någonstans ?? Har ni några erfarenheter av detta? I nuläget så ramlar den sönder totalt hittar delar överallt.

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  23. Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique

• 2 svar
    • 831 visningar
  24. Started by ExCeed,

Hejsan. nu är jag här igen med en ny fråga: Skaffade några turbosniglar i början av förra veckan och nog fan är det turbo i de! Både hur de käkar alger och bajsar! Hur blir jag bäst av med det? det sjunker till botten med ens, så det hinner inte ner i sumpen. //PL

• 29 svar
    • 3,7k visningar
  25. Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…

• 5 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.