Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by yRaz,

hejsan behöver tips på änklaste settet o fixa nåt lyse så att mjuk koraller o fiskar klarar leva tills jag byter amatur helt? idag har jag 2*t5 39W och 2*t8 20w

• 3 svar
    • 969 visningar
  2. Started by ExCeed,

Hejsan. köpte i lördags en fin bubbbelkorall på Akvarieleasing och den har inte visat några problem. Men nu när jag kom hem från jobbet, är den helt ihopdragen, vilket den normalt bara är på natten! Hur är det med min lilla korall? Vad är fel?! alla värden ser bra ut osv

3. Started by Flöne,

Du är beslutet taget, jag lägger ner mitt Clownhotell i förmån för mitt 200l sötvatten. vad gör man bäst? blandar nytt vatten i med LS över med fiskarna.....? eller använder man sitt gammla inkörda vatten 60L + blandar resten nytt? Tacksam för tips Tekniken? jo det finns oxå, skummare deltec mc500 inne i karet. 4000l i cirkulation,ytterfilter med biobollar och skumfilter kopplat till en ytrenare, uv filter 11W, MH250W+2x36W T5

• 7 svar
    • 969 visningar
  4. Started by Nille83,

Karet har varit igång i 3 månader nu. Jag har idag 14 stycken. Är det tillräckligt? Kan även fråga om hur många sandvändare man ska ha.

• 5 svar
    • 968 visningar
  5. Started by Anders S,

Håller som bäst på att planera en 375 litersbalja. Vore tacksam om någon kan guida mig i följande frågeställningar: * Belysning - Metallhalogen eller Lysrör (T5)? Vilka begränsningar får man med enbart lysrör? Är metallhalogen ett måste? * Cirkulation - Vilken är den bästa lösningen för att få vågrörelser i akvariet?

• 4 svar
    • 967 visningar
  6. funderar på ett saltkar, jag har utrymme för 60 cm brett, 49 cm djupt och min fråga är hur högt kan kan karet vara, önskar veta vilket ljus jag behöver på olika djup på karet så jag kan ta en realistisk ekonomisk bedömning.. dvs hur djupt räcker belysningen... under karet blir det en sump så man behöver inte tänka på den fysiska höjden av allt totalt..

• 3 svar
    • 967 visningar
  7. Started by Fredrika77,

Igår när jag var på väg att gå å sova hör jag hur det plaskar till rejält i akvariet. Jag lyser med telefonen och får se en av clownerna kika ut igenom pump gallret hur f..... gick det till . Eftersom clownen nu inte är så liten längre så är det ganska fascinerande hur han kommit in igenom hålet i locket. Är det vanligt att plocka ut fisk från filterboxen undrar jag.

• 4 svar
    • 967 visningar
  8. så VAR VI äntligen på gång igen. Minna djupaste ursäkter för min frånvaro denna tid. men det kändes inte rätt att tjata vidare då jag var tvungen att lägga allt salt åt sidan & jag har också haft det lite besvärligt i livet i almenhet MEN som sagt då var vi igång igen SAMMA burk Samma lev. osv (beräknad lev på grund av värme ) Maj -Jun 40-50 kg (lite öppet för närvarande MEN det lutar mot 50 ) Levande sten Salt MYCKET bra STOR Skummare ( som kommer vara i akvariet ) ytavsug (som jag kommer koppla till en fluval 202 utefilter med Korralgrus som bio filter ) cirkulationspumpar (10 % av burken ) samt kommer äv…

• 4 svar
    • 967 visningar
  9. Started by RickardK,

Hej allihop! Startar en ny tråd om ett saltprojekt som skall ta form under vintern här. Planen är ett ett "nano" i ungefärlig storlek 70*40*40 borrat med avrinning. Som sump planerar jag att använda ett gammalt cocoon 5 på ~40l som står tomt hemma för tillfället. Invånarna planeras att bli mest lps och sps samt knappar + fisk/räkor etc. Teknik som redan finns i lager hemma är en deltec mce300. Det är en hangon-skummare men tanken är att den får hänga externt på sumpen. Steg 1 är att planera möbel och ljus. Vad tror panelen om en kombo-lampa 150MH + 2*24w T5 (aqua medic ocean light) alternativt en 1*250MH (giesemann nova II)? Det torde räcka till även ljuskrävande acroporo…

• 5 svar
    • 966 visningar
  10. Started by Tobbz,

Vilket är bäst när man ska slå ut vissa sjukdomar och bakterier ? Jag har både ozon till skummaren och ett deltec uvc, men funderar på om det är overkill att sitta på båda pjäserna ?

• 2 svar
    • 966 visningar
  11. Started by zeup,

eftersom man beställt ett större kar o bara går omkring o läser böcker o forum osv....så orkade jag inte vänta längre o satte igång ett litet clownhotell så länge,,med förhoppningen att man lär sig mer om vattenvärden och allt som hör till på ett litet stadium,,,, iaf idag har jag satt till vatten,salt lite ls o levande sand(?) hoppas att grumligheten lägger sig på ett par dagar,,,, vilka steg bör man nu följa..när bör man fixa en liten städpatrull,,,när kan man släppa i clowner osv,,,,tacksam för alla tips o synpunkter,, målet med det lilla karet är och komma igång och se det praktiska med denna hobbyn. när de små liven förhoppningsvis blir för stora för hotellet,så skal…

• 4 svar
    • 965 visningar
  12. Guest HK_Akvarie
    Started by Guest HK_Akvarie,

hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…

• 1 svar
    • 965 visningar
  13. Started by ralle1424,

Hej! Ifall man har ett saltvattensakvarium på 300 l hur många timmar per vecka måste man då lägga ner?

• 4 svar
    • 965 visningar
  14. Started by hippo,

är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?

15. Started by Richard_22,

Hej! Har några sacrophyton i karet som beter sig väldigt konstigt tycker jag. De kan ena dagen vara pigga med polyperna ute, medan de dagen där på ser ut att vara påväg att dö. Det skiljer sig alltså väldigt mycket från dag till dag, om de ser ut att må bra eller inte. Har försöka se något mönster men inte lyckats hitta något. Skiljer även mellan de specifika i karet, vissa kan se jättepigga ut medan andra inte alls har några polyper ute. Någon som vet vad detta kan bero på? Går det att göra något åt? Tack så länge! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 964 visningar
  16. Started by thompa81,

Hejsan, har bland annat 2 gula och två svartvita damseller i mitt 300 literskar. En av de svartvita som är cirka 5 cm lång är den dominanta (läs arga). min fråga lyder om jag vågar introducera en gul kirurg som är cirka 6-7 cm lång i akvariet? Eller blir det för mycket slagsmål med damsellerna? Tips mottages tacksamt!

• 7 svar
    • 964 visningar
  17. Started by Skinner,

Tjohej! Jag tänkte bara slänga upp en fråga och höra hur ni har löst det med karantän? Jag såg just ett förslag på att man avskärmar en del av sumpen till karantän - antar att det är ett slutet fack utan kontakt med övriga akvariet... . Hur som helst. Jag har ännu ingen praktisk erfarenhet av saltvatten, utan är sedan ett halvår tillbaka i studeringsfasen. Räknar med att ha förutsättningarna att gå igång på riktigt om ca. 3 månader. Hur ser era karantäner ut? Vilken teknik har ni? Vilken inredning? Hur stora? Bilder? Tack på förhand/ Johan

• 1 svar
    • 964 visningar
  18. Started by Saltgörka_,

Hej. Är det viktigt att även ha en doppvärmare i sumpen? Jag har ett Red Sea Reef 250 där jag endast har en doppvärmare - på 25 grader - monterad bredvid utloppsrören. Har läst att många brukar "gömma" värmaren där. Duger det eller är det bra att ha en i sumpen för att få en jämn värme?

• Gilla
    • 3 svar
    • 963 visningar
  19. Started by Pear,

Ser att det börjar bli så smått grönfärgat mitt grus på botten i karet, är detta någon som kommer bli bättre eller gäller flera städare för att hålla efter detta. Har bra fosfat värden 0 på testet. Sedan kommer det som jag skrev i annan tråd några bruna trådliknande alger, och dessa bara på en sten, algerna har en genomskinlig blåsa på toppen. Hur hålla efter alger som är fula?

• 1 svar
    • 963 visningar
  20. Hej. Sonen har ett 90l kar. Vi hade väldigt låga fosfatvärden och försökte mata lite extra för att höja dessa. Men har nu fått höga nitrit, nitrat och amoniak värden efter övermatning. Har bytt mycket vatten och satt i syresten för att hjälpa fiskarna. Tyvärr har 3 av 5 fiskar dött. Koraller och 2 putsarräkor verkar må bra. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni vid höga värden? hur går vi vidare? mvh Pierre

• Gilla
    • 2 svar
    • 963 visningar
  21. Started by Trollsvans,

Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.

22. ett likadant akvarium som jag har, Juwel Rekord 800. Jag tänkte att det kunde vara en lagom storlek att börja med. Jag kommer fortsätta kolla på vad som behövs inhandlas och hur man ska gå tillväga.* Akvariet är ca 3 mån gammalt sedan nyköp men jag undrar om det går att använda efter att jag använt både pmdd (växtnäring) och medicin mot fenröta 1 gång i akvariet? Går det att rengöra eller något sådant så man inte behöver köpa nytt.*

• 5 svar
    • 962 visningar
  23. Started by OlleModéerGlatz,

Hej jag läser på till ett saltvattens akvarium. Jag skulle vilja veta mer om pumpen samt hur man rengör den hur den fungerar och lite sång. (;_;)

24. Started by dimaz,

Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.

• 5 svar
    • 962 visningar
  25. Started by Aquaguy,

Har en liten fråga jag har haft ett 7 liters akvarium en tid med ls i. Ska köpa ett dymax iq5 (13 liter) på torsdag ska samma dag köpa lite koraler skivor och knappar. Kan jag fylla på mina 7 liter i det nya karet plus 7 liter nytt salt och lägga i koralerna direkt eller måste jag vänta några timmar? Eller fylla på med lite nytt vatten i taget? tillexempel. Åker bort och köper koraler är därför jag måste köpa allt på en gång. Har några timmar hem också.

• 8 svar
    • 961 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.