Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin
-
- 5 svar
- 852 visningar
-
-
Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
Har nå målt saltnivå i mitt kar som er nystartet , Den ligger på 1,010. HAr satt inn noen levende sten også der . Vill det skade stenen att det er så lavt saltinnhold Hva gjør jeg for å heve saltinnhold ???? Det er ett 190 akvarium .
-
- 6 svar
- 851 visningar
-
-
hej har sätt nu dom senaste dagarna att det kommit fullt och då menar jag runt 20 st små sjöstjärnor i karet är det normalt lr? såg typ 1-3 st för nån vecka sen.
-
- 5 svar
- 851 visningar
-
-
Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas
-
- 4 svar
- 851 visningar
-
-
En till nybörjarfråga Om man har en kar på 500-600 liter och ska ha med alla möjliga maskiner, räcker ett vanligt eluttag? Eller ska man dra fram dubbla ledningar så inte proppen går jämt?
-
-
- 3 svar
- 851 visningar
-
-
Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?
-
- 3 svar
- 850 visningar
-
-
Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 5 svar
- 850 visningar
-
-
hej! har köpt ett beg. kar med inredning + fiskar! min fråga är, hur ofta & NÄR ska jag mata?? har både pellets och fryst!! Akvarit tänds kl 12.00 & släcks 21.00 (MH).. kan jag mata när jag går till jobbet innan det har tänts + på kvällen när jag kommer hem?? jag har 2clowner, kejsare, mandarin, gul goby, magnifikor 2st, 1putsaräka, sjöstjärna, sniglar, 1anemon... Mvh Uffe
-
- 3 svar
- 849 visningar
-
-
Jag har alltid använt mig av Salifert´s tester innan. Men så blev jag "pålurad" detta testat från Red Sea No3 och Po4. Salifert´s tester har jag alltid tyckt va lätta att köra med. Men för första gången förstår jag inget och då gäller det märket Red Sea. Jag får inte rätt på färgerna (jag är inte färgblind) jag har kört testet i vitt ljus som står på förpackningen. Man ska fylla upp 2 flaskor och sätta i en behållare. en med enbart vatten och den andra man tillsatserna. Sen står det "titta ner i båda flaskorna uppifrån och rotera färgskivan tills den närmaste möjliga färgen uppnåtts mellan de båda flaskorna". Jag kollar och kollar, men jag förstår inte vad flaska 2 fyl…
-
- 9 svar
- 849 visningar
-
-
Jag funderar på att slå till på ett begagnat Juwel lido 120l för att känna på den salta värden. Finns det några bra skummare utan att borra för sump, är det ett bra nybörjaralternativ osv. Jag behöver lite tips och idéer från er med lite erfarenhet. Mvh Mats
-
- 2 svar
- 848 visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...
-
- 3 svar
- 848 visningar
-
-
Vad kan den ljusa klumpen i mitten av bilden vara för något? Ska det tas bort? Svårt att få till en bra bild. Den sitter en bit in.
-
Hej, Var idag o köpte två clowner som vart i akvariet i snart 5h, dom simmar enbart framme vid glaset o vägrar att utforska resterande av akvariet. Den ena är i hörnet mellan främre glaset o sido glaset o simmar enbart upp o ned. Dom är inte yngel men väldigt små (bäbisar). Vad kan det bero på? Stress? För högt flöde från cirkulationspumpar? Eller något helt annat? Någon som vet? // Micke
-
- 3 svar
- 847 visningar
-
-
Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique
-
- 2 svar
- 847 visningar
-
-
Hallå allihopa! Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta. Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden. Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning. Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag v…
-
- 4 svar
- 847 visningar
-
-
Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars
-
- 5 svar
- 847 visningar
-
-
Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??
-
- 3 svar
- 847 visningar
-
-
Tja! Efter att ha kommit på plats i min nya lght är jag naturligtvis sugen på att dra igång ett nytt kar. Problemet är att fastigheten är ett sekelskifteshus och golvet sviktar ganska rejält när man går på det. Hade gärna dratt igång ett 600l, men tror inte jag vågar. Vad tror ni? Går det att stärka upp golvet utan att riva hela jäkla fiskbensparketten? Mvh
-
- 2 svar
- 846 visningar
-
-
Hej allihoppa! Trevligt att vara här. Jag har haft genom åren ganska många akvarier, men det här är mitt första med saltvatten. Och för att göra det hela mer komplicerat, bestämde jag mig att köra ett pico sådant - nämligen ett IQ3 som är bara 7 L! Jag ska endast ha några mjuk koraler och ev en snigel eller / och en räka. Nu är mina värden under kontroll och jag fick idag min första korall. Enligt säljaren ska den vara tålig och ganska lätt. Men vad är den för något? Vad heter den? Tack för hjälpen! mvh Ioannis
-
- 3 svar
- 846 visningar
-
-
Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!
-
- 6 svar
- 846 visningar
-
-
Nu har även jag trillat från söt till salt, eller jag tänkte i alla fall prova på salt! Jag har startat ett mollyhotell á 80 liter som är något modifierat. Nu har LS och städare åkt i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen. Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag. http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0061.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0058.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0060.jpg http://i223.photobu…
-
- 3 svar
- 845 visningar
-
-
hej jag undrar hur många timmar i veckan håller ni på med er att akvarium och hur ofta ni byter vatten ?
-
- 1 svar
- 845 visningar
-
-
Mitt RSM puttrar på sen några dagar tillbaka. Allt verkar funka. Hämtar LS på torsdag när det gått en dryg vecka med salt i. Undrar bara - hur mycket ska det skumma i skummaren? Jag ser att det blir skum därnere vid vattenytan - men inget som stiger uppåt och när jag stänger av skummaren så "dör skummet ut". Är det ett problem? Eller är det så som jag tror att jag bestämt för - att med osmosvatten, nystartat kar och väl tvättad sand så finns det helt enkelt inte tillräckligt med skit, men när jag lägger i stenen så kommer skiten börja bindas till bubblorna och stiga upp i koppen. Är det så?
-
- 3 svar
- 845 visningar
-