Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Har suttit och läst på detta mycket bra forum en bra tid och småläser lite i boken saltvattensakvariet eftersom vi har funderat på att dra igång ett saltvattensakvarium hemma. En avgörande fråga är om man kan vara borta en tvåveckorsperiod eller inte. Går det att skaffa skummare mm som klarar sig så länge? Visst finns det vänner och bekanta som säkert kan ställa upp men det skulle vara bra att veta om man med smarta val av utrusting och automatisering kan få akvariet att klara sig två veckor. Kan inte akvariet klara sig två veckor utan mänsklig tillsyn så är det nog tveksamt om vi vågar satsa på denna hobby. MVH samsung12
-
- 2 svar
- 950 visningar
-
-
Karet har varit igång i 3 månader nu. Jag har idag 14 stycken. Är det tillräckligt? Kan även fråga om hur många sandvändare man ska ha.
-
- 5 svar
- 950 visningar
-
-
Jag har en 540l burk med moduler i från back to nature som jag kör med malawi . Kan man behålla modulerna i om man vill börja med saltvatten i stället? Joakim
-
Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?
-
- 4 svar
- 950 visningar
-
-
Vilket är bäst när man ska slå ut vissa sjukdomar och bakterier ? Jag har både ozon till skummaren och ett deltec uvc, men funderar på om det är overkill att sitta på båda pjäserna ?
-
- 2 svar
- 950 visningar
-
-
är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?
-
- 3 svar
- 950 visningar
-
-
Hej Mitt 200 liters kar har varit igång nu i två månader (imorgon 3/5 -18), startades med ingången sten och levandesand. Har haft låga nitratvärden hela tiden (0-5), ingen mätbar nitrit (slutade med det testet efter en månad). Har i dagsläget sju små fiskar, några räkor och en hel del städpatruller (eremiter, turbosar, mm). Jag har två små montiporor, en liten "äng" gorgonia och en BTA (lite dino i sanden också). Utökade mitt testbibliotek i helgen och lade till tester för KH, Mg och Ca (nitrat, phosfat, pH sedan innan). Alla tester är Salifert. Gjorde en mätserie igår. Näringsvärdena hade bra värden: nitrat ca 2, phosfat ca 0,03. Dock så var pH li…
-
- 2 svar
- 949 visningar
- 1 följare
-
-
ett likadant akvarium som jag har, Juwel Rekord 800. Jag tänkte att det kunde vara en lagom storlek att börja med. Jag kommer fortsätta kolla på vad som behövs inhandlas och hur man ska gå tillväga.* Akvariet är ca 3 mån gammalt sedan nyköp men jag undrar om det går att använda efter att jag använt både pmdd (växtnäring) och medicin mot fenröta 1 gång i akvariet? Går det att rengöra eller något sådant så man inte behöver köpa nytt.*
-
- 5 svar
- 949 visningar
-
-
Hejsan. Jag skulle behöva lite tips på passande fiskar till mitt 450 l kar. Jag har haft igång detta ca 9 månader och det fungerar ganska bra. Jag har följande fiskar nu. 2 st Clowner, 2 Gramma Loretto, 1 st gul kirurg, 1 st palett kirurg,1 st Koron kejsare , 1 st dvärgkejsare Bispinosa samt en Mandarin Splendidus. Några olika räkor. Dessutom städpatrull. Vill även ha tips på icke passande fiskar. Har några olika koraller. Bla Stylopora vilka får vara ifred idag. Tack för alla tips och förslag
-
- 0 svar
- 949 visningar
-
-
Hej hå Andrée här Är ny inom salt har haft sötvattens sällskap akvarium i många år. En kompis fråga mig om jag vill ha ett saltvattensakvarium hans, far skulle flytta till ett äldre boende. Så vipps så fick jag ett 140l + en massa fisk koraller.. Sen fråga jag han jaha hur sköter jag ett saltvattens akvarium nu då.. ge dom matt fyll på dunstat vatten och kolla saltet en gång i månaden... Gick bra i en vecka sen börja först några koraler dö sen några fiskar http://se.reeflex.net/tiere/2710_Neoniphon_marianus.htm http://se.reeflex.net/tiere/2_Amphiprion_clarkii.htm http://se.reeflex.net/tiere/518_Zebrasoma_velifer.htm http://se.reeflex.net/tiere/107_Dascyl…
-
- 2 svar
- 949 visningar
-
-
Fler frågor,,, ska ju köpa ett 80 liters akvarium som nu körs redan med koraller, sten och 4 fiskar, om jag själv vill ha lite fler "hålor" eller gömställen, hur gör man då? koraller och sten som finns är ihop immade redan vad jag förstår men är det stenen man bygger till gömställen och hålor eller är det sten plus korall eller hur gör man? och jag vill ju så gärna ha en liten puff fisk i mitt akvarium, och har sett och hört andra som har en ihop med clownfiskar och kardinaler tex, så det ska väl inte vara någon fara eller kommer puff fisken till slut bli för stor för 80 liter?
-
-
- 5 svar
- 949 visningar
-
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 949 visningar
-
-
Tja! Efter att ha kommit på plats i min nya lght är jag naturligtvis sugen på att dra igång ett nytt kar. Problemet är att fastigheten är ett sekelskifteshus och golvet sviktar ganska rejält när man går på det. Hade gärna dratt igång ett 600l, men tror inte jag vågar. Vad tror ni? Går det att stärka upp golvet utan att riva hela jäkla fiskbensparketten? Mvh
-
- 2 svar
- 948 visningar
-
-
Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke
-
- 1 svar
- 948 visningar
-
-
Hej, Var idag o köpte två clowner som vart i akvariet i snart 5h, dom simmar enbart framme vid glaset o vägrar att utforska resterande av akvariet. Den ena är i hörnet mellan främre glaset o sido glaset o simmar enbart upp o ned. Dom är inte yngel men väldigt små (bäbisar). Vad kan det bero på? Stress? För högt flöde från cirkulationspumpar? Eller något helt annat? Någon som vet? // Micke
-
- 3 svar
- 947 visningar
-
-
Någon som vet hur man får bra bilder när man ska fota korallerna? Har en Canon 450d jag ska fota med men får inte in rätt inställning blir antingen brunt med blixt eller ljusblått och grumligt..
-
- 7 svar
- 947 visningar
-
-
En liten fråga. Kan det bli fel om man gör vattenbyten för ofta och för stora? Varför och vad kan bli fel? tänkte om man har ett litet kar typ 50 liter, då är det ju ganska lätt att göra vattenbyten.
-
- 5 svar
- 947 visningar
-
-
Hejsan, har bland annat 2 gula och två svartvita damseller i mitt 300 literskar. En av de svartvita som är cirka 5 cm lång är den dominanta (läs arga). min fråga lyder om jag vågar introducera en gul kirurg som är cirka 6-7 cm lång i akvariet? Eller blir det för mycket slagsmål med damsellerna? Tips mottages tacksamt!
-
- 7 svar
- 947 visningar
-
-
-
Hej, Rengjorde min sump förra veckan genom att byta 50% av vattnet i den samt ta bort mycket "klägg/gamla mat-beläggningar" på bottnen. Misstaget jag gjorde märkte jag dagen efter då själva akvariet var mjölkigt. Nu i efterhand inser jag att kag måste ha frigjort väldigt mycket bakterier från sumpen som sedan tagit sig upp till själva akvariet... Grumligheten lade sig tillslut, men efter 2-3 dagar märkte jag att några koraller blev brunaktiga samt att några fiskar betedde sig lite konstigt. Jag körde ett Salifert nitrat-test och såg att nivån låg närmare på nästan 100. Jag har bytt vatten i omgångar nu & fått ner det på ca 25-30. Två fiskar har tyvärr hunnit att dö :(…
-
- 4 svar
- 946 visningar
-
-
Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?
-
- 7 svar
- 946 visningar
-
-
Har precis köpt mig ett akvarium (igen) Har haft vid 3 tidigare omgångar akvarie, så jag är inte helt novis när det gäller fisk, kört afrikanskt, syd-amerikanskt mm. Tänkte snart starta upp ett saltvatten, men först skaffa mig några frontosor så jag kommer snabbt i kläderna igen... Så jag köpte grus som kommer ligga på bottnen av karet, så min fråga är om jag kan köra på samma sand senare i saltvattnet ? Denna sand är det: http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath =49_85&products_id=746 Visst förstår jag säkert att man kan köra med den, på grund av vad jag läst ni har skrivit i tidigare topicar, att det är korallgrus Men är det nått speciellt jag …
-
- 2 svar
- 945 visningar
-
-
Hej min palettkirurg har fått dille på att flytta runt mina eremiter den tar den i munnen och släpper de lite varstans i karet har någon annan varit ute för detta fenomen den har bara börjat med det nu har haft eremiter och kirurgen länge Med vänliga hälsningar Frank
-
-
- 9 svar
- 945 visningar
-
-
Har suttit o läst lite på förstasidan om lägre djur. Där finns olika rekomendationer om ljus och cirkulation, svag, medel, stak/hög, dock finns det ingen förklaring på vad vad som menas med de olika begreppen. Någon som kan ge någon sorts tumregel för ljus repektive cirkulation när det gäller de olika begreppen?
-
- 1 svar
- 944 visningar
-
-
Hej alla nu är det så här att jag skulle vilja ha en bra bild eller en bra förklaring hur en 3 kamar funkar för jag ahr en sump och har köpt 3 st glas skivor som jag ska limma dit nu och undra hur jag ska limma dom för att få bästa resultat av det hela. SÅ en bild eller en beskrivning hur så vora jag tacksam. MVH Jonas74
-
- 5 svar
- 944 visningar
-