Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…
-
- 5 svar
- 924 visningar
-
-
Tjerna har fått tag i 250liter kar med 90 liter sump 🙈, ska nu dundra i lite levande sand ska man ha 10% av litern så 25kg sand?, sen ska jag självklart blanda eget salt så osmos maskinen går för fulla muggar, men hur många kg salt ska man? Nå bra tips på sand? Mvh Jacob bjuder på en bild på de med
-
- 5 svar
- 924 visningar
-
-
-
är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?
-
- 3 svar
- 924 visningar
-
-
Fullt med små bruna micro djur har invaderat min glasruta. Vad är den för något och hur blir jag väck dem? Ska försöka ladda upp en bild
-
-
- 5 svar
- 923 visningar
-
-
Hej, Jag har ett clownhotell som var mitt första. Efter att jag flyttande en hel del valde jag att stänga ner detta för att ställa iordning det när jag är fast på ett ställe:) Jag har nu en liten fråga som jag gått och funderat lite på. Syreslangen som matar in syre för skummaren kunde ibland ''säcka'' igen. Dvs. att man vanligtvis hör hur pumpen jobbar och det kommer "bubblande" ljud från slangen som är ca. 0,3cm tjock. Och då skummar det på utav bara h-vete. Men sedan så efter ett tag så slutade bubblandet ljuda och skummaren gav inte ifrån sig något skum. Vet någon vad detta kan bero på? Har det med saltet att göra? Minns att jag blåste i syreslangen o så var det iblan…
-
- 3 svar
- 923 visningar
-
-
Krabba bra eller dåligt? behålla eller bli av med den??????
-
-
- 4 svar
- 923 visningar
-
-
kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga
-
- 2 svar
- 922 visningar
-
-
vad är normalt när man kollar på vatten som dunstat över dagen och natten?
-
- 6 svar
- 922 visningar
-
-
Hej alla nu är det så här att jag skulle vilja ha en bra bild eller en bra förklaring hur en 3 kamar funkar för jag ahr en sump och har köpt 3 st glas skivor som jag ska limma dit nu och undra hur jag ska limma dom för att få bästa resultat av det hela. SÅ en bild eller en beskrivning hur så vora jag tacksam. MVH Jonas74
-
- 5 svar
- 921 visningar
-
-
Min ermit har suttit på sniskan ett tag nu. Vad jag vet så behöver de ingen hjälp att vända sig?
-
Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
En liten fråga. Kan det bli fel om man gör vattenbyten för ofta och för stora? Varför och vad kan bli fel? tänkte om man har ett litet kar typ 50 liter, då är det ju ganska lätt att göra vattenbyten.
-
- 5 svar
- 921 visningar
-
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 921 visningar
-
-
Hej, Var idag o köpte två clowner som vart i akvariet i snart 5h, dom simmar enbart framme vid glaset o vägrar att utforska resterande av akvariet. Den ena är i hörnet mellan främre glaset o sido glaset o simmar enbart upp o ned. Dom är inte yngel men väldigt små (bäbisar). Vad kan det bero på? Stress? För högt flöde från cirkulationspumpar? Eller något helt annat? Någon som vet? // Micke
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
Hej, har lite problem med denna. När den ska fylla på vatten händer det ingenting. Det hörs att den jobbar (kontrollpanelen blinkar och det låter som den pumpar) men det händer ingenting. Någon som vet vad det kan vara för fel? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 3 svar
- 920 visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. Mina värden i helgen var pH 8,2 Nitrit 0…
-
Har nå målt saltnivå i mitt kar som er nystartet , Den ligger på 1,010. HAr satt inn noen levende sten også der . Vill det skade stenen att det er så lavt saltinnhold Hva gjør jeg for å heve saltinnhold ???? Det er ett 190 akvarium .
-
- 6 svar
- 920 visningar
-
-
Mitt intresse för akvarier är faktiskt ganska gammalt. Redan som lillkonott så följde jag med stort intresse mina föräldrars kamp med den lilla 60-liters tanken. Det var också en av dom första större sakerna som införskaffades efter jag flyttat hemmifrån. Tv:n och datorn är undantaget. En begagnad hemmgjord sötvattenstank på dryga 300L, som visade bara djupare än bred fick tjäna som mitt första egna projekt. Det som intresserade mig mest var tekniken. Kommer ihåg att jag hade ett stort överdimensionerat externt filter som flyttade på allt i sin väg. Detta intresserade mig som sagt mer än själva livet i akvariet. Lite växter och erkänt lättskötta fiskar prydde tanken. I br…
-
- 0 svar
- 920 visningar
-
-
Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?
-
- 4 svar
- 920 visningar
-
-
Halloj. Jag är helt ny och helt såld på detta med saltvatten. Mitt namn har nog redan framgått utav användarnamnet. jag bor i katrineholm och är 21 år. tidigare har jag sysslat med sötvatten sen jag var 14 år. hobbyn började med att jag hade en kompis vars mamma pysslade med akvarium. hon hade ett akvarium runt 400 liter om jag minns rätt medans min kompis fick ta det lilla akvariet på 115liter. kompisen tröttnade och jag var snabb med att slänga ut mitt skrivbord i rummet för att få plats med akvariet. Efter 2 år tröttnade jag och sålde mitt 115 liters för att ge plats åt ett 300 liters,det var dock nån klåpare som snickrat ihop skiten så det läckte. arg som ett bi st…
-
- 4 svar
- 919 visningar
-
-
Hej! Som många andra läser jag mycket men dethär är mitt första inlägg. har haft igång burken i 3-4v nu kommer algerna försvinna av sig själv när allt har satt sig eller ska eremiterna/sniglarna som jag har äta upp allting inom sin tid? Har 3 st av varje så de skulle nog ta ett tag.. sen har jag fått som geggiga bubblor som sitter fast lite här och var är det alger eller något annat? tacksam för svar mvh oscar
-
Hur vet man om testen kan bli dåliga? Har red seas nitrit / nitrat test. Funkade senast för 1,5 månad sedan. Men sedan dess har jag mätt 0 i nitrat trots rätt mycket matning samt salpetersblandning för att få upp det. Tycker det är ytterst märkligt att vi fortfarande mäter 0 ... kan det vara så att testen kan sluta fungera?
-
-
- 9 svar
- 919 visningar
-
-
Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.
-
- 2 svar
- 918 visningar
-
-
Hej finns det några bra led ljusramp som inte kostar så mycket
-
- 1 svar
- 918 visningar
-