Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej Behöver rekommendationer om pumpsystem till 200 liter saltakvarium. Jag vet vad jag gett mig in på. Berätta gärna hur ni har det i ett 200 liters akvarium? Tacksam för snabbt svar:)
-
-
- 8 svar
- 818 visningar
-
-
Hej, Var idag o köpte två clowner som vart i akvariet i snart 5h, dom simmar enbart framme vid glaset o vägrar att utforska resterande av akvariet. Den ena är i hörnet mellan främre glaset o sido glaset o simmar enbart upp o ned. Dom är inte yngel men väldigt små (bäbisar). Vad kan det bero på? Stress? För högt flöde från cirkulationspumpar? Eller något helt annat? Någon som vet? // Micke
-
- 3 svar
- 818 visningar
-
-
Noen som vet hva jeg kan ha fått i karet . Det er noe som lager nett i karet . Den ene stenen har fått slik på seg . Hva kan det være ???
-
- 7 svar
- 818 visningar
-
-
Hej hittade en sida där dem säljer ljus för lite peng.Har nån tetsat detta led ljus http://www.fish-street.com
-
- 3 svar
- 818 visningar
-
-
Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.
-
- 0 svar
- 818 visningar
-
-
Nu så har jag äntligen installerat min ytavrinningsbox i karet. Från boxen tar jag vattnet till skummaren samt till mitt uv, det blev precis lagom med vatten från boxen för att få det mellanrum mellan vattenytan och boxens lite lägre yta så det rinner ner fint. Kör utan sump så nu fixar jag ytan.
-
- 1 svar
- 818 visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 818 visningar
-
-
Vad kan den ljusa klumpen i mitten av bilden vara för något? Ska det tas bort? Svårt att få till en bra bild. Den sitter en bit in.
-
Vilken doseringspumpa skulle ni rekommendera !? Finns någon speciell pumpa som är Värd att köpa tycker ni? Tack på förhand Tas Sent from my iPhone using Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 817 visningar
-
-
Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.
-
- 4 svar
- 817 visningar
-
-
Som rubriken lyder, så har jag funderat på vad man skall köra på, jag har ett 60 l akvarium. Jag funderar på att köpa en armatur som monteras på akvariet, men lämnar stora delar av akvariumet öppet. Eller om jag ska bygga något eget i den befintliga kåpan. Jag vet inte vad som anses vara bäst. Vad är för och nackdelarna med dessa två metoder. MVH
-
- 3 svar
- 817 visningar
-
-
Ungefär hur länge bör man vänta innan man köper dom första korallerna till ett nystartat 54 liters? Finns det någon svensk sida som säljer koraller?
-
Hej allihoppa! Trevligt att vara här. Jag har haft genom åren ganska många akvarier, men det här är mitt första med saltvatten. Och för att göra det hela mer komplicerat, bestämde jag mig att köra ett pico sådant - nämligen ett IQ3 som är bara 7 L! Jag ska endast ha några mjuk koraler och ev en snigel eller / och en räka. Nu är mina värden under kontroll och jag fick idag min första korall. Enligt säljaren ska den vara tålig och ganska lätt. Men vad är den för något? Vad heter den? Tack för hjälpen! mvh Ioannis
-
- 3 svar
- 816 visningar
-
-
hej jag undrar hur många timmar i veckan håller ni på med er att akvarium och hur ofta ni byter vatten ?
-
- 1 svar
- 816 visningar
-
-
hej har sätt nu dom senaste dagarna att det kommit fullt och då menar jag runt 20 st små sjöstjärnor i karet är det normalt lr? såg typ 1-3 st för nån vecka sen.
-
- 5 svar
- 816 visningar
-
-
Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?
-
-
- 4 svar
- 816 visningar
-
-
Har ett Red Sea 130 l sedan 6-7 år. För två år sedan drogs kontakten ur av misstag och alla fiskar dog utom en ursprunglig tomatclown. Hon (?) lever i enskilt majestät sedan ett par år förutom några turbosniglar. Är det värt att sätta till nya invånare, i så fall vad, hur många (av varje)? Invänta hennes död? verkar ju dröja. Ge till katten?....
-
- 2 svar
- 814 visningar
-
-
Har ( igår ) borrat mitt akvarium i över delen av hörnet för att ha durso till avrinningen ner till sumpen. Tanken är sedan att i sumpen ha 3 fack. 1:a facket där avrinningen landar är skummaren ( boubble magus nac3.5 ) sedan rinner vattnet igenom en bubbel fälla till fack nummer 2 där retur pumpen sitter. På avrinningen ( innan 1:a facket ) så sitter en T-Koppling som gör att en mindre del av avrinningen går till 3:e facket som är ett Refugium, vattnet från refugiumet rinner ner till 2:a facket ( för åter pumpning tillbaka till huvud tanken. ) Hur som haver. min fråga gäller Dursun för avrinningen. Jag har borrat hålet för dursu ( 32 mm ) ca 3 cm från kanten av akvariet,…
-
- 4 svar
- 814 visningar
-
-
Sådär, nu efter 10 dagar börjar det så smått komma lite alger. Typ långa trådar. Är det enligt planerna? Och är det dags slänga i lite turbo nu va?
-
- 4 svar
- 814 visningar
-
-
Hej hej, kommer att införskaffa ett 400liters kar denna vecka förhoppningsvis, och tänkte höra med er vad som är att rekomendera i teknikväg. När man läser på div forum, så får man en massa olika åsikter om vad som är att föredra. Jag skulle hellst slippa att ha en sump under akvariet, hur ska jag bäst lösa det? Sen så undrar jag vilka pumpar som är passande för mitt kar. Alså, helt enkelt vilken hårdvara jag behöver Tänkte mjukstarta, dvs lättskötta fiskar som inte är alltför känsliga, koraller, "mjukdjur". Jag får börja med de lätta arterna och gå vidare uppåt, och göra det mer och mer avancerat ju mer jag lär mig. Skulle bli väldigt glad om jag kunde få lite hjälp s…
-
- 4 svar
- 814 visningar
-
-
Testar här istället Såg ett klipp från BRS-tv om att man skulle försöka ha i varje fall 200-250 par (sen är där väl en del sps som kanske vill ha/kräver mer???) i hela akvariet och ca 8 timmar på max. Jag tycker 8 timmar verkar mycket för det är väl inte mycket mer än 4 timmar eller nåt i havet som är peak-tid? Eller det är för att kompensera med att man har lägre par? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 814 visningar
-
-
Hej! Tänkte dela med mig lite av mina två kar och länkar för enkelhetens skull till att börja med iaf. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1141861#post1141861 På återseende! MVH /Tobias
-
- 4 svar
- 814 visningar
-
-
Har ett 130 liters kar och är sugen på köpa lite nya fiskar i framtiden tar de lugnt nu i några veckor efter som min dark andel dött av någon sorts prick. Så nu blir det att få rätt på allt innan någon ny fisk åker i. idag har jag: Har en st gulfenad blå frökenfisk 2st clowner och 1st blendi bi color (osäker på namnet) Är på jakt efter tåliga fiskar som går bra med dem fiskar jag redan har.
-
- 2 svar
- 813 visningar
-
-
Hej på er, Har haft lite olika fiskar och akvarium genom åren, mest diskus på slutet men inte sysslat med saltvatten. Iallafall, jag har fått chansen att köpa ett begagnat 720 liters saltvattenskar med måtten L160xD75xH60 med ramp osv. Just nu är det inte i drift, så kan inte se om att fungerar till riktigt bra pengar. Där finns en ramp, denna lyser ju. En Akvastabil LED något. 140cm lång x 3st Ledarmaturer. Sen finns det en sump med skummare, 2x pumpar, 2x filter och vatten-påfyllare. Allt är ju ganska saltigt så man kommer ju att behöva rengöra det. Karet har varit ombyggd lite, ändrad avrinning (Lägr…
-
- 8 svar
- 813 visningar
-
-