Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har startat upp salt nu för första gången...en liten fråga hur länge tar det innan saltet löst upp???? Det har gått 3 dagar och det ligger ett tunt lager av salt på botten ännu... Köpte Tropic Marin pro-reef...till 720 liters kar Har beställt levande sten som kommer om 3 dagar...har det någon betydelse om det inte hunnit klarna riktigt?
-
- 13 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan ska hem och blanda saltvatten när jag kommer hem idag tänkte fylla en 20 liter dunk med osmos vatten ska man då ha 6 dl salt isch i den? Har en kar på 310 liter med sump, läste att de går åt isch 3dl salt per 10onde liter vilket jag då får till 93 dl salt kan de stämma? Självklart ska jag möta de med innan jag stoppar ner något levande men får inte hem refaktormetern försen nästa vecka 😂🙈
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tjenare, har just flyttat till lysekil är det någon här på forumet som vet om det finns nån salt butik här i närheten av lysekil Uddevalla trakten? håller på och söker efter ett nytt salt projekt :-) / Tom
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, har alltid använt red sea’s coral pro salt.. men det ger höga alk värde på 11-12dkh vill helst hålla alk runt 8-9. får ofta obalans i värdena vid vattenbyte. hur gör ni som använder detta? eller kanske borde jag byta salt.. har kollat aqua forest reef salt som borde ge 7,4-8,2dkh i alk. vad tycker ni om det? använder idag red sea’s A,B,C och reef energy AB.. det gör kanske inget om man byter bara salt till ett annat märke bara som har lägre alk vid blandning.. ni kan gärna tipsa mvh imre
-
-
Tjenare saltisar, nu har jag satt igång min 125 liters kub här i lysekil :-) hur många av hemma salt killar/tjejer finns det i kring lysekil/Uddevalla? Har träffat en hittills
-
- 2 svar
- 885 visningar
-
-
-
Ska starta upp ett nytt 120 liters kar idag så behöver lite nytt salt runt 4-5 kg så undrar om någon i Helsingborg eller ut mot Jonstorp säljer lite salt?, eller om ni vet någon butik i närheten som säljer? MVH Wigge
-
- 1 svar
- 470 visningar
-
-
Jo, håller på att sätta igång mitt första saltvattenskar nu å har en liten fråga: När jag fyllt upp karet så är ju vattnet rätt kallt... bör jag värma upp de med doppvärmaren innan jag sopar i saltet?
-
Hej jag handlade lite salt och en densitetsmätare idag, funderar på hur blåst jag blev egentligen,, 275 kr för 4 kg salt av typen "Tropic Marin, PRO REEF". Killen hade inga saltmätare hemma men han sålde sin begagnade till mig för en 100 kr, En fyrkantig liten behållare med en stor visare i. Så vad säger ni är de normala priser eller ska jag ta mig in till sthlm nästa gång jag ska köpa något? \\Daniel
-
Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Nu kommer jag bli lynchad och utesluten, men jag har haft ett red sea max 250 och blandat från uppstart salt med vanligt kranvatten och resultatet har varit helt ok. Här är mitt förra akvarium: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41465-Neo-amp-Therese-RSM-250 Nu tänkte jag höra varför alla varnar och säger att man ska ha osmos vatten, varför funkade det klockrent för mig med vanligt kranvatten ? Ska köpa nytt akvarium och därför måste jag fråga ?
-
- 8 svar
- 1,7k visningar
-
-
Halloj! Efter några timmars läsning om saltvatten är jag nu övertygad om att Ja, ett salt nano vill jag ha. Min plånbok skulle formligen älska det, hoppas jag Läste nyss att allt man behöver först och främst är burken förstås (30-31L cocoon) och därefter skummare, ljus och cirkulationspump(-ar). Jag är inte intresserad av någon fisk eller dyl till att börja med, utan kan jag få stenen att trivas skulle det göra mig överlycklig. Men.. enligt den guid jag läst (skriven av en dansk kille) är det sumpar och allt möjligt. Behövs det till ett så litet kar? Vilken form av levande sten bör jag ha? OM det skulle gå bra är sexy shrimp överst på listan tillsammans med någon nanosnä…
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej tjohej och todeloo! Jag bor i Sundsvall(västernorrland) och håller på att starta upp mitt akvarium. Jag håller på att få ihop dom sista pusselbitarna och kollar nu efter levande sten.. men hur sjutton ska detta gå till?? Intresset för salt verkar vara i en heeelt ny dimension ner i landet, både här på fomumet och i handeln. Finns det någon norrlännig här ute?!? Hohoooo Jag har ringt runt till 4 stora djuraffärer här ikring... den första visste inte ens vad det var jag ville ha, den andra fick inge mer av leverantören, den tredje samma sak där, och den fjärde hade totalt slutat med saltvatten för det var så dålig efterfrågan. Så min stora oro är nu att jag kommer bli…
-
- 22 svar
- 2,6k visningar
-
-
Två nya frågor! Hur mycket salt behöver vi till vårat 450l akvarium....... c:a i kg??? (akvariet vi har köpt är ett percula 120) Har funderat lite på ljuset i akvariet.... i det som vi har köpt så kommer det att vara 2st MH 2x150W Borde vi köpa till några T5 och i så fall hur många? Vill ju ha lite koraller och sånt.. Finns det färdiga armaturer att rekomendera? MVH Karro och Anders
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte starta upp ett 112L till saltvatten. Har haft söt i 3år och hade ett litet nanokar för ett tag sedan. Kommer köpa Ph,amoniak,nitrit och nitrat tester.Vad ska värderna ligga på? Hur ska jag göra när jag startar upp? Steg för steg. 112L 2*18000kelvin T8 rör 700L/h 500L/h 100W Värmare 10-20kg sten. miniflotor Hur ser detta ut?
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan, Kanske en dum fråga, men jag vill ställa den iaf. Hur mycket salt per liter nytt vatten bör man ha ? Eller måsta man helt enkelt "prova" sig fram. /Robban
-
- 7 svar
- 6,4k visningar
-
-
Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
varför e det sån pris skillnad på havssalt man köper i akvarie butiker, jämfört med havssalt som du köper på storpack på t.ex martin olsson eller liknande butiker.. om man kollar va dom innehåller så e det ju xakt samma salt ??????? 25 kilo salt i akvariebutik 1200:- 25 kilo salt i annan butik 250:- e ja helt ute å cyklar eller??
-
- 22 svar
- 4,1k visningar
-
-
Ska förhoppningsvis starta mitt första saltkar snart och undrar lite om olika salt sorter. Jag har märkt att prisskillnaderna kan vara stora. Vad är det som skiljer dem åt? Jämförde bla HW Meersalz professional för 46 euro för 20kg i Tyskland det dyraste Tropic Marin Pro Reef Sea salt för nästan det dubbla (det var självklart den sistnämnda som rekommenderas av säljaren). Tacksam att få veta om det är någon större skillnad mellan saltet (kommer inte att ha osmos från början). Räcker 20kg till ett 300L? /Mvh Peter
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej, nu blir det äntligen allvar med saltvattensplanerna så jag tar tillfället i akt att presentera mig här på forumet. Har haft sötvatten av och till sedan 4-årsåldern, sällskapsakvarium och Malawi mest. Nu blir det igångkörning av ett Red Sea Max 250 så en del nybörjarfrågor kommer jag att behöva ställa även om jag läst Knops bok några gånger… Varför jag valde RSM beror på två saker; av estetiska skäl har jag svårt att i hemmet förhandla igenom ett kar med sump och mycket extern utrustning (jag vet, det går såklart att göra snyggt men försök förklara det när väggarna i trapphuset ännu bara är bredspacklade sedan husköpet 2003). Endast ”en sladd” var ett bra argument… De…
-
- 14 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?
-
- 3 svar
- 710 visningar
-
-
Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?
-
- 3 svar
- 710 visningar
-
-
-