Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej, jag skrev om mitt nya saltkar tidigare idag. Sitter fortfarande och funderar om man skall ha sand i akvariet. Hur mycket mer jobb och problem blir det med sand då det bör hamna mer skit där än om man inte har sand. Dom flesta bilder jag har kikat på har sand och då ser det ut som korallsand eller "levande sand". Hoppas att det är någon som har några åsikter om detta. MVH, Andreas
-
Hej ! Jag och min sambo har nyligen köpt ett 400l saltvattenskar. Vi har inte kört igång det ännu och håller fortfarande på att "plugga på" Sambon ska på en kvällskurs om saltvattensakvarium snart, så då vet vi kanske lite mer. Vi funderar en del på vilka invånare som är viktigast/nyttigast/lättast att börja med efter inkörsperioden. Vi har några sötvattens akvarium och vet hur viktigt det är med en bra balans av "städare", växter och andra invånare. Men vi vet inte riktigt vilka roller alla saltvattensdjur har i ett kar. Kom gärna med lite tips till oss nybörjare
-
- 7 svar
- 930 visningar
-
-
Jag funderar på att slå till på ett begagnat Juwel lido 120l för att känna på den salta värden. Finns det några bra skummare utan att borra för sump, är det ett bra nybörjaralternativ osv. Jag behöver lite tips och idéer från er med lite erfarenhet. Mvh Mats
-
- 2 svar
- 930 visningar
-
-
Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…
-
- 2 svar
- 930 visningar
-
-
Hej. är helt färsk när det gäller saltvattensakvarium. för en månad sen gjorde jag ett impulsköp av ett clownhotell samt tester salt och literatur . jag skulle vilja ha lite tips av någon kunnig om uppstarten. jag hade tänkt mig ha ca 5 kg sand samt ca 7-8 kg Ls . tänkte mig att ha 2 smörbultar samt lägre djur. när man sätter i Ls sätter man i dom långsamt dvs inte allt på en gång? kan man börja med bara ett par kg för att sätta i resten senare. har inte jättebra lön och mycket tid över så det gör inget att det tar tid.
-
- 6 svar
- 930 visningar
-
-
Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))
-
- 3 svar
- 930 visningar
-
-
Någon som vet hur och var man kan importera egna koraller och fiskar unfdrar Lasse. Tacksam för eventuella tips.
-
- 0 svar
- 930 visningar
-
-
Hallå allihopa! Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta. Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden. Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning. Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag v…
-
- 4 svar
- 929 visningar
-
-
Hej Tänkte kolla om någon har startat en bakteriekultur med Fritz. Om så, var har ni köpt det ifrån ? Funkar det att skicka ? Verkar inte finnas i Sverige.
-
- 0 svar
- 929 visningar
-
-
Hallå alla nu e suget tebax efter ett tag fick problem med parasit allt dog för mig och blev för mkt samtidigt. nu e jag iaf sugen på starta igen ett kar som e på 320 liter vill försöka ha all teknik ändå utan sump vilket kanske inte så lätt vill ha lite tips ang vilka grejor jag skall ha skummare?, kalkreaktor och kalkmixer eller dosering osv kommer köra 4 st t5 rör ingen Mh pga värmen. hjälp e mkt välkommande mvh lars
-
- 5 svar
- 929 visningar
-
-
Hej, Jag grubblar fram och tillbaka över om jag skall sätta en sump i bänken under akvariet (den blir då väldigt liten eftersom skåpet bara är 25 cm brett, 30 cm djupt och 70 cm högt), tänkte då ha en ca 45-50 cm hög sump. Nackdelen med detta är att jag då måste borra hål i akvariet vilket inte känns jättekul. Det andra alternativet jag funderar på är att göra en sump direkt i akvariet i vilken en Deltec 500 MC, doppvärmare och en pump skulle rymmas. Jag skulle vilja köra en uvc också och då är frågan om det går att placera en sådan på ett bra sätt när sumpen är inne i akvariet? Vad har ni för erfarenheter och vad hade ni gjort? Tacksam för hjälp / Dominique
-
- 2 svar
- 928 visningar
-
-
Hej! Tack för insläpp på forumet! Jag har under några dagar fullständigt slukat massor av trådar här och lärt mig en massa. Dokument som tex Saltvattenkemi for dummies är ju helt fantastiskt. Jag är fortfarande i planerings stadiet och har varit hos Triton och Aquariatech för inspiration. Kar och teknik är inte inköpt ännu för jag vill ha det mesta klart för mig hur saker hänger samman. Så min fråga är finns det några tips på nya böcker om innevånarna som jag hoppas på att få släppa ner i akvariet? Böckerna jag sett om saltvattenakvarieskötsel verkar ha några år på nacken och jag antar att det skett mycket med tekniken så där hittar jag nog bäst info här i forumet. (BTW …
-
- 4 svar
- 928 visningar
-
-
Hej Hej Jag har bestämt mig för att starta upp ett saltkar. Jag har länge gått och tänkt på det, då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har tidigare bara haft sötvatten. Jag vill starta ett saltkar för att jag tycker det är väldigt fint, fast allra mest för att jag tycker det är väldigt intressant. Jag har inte den största budgeten, därför har jag valt att köpa in lite grejer undan för undan, då jag inte har råd att köpa allt på en gång. Det enda jag har för tillfället är ett nytt 60 l rektangulärt akvarium som jag köpte för 500 kr. Jag har tänkt att lista lite olika prylar som jag har funderingar på att köpa in, och ni är mer en välkomna att dela med er utav era k…
-
- 6 svar
- 928 visningar
-
-
Nu har även jag trillat från söt till salt, eller jag tänkte i alla fall prova på salt! Jag har startat ett mollyhotell á 80 liter som är något modifierat. Nu har LS och städare åkt i karet. Blev tyvärr just nu lite LS eftersom i ena butiken hade de ingen som passade mig och in den andra var det slut. De skulle få in nytt denna vecka eller i början på nästa så då bär det av igen. Hursomhelst är det dags att fira denna milstople med lite bilder. De följer i kronologisk ordning fram till idag. http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0061.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0058.jpg http://i223.photobucket.com/albums/d...3/PICT0060.jpg http://i223.photobu…
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
-
Mitt RSM puttrar på sen några dagar tillbaka. Allt verkar funka. Hämtar LS på torsdag när det gått en dryg vecka med salt i. Undrar bara - hur mycket ska det skumma i skummaren? Jag ser att det blir skum därnere vid vattenytan - men inget som stiger uppåt och när jag stänger av skummaren så "dör skummet ut". Är det ett problem? Eller är det så som jag tror att jag bestämt för - att med osmosvatten, nystartat kar och väl tvättad sand så finns det helt enkelt inte tillräckligt med skit, men när jag lägger i stenen så kommer skiten börja bindas till bubblorna och stiga upp i koppen. Är det så?
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Jag är precis på väg att beställa en powercompact-belysning på 55w till mitt nano på 54 liter. Till den ska jag ha en 15 w actin-lampa. Nu undrar jag om ni tror det kommer bli stora problem med värme/avdustning. Det blir ju ganska mycket watt på lite vatten. Pumpen jag använder är på 18 w, det är allt värmealstrande som finns i karet. Ska bygga in den i en heltäckande ramp som jag monterar 1 elller 2 biltemafläktar i toppen. /Torsten
-
- 1 svar
- 927 visningar
-
-
Hej Har beslutat mej för att lämna in karet för borrning istället för att krångla med en överrinningsbox (billigare och mer praktiskt). Okej nu till min fundering; har en kub och undrar om det blir snyggast att borra i mitten(bakkant) och bygga upp som en revpelare eller skulle ni heller borra i ett hörn och bygga upp revet upp längs sidorna? Behöver lite reflektioner så att jag har lättare att bestämma mej. Kuben är 60*60*60. Som ljus räcker 150w eller skulle ni överväga 250w? Mvh/Bosse
-
- 2 svar
- 927 visningar
-
-
Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Hej. Eftersom jag har en överrinning av vakum-sug-typ så är det väldigt noga med att ställa in utsuget med retur pumpen via kulventiler. Igår flyttade jag karet för jag ska renovera det rummet den stod i. Det tog mig över en timme med millimeter precision att justera de två kulventilerna för att få nivån i karet och sumpen i ballans! Jag var uppe vid tre olika tillfällen i natt för att försäkra mig om att det inte blev översvämning. När lyset tändes i dag så hörde jag hur det sög luft från karet och vattnet hade stigit kraftigt i sumpen. Kan fotosyntesen ha denna effeckt på vattnets tröghet??? Eller är det att rumstemperaturen stiger och så ändras vattnets konsistens??? …
-
- 3 svar
- 926 visningar
-
-
Hej alla Jag har som vanligt i allt jag gör missat att man måste skölja vadden innan man använder den i akvariet karet är ett rms 130 som stått igång 2 veckor. Är det bara att börja om nu eller går det att fortsätta köra? Väldigt tacksam för svar //Niklas
-
- 3 svar
- 926 visningar
-
-
Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?
-
-
- 4 svar
- 926 visningar
-
-
Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.
-
- 4 svar
- 926 visningar
-
-
Hallå alla!! Jag har en fråga angående min skummare. Jag har ett problem som kanske många andra har stött på och det är att min fru tycker att min skummare låter för mycket. Jag har startat upp ett saltkar alldeles nyligen, så där finns ingen fisk än. Min fråga är om man kan sätta skummaren på timer, så den bara går under dagen när vi jobbar? MVH Jonte
-
- 4 svar
- 925 visningar
-
-
Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?
-
- 3 svar
- 925 visningar
-