Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?
-
- 3 svar
- 746 visningar
-
-
har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....
-
- 3 svar
- 922 visningar
-
-
jag har beställt glas till ett 105*30(*25(h) kar via jobbet. idag hjälpte jag grabben med att sätta upp mitt gamla nano kar som sötvatten till honom (30*30*35). När jag ser hur långt 35cm är får jag lite halv panik över att jag beställt 25cm högt kar. Har sett ganska många shallow reef på nätet och tycker de är riktigt fräcka. Samtidigt kanske 105*35*35 eller 105*30*35 är mer "praktiskt" och även det blir ganska grunt. Vad säger ni, är 25cm coolt eller bara sabla dumt? Mvh
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Vad kan det vara som knäpper i akvariet? Har två pepparmintsräkor och en filfisk. Låter som att man tar en liten sten och knackar på glaset! Undrar också om räkor bytet skal!?
-
-
- 3 svar
- 873 visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 919 visningar
-
-
Tacksam för lite hjälp Vad är det mina skivor håller på med mår dom dåligt? ? under dagen är dom som på första bilden men mot kvällen som på den andra ???????? Måste nämna att dom är inköpta inte så länge sen i lördags.
-
-
- 3 svar
- 887 visningar
-
-
Jag har ju fått för mig att höja salthalten till1.025 för att korallerna ska trivas lite bättre. är nu uppe på 1.024 o allt verkar frid o fröjd. Nu över till frågorna. Skummaren har börjat skumma som bara den. i dag var koppen nästan full.....jag har en aquacareskummare 700A Tror ni det beror på den ökade salthalten? vattnet i koppen var ganska grönfärgat. Får man högre verkningsgrad på skummaren med högre salthalt? Jag har en skivanemon som följde med en korallkoloni och nu har det kommit ut som en båsa vid foten eller under så att säga. håller den på att dela sig eller vad kan det vara annars?
-
- 3 svar
- 873 visningar
-
-
Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Antaget att man tror på sina nitrat och nitrittester När man startar ett akvarium, först får man en nitrittopp, sen, efter ett tag får man en nitrattopp, nitrittoppen försvinner pga denitrifikationsbakterierna tar sig - men vad är det som plockar bort nitratet - när man väl har det i akvariet?? Dr Jauberts bottenfilter kan ju göra det, svavelfilter gör det också, vodka, men den som inte har något av detta, utan bara skummare, ls, levande sand 3cm, skummaren tar väl inte bort nitrat? Jag hittar bara två saker kvar, börja byta vatten (men det här ska man inte ha så bråttom med va?), eller låta algerna blomma - och sen hoppas att sniglarna tar algerna Och hur är det, även…
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Frågan är: Ska man köra ett FOWLR eller fish-only med Wet dry filter ? Vilket är bäst när inriktningen är Fisk" tänkte mest på filtreringen då ? Mvh
-
- 3 svar
- 980 visningar
-
-
-
Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?
-
-
- 3 svar
- 887 visningar
-
-
är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?
-
- 3 svar
- 931 visningar
-
-
Hej allihopa Försökte limma död levande sten på glas skiva små bitar med akvarie silikon men det låsnade efter en halv dag i vattnet så finns det något vettigt lim som inte kostar skjortan???
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint
-
Nu när jag börjar ta lite regelbundna tester på mitt vatten kan jag inte låta bli att fundera på var alla dessa kemikalier tar vägen som jag blandar till i testerna? Hur gör ni med era kemikalietester/kemikalierester? Är det avloppet som gäller? Miljöstation/återvinning? Motivera gärna!
-
- 3 svar
- 887 visningar
-
-
Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Borrade 2 st hål i akvariet och det första blev bra men på det andra så lossnade en glasflisa på 2-3mm precis bredvid hålet. Kommer det hålla tätt eller måste jag åtgärda på nåt sätt?
-
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik
-
- 3 svar
- 982 visningar
-
-
Den var större än en handboll. Tjock och grov. 2 av 9 fiskar lever resten döda
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??
-
- 3 svar
- 898 visningar
-
-
Hej alla Presenterar mig här med mitt första inlägg på saltvattensguiden.se efter att länge läst och lärt mig efter vad alla saltvattensvänner skrivit. Själv började jag med sötvattensakvarie som ung. Senaste projektet var ett stort sötvattenskar på 600 liter. Nu var det flera flera år sedan ett akvarie stod i mitt hem, men istället har jag både hunnit med att både bli pappa och husägare en bit utanför Göteborg. Jag har länge funderat på ett rev och har nu bestämt mig att påbörja mitt projekt. Efter mycket läsning i både böcker och här på saltvattensguiden så har jag beställt ett helglas på 540 liter på 1500 x 600 x 600 som ska stå i vår gillestuga. Nu håller jag på att k…
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger
-
- 3 svar
- 703 visningar
-