Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by spelin,

Har en eyphyllia och den har tappat sin ena "krona" den skvalpar runt på botten och ser i övrigt fin ut. Vad kan ha hänt och vad ska jag göra? Tacksam för svar snart!

• 3 svar
    • 917 visningar
  2. Antaget att man tror på sina nitrat och nitrittester När man startar ett akvarium, först får man en nitrittopp, sen, efter ett tag får man en nitrattopp, nitrittoppen försvinner pga denitrifikationsbakterierna tar sig - men vad är det som plockar bort nitratet - när man väl har det i akvariet?? Dr Jauberts bottenfilter kan ju göra det, svavelfilter gör det också, vodka, men den som inte har något av detta, utan bara skummare, ls, levande sand 3cm, skummaren tar väl inte bort nitrat? Jag hittar bara två saker kvar, börja byta vatten (men det här ska man inte ha så bråttom med va?), eller låta algerna blomma - och sen hoppas att sniglarna tar algerna Och hur är det, även…

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  3. Started by Wolf,

Frågan är: Ska man köra ett FOWLR eller fish-only med Wet dry filter ? Vilket är bäst när inriktningen är Fisk" tänkte mest på filtreringen då ? Mvh

• 3 svar
    • 896 visningar
  4. Started by dragan,

Hej tack för insläpp. Det vad roligt att hitta hit faktiskt ,hoppas att folk hjälper oss med goda råd, vi som startar våra första salt kar .mvh

• Gilla
    • 3 svar
    • 777 visningar
  5. Started by Margareta,

Blir osäker på om man mäter på sidan av vättskebehållaren eller om man ska ställa den på testpappret och titta ner i botten på vätskebehållaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 760 visningar
  6. Started by hippo,

är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?

7. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Försökte limma död levande sten på glas skiva små bitar med akvarie silikon men det låsnade efter en halv dag i vattnet så finns det något vettigt lim som inte kostar skjortan???

8. Started by Henrik dahlström,

Riktigt nöjd nu när jag fått i stenen

• 3 svar
    • 619 visningar
  9. Guest Landskrona
    Started by Guest Landskrona,

Ni som hartagit med vatten hemsom redan är inkört från ett annat kar....hur har ni gjort när ni ska ta med det? några bra och smidiga förslag skulle sitta fint

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by sunspots,

Nu när jag börjar ta lite regelbundna tester på mitt vatten kan jag inte låta bli att fundera på var alla dessa kemikalier tar vägen som jag blandar till i testerna? Hur gör ni med era kemikalietester/kemikalierester? Är det avloppet som gäller? Miljöstation/återvinning? Motivera gärna!

• 3 svar
    • 793 visningar
  11. Started by ExCeed,

Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden

12. Started by leifsson,

Borrade 2 st hål i akvariet och det första blev bra men på det andra så lossnade en glasflisa på 2-3mm precis bredvid hålet. Kommer det hålla tätt eller måste jag åtgärda på nåt sätt?

• Gilla
    • 3 svar
    • 905 visningar
  13. Started by Saltaren,

Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik

• 3 svar
    • 908 visningar
  14. Started by Thefisherman,

Den var större än en handboll. Tjock och grov. 2 av 9 fiskar lever resten döda

• 3 svar
    • 966 visningar
  15. Started by Tias/Frida,

Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…

• 3 svar
    • 982 visningar
  16. Started by Gnarkill,

Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??

• 3 svar
    • 827 visningar
  17. Started by mberg,

Hej alla Presenterar mig här med mitt första inlägg på saltvattensguiden.se efter att länge läst och lärt mig efter vad alla saltvattensvänner skrivit. Själv började jag med sötvattensakvarie som ung. Senaste projektet var ett stort sötvattenskar på 600 liter. Nu var det flera flera år sedan ett akvarie stod i mitt hem, men istället har jag både hunnit med att både bli pappa och husägare en bit utanför Göteborg. Jag har länge funderat på ett rev och har nu bestämt mig att påbörja mitt projekt. Efter mycket läsning i både böcker och här på saltvattensguiden så har jag beställt ett helglas på 540 liter på 1500 x 600 x 600 som ska stå i vår gillestuga. Nu håller jag på att k…

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by Lernbo,

Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger

• 3 svar
    • 625 visningar
  19. Started by Fluval_Robban,

Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...

20. Started by ChokDee,

Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…

• 3 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Chilli,

Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…

• 3 svar
    • 684 visningar
  22. Started by Jokkmokksjocke,

Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?

• 3 svar
    • 543 visningar
  23. Started by Aquario,

Om en korall har mun. Har de då en mage? (förtydligande: magsäck)

• 2 svar
    • 769 visningar
  24. Started by sloman,

Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

• 2 svar
    • 928 visningar
  25. Started by joelkorn,

hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…

• 2 svar
    • 822 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.