Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by Fluval_Robban,

    Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...

  2. Started by ChokDee,

    Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Chilli,

    Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…

    • 3 svar
    • 832 visningar
  4. Started by Jokkmokksjocke,

    Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?

    • 3 svar
    • 660 visningar
  5. Started by Aquario,

    Om en korall har mun. Har de då en mage? (förtydligande: magsäck)

    • 2 svar
    • 890 visningar
  6. Started by sloman,

    Hejsan! Jap postade samma inlägg under teknikforumet men det kanske passar bättre här. Jag har förstått vad osmos är men inte riktigt hur det fungerar. Kopplar man den till kranen och låter vattnet rinna ner i nån behållare eller är det något som sitter i karet och renar vattnet som redan finns där? Mvh slö

    • 2 svar
    • 1k visningar
  7. Started by joelkorn,

    hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…

    • 2 svar
    • 886 visningar
  8. Started by Magnus Borg,

    Hej Mitt 200 liters kar har varit igång nu i två månader (imorgon 3/5 -18), startades med ingången sten och levandesand. Har haft låga nitratvärden hela tiden (0-5), ingen mätbar nitrit (slutade med det testet efter en månad). Har i dagsläget sju små fiskar, några räkor och en hel del städpatruller (eremiter, turbosar, mm). Jag har två små montiporor, en liten "äng" gorgonia och en BTA (lite dino i sanden också). Utökade mitt testbibliotek i helgen och lade till tester för KH, Mg och Ca (nitrat, phosfat, pH sedan innan). Alla tester är Salifert. Gjorde en mätserie igår. Näringsvärdena hade bra värden: nitrat ca 2, phosfat ca 0,03. Dock så var pH li…

  9. Started by DennisL,

    Tja! Efter att ha kommit på plats i min nya lght är jag naturligtvis sugen på att dra igång ett nytt kar. Problemet är att fastigheten är ett sekelskifteshus och golvet sviktar ganska rejält när man går på det. Hade gärna dratt igång ett 600l, men tror inte jag vågar. Vad tror ni? Går det att stärka upp golvet utan att riva hela jäkla fiskbensparketten? Mvh

    • 2 svar
    • 936 visningar
  10. Started by fotte,

    Hej! har till mitt lilla kar 2st lysrör ett blått och ett vitt, varav att jag nyss upptäckte att det blåa slutat fungera (ca 2 månader gammalt lite väl tidigt att gå sönder? ) Frågan som lyder är då; kan jag vänta tills imorgon med att fixa nytt och bara låta det vita lysa sålänge?

    • 2 svar
    • 574 visningar
  11. Started by Orchide,

    Bör man komplettera med en extra pump i karet eller räcker det med standardpumparna på 2x 550 l/h? Har sett att många satt in en extra i karet för att öka cirkulationen. Sent from my Windows Phone

    • 2 svar
    • 602 visningar
  12. Vad är detta som "växt" upp ur sanden? På bara någon vecka i mitt nya kar har denna lilla röd/orangea sak börjat titta upp ur sanden

    • 2 svar
    • 639 visningar
  13. Started by Gnarkill,

    Är aragonit en sorts levande sand? kan man köpa aragonit och bara slänga ner det i karet eller hur används det?

    • 2 svar
    • 1,4k visningar
  14. Started by Trollsvans,

    Om jag har ca 1200-1400 l/h i retur (UP 2000/1 @ ca 130 cm), och 30-50 cm överrinningskam, hur mycket kan jag räkna med att detta höjer ytan över själva avrinningen? Så om jag har t ex 55 cm högt akvarie (innermått), och vill att ytan ska hamna på 52 cm, hur högt bör jag göra själva avrinningshörnet? (mått på glaset mao). Jag räknar på att limma fästet för kammen kant i kant med glaset.

  15. Started by Nille83,

    Har doserat bikarbonat i karet i ca 1 vecka nu (små mängder åt gången), fått upp KH från 7 till 13,6. Är det så högt så jag ska göra vattenbyte? eller ska jag bara låta det vara?

    • 2 svar
    • 811 visningar
  16. Started by borgh,

    Hej, har precis satt igång och renovera ett vardagsrum i huset och har planerat att ha ett akvarium mellan rummet och matsalen! de ska vara helt inbyggt i väggen och min fundering är fukten! har förstått att saltvattensakvarier dunstar kanska kraftigt och undrar om några kan ge lite tips och dela med sig av erfarenhet om vilken grad av noggranhet som behövs för att undvika fuktskador i väggen! vad för material kan användas över akvariet, fläktar, ventilgaller, våtrumsfärg eller liknande extremt tacksam för ideer! åtkomsten tror jag är löst genom ett liggande skåp i längd med akvariet som ja vandaliserat något! ja har ett 260 L kar! tack på förhand // Borgh

    • 2 svar
    • 991 visningar
  17. Started by DennisL,

    Hej! Håller på att fixa med rörmokeriet till mitt kar. Har förstått att metoden jag tänkt använda kallas Herbie overflow. Rören ned har jag preliminärt satt så att hävertröret är strax över mitten av vattenytan och botten, och det andra ca 1 cm under tänderna på kammen. Är det ok så långt? Hur högt upp ska returröret gå? Upp till vattenytan, ovanför eller? Tacksam för svar

      • Gilla
    • 2 svar
    • 696 visningar
  18. Started by powerman5k,

    Hej, min anemon har skruvat sig. Den har varit så ett par dagar och den skruvar inte tillbaka sig när den drar ihop sig på natten heller. Ska man bara låta den vara eller ska man stoppa ner handen och försöka skruva upp den?

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by mano,

    Har startat ett RSM för ca en månad sedan och stoppat i LS och sand, nu är ammonium och nitrit nere på noll. Har tänkt vänta till efter sommaren med att skaffa fisk och koraller borde jag vänta med städare också? Hur mycket snäckor, eremiter och ev andra djur borde jag skaffa?

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  20. Hejsan Jag ska inom dom närmaste veckorna beställa ett nytt kar. Det jag skulle vilja ha hjälp med/få tips om är var jag bäst ber glasmästaren placera hålen till sump och returer. Akvariet kommer stå endast med en kortsida mot en vägg i ett stort rum. Dvs man kommer kunna se in i det från tre håll. Måtten är 270x120x75 cm. Mvh Johann

    • 2 svar
    • 857 visningar
  21. Started by Elcopo,

    Jag passar på att spotta ut lite frågor som jag har funderat på. Jag har ett extrakar ute i garaget i ett stängt utrymme, som står med saltvatten i. 2 stycken pumpar cirkulerar vattnet hela tiden. Blir vattnet gammal efter ett tag eller håller det sig fräscht? Med vänlig hälsning, Jonas

    • 2 svar
    • 884 visningar
  22. Started by Jungman,

    Köpte för ett tag sedan ett begagnat sådant och hade nu äntligen möjlighet att läcktesta det. Det höll vatten men upptäckte att det mellan bottenglas/under framrutan är liksom utfyllt med silikon på utsidan och i de främre hörnen var det väldigt slitet/saknades bitar här och var. Är det någon som vet om det är något som fyller någon funktion och behöver åtgärdas? Pistar här då det inte verkar finnas något delforum för själva akvariet.

    • 2 svar
    • 849 visningar
  23. Started by saltbjörkan,

    hej! efter som vi har mycket under kylt rengn här nere i skåne så har vårat elbolag problem och holla liv i strömmen så att strömmen kommer och går. Som tur är har det inte varit avbrot någon längre tid i nu så inget har tagit skada men vad gör jag i fall det bler ett längre avbrott i strömmen hur holler jag karet varmt? hur gör jag med cirkulationen? hur länge klarar akvariet sej utan cirkulation och belysning? taksamm för snabba svar! Mvh/Marcus

  24. Started by akkibat,

    Hur vet man om levande sten är levande?

    • 2 svar
    • 678 visningar
  25. Started by Ripzone,

    Behöver hjälp med att reda ut vad fisken har fått på sina fenor, är det Pricksjukan? dem andra fiskarna börjar få samma sorts vita prickar på fenorna men inget synligt på övriga kroppen. Vad kan det vara. Alla fiskar ser ut att må bra i övrigt och äter som dem ska. Har en gulkirurg fisk som drar sig mot stenen då det ser ut som det kliar på den, är det normalt? här kommer en bild på min Kofisk som har hela fenorna fulla med vita prickar.

    • 2 svar
    • 938 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.