Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Draedon,

nästa vecka kommer lönen.. så nu börjar det klia i fingrarna vad man ska köpa till akvariet denna månad. har redan beställt en pepparminträka och ett gäng sniglar till.. men överst på listan står nog ändå mer LS. frågan är bara.. hur mycket LS vågar jag stoppa i utan att vattenvärdena skenar iväg? har nu 105l och 6kg LS. Sen måste jag köpa en ny skummare.. hände en liten olycka idag med ganska hög "skyll-dig-själv" faktor. plockade ur min sanderskummare för att jag skulle byta sugproppar, la den på en handduk på golvet.. gick och hämtade sugproppar.. mobilen ringde, jag svarade, sen klev jag på skummaren.. gammal plast tål tydligen inte 90 kg Magnus nåväl, shit happens.…

2. Started by iFisk,

Jag kommer inte på en bra rubrik... Men jag har inte mycket råd med att skaffa allt på gång. Jag har tänkt att jag skulle köpa saker till saltvatten småningom, tills det blir all utrustningar som är nödvändigt för saltvatten. Jag har några olika tankar; 1. Ytterpump och några filtersmateral. 2. salt och vattenberedningsmedel 3. Skummare 4. etc... Levande sten och fiskar är sist längst ner i listorna. Bestämt. Jag tänkt att köpa en sak och en, småningom. Det tar ungefär 3-4 månader tills all utrustningar är på platsen. Jag behöver bara en ordentlig inköpslista som minst nödvändighet, inte för mkt. Ungefär 100 cm längd eller en kub. Ja…

• 17 svar
    • 1,8k visningar
  3. Jag undrar hur jag ska göra och om jag kan lägga till en sump till mitt akvarium som redan är igång, Akvariet är på 100 liter och nu efter julen så tänkte jag uppgradera lite Mvh Nils

• Gilla
    • 2 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by S.Svensson,

Upptäckte för ett tag sen att en av mina turbosnäckor har små skal av något slag på sitt skal. Någon som vet vad det är? Har försökt se om det är något i men dem är riktigt små. Finns några på en acan fragg också.

• Gilla
      • Tack
    • 5 svar
    • 639 visningar
  5. Started by EmilPersson1983,

Då va de dax för mig också att göra en tråd. Karet är ett egen limmat 125x50x50 Har ca 15 kg LS i just nu och ca 20kg död/torr LS som ska byggas pelare av Skummare köp jag med en v2skimmer800 Och till belysning hänger de 2 st 250watt mh lampor I pump väg har jag en Sunsun med dubbla streamer på 12000l/h och 2 st små streamer på 2500l/h I karet bor lite koraller jag inte har namnen på En clown med sin anemon och en gramma loretto Tipps och idéer om fiskar och koraller är hjärtligt välkommet. Tänkte köra med snälla fiskar som blir runt 10-12cm som vuxna

6. Started by Aquaguy,

På vilka sätt kan man skapa den snygga vågrörelsen som man kan med wave box i nano akvarier? Tacksam för svar!

7. Started by elinanilsson,

Hej, jag söker efter trevligt folk med saltvatten att kanske utbyta lite fragg med eller köpa lite koraller utav. Gärna inom Skaraborg /Skövde området eller runt omkring kontakt via e-post Chicko_lina@hotmail.com:)

• Gilla
    • 3 svar
    • 799 visningar
  8. Jag är lite inne på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett kar som är till för salt. Har kollat lite på Red Sea max 250. Men sen såg jag att det fanns en modell som hade ett C i namnet också. Någon som vet skillnaden? Sen undrar jag, är dessa kar plug and play? Är skummare, fläktar m.m med i paketet? Något man är tvungen att kompletera med?

• 19 svar
    • 3,3k visningar
  9. Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm

• 4 svar
    • 858 visningar
  10. Hej! Här är en riktig dum fråga kanske men jag tycker mig inte fatta riktigt. Köpte för ett tag sedan Aquaforest KH buffer (flingor man blandar med vatten). Såg senare att det även finns en flytande variant vid namn KH Plus. Som jag förstår det så har bägge samma funktion, att höja KH. Men vad skiljer dem åt? Vad gör en ”buffer”? Är det mer långsiktig höjning? Tack på förhand! God jul!

11. Started by dominique,

Hej, När jag körde ett Microreefkar för ca 1,5 år sedan så hade jag en sk äggviteskummare som ingick som del av det färdigbyggda konceptet. Vad är skillnaden på en sådan och en skummare som Deltec 500 MC och liknande? Eftersom jag vill sätta skummaren direkt i akvariet på en så liten yta som möjligt så skulle en äggviteskummare passa mig bättre utrymmesmässigt så länge den inte är längre än 54 cm på höjden.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  12. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Wilhelm,

Hej på er! Jag är igång med ett begagnat kar sedan en och en halv vecka, fantastiskt kul👍 Efter en del efterforskningar/tips kom jag fram till att jag skull köra redslime remover då jag hade cyano. Doserade enligt anvisning och efter två tre dagar är cyanobakterierna helt borta! Problemet nu är att skimmern fortfarande efter fem dagar svämmar över hur jag än försöker ställa in/höja upp den🤔 Har läst mig till att skimmern kan bli lite ”tokig/go nuts” under en tid (couple of days )? Någon här som har erfarenhet av fenomenet och vågar sig på att gissa hur länge måste jag vänta? Jag bytte 10% i lördags och 5% idag. Ska jag byta större volymer?…

14. Started by patrik033,

Har lite funderingar på ytavrinningen.Skulle det här fungera? Är ca 15 mm mellan hålen och till bakkant bör jag öka det eller fungerar det med rören? Akvariet har måtten 1000x700x600 mm

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  15. Started by Flippant,

Mina vänner (hoppas jag), 1985 startade jag upp mitt första saltvattenskar efter flera år av sötvatten. På grund av flytt upp till Östersund (jobbhelvete ) såldes det av. Nåväl, NU har jag i flera år varit sugen på att återigen starta upp ett slikt. MEN jag måste i ärlighetens namn säga att jag har blivit skitskraj för att återigen starta upp i denna goa´ hobby... Detta efter att ha tillbringat hela december med att läsa igenom allt som har skrivits här om saltisar... Sålunda, jag är väldigt rädd för att misslyckas -HATAR ATT misslyckas... Det som står om 700l akv.i min profil är ren bluff enär jag var tvungen att skriva in något där för att kunna regga mig Å andra sid…

• 42 svar
    • 4,3k visningar
  16. Started by Turbosnigel,

Har suttit en stund nu och försökt förstå vad och hur jag ska bygga min ställning. Den är gjord i 45x95 reglar och jag undrar lite vad ska jag använda för skiva att ställa akvariumet på. Vill ju inte att det sväller och behöver jag måla reglarna med något och i så fall vad? Vad är det bästa att ha mellan skivan och akvariumet.har ett helglas med 12mm glas //Fredrik

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by taxi3000,

Hej, kan man ha skivkoraller eller skivanemoner i akvarier om man nu inte har mh lampa ännu. Och hur länge kan de vara utan mh lampa? Det står i artregister att de är det lästaste och behöver inte mycker ljus. Och jag har T5 lampa, räcker det än så länge? Jag ska åka idag och hämta dom hos en kille, men somsagt har jag inte mh lampa ännu. Borde jag avstår att hämta dom? tack i förhand....

18. Started by Håkan60,

Hej jag har fått bruna fläckar på mina olika skivor . jag undrar vad det kan vara? Och vad man kan göra åt det. Med vänlig hälsning, Håkan

• 5 svar
    • 862 visningar
  19. Started by Luna_Light,

Hej! Jag behöver lite råd då jag har för mycket skivor som tar över akvariet och lika så korallerna på bilden, börjar bli för mycket av dom nu, vad ska jag göra? Dom finns nästan på alla LS jag har :/ http://imageshack.us/f/823/bild1gf.jpg/ Mvh Olof

• 6 svar
    • 889 visningar
  20. Started by Eroll026,

Hej! Är precis i stöten att starta upp mitt andra saltvattensakvarium. Förra gången la jag den levande stenen direkt i akvariumet och fyllde på med saltvatten, den gången sök det snabbt upp diverse maskar, en elak krabba och liknande. Denna gång funderar jag på att ta en lite försiktigare metod även om jag vill använda just levande sten. Jag har läst lite om folk som sköljt sin levande sten med kolsyrat vatten och liknande för att flusha ut dom värsta maskarna och ev. Mantis räkor och krabbor. Tänker att man snabbt efter att ha sköljt den levande stenen få ner dom i saltvatten för att inte skada livet i och på den för mycket. Stenen ska i vilket fa…

• Tack
      • Gilla
    • 15 svar
    • 1,6k visningar
  21. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Funderar på att skaffa ett akvarium mellan 80-120 Liter, men jag åker bort en månad om året och folket som skall passa är inte bra på det här med akvarium och är lata och kan knappt följa en beskrivning ( mata kan dom) så min fråga är hur mycket skötsel är det?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Lernbo,

Varje vecka Börvärde Min Max - Kontrollera salthalten 1,023-1,026 1,021 1,028 - Kontrollera PH 8,2 7,8 8,5 - Kontrollera Ca 420 380 450 - Kontrollera KH 7-11 dkh 6 12 - Kontrollera Mg 1300 …

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by Nelli,

Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!

24. Started by jessicajournali,

Hej Det här är kanske en liten konstig fråga men jag skulle vilja hitta ett litet saltvattenakvarium att ha på skrivbordet. Är det någon som kan tipsa på följande; 1. Vad är det minst akvarium man kan ha (antal liter) 2. Vilka fiskar är bäst om man har ett litet akvarium Tacksam för svar.

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  25. Går lite i tankar att sätta led i täckskivan. Eftersom jag har ett Juwel kar och 2 katter så finns det ingen chans att ha hängande ledramp till karet. Någon som testat IKEA´s led? Har kikat på dessa: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40192361/ Hur många sådana skulle krävas och är styrkan tillräcklig? Där står "Ljusfärg: Varmvit (2700 kelvin)", men man kan själv ändra färg? Kanske är helt ute och cyklar, men kom gärna med förslag.

• 36 svar
    • 6,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.