Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System
-
- 4 svar
- 976 visningar
-
-
-
Hej! Har nu ett litet bekymmer. Har nu i efterhand kommit på att sätta dit en glasskiva på gaveln på mitt Juwel kar som ytavrinningsfack, och köra doppvärmare, uv-pump och skummare i. Har nu till min förtret redan vatten och LS + sniglar i karet. Så går det överhuvudtaget att fästa denna glasskiva (Ytavrinning) i karet nu när det är igång. Om så är fallet mottages tips och råd med glädje. Annars får jag fortsätta köra utan ytavrinning.
-
- 16 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej hopp alla salta killar och tjejer ! Jag har vetat länge att jag till sist skulle trilla dit på en saltvattensburk. Har kört växtburkar tidigare med hygglig framgång. 325 litraren så ett tag ut så här: http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk//P1030562.jpg och den nuvarande 180:an ser ut såhär: http://apps.berthling.com/roller/resources/oveb/L1060795.jpg Hur som helst så har jag så smått börjat projektera för ett saltkar och tänker mig ett nytt alternativt ett begagnat AM Percula 90. Jag gillar storleken och formatet på den baljan. Men jag har förståss lite undringar ! Den begagnade har inte den nya "percula-skummaren" utan den äldre. Finns det någon bra sk…
-
http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta
-
- 2 svar
- 712 visningar
-
-
Mitt RSM har nu gått med vatten och LS i en vecka och ska gå ett tag till men nu börjar man fundera mer och mer vad man ska stoppa i burken. Vill ha några clowner då mina barnen tycker de är så fina (själv vill jag ha svart/vita ocellaris) och några andra fina fiskar med fina färger och kanske nån mussla. Men är inte så insatt så jag vet inte vad man kan ha tillsammans. Sen vill man ju ha lite skivanemoner och koraller, har ni några förslag här? gärna med bilder så man vet vad ni pratar om. Vad ska man börja med som är tåligt så man ser att allt fungerar väl i akvariet? Om man bor utanför Landskrona var rekommenderas att handla? Zoogiganten utanför Lomma och Fiske och Fis…
-
Hej! Jag har pysslat en del med sötvatten tidigare och har 4 sötvattensakvarier. Nu vill jag ha lite råd av er som har erfarenhet! Detta har jag hittils lärt mig och såhär resonerar jag, rätta mig om jag tänker fel! 0.) Jag har tänkt mig koraller, växande saker och fisk, t.ex drakfisk och clown (på grund av sambon)!? 1.) Det är dyrt att ha saltvatten. Dyr årlig driftskostnad! Alltså vill jag inte ha ett stort akvarium även om jag har råd att köpa ett 800 liters begagnat! Jag tänkte jag satsa på ca 200-400 liter. 2.) Det är klokt att köpa begagnat där allt finns, dvs möbel, sump, pumpar, levandesten och tillbehör. 3.) Det som behövs är följande: akvarium med ytavrinning t…
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hallå Jag har ett fiskproblem. Köpte en blennid (Sten) för ett tag sedan. Sten betar bra på stenarna (där jag tycker att det är tomt, men han ser väll något jag inte ser) men han betar inte där det är rikligt med alger. Saken är den att han börjat magra de senaste dagarna. När han kom och några veckor därefter, ja nästan en månad, var han en riktig fetknopp. Är det någon som vet om ett bra substrat för honom? Han rör inte den fiskmat jag ger de andra firrarna (Nemo, Nemi, Evil, Devil och Spetan)
-
- 25 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Har hållit på ett antal år med sötvatten, och står nu i begrepp att konvertera ett 220liters till saltvatten. Här kommer lite nybörjarfrågor/funderingar: 1. Jag tänkte behålla befintligt bottensubstrat samt behålla befintlig filtrering, Eheim 2026+1500l/h cirk, och komlettera med skummare etc. Fördelar/Nackdelar? Bör man städa bottensubstratet? 2. Hur mycket av det gamla sötvattnet kan/bör man behålla? 3. Efter att ha tillsatt lämplig mängd salt, vad skall man mäta och vilka värden skall man eftersträva innan det 1:a kilot Levande Sten, LS, bör "planteras"? mvh Holger
-
- 17 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…
-
Hej, nu har jag dragit igång mitt första salt kar på 96 l. I karet finns det 13 kilo levandesten och tekniken är följande: två 24 watts t-5 lysrör ett blått och ett vitt rio nano skimmer (skummare) fluval 104 ytterfilter och några små cirkulations pumpar samt en dopp värmare. Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska ha i karet?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
funderar på att bygga en liten sump där jag skall ha skummaren för att få mer plats i karet. då jag har begränsat utrymme i skåpet under så funderar på hur många fack skall man ha i sumpen jag funderade på 3st men dom blir inte stora varje fack blir ca 10cd i bredd och ca 12 i längden. jag har desto mer att ta av på höjden om det är någon mening med detta. i vilket fack skall man sätta skummaren i ellr blir det lika bra att ha 2 st fack och vart skall skummaren stå och vad kan jag ha i dom andra facken. någon som mycket erfarenhet av detta som kan tipsa en /andreas
-
- 34 svar
- 2,9k visningar
-
-
-
Hej! kanske en dum fråga men är verkligen helt ny på salt. Har ett fungerande clownhotell med levande sten, koraller, fisk, räkor och snäckor och jättebra värden. Har nu i helgen köpt ett rsm och tänkte bara höra om jag fyller hälften av det nya karet med nytt vatten (med samma saltvärde som i clownen) och tar allt det gamla vattnet, kan jag då stoppa i allt (Ls, fisk, koraller, räkor samt snäckor) och köra på som vanligt eller får jag en nitrit topp som har ihjäl allt? tacksam för svar! Jennifer väldigt okunnig på salt
-
- 11 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.
-
- 2 svar
- 627 visningar
-
-
Hej Har precis vatt iväg och köpt en stjärnpolyp som satt fast på en liten "matta". Vilket håll ska den vara på? ena sidan är vit met prickar på och den andra lila. Mvh
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Säkert någon här som byggt en ytavrinningsbox av Juwel Innerfilter (Svarta lådan). Jag tänkte använda den som ytavrinningsbox och sätte utsug i den. Vad har ni för erfarenheter? Hur har ni gjort? Tips och råd mottages!
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hur har ni som kör Juwel kar löst det med påhängskummaren. Lite problem när man vill ha skummaren på kortsidan då ljusrampen är i vägen. Hur har ni löst detta? Jag kör med skummare Deltec MCE300.
-
- 3 svar
- 750 visningar
-
-
Hej alla Jag heter Magnus , jag har har lusläst allt med sökmotorn när det gäller hemmabyggen,durso,sump, Nu har jag ett Percula 120 kar med inbyggd sump, Mitt nya kar som jag beställer i veckan kommer bli typ 220x70x65.med extern sump. Detta är nytt för mig mig och jag behöver lite hjälp. Vad jag anser har dom flesta för lite flöde genom systemet så jag tänker ha minst 2 st 40 rör kanske ännu mer typ 50 rör igenom karet . Jag har lite frågor ( troligtvis kanska korkade) Hur tillverkar man en durso? Hur många cm bör man ha från sumpen till karet för att få plats med all teknik? Om man tex har 2 st 40 rör borrade till sumpen hur skall man räkna ut retur rörens storlek? E…
-
- 21 svar
- 2,9k visningar
-
-
Är skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet? eller finns det någon som kör utan skummare med fisk i karet? Om man inte har sump?
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har precis startat upp ett 240L kar. Då tekniken är dyr så har jag ingen osmos. Ersätter nu dunstat vatten med granvatten, skall jag ha något vattenberedningsmedel i kranvattnet? Skall jag förbereda kranvattnet på något sätt? Osmos kommer senare. Obs! Skall köra Fish Only. /Peter
-
- 3 svar
- 885 visningar
-
-
Fick en lite funderare idag! Kan man använda laminerat glas till att bygga akvarium med eller är det något man skall undvika? är det någon som har byggt med laminerat glas nångång? Samt visst inte är ju skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet?
-
- 1 svar
- 833 visningar
-
-
Vad finns det för olika botten alternativ? så som levande sand eller grus? vart finns det att köpa? jag har sett att någon har köpt en färdig säck med nån konstig sand som man bara sätter i karet på en gång vad är det det för typ? finns det olika bättre sämre alternativ?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-