Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?
-
- 8 svar
- 995 visningar
-
-
Hej. Karet är 5 veckor gammalt och jag har gott om bruna alger på botten och på glaset som mina städare kämpar med att käka upp. Men jag känner att algerna ökar i mängd, (eller är detta en inbillning av mig ). Hur blir man av med sånt? Eller borde jag köpa mer krabbor och sniglar? Jag har massor av små turbo sniglar tror jag de heter (de följde med stenarna), sen har jag en större jag köpte? MVH!
-
- 2 svar
- 606 visningar
-
-
-
Hej... Superdum fråga, men jag håller på att fylla upp mitt första saltvattensakvarium och blev lite ställd när jag började fundera på om ytavrinningsboxen ska vara helt vattenfylld el om där mest är lite vatten på bottnen av av den.. ../Jonas
-
- 3 svar
- 663 visningar
-
-
Skrev om detta i min generalla tråd för mitt akvarium men fick inget svar där så jag skriver här istället. Om nån moderator har något emot det så får ni gärna ta bort det inlägget i min tråd här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?49936-Vidofners-f%F6rsta-%28-400-liter%29&p=570977#post570977 -------------- Det är väldigt synd att man inte får använda svordomar på forumet för jag upptäckte precis en grej som får mig att vilja svära och gråta. Vet inte om detta har att göra med att jag låtit temperaturen gått ner när jag tog bort doppvärmaren, att jag gjorde ett stort vattenbyte på 50%, att jag matat mkt mer med frysmat för att locka fram solko…
-
- 19 svar
- 2,5k visningar
-
-
Tjenare! För ett tag sedan så startade jag en tråd ang. förberedelser inför framtida köp utav teknik och akvarium. Har nu fått allt och karet har tuffat på ca 3 veckor, men bara 1 vecka med sten i. Har ca 20 kg levande sten, och 10 kg död sten. Har ännu ingen levande sand i, men planen är att ha i det när karet har kommit igång lite. Kör ännu inte med någon belysning utan det står mörkt om dagarna. Jag mätte lite värden igår: Salinitet: 1,025 PH: 8,2 Alkanitet: 8,6 Kalcium: 430 Magnesium: 1350 Nitrat: 25 Nitrit: 0 Fosfat: 0,5 Känns som om det är lite för "bra" värden för att bara tuffat lite mer än en vecka..? Visst, det var bra kvalité på den levande stenen, men jag har …
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vilket kar är bäst och lättast att rengöra ? Tacksam för alla svar ja kan få =)
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
När man blandar nytt saltvatten med osmos vatten, är det rimligt att ligga på 0,035 i fosfat? Om inte, vad är felkällan ?
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej på er! Är gammal sötvattensakvarist som "tagit steget upp" till den mer ädla saltvattenssidan. Är på förväg oerhört tacksam för alla duktiga akvarister som delar med sig på det här forumet, och ser fram emot att vara en del av gemenskapen! Ska försöka använda sökfunktionen så mycket jag kan för att undvika ställa frågor som redan besvarats, vet dock att det kan vara svårt ibland. Är bosatt i Karlstad, så är det någon i närheten som vill snacka salt IRL så PM:a gärna. Tar även emot tips på bra saltbutiker i någon av de närmre städerna som man skulle kunna besöka då jag reser en del. Har börjat med ett litet Fluval Edge på knappt 50liter att starta upp med. Startade …
-
Går det att få till ett ljudlöst revakvarium? Eller sånärsom. Största problemet nu med min RSM130D är att den låter lite väl mycket, men det känns svårt att göra något åt också då sumpen är så liten och begränsad. Är det enklare få lägre ljudnivå i större sumpar? Det som låter är ju skummare, pumpar, lampor etc.
-
Hej har precis köpt mig ett red sea Max c 250 liters o tänkte snart starta upp en dröm jag haft länge min fråga är: för att få ett optimalt kar behöver jag komplettera detta med något?
-
-
- 7 svar
- 960 visningar
-
-
Lite nyfiken på vad detta är??? Mest troligt någon ohyra 😂😂
-
- 2 svar
- 487 visningar
-
-
Har hittat ett begagnat sötvattenskar med måtten 120x60x60 cm som jag funderar på om det går att konvertera till salt. Karet är borrat enligt bilden och det följer med ett underskåp/bänk där man idag har ett ytterfilter Eheim Prof II 2128. Tror ni man kan använda de redan borrade hålen till att mata en sump eller skall man behålla filtret och istället nöja sig med att bara installera resterande utrustning i själva karet? Vilka modifieringar behöver man göra i karet om man skall köra med en sump? Idag är det bara två rör som går rakt upp i karet. Behöver man bygga någon form av överrinningskammare e.likn? Alla tips, idéer och kommentarer är välkomna!
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Handlade lite saker till mina sötvattenskar från BioTed Marine förra veckan och såg då att det faktiskt finns möjligheter till saltvattensakvaristik även för mig... Har för närvarande ett 223L och ett 55L (sexkantigt) som jag skulle kunna tänka mig att konvertera till salt. Jag har belysning och ytterfilter till båda, men jag antar att man behöver skummare och sådant där också. Vad behövs för att jag så enkelt som möjligt ska kunna börja nosa inne i saltvattensakvaristikens värld? Är inte jätteintresserad av att modifiera karen för ytavrinning etc...
-
- 14 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J
-
- 1 svar
- 944 visningar
-
-
Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
När man haft i LS och kört in karet ett tag kan man ha i fisken och vänta ytterligare ett tag innan man har i sanden utan att fisken tar skada?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Min cladiella drar ihop sig och sen vecklar den ut sig och drar ihop sig om vart annat, den är kanske ihopdragen 15% av tiden jag höjde kh för 5 dagar sen från 7 till 8 kan det vara orsaken? Annars är mina värden inom ramarna. salt 1,025 kh 8 nitrit 0 nitrat 0 magnesium 1450 Fosfat 0 Amonium 0 ph 8,2
-
- 0 svar
- 406 visningar
-
-
Hallo. Börjar känna mig som en desperat j**el nu. Sitter minst 5 timmar varje dag och läser, letar akvarium. Varför tittar man i köp och sälj FLERA (100) gånger om dagen och tänker "hoppas det har dökit upp något nytt". Då jag undrar vad man skall tänka på PRIO ett när man köper ett akvarium. Jag själv hade nog sagt att jag vill ha sump (Då jag letar ca 200l). Men sen lysramp, skummare, filtrering och cirkulation alla dessa saker är viktiga men vilket är det som man skall tänka på är viktigast? Börjar undra om 200 liter är en magisk gräns då det blir ganska mycker dyrare då + du kan ju ha en massa mera fisksorter. Var innom zooaffären som har saltvatten här i Kristianstad…
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Har haft mitt 90*60*50 i ca1år, köpte det komplett med vatten å allt nu fick ja vatten läcka i huset så ja var tvungen att bytta golv m m så min stackare har bot i plast backar på toa i några veckor. Så kvalité på vattnet nu är väll inte den bästa sedan behövs det mer. Så hur ska jag göra?
-
- 2 svar
- 604 visningar
-
-
Ja ha... så har tanken varit igång i 3 månader och jag skäms inte för hur det ser ut idag... RSM 250 är det... Jo det är sant... tre månader och många erfarenheter rikare. Någon som tycker något? Jag kan ta negativ kritik också inte bara positiv..
-
Hej jag undrar vad som äter upp skelettet på mina eupyllia? Skelettet försvinner men polyperna är fina. vattenvärdena är inom intervallen. tack på förhand
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad är bäst att köpa begagnad levande sten från ett inkört kar eller ny sten från någon akvarie affär? för o nackdelar?
-
-
- 1 svar
- 623 visningar
-
-
Ja som rubriken lyder. Bör jag avlägsna denna svamp (i mitten på bilden) eller är den till nytta på något sätt? Mvh David
-
- 2 svar
- 628 visningar
-