Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hermanbrute,

Har då inhandlat ett akvarium som skulle vara 200L sagt i annonsen. Men fyllt upp det med 100L vatten nu och tycker de ser ut som om 3/4 är fyllt. Lite snopet men de här får väll duga som första kar då. Har blandat i 3 Liter salt nu i 100 Liter vatten kanske behövs mer men jag glömde köpa saltmätaren =(. Får kolla imorgon om de finns på djuraffären i Eksjö. Har ju lite mer än 20 kg levande sten(ca 20kg begagnad och 4.5kg från affären) här i påse och hink med lock som väntar på att få hoppa ner i karet men kanske ska vänta tills jag fått tag i en saltmätare? Lånar hemskt gärna en om någon bor i närheten utav Eksjö. Hur länge klarar den levande stenen att stå i påsen? Är de…

• 98 svar
    • 9,3k visningar
  2. Started by hejhej123,

Hejsan jag undrar om någon kan rekommendera bra belysning gärna något som går att styra via mobilen

• 0 svar
    • 2,4k visningar
  3. Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)

• 0 svar
    • 851 visningar
  4. Started by Poppopower,

Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993

5. Started by hippo,

hittade 4st solariumrör i förrådet.. e det nått man kan använda eller är det direkt dåligt??

6. Started by Draedon,

håller på för fullt att planera för den nya burken.. har 2 förslag på placeringen av akvariet som jag har fått godkända av regeringen Grejen är den att en av väggarna i vårat vardagsrum består av ett stoooort fönster och en glasad dörr till balkongen = 80% av väggen är fönster. så akvariet kommer få direkt/indirekt solljus. hur kommer detta påverka akvariet? kommer det gynna alger osv? För/nackdelar?

7. Started by Botan,

...min anemon har dött. Den sögs upp i min koralia 4. Är detta vanligt bland anemoner eller hade jag bara otur? Varför traskar dom okring så mycket?

• 25 svar
    • 2,8k visningar
  8. Started by jizeta,

Köpte en anemon för nån månad sen. Enligt butiken en grön BT-anemon. Hur som helst...den har sett ledsen och hängig ut från början i stort sett. Aldrig varit helt "uppblåst" och allt som ofta ihopdragen. Det har blivit lite värre sen mitt clownpar började gå i den men det kan väl bero på att den inte gillar det direkt och behöver vänja sig. Den har dessutom vandrat runt ganska mycket...säkert bytt plats 8-10 ggr på en månad och när jag nu kom hem så såg den ut att knappt orka hålla sig själv fast vid stenen. Riskerar den att dö och ha ihjäl de andra invånarna eller ska jag ge den mer tid? Vilka ämnen är anemonen extra känslig emot i vatten och vilka spårämnen är viktiga…

• 19 svar
    • 1,9k visningar
  9. Started by Daniel,

hej, nu är det så att av min egen dumhet hade jag inget skydd vid skummarens cirkulationspumpens vatteningång. Idag köpte jag två små clownfiskar och den ena blev insugen i cirkulationspump för att sen hamna inuti skummaren LEVANDE. nu har jag byggt ett litet skydd av korken på en pet-flaska Clownen är skuren bakom ögonen, den simmar lite konsigt (jag antar att det måste vara lite som att åka en extrem berg och dalbana att hamna i en skummare), jag hoppas att den överlever natten. mina frågor är: är det plasten på korken på petflaskor saltvattensäker? kan akvariet stå utan skummare i en natt då silikonen (som jag kommer att använda för att sätta fast korken) skulle ste…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Flingson,

Hej har ett 120L "aquael" akvarium som sötvatten. Vad skulle det kosta att göra om det till saltvatten? Kan man bara sätta i nya lysrör eller krävs en helt ny armatur?

• 16 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by magnus1982,

hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …

• 1 svar
    • 629 visningar
  12. Started by zebbe1324,

Hej! tänkte höra om man kan ta ett sötvatten akvarium och göra det till salt ? Eller är det ett ämne som gör så att det inte går ? Eller funkar alla akvarium till allt, fogen är inte anpassad till salt m.m Vad funkar och inte funkar ? Med vänlig hälsning, Z:nöjd:

13. Started by Machnus,

Hallå! Har idag ett 112l kar som jag funderar på att göra till salt. Har en 4x24 T5 ramp. Borde väl räcka som belysning?? Kör med ett aquael ytterfilter som det står på att man kan ha till saltvatten. Ska väl egentligen vara sump vad jag har förstått men det vore ju smidigt om det skulle gå att använda istället för att borra hål i botten och fixa sump? Vad tror ni om det? Vad behövs inhandla mer? Pris på diverse saker som behövs så man har ett hum om vad det kan gå på att konvertera om? Väldigt tacksam för svar... Mvh //Magnus

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 408 visningar
  15. Started by Xenia83,

Hej jag har ett gammalt standard sötvattenskar jag kör salt i, det går ju inte att undgå att de flästa här har en hel skiva under och frigolit och grejer emellan som jämnar ut trycket. Själv har jag bara stöd för akvariet med en ram i ytterkanterna, En standard sötvattensbenställning helt enkelt. Än har det funkat men det kanske inte är så bra på lång sikt. vad tycker ni?

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by ClaesHWK,

Hej, är helt ny här. Vill först tacka för dom jätte bra ny börjar trådarna speciellt vad man ska ha för grejer till sitt akvarium. Jag har sysslat med sötvatten i 15 år nu. Senaste 2 åren har dock inte varit så aktiva då mitt "snygga" juwel akvarium är kidnappat och att jag inte har plats för mitt 600liter. Istället så sitter jag fast med detta 150liters akvariumet och en liten yngelburk. Ursäkta dom horribla bilderna(känsliga bör titta bort), har inte varit här på ett halv år men akvariumet stod kvar. Lite puts och skrubb så ska det nog vara som nytt. Oroa er inte, ingen fisk strök med, dom flyttade med mig Vad jag undrar är om detta kan fungera till saltvatten, jag h…

• 115 svar
    • 14,1k visningar
  17. Started by Henrik dahlström,

Hej Nu kommer nästa roliga fråga Fick med en aquamedic reef doser när jag köpte ett par lampor och tänkte att den vore perfekt att ha till det stora akvariet vad bör man ha för spår ämnen??? Tänkte att det skulle bli lite smidigare med en reef doser Men blir ju helt snurrig i huvet ju mer jag försöker ta reda på fakta Vill bara ha det absolut nödvändiga Iomed att jag kommer inte att ha någon avancerad fisk eller korall Så vore tacksam för en rekommendation av vilka preparat och Märke som skulle passa bra Mvh Henrik Dahlström

18. Started by litenpapillon,

Hej jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare. Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång. jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar. Är det skilnad …

• 1 svar
    • 630 visningar
  19. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar

• 0 svar
    • 596 visningar
  20. Started by pboda64,

Hejsan! Är det någon som skulle kunna komma med en rimlig förklaring till hur 2 fiskar kan försvinna spårlöst. Vid första tillfället försvann en palettkirurg under en natt, letade överallt, tog till och med bort mycket av stenen och verkligen letade. Det fanns inte ett spår! Två nätter senare försvann en Ocelaris även den spårlöst borta. Finns inte att finna runt, bakom eller i akvariet. Det kan väl inte vara möjligt att fiskarna "förmultnar, löses upp" på mindre än 12 timmar?? Är det möjligt att vår Dvärgdrake kan ha ätit upp dem? Enligt affären skulle det inte vara möjligt eftersom dessa var relativt stora fiskar och draken är liten, men vad kan det annars finnas för fö…

• 8 svar
    • 2,7k visningar
  21. Nu har jag velat fram å tillbaka på att starta en ny burk i källaren. Har ju haft min "stora" burk totalt 400L i systemet, ett litet Aquael (54L) och startat upp å sålt ett nano. För ungefär 2mån sedan frågade tjejen mig varför jag hade en lysramp i vårt gästrum. Hade helt klömt bort köpet av den. Tanken var att jag skulle ha den till blårör till 320L akvariumet. Men armaturen gick inte riktigt in utan att skugga MH lampan. Så det var bara att erkänna att man gjort ett lite förhastat köp. Dock blev svaret ett helt annat än förväntat: -Varför startar du inte upp ett till kar nere i källaren? Städa upp där nere så kan du ju ha ett där nere å grejja med. Svaret blev: -JA, va…

• 26 svar
    • 2,7k visningar
  22. Started by akvasalt,

Är på planeringsstadiet för uppsättning av ett 225 liters (100x50x45) Är det någon som har erfarenhet av att sätta upp spegelglas utanför bakrutan Effekten borde teortiskt sätt bli fenomenal. Även med tilltagande kraftig beläggning efter ett tag på rutor borde delar av spegeleffekten finnas kvar.

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  23. Started by JonasK,

Godkväll! Jag har ett Reefer 250 (90x50 cm) som jag är i full färd med att starta upp. Häromdagen lade jag i 10 kg levande sand och hade de haft en påse till i affären hade jag siktat på att ha två påsar. Nu hade de bara en påse och jag blev sjukt nöjd! Visst, det är inte något tjockt lager nånstans men det täcker hela bottnen på ett snyggt sätt. Nu är ju frågan: bör jag skaffa en påse till? Är tjockleken på sandlagret bara en estetisk grej eller finns det för- och nackdelar med tunn vs tjockt sandlager? Tacksam för svar.

• Gilla
    • 5 svar
    • 966 visningar
  24. Started by Spooky,

Då har man varit tyst länge nog. Jag har snokat runt i detta utmärkta forum i några månader nu men har inte gjort ett enda inlägg, mest pga att man har mycket och lära och kanske inte så mycket att tillföra än. Men nu så är det dags. Har ett 375-liters ramakvarie som nu ska bli salt. Projektet är att det ska stå i ett gatt i gillestugan, där det då ska byggas en vägg så att det blir som ett väggakvarie. Tekniken blir bla följande: 112 liters sump Picobello Osmos Cirkulation 3 st Tunze Nano 6025 Aqua Medic skummare Turboflotor Multi SL Returpump Ocean Runner 3500 Ljuset blir någon ramp med 2 st 150W HQI (kommer senare) Lite frågor då. Jag slaktade min gamla bänk, som bar …

• 61 svar
    • 10,2k visningar
  25. Started by DaZZ,

Tjenamoss. Jag påbörjade mitt 375liters akvarium för ungefär 7 månader sedan nu. För 2 månader sedan dog min första korall och nu har jag lite panik då alla min stenkoraller har börjat vitna. Det började med en Heliofungia actiniformis som jag fick göra mig av med. Jag hade läst att den va väldigt svår att hålla som nybörjare så trodde inte det var något konstigt. Nu har mina andra koraller som sagt börjat vitna och jag fick göra mig av med min fungia i helgen. Skickar med lite bilder om någon har nån idé vad som kan va fel så hade jag uppskattat svar. Vattenvärdena har legat stabilt länge och ligger på: PH 8.0 Magnesium 1300 Calcium 420 Fosfat > 0.3 Nitrit 0 Nitrat 8…

• 23 svar
    • 2,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.