Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan
-
- 2 svar
- 854 visningar
-
-
Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.
-
Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …
-
-
- 2 svar
- 853 visningar
-
-
Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..
-
-
- 2 svar
- 853 visningar
-
-
Det står 1 sked till 15 gallons på förpackningen. Men US och UK har olika mått på sina gallon. Vilken gallon är det som gäller? Såg att den var tillverkad i Derby, CT så trodde först att den var tillverkad i Storbritannien, men googlade på Derby CT och fick fram Derby, Connecticut. Men frågan är är det US eller UK gallon som gäller?
-
- 1 svar
- 852 visningar
-
-
-
Hejhej! Vet någon om det finns något liknande som på bilden fast utan akvariumet imitten? Bilden är lånad av HumAnyt
-
- 3 svar
- 852 visningar
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar (3 veckor) med både levande sten och "död levande sten". Brunalger har kommit och gått och det känns som att karet snart är redo för fisk. Jag har dock ett problem med att hålla temperaturen konstant. Har gått upp på natten och gjort mätningar på 25 celsius (bra, det är doppvärmaren inställd på). På dagarna har jag gjort mätningar på 26-26,5 celsius. Antar att belysning och utetemperaturen spelar in här. Nu till min fråga, hur pass mycket kan temperaturen flukturera på dag/natt utan att stressa fisk och annat levande? (I nuläget flukturerar det cirka 1,5 grad) Mitt kar är relativt litet (85L inkl. sump) så f…
-
-
- 4 svar
- 852 visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?
-
- 5 svar
- 852 visningar
-
-
Hej på er! jag har en fundering angående en korall jag har som jag är rätt söker på kallas för "pompom Xenia". den är otroligt vacker med sina pulserande kronor som är som små händer. Men vad den växer! köpte den i början på sommaren och då var den liten som en snusdosa! som jag ser det nu så har jag några val. 1. Ta bort alltihopa då de annars tar över hela akvariet tillslut. 2. Konstant tuktning för att försöka hålla den på plats. 3. Låta den växa fritt. som jag förstår finns inget specifikt djur som äter Xenia ( utan att ha aptit på andra koraller) . Vad jag undrar är, om jag skulle köra på alt. Nr 3, kommer den då att ta död på andra koraller, eller kommer den att vä…
-
- 2 svar
- 852 visningar
-
-
Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…
-
- 3 svar
- 851 visningar
-
-
Har nu haft igång mitt första saltvatten i en vecka. skall man byta typ 10% eller skall man vänta tills man fått i nån fisk?
-
- 2 svar
- 851 visningar
-
-
Hej! Nu har mitt akvarium varit igång i drygt 1,5 månader. Så jag gick in och beställde lite koraller som skall komma om drygt 1 vecka. Men det slog mig att det kanske inte är lämpligt att slänga i många koraller på samma ggn? Det är i runda slängar 20 koraller av sorterna Scolymia, Lobophyllia, Ricordea, Chalice och några mer sorter som jag inte kommer ihåg namnet på. men det är alla LPS. Ligger fortfarande lite högt på Nitrat ca 30mg/L men det är påväg ner. Städpatrull, ett clownpar och en Lobophyllia och en Euphyllia finns i karet sedan några veckor. Kör ingen skummare för tillfället då jag väntar på en so…
-
Upptäckte för ett tag sen att en av mina turbosnäckor har små skal av något slag på sitt skal. Någon som vet vad det är? Har försökt se om det är något i men dem är riktigt små. Finns några på en acan fragg också.
-
-
- 5 svar
- 850 visningar
-
-
1: Nu när proteinhinnan är borta behöver jag inte rikta streamern mot ytan för att slå sönder hinnan men behövs det för syresättningen vad jag har förståt verkar det inte vara alla som har den riktat uppåt? 2: När det dunstar vatten på märker jag det på nivån i sumpen eller i huvudkaret eller båda? Så jag vet hur jag ska se hur mycket vatten som dunstat. Jag har en Tunze avrinningsbox.
-
- 3 svar
- 850 visningar
-
-
Måste man ha borat akvarium eller kan man använda ett vanlig ?
-
- 2 svar
- 850 visningar
-
-
Kom hem från jobbet idag och såg att det var något orange på stenen under anemonen. Någon som vet vad det är? Är det clownfiskarna som haft det lite trevligt?
-
- 3 svar
- 850 visningar
-
-
Hej. Om man en "för bra" skummare, kan den ta bort ämnen från vattnet som koraller behöver? Men Euphylia vill inte öppna sig riktigt, färgerna är fortfarande där. Jag har gjort ett litet vatten byte bara. ca 10%. Tacksam för svar. // Johnny
-
-
- 5 svar
- 850 visningar
- 1 följare
-
-
Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne
-
- 6 svar
- 850 visningar
-
-
Hej, Har länge haft sötvattensakvarium med ciklider och annat men drömmen är att starta upp ett nano-saltvattensakvarium. Undrar därför om man kan få hjälp med utrustning och tips för en nybörjare? Såg ett komplett akvarium i min lokala affär, ett aquael nanoreef 30l men insåg snabbt att detta är för litet. Vill köra levande sten, 2st clownfiskar samt något mer i fiskväg. Undrar om ni skulle rekommendera mig att köra med detta: Akvarium: Aquael 112l http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/akwaria/71-akwaria#specifications Filter: Aquael påhängningsfiler Versamax 3 http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry…
-
- 4 svar
- 850 visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattensvärlden och har nu ett etablerat saltvattenskavarium med koraller och fiskar. Eftersom jag även är nybörjare på själva vattenkemin så skulle jag gärna vilja ha lite input på mina värden. Nitrat 4 Ammonium 0 KH 7,0 Mg 1320 Ca 380 Fosfat 0,16 PH 8 Efter att ha läst på kan jag komma fram till att jag skulle vilja ha ner nitratet, få upp KH och Ca något och helt få ner fosfatet i princip. Har jag tolkat mina värden rätt då?
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
Jag hittade ingen annan tråd som berör ämnet "ny medlem" så jag presenterar mig lite kort här i den här avdelningen. Hej!!! Mitt namn är Tommy, 31år och nybliven saltkars ägare. Karet i fråga är ett AN Evolution 37L, vunnet på tradera för en vecka sedan för den blyga summan av 399:- sedan tidigare driver jag ett Centralamerikanskt ciklid akvarium 180L. har pysslat med sötvatten sedan barnsben. Tanken är att jag lite lätt skall börja med saltvatten i 37:an för att sedan, säg om ett år uppgradera 180an till salt. jag har inga direkta frågor ännu då jag läst här på forumet i två veckors tid nu. köpte även på mig salt och mätare och tester igår så jag har allt jag behöver för…
-
- 6 svar
- 849 visningar
-
-
Har precis fått hem mitt nya kar och ska börja inhandla lite teknik. Ska ha en sump med ytavrinning inne i karet där jag ska ha skummare och returpump, returpump har jag inhandlat och har beställt glas hos en glasmästare med borrat hål i för utblåset. Funderar lite på hur jag ska göra med lysrampen och hur pass fin skummare jag behöver. Ang. lysramp så funderar jag på att beställa och bocka en rostfri plåt då akvariumet har lite speciella mått (längd 75cm, djup 35cm, höjd 45 cm). Någon som har erfarenheter av att använda en rostfri plåt med T5 rör? Hur pass mycket styrka/många rör kan rekomenderas för 45 cm? Hur gör man lättast för att montera lysrören och få detta att f…
-
- 2 svar
- 849 visningar
-
-
-
Får gärna lite åsikter om min scape innan jag limmar ihop allting tänkt köra lite blandat fisk och lps, och gärna lite sps så småningom. Den del jag är mest osäker över är om grottan uppe på den högra stenen är lite malplacerad där uppe? Ta bort den helt kanske? Lägger lite bilder från olika vinklar
-
-
- 6 svar
- 847 visningar
-