Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan
-
- 2 svar
- 829 visningar
-
-
-
Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…
-
- 3 svar
- 829 visningar
-
-
Köpte för ett tag sedan ett begagnat sådant och hade nu äntligen möjlighet att läcktesta det. Det höll vatten men upptäckte att det mellan bottenglas/under framrutan är liksom utfyllt med silikon på utsidan och i de främre hörnen var det väldigt slitet/saknades bitar här och var. Är det någon som vet om det är något som fyller någon funktion och behöver åtgärdas? Pistar här då det inte verkar finnas något delforum för själva akvariet.
-
- 2 svar
- 828 visningar
-
-
Jag köpte ett begagnat RSM 250 komplett med sten och levande. Nu har karet snart varit uppe i 24h hos mig, då jag är färsk på saltvatten så skulle jag uppskatta en utvärdering utifrån lite bilder jag har tagit! Har tyvärr svårt att få tydliga färger från Iphonen Bild på hela akvariet: Jag har mina misstankar att jag har hel del kalkalger: Vita = dåligt, lila = bra? Har andra saker som också ser tråkigt ut i karet: Det känns som karet inte är så levande helt enkelt. Synpunkter, råd och tips är varmt uppskattat!
-
- 3 svar
- 828 visningar
-
-
Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?
-
- 6 svar
- 828 visningar
-
-
Har vart igång med karet ett tag nu och ökat ljuset successivt. har en maxpect razor 60/1600 lampa. någon som har tips på ett tidsschema till den? Gärna alla 6 kanalerna. tack på förhand.
-
- 1 svar
- 828 visningar
-
-
hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …
-
- 3 svar
- 828 visningar
-
-
Hej på er! jag har en fundering angående en korall jag har som jag är rätt söker på kallas för "pompom Xenia". den är otroligt vacker med sina pulserande kronor som är som små händer. Men vad den växer! köpte den i början på sommaren och då var den liten som en snusdosa! som jag ser det nu så har jag några val. 1. Ta bort alltihopa då de annars tar över hela akvariet tillslut. 2. Konstant tuktning för att försöka hålla den på plats. 3. Låta den växa fritt. som jag förstår finns inget specifikt djur som äter Xenia ( utan att ha aptit på andra koraller) . Vad jag undrar är, om jag skulle köra på alt. Nr 3, kommer den då att ta död på andra koraller, eller kommer den att vä…
-
- 2 svar
- 828 visningar
-
-
Hej igen.. Gjorde lite tester igår kväll och detta är resultaten. Nitrit: 0.01 Calcium: 440 Alkalinity KH: 9.0 Magnesium: 1170 PH: 8.1 Salt: 1.024 Temp: 27grader Som ni ser så är Magnesium lite väl lite så jag använder nu aquacalculator för att räkna ut hur mycket magnesium jag skall putta i. Men först så kollade jag salträknare vilken säger att jag skall fylla på med mer freshwater, vilkett jag blir lite förbryllad över. varför ? target e ju satt på 1.025 så varför ta bort saltvatten o lägga till freshwater? se bild: Sedan har vi då tillsatserna. enligt Aquacalculator så skall jag endast då tillsätta mer Calcium. och om jag förstår den rätt så skall jag adda 18,6Gr…
-
- 3 svar
- 827 visningar
-
-
Någon som testat denna Osmos? Sen undrar jag om det är rätt ersättningsfilter jag länkar här under? Det är 2 stycken man har i sin osmos? http://www.tritonakvarium.se/st-190-380-sediment-filter/3280-0 http://www.tritonakvarium.se/st190-380-kolfilter/3281-0 Fungerar vilket silikatfilter som helst? t.ex. http://www.tritonakvarium.se/al-silicatfilter/2844-0
-
- 0 svar
- 827 visningar
-
-
Hej, Hur ofta ska man byta vatten på en 200 l, funkar 5% varje vecka eller 10% var annan, ska man tillsätta med Microbe-lift Nite-out 2 vid stora vatten byte eller varje gång man byter?
-
-
- 2 svar
- 827 visningar
-
-
Vi är nybörjare inom saltvattens akvarier.Vi har bara haft vår lille klown hotel på 100 liter från april 2010. Vi har gjort mycket fel,lärt av detta. I dag är akvariet optimalt.Clownerna och putsa räkorna trivs ,dom växer alla. Nu behöver vi hjälp från er gamla saltvattensexperter. Vi har ett Juwel 260 Vision kar.Detta har varit använt till discus,som i dag går i ett 720 l. kar Frågan är : HUR ÄNDRA VI 260 l. AKVARIET TILL ETT SALTVATTENSAKVARIE.???
-
- 3 svar
- 827 visningar
-
-
Ja om man har en Salthaltsmätare av vipparmsmodell som jag har så kan det ibland vara idé att kolla den emot något annat saltvattensakvarium med ungefär samma temperatur. Typ 25 grader såsom jag har i mitt och så som det är på Sjöfartsmuseét i Göteborg..Så här är en bild när min mätare kollas av emot en mer avancerad digital modell..Tro´t eller ej men min fungerar alldeles utmärkt..32 blev utfallet och det är bra! På bilden ser vi en av (sjö)stjärnorna som jobbar på Muséet. DAVID full aktion med att kolla salthalten i deras 10 tusen liters akvarium och deras vatten är såklart perfekt. Så svaret på frågan vilken salthalt är bra? Blir 32. Och glöm inte bort att besöka Sjöfa…
-
- 3 svar
- 827 visningar
-
-
Hej jag ska beställa ett 540l akvarium och funderar lite över tankgenomföringar. Jag kommer ha en sump på ca 150l.Och har sedan tidigare en deltec 4745 som returpump den pumpar 5000l.Nu undrar jag om diameter på rör och diameter på lämpligt hål i karet. Ska man köra dorso eller har ni något annat förslag, jag vill att det ska vara så tyst som möjligt. Jag funderar även om man ska driva skummaren med samma pump en aqvacare 1000v och ta bort den befintliga eheim pumpen
-
- 1 svar
- 826 visningar
-
-
Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.
-
Jag har ett nystartat molly kar... Hur länge ska belysningen vara på per dag? Jag försöker också ta reda på hur varmt jag ska ha i karet.
-
- 5 svar
- 826 visningar
-
-
Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik
-
- 6 svar
- 826 visningar
-
-
Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?
-
-
- 3 svar
- 826 visningar
-
-
Hej har en fråga hur mycket cirkulation man bör ha i ett 550 liters kar? har 1 st treampump på 3800 liter i tim och en annan pump på 2800 liter tim! tycker inte det blir nån cirk alls
-
- 5 svar
- 826 visningar
-
-
-
Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.
-
- 1 svar
- 826 visningar
-
-
Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …
-
- 5 svar
- 825 visningar
-
-
Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne
-
- 6 svar
- 825 visningar
-
-