Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nille83,

Har haft igång min skummare i 2 dagar nu. Tycker den låter lika mycket som när jag satte igång den. Det är en Juwel 3.0. Jag har inte en aning om den låter mer eller mindre än någon annan skummare. Försökte spela in, men låter knappt något när jag spela upp det via min dator. Hade jag haft karet i sovrummet hade det aldrig fungerat, men som tur är har jag det i vardagsrummet.

• 3 svar
    • 763 visningar
  2. Started by Micke.T,

Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.

3. Started by Nille83,

Kan man på något sätt bestämma kön på dessa fiskar?

• 1 svar
    • 762 visningar
  4. Started by Neostar,

Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?

• 0 svar
    • 762 visningar
  5. Started by mcjagg,

ska se om jag kan lägga upp en film på akten Mvh Frank VID_20170702_173901.mp4

6. Started by Russ,

Hej, Har haft en del limegröna och bruna alger sedan min uppstart för 3 månader sedan. De bruna algerna kommer o går medan de limegröna biti sig fast i stenen. Jag har aldrig riktigt vetat vad jag haft för värden på fosfat förrän nu när jag skaffat en hanna checker ULR. Dock blev jag väldigt förvånad när jag mätte 0! imorse innan ljuset gick igång. Jag gjorde alltså två tester idag och båda visade 0. Har kört med nopox tidigare men jag har jättesvårt o tro på att jag nollat fosfat när karet ser ut som det gör. Är det så att algerna bundit upp allt fosfat som gör att jag inte kan läsa av det? Övriga värden ligger korrekt förutom Nitrat där j…

• 7 svar
    • 761 visningar
  7. Started by jacs,

har krypit ur sitt skal och vill kanske ha ett större så vidare inte något i stenarna har tagit honom. Är det bara att köpa ett nytt skal till honom lr har han tagit mina turbo och bor i en sådan nu kanske? Den gröna eremiten putsar på som bara den men som den blå/svart randiga är "borta", de två turbosnäckorna såg jag igår kväll om mitt minne är som det skall vara. Tror inte att någon av dessa zoo affärer vi har i uddevalla har några skal som passar.

• 6 svar
    • 761 visningar
  8. Started by Fredde016,

Någon som vet vad som kan skada denna korall? No3,no2,ca,kh och ph ser bra ut.

9. Started by Orchide,

Kom hem från jobbet idag och såg att det var något orange på stenen under anemonen. Någon som vet vad det är? Är det clownfiskarna som haft det lite trevligt?

10. Started by Foppa99,

Tjingeling badring har fått tag i ett 190 liter kar nu, har tänkt köra en inköps lista med saker och sakta börja handla har tänkt Eheim Skim 350 Surface Skimmer Levande Sten RedSea salt Belysning (vet ej vilken ge gärna tips) Tunze-nano streamer Refraktometer Sen står hjärnan stilla på vad mer som behövs, men skriv gärna vad ni tycker ja missar eller ge lite tips, tänkte börja med att köra utan sump har jag bestämt nu

• Gilla
    • 3 svar
    • 760 visningar
  11. Started by Yodelking,

Den här ca 2cm långa snigeln kryper i mitt akvarium... Jag har svårt att avgöra om där finns ett snäckskal eller inte. Hittills kryper den bara på väggen. Är det något som man vill ha? Eller är det något som plötsligt blir 100 sniglar?

• 2 svar
    • 760 visningar
  12. Started by Richard_22,

Hej! Idag när akvariet tändes såg jag att vattnet ser annorlunda ut, lite åt det mjölkvita hållet. De röda algerna (cyano kanske?) är även borta helt och hållet, och det var de inte igår. Koraller och fiskar ser pigga ut och det är inget annat konstigt vad jag kan se. Vad han ha hänt tro? Borde jag göra nåt? Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 760 visningar
  13. Started by Qurex,

Har sett några mycket små snäckor som verkar gilla alger på glaset. Det är ingen snäcka jag köpt utan som kommit med ls eller något levande jag köpt till mitt nystartade. Påminner om Cerith Snail men de ska tydligen inte föröka sig så lätt i akvarium. Katastrof dålig mobilbild men för storleksuppfattning.. Vad är det och är de bra? (Älskar posthorn i sötvattenskar så om det finns något liknande tilö salt vill jag gärna ha tips.)

• 4 svar
    • 759 visningar
  14. Started by joelkorn,

Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel

• 4 svar
    • 759 visningar
  15. Started by slarvid,

Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?

• 2 svar
    • 759 visningar
  16. Jag har ett akvarium på 170 liter som jag ska starta upp. Har ca 40 kg levande sten som är väl inkörd sedan tidigare. Min fråga är ska jag ha levande sand eller död sand? Blir det för mycket levande kultur när jag har så mycket levande sten?

• Gilla
    • 3 svar
    • 758 visningar
  17. Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …

18. Started by Nille83,

Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.

• 5 svar
    • 757 visningar
  19. Started by balsac,

Tjena har en nybörjar fråga när det kommer till streamers .. jag kikat runt mycket här på svg å sett en del jäkligt schyssta kar allt från stora till de små .. men frågan då .. kan man ha för mycket streamers ?? då jag sett det finns det som har 2-3 st i mindre kar ,förstått att det beror lite på va man har i karet /Håkan

• 1 svar
    • 757 visningar
  20. Started by montana_79,

Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.

21. Started by BatmanGefle,

Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 757 visningar
  22. Started by jarecki68,

Tacksam för lite hjälp Vad är det mina skivor håller på med mår dom dåligt? ? under dagen är dom som på första bilden men mot kvällen som på den andra ???????? Måste nämna att dom är inköpta inte så länge sen i lördags.

• Gilla
    • 3 svar
    • 757 visningar
  23. Started by Henrik dahlström,

Hej Finns det något smidigt sätt att avlägsna bta på?? Dom har delat på sig och är nu 3 Behöver igentligen bara 1 för nemosarnas skull

24. Started by carlsson,

Hej har en fråga hur mycket cirkulation man bör ha i ett 550 liters kar? har 1 st treampump på 3800 liter i tim och en annan pump på 2800 liter tim! tycker inte det blir nån cirk alls

• 5 svar
    • 756 visningar
  25. Started by Richard_22,

Hej! Har några sacrophyton i karet som beter sig väldigt konstigt tycker jag. De kan ena dagen vara pigga med polyperna ute, medan de dagen där på ser ut att vara påväg att dö. Det skiljer sig alltså väldigt mycket från dag till dag, om de ser ut att må bra eller inte. Har försöka se något mönster men inte lyckats hitta något. Skiljer även mellan de specifika i karet, vissa kan se jättepigga ut medan andra inte alls har några polyper ute. Någon som vet vad detta kan bero på? Går det att göra något åt? Tack så länge! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 6 svar
    • 756 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.