Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Halloj, Är relativt ny inom saltvatten och har kört in ett nytt kar. La in 2 clowner och sniglar för några veckor sedan och dom verkar klara sig ganska bra och mår fortfarande bra. Igår så köpte jag och la in en ny salarias som verkar ha dött under natten, ser ganska livlös ut bakom en sten & ligger på sidan. Har mätt alla värden och dessa ser bra ut, någon som har haft liknande problem? Tror ni han dog pga stress eller något annat? Jag vet att butiken jag handlade från fick in honom i måndags..
-
-
- 2 svar
- 873 visningar
-
-
Kan man placera makaronerna och kolfilter någon annanstans förutom rakt under returpumparna??
-
- 4 svar
- 872 visningar
-
-
jag kommer att borra ett hörnakvarium med två hål. Ett för vatten ned till sumpen (32 mm) och ett rör för returen (25mm). Hur tätt kan man sätta hålen utan att det är risk för att botten spricker. Dels vid borrning och sedan när det kommer vatten i akvariet.
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
Hej, Köpte denna för 2 dagar sen, den ligger nere fortfarande, har ni nån tips vad man kan göra, alla värde är ok.
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
Igår kväl när jag satt och kollade på mina levande stenar så upptäckte jag en liten mask liknande organism som kröp över stenen! Skallen (om man kan kalla det så) var lys orange och resten av kroppen var svart brun ungefär! och sen så hade den nån form av taggar runt hela sin kropp också! är de nån som vet vad det kan vara??
-
- 1 svar
- 872 visningar
-
-
Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!
-
Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan
-
- 4 svar
- 872 visningar
-
-
Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.
-
- 3 svar
- 871 visningar
-
-
Varför blir den vit ute vid kanterna? Ska den ha mycket eller lite ljus har 300w metalhalogen och den är mitt i karet ska den flyttats ner eller upp? Eller det är nåt annat fel? Tack på förhand
-
- 2 svar
- 871 visningar
-
-
Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.
-
- 0 svar
- 871 visningar
-
-
Min harley quinn räka har varit borta nu i ca 10 dagar och undrar om den kan vara död eller om den lever? Vet någon om dom kan försvinna ett tag om dom ömsar elr nåt liknande?
-
- 4 svar
- 871 visningar
-
-
har krypit ur sitt skal och vill kanske ha ett större så vidare inte något i stenarna har tagit honom. Är det bara att köpa ett nytt skal till honom lr har han tagit mina turbo och bor i en sådan nu kanske? Den gröna eremiten putsar på som bara den men som den blå/svart randiga är "borta", de två turbosnäckorna såg jag igår kväll om mitt minne är som det skall vara. Tror inte att någon av dessa zoo affärer vi har i uddevalla har några skal som passar.
-
- 6 svar
- 871 visningar
-
-
Nu blir det lite av två poster i ett men framförallt skulle jag vilja uttrycka tacksamhet till alla som brinner för saltvattensakvarium och även orkar hjälpa oss nybörjare. Har nu varit med saltvattenskar i tre månader och jag måste säga att jag älskar det. Jag har alltid varit en vän av vatten, fiskar och allt vattenlevande men det är först nu, som förälder, som jag haft ekonomi och bestämmanderätt nog att förse familjen med ett (saltvattens-)akvarium. Jag har alltid gillat att fiska. Fiskarna jag fångat har jag oftast behållit i en skottkärra etc för att sedan släppa tillbaka dem i sjön. I sommarstugan matar vi mörtar, löjor och abborrar för hand tills de blir tama så a…
-
- 1 svar
- 871 visningar
-
-
Hallå, Körde igång en saltburk här för ca 2 månader sedan, och har funkat skit bra.. Alla små djur, eremiter, rörmaskar o räkor osv.. lever o mår hur bra som helst. Men här för hmm.. några dagar sedan har de börjat dö bort en massa kalkalger.. dom blir som bara vita. Och de enda jag har gjort i karet som ändring var o koppla till ett 11w Uvc.. jo.. så drog de blå lysröret,. men tycker de låter lite konstigt om de ska börja döbort så fort utan blått rör.. nån som har nå ideer?
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
Satt inatt och tittade i karet och fick se min pepparmintsräka käka på min Opistognathus aurifrons som var död. Hade väl inte varit så konstigt om det inte var för att fisken bara timmar innan hade varit pigg och fin. Kan det vara så att en pepparmintsräka kan döda en fisk på 8 cm? Typ gått ner i fiskens håla och dödat den. Tycker det är lite underligt att aurifrons'en var pigg och fin för att sen bara vara stendöd. Den hade dessutom kvar sina fina lite lysande färger när räkan kalasade på den... Någon som vet om man ska börja misstänka räkan för mord?
-
- 1 svar
- 870 visningar
-
-
Tjena! Nån av er som vet vad detta kan vara? Ursäkta att bilden är på sne
-
- 6 svar
- 870 visningar
-
-
hade tänkte börja med saltvattensakvarium och köpt ett clownhotell. funderar på ifall det skulle fungera att montera en sump utan att göra några synliga ingrepp på rampen eller håltagning. i bakkant av ljusrampen sitter två hål på varsin sida på ca 2*3 cm vid fack 1 och 4. tänkte att man drar ett pvc-rör från fack 4 ner i sumpen sen med hjälp av en pump pumpar man upp vattnet i fack 1, på så sätt tar man "rent" vatten ner i sumpen och filtreras genom LS och därefter blandas ut med smutsigt insugsvatten och cirkulerar på så sätt genom systemet två gånger. vad tror ni om det? vad bör jag ha för effekt på pumpen? på en del fartyg med krav med lång räckvidd brukar man ha ett …
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
Hej, Har länge haft sötvattensakvarium med ciklider och annat men drömmen är att starta upp ett nano-saltvattensakvarium. Undrar därför om man kan få hjälp med utrustning och tips för en nybörjare? Såg ett komplett akvarium i min lokala affär, ett aquael nanoreef 30l men insåg snabbt att detta är för litet. Vill köra levande sten, 2st clownfiskar samt något mer i fiskväg. Undrar om ni skulle rekommendera mig att köra med detta: Akvarium: Aquael 112l http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/akwaria/71-akwaria#specifications Filter: Aquael påhängningsfiler Versamax 3 http://www.aquael.com.pl/en/products/akwarystyka/filtry…
-
- 4 svar
- 870 visningar
-
-
Är det någon som vet om Red sea coralline gro är samma som reef foundation b (buffer) ? /Anna
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
Hej nu har jag fått igång mitt saltkar köpte ett p90 via guiden med massor av grejer allt lever efter flytten :-) skall byta ljusramp till en aqua medic 250w + 2+39 och min fråga är vilken höjd över akvariumet samt hur länge skall den lysa på dagen skall man köra metallhalogenen och t5 olika tider eller hur gör man
-
- 0 svar
- 869 visningar
-
-
Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan
-
- 2 svar
- 869 visningar
-
-
Hejhej! Vet någon om det finns något liknande som på bilden fast utan akvariumet imitten? Bilden är lånad av HumAnyt
-
- 3 svar
- 869 visningar
-
-
Hejsan! Sitter och fundera om det finns några i Sverige som säljer/har akvarium som heter Solana eller EcoCube? Dom ser väldigt trevliga ut. http://www.current-usa.com/solana.html http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?c=3578+3730+18993&pcatid=18993
-
- 0 svar
- 869 visningar
-
-
hej! efter som vi har mycket under kylt rengn här nere i skåne så har vårat elbolag problem och holla liv i strömmen så att strömmen kommer och går. Som tur är har det inte varit avbrot någon längre tid i nu så inget har tagit skada men vad gör jag i fall det bler ett längre avbrott i strömmen hur holler jag karet varmt? hur gör jag med cirkulationen? hur länge klarar akvariet sej utan cirkulation och belysning? taksamm för snabba svar! Mvh/Marcus
-
- 2 svar
- 868 visningar
-
-
Det står 1 sked till 15 gallons på förpackningen. Men US och UK har olika mått på sina gallon. Vilken gallon är det som gäller? Såg att den var tillverkad i Derby, CT så trodde först att den var tillverkad i Storbritannien, men googlade på Derby CT och fick fram Derby, Connecticut. Men frågan är är det US eller UK gallon som gäller?
-
- 1 svar
- 868 visningar
-