Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej. Jag har haft en j*vla massa sötvattens akvarium och tycker det är dags att prova något nytt, ta nästa steg. Då undrar jag vilket är smartast, att gå och köpa ett nanokar? eller att köpa ett begagnat/nytt sötvattenskar och bygga om det. Jag vill inte gå och köpa ett 300l saltvattensakvarium i butik av den anledningen att det kostar för mycket på en och samma gång. "bygger" jag då om ett sötvattenskar kan jag köpa en skummare denna månaden, lyströr nästa månad och lite sten då och då. Ni förstår hur jag menar? Sen undrar jag om det inte är enklare att starta ett lite större kar än ett litet?
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…
-
- 1 svar
- 726 visningar
-
-
Hej! Har ett kar på 300 l med väldigt låg belastning i dagsläget. För några dagar sedan installerade jag ett ytterfilter med ytvattenskimmer. Filtret är preparerat med biobollar, aktivt kol och fosfstremower. Efter detta har min skummare inte producerat någonting(blueskim 250). Tidigare har den producerat iaf lite skum per dygn... Är det helt enkelt så att skummaren är överflödig i dagsläget? Vad säger ni? mvh
-
- 5 svar
- 726 visningar
-
-
En påfågel puffer tror jag det stavas.
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
Tjenare. Igår hittade jag en utav mina eremiter död. När jag skulle pilla ut snäckan från grottan så såg jag vad jag tror var en borstmask slingrad runt krabban. Den släppte så fort jag närmade mig. Utav vad jag såg så var masken rund 4 cm lång. Kan den verkligen ha tagit död på krabban? /per
-
- 1 svar
- 726 visningar
-
-
Har doserat bikarbonat i karet i ca 1 vecka nu (små mängder åt gången), fått upp KH från 7 till 13,6. Är det så högt så jag ska göra vattenbyte? eller ska jag bara låta det vara?
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Hör mig för om det finns någon som bor i närheten av Ovanåker, med lite lite LITE tur så kanske det finns någon som man kan jhälsa på och se hur dem har ställt upp sitt kar med alla prylar osv.
-
- 0 svar
- 725 visningar
-
-
Min Filfisk är spårlöst försvunnen och börjar få lite glasrosor. Någon som testat dessa snäckor? svåra eller lätta att ha? Revsäkra? dela gärna era erfarenheter.
-
- 5 svar
- 725 visningar
-
-
Kom hem från jobbet idag och såg att det var något orange på stenen under anemonen. Någon som vet vad det är? Är det clownfiskarna som haft det lite trevligt?
-
- 3 svar
- 725 visningar
-
-
Hej! Håller på att starta mitt aqua medic yasha just nu och undrar: när saltet har löst upp sig skall jag ha i levande sand när jag har haft i levande sand så kommer det bli grumligt skall jag verkligen ha cirkulation på då? När jag har haft i levande sand när kan jag ha i levande stenen då? Direkt eller?
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Hej! Som rubriken lyder så undrar jag efter att ha läst massor på nätet. Hur vet man om man har bra eller dåligt kranvatten? Det står på nätet att om man har dåligt kranvatten bör man ha en osmos-anläggning, men vissa säger också att vattnet vi har idag är så pass bra att det inte behövs. Vad tycker ni? Är det nåt en nybörjare ska köpa direkt eller kan det vänta till lite längre fram? Bor i falun om nån kollar upp vattnet tacksam för svar!
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
Hej! Är ny på salt och kör mitt första kar sedan några veckor. Köpte begagnat som var igång med fisk, sten etc. Har lite saker som jag undrar om någon kan tala om vad det är. Det ena ser ut som en blåsa (inte blåsalg) som sitter på ett par ställen. Det andra ser ut som en anemon eller nåt sådant. Se bifogade bilder.
-
-
- 7 svar
- 724 visningar
-
-
hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…
-
- 2 svar
- 724 visningar
-
-
-
hejsan! har suttit och läst vad ni skriver och blir skapligt imponerad över hur duktiga de flesta här verkar vara så tänkte att jag söker mig hit för att ta hjälp ifrån er då jag är på ingång att starta igång ett saltkar. Har kört sötvatten ett bra tag nu och intresset för salt har alltid funnits där. men inte riktigt vågat men så tänkte jag.. Nu jävlar ska jag allt ta mig i kragen och starta igång ett. har införskaffat mig ett 660 liters akvarium som jag tänkte starta igång till ett saltvattenskar. men det har gått sötvatten i hos tidigare ägare så finns ju inte borrat för sump. Men tänkte iaf dra igång det till en början så får jag skaffa mi…
-
-
- 6 svar
- 723 visningar
-
-
Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?
-
- 2 svar
- 723 visningar
-
-
Hej, jag är lite ny på det här med Saltvatten och tänkte berätta lite vad jag har för saker i karet och sumpen och sedan ställa "massa" frågor. Har "tagit över" ett kub akvarium på 220 liter med sump. Har en fosfat reactor med aktivt kol och sedan ett uvc filter i. Allt funkar bra än så länge men mina anemoner trivs inte, dom vandrar runt väldigt mycket men äter bra. Nu till mina frågor: - Finns det någon teknik för att få anemonerna att stanna på sin rätta plats eller varför flyttar dom sig så mycket? - Har även hört om ljustid, just nu har jag på ljuset i 8timmar men är det för mycket? har hört att man ska ha ca 4 timmar ljustid vilket jag tycker är väldigt lite. - Har …
-
- 5 svar
- 723 visningar
-
-
Detta kan låta dumt men det jag undrar är att när jag ska fylla på med vatten, är det osmosvatten utan salt jag ska hälla i eller är det vatten med salt jag ska hälla i? Jag tänker att det borde vara osmosvatten utan salt eftersom att saltet inte avdunstar som vattnet gör, har jag rätt?
-
- 3 svar
- 723 visningar
-
-
Hej ! Jag och min sambo har nyligen köpt ett 400l saltvattenskar. Vi har inte kört igång det ännu och håller fortfarande på att "plugga på" Sambon ska på en kvällskurs om saltvattensakvarium snart, så då vet vi kanske lite mer. Vi funderar en del på vilka invånare som är viktigast/nyttigast/lättast att börja med efter inkörsperioden. Vi har några sötvattens akvarium och vet hur viktigt det är med en bra balans av "städare", växter och andra invånare. Men vi vet inte riktigt vilka roller alla saltvattensdjur har i ett kar. Kom gärna med lite tips till oss nybörjare
-
- 7 svar
- 723 visningar
-
-
http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta
-
- 2 svar
- 723 visningar
-
-
Hej! Vad har ni för rutiner för era kar? Finns såklart lika många som det finns akvarister men skulle vara kul med lite inspiration. Hade en rutin som passade mitt gamla kar men som jag inte är lika säker att den passar det nya.
-
-
- 4 svar
- 723 visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar
-
- 2 svar
- 723 visningar
-
-
Har haft igång min skummare i 2 dagar nu. Tycker den låter lika mycket som när jag satte igång den. Det är en Juwel 3.0. Jag har inte en aning om den låter mer eller mindre än någon annan skummare. Försökte spela in, men låter knappt något när jag spela upp det via min dator. Hade jag haft karet i sovrummet hade det aldrig fungerat, men som tur är har jag det i vardagsrummet.
-
- 3 svar
- 723 visningar
-
-
Hej. Undrar om jag bör flytta knapparna från min Euphyllia? Kan knapparna ta skada från den? Mvh Johnny
-
-
- 2 svar
- 723 visningar
- 1 följare
-