Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan
-
- 2 svar
- 794 visningar
-
-
-
Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan
-
- 4 svar
- 794 visningar
-
-
behöver litte tips om vad man behöver för ett saltkar?
-
- 2 svar
- 793 visningar
-
-
-
-
Hej! Har ett snart 4 veckor gammalt 93 liters saltvattensakvarium med ca 12kg levande sten och en max spect razor 120W. Räcker det med att byta 10% av vattnet för att hålla mineralinnehållet på rätt nivåer eller bör man använda extra tillsatser? Använder red sea coral pro saltet och utför inga kontroller på magnesium eller calcium. Jag har enbart 4 stycken mjukkoraller i akvariet för närvarande.
-
- 2 svar
- 793 visningar
-
-
Alldeles ny och sugen på att starta ett saltvatten då jag har hållit på med sötvatten i 15 år. Jag undrar lite om produkter för RO, jag hitta en grunka som verkar kunna vara nått att använda men den är designad för dricksvatten. Här kommer lite info vad som står om produkten. Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar. Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur R…
-
har krypit ur sitt skal och vill kanske ha ett större så vidare inte något i stenarna har tagit honom. Är det bara att köpa ett nytt skal till honom lr har han tagit mina turbo och bor i en sådan nu kanske? Den gröna eremiten putsar på som bara den men som den blå/svart randiga är "borta", de två turbosnäckorna såg jag igår kväll om mitt minne är som det skall vara. Tror inte att någon av dessa zoo affärer vi har i uddevalla har några skal som passar.
-
- 6 svar
- 793 visningar
-
-
Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 792 visningar
-
-
Hej. I min sump så har det samlats en massa skit/"vattendamm". Brunt och virvlar lätt runt. Vad är det? ../Jonas
-
- 4 svar
- 792 visningar
-
-
Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael
-
- 0 svar
- 792 visningar
-
-
Hej på er! jag har en fundering angående en korall jag har som jag är rätt söker på kallas för "pompom Xenia". den är otroligt vacker med sina pulserande kronor som är som små händer. Men vad den växer! köpte den i början på sommaren och då var den liten som en snusdosa! som jag ser det nu så har jag några val. 1. Ta bort alltihopa då de annars tar över hela akvariet tillslut. 2. Konstant tuktning för att försöka hålla den på plats. 3. Låta den växa fritt. som jag förstår finns inget specifikt djur som äter Xenia ( utan att ha aptit på andra koraller) . Vad jag undrar är, om jag skulle köra på alt. Nr 3, kommer den då att ta död på andra koraller, eller kommer den att vä…
-
- 2 svar
- 792 visningar
-
-
Hej, Hur ofta ska man byta vatten på en 200 l, funkar 5% varje vecka eller 10% var annan, ska man tillsätta med Microbe-lift Nite-out 2 vid stora vatten byte eller varje gång man byter?
-
-
- 2 svar
- 791 visningar
-
-
Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?
-
- 2 svar
- 791 visningar
-
-
Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik
-
- 0 svar
- 791 visningar
-
-
Hej, Vi fick hem vår MR120 algreaktor idag helt utan någon sorts instruktion om hur den ska används. Så jag tänkte kolla med er innan jag börjar prova mig fram. Visst ska jag väl koppla in inkommande vatten i anslutningen på toppen? Den nedre slanganslutningen har ju en kran vilket jag misstänker är för att justera flödet, är det rätt? Då jag tänker ställa reaktorn i sumpen finns det väl ingen anledning att koppla en slang till den nedre anslutningen eller? Belysningen måste jag alltså skaffa en egen timer till för den ska väl inte lysa hela dygnet? Hur länge ska den lysa? Visst är tanken att den skall lysa på natten? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 6 svar
- 791 visningar
-
-
Har precis startat upp ett kar. Det verkar som att den ena pumpen "sprutar" mycket luftbubblor, vad är felet?
-
- 5 svar
- 791 visningar
-
-
Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?
-
- 6 svar
- 790 visningar
-
-
-
Hej! Jag startade mitt saltvattensakvarium i veckan och igår köpte 3 medelstora levande stenar för att påskynda startprocessen. Under kvällen upptäckte att det finns 3 stora glasrosor och ca. 6-8 små glasrosor som jag kan se. Se gärna bilderna. Hur skulle ni hantera det? Försöka ta ut LS och hälla kokande vatten över glasrosor, koka hela stenar för att bli av med de och förlora andra levande organismer eller hanterat på annat sätt. Som sagt akvarium är nytt så jag har fortfarande möjlighet att hantera det. Som jag har förstå så det är väldigt svårt att bli av med de. Tack för hjälp!
-
Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?
-
- 4 svar
- 789 visningar
-
-
Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?
-
- 2 svar
- 789 visningar
-
-
Jag skulle vilja veta om vilka fiskar som lever tillsammans vilka som kommer käka upp varandra
-
-
- 5 svar
- 789 visningar
-
-
Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. Planerna för karet. 200-350 liter display. 200 liter sump / fragg-del/refugium Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?) Tritonmetoden Tänkte testa att köra en del SPS för för…
-
-
- 4 svar
- 789 visningar
-