Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Sötvattensalger som sitter innuti pumpar, slangar för ytterfilter som är ännu värre förorenare bildar massor av fosfat. så om ni konverterar så köp fosfatremover med en gång å använd det redan från början. Jag startade nyligen med saltvatten och byggde upp ett system med lite pumpar från mitt gammla sötvattenskar. Jag tog vid ett tillfälle upp sötvattenspumpen och den lucktade värre än skummet i sumpen. Jag råkade ut för en liknande grej nu när jag kopplade in ett ytterfilter som tidigare varit i ett sötvattenskar.
-
- 1 svar
- 782 visningar
-
-
någon som kan ge några tips på hur jag ska placera mina pumpar så att vattnet cirkulerar i hela karet?? mina koraller står i mitten av tanken......vart ska jag sätta pumparna för att få maximalt flöde på hela korallerna??
-
- 0 svar
- 469 visningar
-
-
Hej här kommer lite bilder på mitt ca 3 mån gamla rsm lämna gärna några synpunkter ris som ros mvh pontus
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej min MG är låg under 1000 , hur kan jag höja den förutom med MG
-
Har lite funderingar ang reaktorer av olika slag! när behöver man dem? kalkre zeo.. mm mm
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor: 1. Vad kan detta ha ställt till med i karet? 2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna? 3. Kan fiskar ta stryk av detta? 4. Lägr…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
vet nån någon bra sida som säljer akvarier på nätet!? gärna allt i ett akvarier så som rms 130 mfl mvh
-
- 2 svar
- 966 visningar
-
-
Hej jag är nybörjare på saltvatten! jag har kollat in Deltec NFP 509 Nitrat filter. är det nån här inne som har den eller har prövat den? har sett vissa svenska sidor att dom säljer bara själva enheten utan pump el nåt. läste någonstans att man måste köpa till en doserpump till annars är det verdelös..?? tacksam för svar
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Som Rubriken säger. Har ett akvarium som har stått och pumpat i 1 ½ år men utan belysning alls. Allt levande gav jag bort. Det ända ljuset den fick var indirekt dagsljus samt taklampor. Jag har inte byt vatten eller gjort rent filter. Dock så är vattenvärdena nästan perfekta!? Testade värdena för någon vecka sedan.Fyllt på vatten vart eftersom det har dunstat men vanligt kokt kran vatten som jag häller i när den blir kall självklart. Ser inget levande i LS och LS har blivigt vita. Salinitet ligger på 1024 och har inte hällt i något salt. Pump och cirkulationspumpen har alltid varit på. Skummaren stängde jag av efter 1 år då den inte gör någon nytta längre. Har rört…
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har legat väldigt högt på nitrat i nästan ett år, över mätvärdet vilket betyder 50+ i nitrat. Började "jobba" ner det för 3 månader sedan genom att köra macroalger i refugium och väldigt små mängder Nopox (Red sea). Tog ca 1 månad innan jag kom på mätvärdet 50 och sedan fortsatte jag sakta men säkert neråt. Jag tänkte att jag skulle lägga mig mellan 2-5 nitrat, men när jag kollade för 2 veckor sedan hamnade jag på 0. Jag köpt mig ett test till och har nu två olika tester (Red sea och Salifert) och jag ligger på ca 0,25 i nitrat. Min fråga är, ska jag försöka få upp nitraten till 2-5 eller ska jag sträva efter att ligga så lågt som det bara går? Något jag märkt är att ja…
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Jag undrar en del angående karantän! Hur länge bör man hålla fisk och koraller i karantän? Vad krävs av karantänkaret? På vissa youtubefilmer ser det ut som endast pump och doppvärmare används i en plastbalja. Hur gör ni? Vad har ni för karantänkar?
-
-
- 4 svar
- 8,1k visningar
-
-
Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?
-
- 3 svar
- 645 visningar
-
-
Startade upp mitt 600l kar för knappt 4v sedan, gjorde uppstarten enl. ”Lasses metod” och allt har fungerat perfekt såhär långt. I helgen kompletterade jag med 35kg ls (70kg tot) och igår såg jag prick på min Zebrasoma scopas Beställde Esha Oodinex idag som jag tänkte kurera fiskarna med. Vad är chanserna att fiskarna kommer överleva? Jag läste en bra sammanställning om VP skapad av en moderator här på forumet. Där skrev han att man ska/kan hålla saliniteten vid 11-12ppt i 4v efter att man sett sista pricken försvinna. Gäller detta även om jag kör med Oodinex? Jag läste även att man ska öka flödet i karet, stämmer detta? Antar det är för …
-
-
- 34 svar
- 3,2k visningar
-
-
Tjerna har fått tag i 250liter kar med 90 liter sump 🙈, ska nu dundra i lite levande sand ska man ha 10% av litern så 25kg sand?, sen ska jag självklart blanda eget salt så osmos maskinen går för fulla muggar, men hur många kg salt ska man? Nå bra tips på sand? Mvh Jacob bjuder på en bild på de med
-
- 5 svar
- 775 visningar
-
-
Jag har nu "kört in" mitt akvarium och ska nu försöka hålla algnivån nere m h a eremiter och snäckor. Jag har ett 290 liters akvarium med 45kg levandesten och undrar nu: 1. Vilka typer/arter skall jag välja 2. Hur många av vardera jag skall ha. Vad jag förstår är rödbenad eremit och Astraeasnöckor de som är "snällast", -stämmer det? (Turbosnäckor välter saker och Blåbenade eremiter äter snäckor). Jag har även hört att det finns en vitbenad variant av eremitkräfta. Är den bra? /Jocke
-
- 7 svar
- 3,7k visningar
-
-
Tja tja! Hur mycket ljus behöver jag till mitt kar 200*60*50 (600L) och vad rekomenderar ni att köpa för rampar, vad kostar dom? Tack på för hand! Mvh: Patrik Dahlberg
-
Hej! Tänkte passa på att starta upp ett saltvattenakvarium när jag flyttar i höst. Har egentligen inte någon erfarenhet av saltvatten, förutom att farsan hade ett i 5 år, kan inte fråga honom om råd då han drunknade under en fisketur för några år sedan. Vilken utrustning behövs? Akvariet är på 320 liter. Hur mycket kostar skummare (med pump) till ett akvarium av den storleken? Hur mycket kostar osmos-thingy? Hur mycket kostar MH-lampor, inklusive ramp? Funderar mest på att ha clownfiskar och kanske någon kirurg. Hoppas jag får många svar och tips. Ha en fortsatt trevlig dag.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan! Jag skapade en tråd för någon månad sedan, där jag velade fram och tillbaka på en massa saker. Bland annat volymen på karet. Men nu har jag bestämt mig och akvariumet blir klart (förhoppningsvis) denna vecka eller i början av nästa. Alla synpunkter välkomna! Allmän utrustning blir (Mycket stort tack till Stig): (70x40x40cm) = 112 liter Salt - Saltmätare Termostat 100W AS New-Jet 1200 AM Midiflotor 2xT5-armatur som ger totalt 4x24W Levandesten med eventuellt ytfyllnad av kalksten Sand, kalkbaserad Fosfatmedel Luftpump - någon som har ett förslag på ett lämpligt luftflöde om skummaren kräver 200-300 l/h och returen från ytavrinningen flödar genom ett 16mm VP-rör? So…
-
- 187 svar
- 22,8k visningar
-
-
Hej Har nu surfat omkring i webrymden länge nog nu... komplett sida med otroligt mycket information. en sak som jag bara saknar är en tråd där det står om vad man behöver för utrustning om man skall ha en salt tank hemma. (inte dom trådarna där det står vad man kan ha utan vad man Måste ha) som en checklista ungefär.. blir lättare att få i hop allt då men pumpar skummare uv osv..
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu vet jag inte längre vad jag ska välja Jag har nu velat mellan två olika alt i 2 månader: ska jag göra om mitt 200liters kar till saltvatten eller att köpa ett RSM? Jag vet inte vad som är bäst:/ Fördelarna med mitt 200l: större, kan ordna all teknik som jag själv vill ha det(om jag klarar det:)), större, snyggare, mer växt och djurliv och lättare att få balans i karet. Nackdelar: eftersom jag är nybörjare kanske vore dumt att fixa allt själv. Är rädd att jag inte ska klara det. Fördelarna med RSM: skit snyggt, enkelt uppbyggt för en nybörjare som jag^^, Nackdelar: Mindre än mitt 200liters, dvs mindre fiskar och djur. Jag är främst rädd att om jag köper ett RSM och ån…
-
- 14 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan! ska snart trycka in sten i mitt kar och undrar vad jag kan lägg i botten, för att skydda bottenglaset för hårda/vassa kanter från stenarna? nån sorts tunn plastplatta som har minimal flytkraft antar jag, men vad och var hittar jag det? Mvh Patrick
-
Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej, jag har ett nystartat akvarium på cirka 40 l. har två clownfiskar i och en räka och 2 snäckor. min skummare skummar bara vatten och har testat att strypa syret osv, den ser inte ut att vara trasig heller. hörde att det kan bero på att jag bara haft akvariet i två veckor och att jag har så få fiskar. vad kan jag göra? Jag har ett sånt här akvarium, och man fick skummare med, vet inte vad skummaren heter: http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=4100&prodid=7766&ref=/product-dlist.asp%3Fcatid%3D4100
-
- 21 svar
- 2,5k visningar
-
-