Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, har idagsläget 2 sumpar, båda lika stora fast 1 med bubbelfälla. Blir det tokigt med osmolatorn om jag använder den i den sumpen som inte har skiljeväggar ? För jag tänkte att det tar ju längre tid för vattennivån att sjunka än i den med skiljeväggar om man sätter sensorn i returpump facket. Och hur blir det då med påfyllningen, den lär ju stå ett bra tag och pumpa för att öka vattennivån i hela sumpen. Tänker jag rätt ?

• 1 svar
    • 856 visningar
  2. Started by Christern,

Håller på att projektera mitt första satvattensakvarium. Har tänkt mig ett kubformat (ca 70x70x70). Av diverse skäll skulle jag vilja ha sumpen med teknik som en del av detta (dvs göra det lite djupare). Hur stor skall jag göra den? Hade tänkt mig runt 20 cm (totalstorleken skulle då bli 70x70x90). Låter detta rimligt? Finns det några smarta konstruktioner tillgängliga på nätet?

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Troffe69,

Hej Jo jag är ny på vad sump. Mina funderingar är hur mycket vatten sväljer olika rördimesioner ner till sumpen. Till exempel 25mm rör 32mm rör 40mm rör och till sist 50mm rör. Som sagt är i planeringsstadiet och börjar planera min borrning. Hoppas på att få lite hjälp med detta från proffsen här. Mvh Jörgen

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Foppa99,

Hejsan har börjat tänka på de mesta saker inför köp av saltvattens grejer nu, men funderar lite på med skimmer sump osv, är de värt att ha en sump eller räcker det med en vettig skimmer? kollar mycket på yt osv men alla säger olika saker, så skulle jätte gärna uppskata lite hjälp och tips med vad jag ska köpa!

• Haha
      • Tack
      • Gilla
    • 10 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Linnex,

Hej, Jag har precis köpt ett beg. hörnakvarium. Jag är nöjd förutom att att möbelskåpet är lite för högt. Den är 90 cm. Det går utan några problem att sänka den till 70 cm då den tidigare blivit höjd för att förra ägaren skulle få plats med all teknik under när han konverterade från söt till salt.. Om jag sänker den löser jag allt förutom hantering av skummaren. Den får utan problem plats men... jag kommer ha svårt att få ut den vid tex rengörning. När jag studer lite bilder på olika sump (bla här på forumet) så ser jag att även andra borde ha det problemet. !!!???. Hur har ni gjort.. Tar ni aldrig ut skummaren utan bara öppnar den på plats för rengörning (då föru…

• 1 svar
    • 993 visningar
  6. Started by Lukas89,

Har planer på att bygga en sump till mitt 165 l tröttnat på att ha alla grejer i akvariet. nu är det så att jag har levande i karet och fundera på att dremmla ett hål genom att tömma ungefär hälften av vattnet för att sedan dremmla, vad säger ni om det? idiotiskt/galenskap? eller möjligt? Samt dimention för rören vet jag inte riktigt vad man ska ta heller. Själva sumpen tror jag att jag har lite koll på. Samt hur har ni löst problemet med översvämning? funderar på att använda mig av 2 olika ytavrinningar för att den ena ska kunna avlasta den andra om det pumpas i för mycket vatten från sumpen? menar är inte det säkrare en att ha en mekanisk flotör som slår till och från …

• 6 svar
    • 989 visningar
  7. Hej! Jag har nu haft igång mitt 240L Juwel rio 240 ett tag med inneskummare (Tunze 9004) men är lite sugen på att skaffa mig en sump. Jag vill helst inte borra i akvariet, så jag tänkte måtbeställa en sump till ett av underskåpen och köra med någon sorts overflow-box. Sumpen blir då på ca 20L. Är det någon här som har gjort något liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter? Är det dumt att göra såhär, eller kan man göra på bättre sätt?

• 13 svar
    • 1,7k visningar
  8. Started by argusmannen,

jag sitter här och funderar på hur man ska läga upp facken i sumppen. jag funderar på att ändra mitt nuvarande 600L sötvatten till salt och där använda ett annat akvarium jag har till sump. Akvariumet är på ca.150 liter och har måtten L=180cm D=30cm B=28cm. Frågan är hur ska man sätta dit eventuelle mellan vägar i det hur stora fack och var. Tacksam för eventuelle skiser.

• 15 svar
    • 2,8k visningar
  9. Started by Flygrc,

Hejsan, Jag funderar på för och nackdelar med att ha sump med borrat kar vs en inlimmad glaslåda i karet med ytavrinningen och skummaren där i ? Jag har letat och hittat lite men skulle gärna få mer tänketips eller länkar att läsa på.

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  10. Jag försöker klämma in alla saker jag vill ha i en 200L sump och inser att jag egentligen skulle behöva en större yta. Beskrivning (från vänster till höger) Utloppskammare för tre rör. underströmning till grovfiltermatta 40x40x5cm överfall till finfiltermatta 40x40x5cm skummare och ev. framtida reaktor överfall till chaetokammare med fintrådig chaeto underströmning till chaetokammare med grövre chaeto eller macroalg överfall till refugeum för koraller under-/överström till returpump mörkt glas/akryl avskärmar chaeton och resterande som får växtbelysning vettig armatur för korallerna omvänd photosyte…

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by Patman,

Varför är många sumpar indelade i olika "fack". Är detta bättre än att ha ett öppet kar som sump? Om jag skulle vilja komma igång med ett saltvattensakvarium - skulle det räcka för mig att köpa mig ett 240liters akvarium, en ljusramp med lysrör, en skummare, en pump och en doppvärmare. Sen ha lite sand i botten, lite levande sten och fylla detta med "lätta" fiskar och lite räkor. Eller är detta att be om trubbel? Patrik

• 11 svar
    • 2,1k visningar
  12. Started by SagaLee,

Hej alla! Är lite sugen på att starta upp ett litet kar. Jag har läst och läst och får fortfarande inget grepp om hur en sump fungerar rent tekniskt. Är tacksam för alla tips;-)

• 3 svar
    • 862 visningar
  13. Started by Gnarkill,

bör jag ha en sump om jag ska dra igång ett 110liters saltvattens akv?? eller finns det några andra smarta lösningar på hur man kan göra?? vill ju få så bra renhållning på vattnet som möjligt/Toomteeenn

• 5 svar
    • 1k visningar
  14. Started by andreas31,

Är det någon som har erfarenhet på färdiga sumpar funderar på Riff 1000 eller 500 men den tror jag blir förliten, (har en tank på 620l) någon som har förslag på andra färdiga sumpar ? Vh Andreas

• 0 svar
    • 667 visningar
  15. Started by salvini,

hej! har en liten fråga. måste man ha sump till ett kar på ca: 400L??? har hittat ett jag fundera på att köpa. men han har kört det utan sump.

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Gnarkill,

kommer någon ihåg vad den där amerikanska hemsidan på snubben som byggde olika sumpar?? eller finns det någon annan bra sump sida??

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  17. Started by Thommy,

hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.

• 6 svar
    • 1k visningar
  18. Started by c.ced,

Är i planeringsstadiet av mitt första saltvattenskar. har ett 720 l helglas som är tänkt ska bli ett revkar med yterst lite fisk. Letar främst efter en planritning över ett akvarie/sump kretslopp jag såg här för nån månad sen men inte kan hitta igen ;P men är naturligtvis tacksam för all info och tips om teknik och dyl från er som hållit på med detta ett tag. /christian

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by MotorShip,

Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?

• 1 svar
    • 884 visningar
  20. Started by Jonas74,

Hej alla nu är det så här att jag skulle vilja ha en bra bild eller en bra förklaring hur en 3 kamar funkar för jag ahr en sump och har köpt 3 st glas skivor som jag ska limma dit nu och undra hur jag ska limma dom för att få bästa resultat av det hela. SÅ en bild eller en beskrivning hur så vora jag tacksam. MVH Jonas74

• 5 svar
    • 833 visningar
  21. Started by ghosten,

funderar på att bygga en liten sump där jag skall ha skummaren för att få mer plats i karet. då jag har begränsat utrymme i skåpet under så funderar på hur många fack skall man ha i sumpen jag funderade på 3st men dom blir inte stora varje fack blir ca 10cd i bredd och ca 12 i längden. jag har desto mer att ta av på höjden om det är någon mening med detta. i vilket fack skall man sätta skummaren i ellr blir det lika bra att ha 2 st fack och vart skall skummaren stå och vad kan jag ha i dom andra facken. någon som mycket erfarenhet av detta som kan tipsa en /andreas

22. Started by Pear,

Har en kub på ca 80-90L som skall bli sump. Var hittar jag info och ritningar på t.ex hur jag sätter mellanväggar, bubbelfällor, mm Måste jag ha bubbelfällor, skiljeväggar?

23. Started by Xanrag,

Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något? Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster: * Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket. * Nödavrinningen går rakt ner i första facket. * Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas: - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250. - UVC med pump som cirkulerar vattnet. - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?) - Värmare * Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir…

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  24. Started by krukan,

Hej, Håller äntligen på att uppgradera mitt 96L till ett ca 350L (150x45x50 , välvd front) . Kommer borra ett sk. Bean Animal överrinning med 3x32mm i baksidan på karet, planen är att limma en diagonal glasskiva "coast to coast" i bakkant som intern överrinningsbox, returen blir en 32mm som övergår i dual loc-line (osäker på 1/2'' eller 3/4'', ej bestämt) . för rören ner så blir det först 1x 90 graders sen ytterliggare 2x45 graders in i bänken nedanför, har beställt en sk gate valve (brothers tror jag märket hette) från ebay som ska sitta på drain röret för finjustering av flödet. Returpumpen blir troligen en Jebao DCP-10 000 sine wave (196x…

• Gilla
    • 53 svar
    • 5,1k visningar
  25. Started by Oxygar,

Hej har lite problem med att vattnet rinner för sakta igenom sumpen för pumparna så det kommer mycket luftbubblor. Så här är min sump uppbyggd i mollyhotellet Vad tycker ni jag borde ändra på?

• 0 svar
    • 371 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.