Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by akvariefisken_89,

Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar. Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, m…

2. Started by Remih,

Hej! Jag håller nu på att planera ett nytt kar! Fick idag hem ett optiwhite akvarium på 98 liter och en sump på 75liter! Tanken är att det ska se ut ungefär så här! Nu till min fundering, vilken dimension på rör ska man ha? Har sett andra som ställt samma fråga tidigare och dem har fått svar med en länk där det ska finnas svar. Men jag kan inte öppna länken, så därför ställer jag frågan igen Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 7 svar
    • 710 visningar
  3. Started by rolnor,

Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.

• Gilla
    • 4 svar
    • 710 visningar
  4. Started by vbownswow,

Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!

5. Started by ghosten,

liten nybörjarfråga.... vad har en osmos för funktion till saltvattenakvariet....

• 2 svar
    • 709 visningar
  6. Started by mcjagg,

Hej min palettkirurg har fått dille på att flytta runt mina eremiter den tar den i munnen och släpper de lite varstans i karet har någon annan varit ute för detta fenomen den har bara börjat med det nu har haft eremiter och kirurgen länge Med vänliga hälsningar Frank

• Gilla
    • 9 svar
    • 709 visningar
  7. Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie

• 2 svar
    • 709 visningar
  8. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Har massor med små partiklar som flyter runt i karet och jag undrar hur jag skall få bort dem? Karet är ett 36 liters aqua medic

• 0 svar
    • 708 visningar
  9. Started by Pekko,

Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko

• 2 svar
    • 708 visningar
  10. Started by Jokkmokksjocke,

Fick tillbaka mitt test från Marinlab. De visade skyhögt fosfat. Mätte samma dag som jag tog vattenprovet för ca 2 veckor sedan. Ingen fosfat. Mäter nu med både hanna-checker och Salifert...båda visar noll. Kan testerna visa 0 om de är för höga? Alla invånare och koraller mår prima utom en och där kommer min andra fråga. Min Pavona har börjat blekna. Har testat den på två olika ställen inget ställe hjälper. NU ställde jag den längre ner i karet för att se om de blir bättre. Någon som har någon ide om vad jag gör fel eller kan göra eller har en som kan ge tips ?

• Gilla
    • 3 svar
    • 707 visningar
  11. Started by robjo,

Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban

• 1 svar
    • 707 visningar
  12. Started by asenat,

Hej jag har fått akvarium men inte tillbehöret, vill ha hjälp att vad behövs mer för att starta det innan att skaffa fiskar eller nåt annat.

13. Started by alager,

Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a…

• 3 svar
    • 707 visningar
  14. Started by Acke75,

Min eldräka har ömsat skal. Ska jag ta bort det gamla skalet eller låta det ligga kvar i karet?

• 2 svar
    • 707 visningar
  15. Started by Henrik dahlström,

Har en hinna på ytan som syns om man tittar snett upp i akvariet men det syns inte uppifrån vad är det och behöver man ta bort det på något sätt??

16. Started by Sandbank,

Status nu. Kar fyllt med saltvatten. Doppvärmare, streamer, temp. Använt refractometer, ett par veckor nu. Dags gå vidare. Min tanke. 1. levande sten samt lägre djur. 2. Skummare. 3. Ett par passande fiskar. 4. Belysning. Det får ta lite tid, men innan våren 2022 lär detta vara klart. Typ se vad som händer under tiden. Min fråga: Kommer jag bli lycklig o göra så här? vs Döda havet. Köpt Daniel Knop, läst på. Tacksam för svar. Conny svensson

• Gilla
    • 2 svar
    • 706 visningar
  17. Started by Johansen,

Har holdt på med ferskvann noen år, har lyst til å forsøke saltvann med "naturmetoden" beskrevet her http://www.nano-reef.com/articles/?article=3 dvs med mye levende sten og sand, ingen skummer, men 10 - 15 prosent vannskift per uke. (Bor ved sjøen). Akvariet er rektangulært, 60*30*30 centimeter. Fisk er ikke svært viktig, koraller vil jeg derimot gjerne ha i akvariet, både myke og harde. Tilstrekkelig lys blir derfor viktig. Har en heldekkende lystopp i sort plast til 54-literen. I den er det nå montert to 15-watts T8. Disse vil jeg bytte ut med to 55 watts compaktlysrør av denne typen: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/21_22/products_id/58?osCsid=a1675d…

18. Started by magnus1982,

en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange

• 1 svar
    • 706 visningar
  19. Started by san_miguel,

Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael

20. Started by maltemus,

Finns det några bra guider för hur man limmar ett eget akvarium? Säljer mitt fina Elos pga tidsbrist / pengar / trötthet. Men jag vill gärna fortsätta fast i mindre skala. Då jag jobbar på ett förtag som säljer glas får jag finfina priser. Hur tjockt enkelglas behöver jag köpa? Tanken är typ 50*50*50 och köra en invändig skummare. Eller finns det ngt ställe som säljer färdiga kubar till bra pris? Har ett Aquatic Nature sedan tidigare, men det är bara på 40L, snygga dock.

• 2 svar
    • 705 visningar
  21. Started by Randomkille,

Min harley quinn räka har varit borta nu i ca 10 dagar och undrar om den kan vara död eller om den lever? Vet någon om dom kan försvinna ett tag om dom ömsar elr nåt liknande?

22. Started by Daniel Fahlström,

Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?

• Gilla
    • 2 svar
    • 705 visningar
  23. Started by jizeta,

Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?

• 0 svar
    • 705 visningar
  24. Started by Jurgeyy,

Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg

25. Started by Scuba,

Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?

• 0 svar
    • 703 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.