Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Jag har börjat köpa skivanemoner till mitt relativt nystartade akvarium. I min tanke skulle akvariet bli som en böljande formation av olika sorters skivanemoner, men jag inser nu att jag kan alldeles för lite om hur man planerar och får till ett snyggt akvarium. Så här kommer några frågor; 1. När man köper en lite skiva som sitter fast på en liten sten; måste man klistra fast denna?? 2. De skivor jag köpt har blivit mer eller mindre griniga vid flytten och krullar då ihop sig. Hur länge låter ni dem sura innan ni provar ett annat läge i akvariet ? 3. Hur långt avstånd mellan skivorna är lämpligt så att de får plats att växa??

2. Started by Aquaguy,

Undrar om någon vet någon vettig lampa till ett pico på typ 10 liter behöver verkligen en ny? Har letat omkring ett tag men ännu inte hittat någon. / Jeppe

• 3 svar
    • 677 visningar
  3. Started by Kristopher,

Hej gott folk. Jag har i dagsläget ett Juwel Rio 240 med ett Fluval 407r och Juwel HeliaLux ledramp. Finns det någon möjlighet att använda denna teknik för att omvandla det till ett saltvattenskar? Vad behöver jag köpa till för teknik för att få det att fungera? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 677 visningar
  4. Started by per-åke,

Funderar på att köpa osmos i morgon . En liten fundering jag har är om osmosen sänker PH-värdet,Jag har lite lågt redan nu med kranvatten. Ca:8,0 i PH Jag vet att PH går ner efter osmosen men fixar det sig när man blandar i salt ? Om inte är det lätt att höja PH ?

• 1 svar
    • 677 visningar
  5. När jag doserar kolkälla (ättika) blir skummet så klistrigt att det inte kollapsar till vätska i skummarkoppen, istället fylls skummarkoppen helt tills det läcker ut skum genom hålen i locket (ofta måste den tömmas flera gänger om dagen). Går det att tillsätta något ämne i skummarkoppen som får skummet att kollapsa fortare? Man kan förstås även minska skumbildningen redan i stigröret (t ex genom minskad lufttillförsel eller ozon), men då minskar väl bara skummarens effekt i motsvarande grad? Själva syftet med skummaren är väl att få bort klisterskummet ut systemet?

6. Started by Alex,

Jag fick denna fina blåa korall när jag köpte LS till akvariet! Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta kan vara och vilken skötsel den behöver för jag vill verkligen att denna ska överleva. Jag har letat efter vad denna korall kan vara men jag hittar utan resultat så jag hoppas att jag får svar. Tack för alla svar!

• 3 svar
    • 676 visningar
  7. Started by Verkenius,

Hej, Undrar vad detta kan vara för kräftliknande djur. Kryllar av dem i mitt kar. I olika storlekar. Kan även se små små djur på glaset. Bra eller dåligt? Mvh Pierre

• 3 svar
    • 676 visningar
  8. Started by Henrik dahlström,

Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik

9. Started by kassaballa,

Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????

• 1 svar
    • 676 visningar
  10. Started by Karoline,

Om man bygger en huv som täcker armaturena och som ska dra ner ljudet på akvariet. Ska man då ha fläcktar i den? I så fall, hur löser man allt? Ska man göra lufthål, som drar in ny luft. Hur mycket låter allt i så fall? Nu blev det många frågor och lite konstiga meningar.

• 1 svar
    • 675 visningar
  11. Started by drage,

hej alla .Är helt ny inom saltakvarium.kan inte så mycket men vilja finns.min fråga är äger en mollys fiskhotell på 80l,som jag vill göra om till salt,I finns en pump som kör 1100l/t,bio bollar finns och ljuset är kanske inget vidare,Undrar om ni kan hjälpa mig,vilken sort av skummare och filter skulle ni köra med,till en sån akvarium,Mycket tacksam

• 2 svar
    • 675 visningar
  12. Started by seb1989,

hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb

• 0 svar
    • 675 visningar
  13. Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?

• Gilla
      • Tack
    • 3 svar
    • 675 visningar
  14. Started by Daniel Fahlström,

Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?

• Gilla
    • 2 svar
    • 675 visningar
  15. Started by Chilli,

Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…

• 3 svar
    • 675 visningar
  16. Started by Margareta,

Har köpt ett startkit med olika tester för min uppstart. Har hörttalas om såkallad Hanna checker. Vilken ska man ha om man köper en sådan? Vad är det man oftast behöver testa??

• Gilla
    • 3 svar
    • 674 visningar
  17. Started by amanda2011,

Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??

• 5 svar
    • 674 visningar
  18. Started by vbownswow,

Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!

19. Started by Jurgeyy,

Hej Sitter idag med ett 540liters sötvatten som ska bli ett saltvattensakvarium är det tänkt. så sitter och planerar lite Har lite funderingar på borrningen. vad är fördelar och nackdelar med att ha bottenborrat jämfört med borra i sidan? sen har jag sett att refugium är en bra sak att ha. men dock har jag sett varianter med skummare före och varianter med skummare efter refugiumet. vilket är bäst? jag kommer säker med fler funderingar med tiden /Jurg

20. Started by kojje,

Hej på er Har länge tänkt på ett salltkar nu har jag ett gammalt juwel kar på 112l med några malawi ciklider och har tänkt köpa mej ett större kar då råkades jag se på PWSS ett fluval kar jäkla vad snyggt och rätt kurs så min fråga är köpa fluval byta ut ytterfiltret till ett Aquael UNI MAX 700 PLUS då får jag uv som skall vara bra när jag får tid med att konvertera det till ett salltkar och sen en liten sump där jag får plats med en skummare alltså går det att koppla ihop unimax filltret med en sump eller har någon ett bättre förslag hur man kan få fluval karet till ett bra salltkar? mvh johan

• 0 svar
    • 673 visningar
  21. Started by montana_79,

hej, Har en sån filter, köpte en ny ledlampa till den se bild, min fråga är om den ska vara på hela tiden eller bara när man köper nya fiskar, har en 200 l saltvatten. Är det viktig med placering också?

22. Started by daawgie,

Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik

• 6 svar
    • 673 visningar
  23. Started by SaltKellan,

Hej! Jag är purfärsk i hobbyn så hoppas få bjuda på ett gott skratt här. Har en burk med 5 mjuka koraller.. zoa, bubbelkorall, dragon soul favia. Man ska mäta vattnet och värdena ska ligga inom ett intervall som man med lätthet kan googla sig till.. frågan är vad man ska tänkas göra när det sticker åt nått håll. Är det vattenbyten som är den heliga graalen eller är det helt självklart att man ska börja dosera en massa grejer för att hålla mg, ca och alk uppe och nitrat och fosfat nere? Korallerna verkar ta del av mineralerna för det går ner mellan vattenbytena men snabbare än jag lyckas kompensera på ett vattenbyte i veckan tycker jag. 2 fiskar varav båda dragit på sig vo…

24. Started by Randomkille,

Vilket är det bästa sättet att ta av korallen från brickan? Mvh Nils

• 3 svar
    • 673 visningar
  25. Started by cnn03006,

Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?

• 2 svar
    • 672 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.