Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L
-
- 0 svar
- 741 visningar
-
-
Hej Har nyss köpt ett dymax ig5 (13 liter) Tänkte uppgradera belysningen lite undrar då om en aqau medic blenny spot lampa skulle räcka eller skulle jag isåfall behöva två stycken?
-
- 0 svar
- 741 visningar
-
-
Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.
-
- 2 svar
- 741 visningar
-
-
Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.
-
- 2 svar
- 741 visningar
-
-
Fick tillbaka mitt test från Marinlab. De visade skyhögt fosfat. Mätte samma dag som jag tog vattenprovet för ca 2 veckor sedan. Ingen fosfat. Mäter nu med både hanna-checker och Salifert...båda visar noll. Kan testerna visa 0 om de är för höga? Alla invånare och koraller mår prima utom en och där kommer min andra fråga. Min Pavona har börjat blekna. Har testat den på två olika ställen inget ställe hjälper. NU ställde jag den längre ner i karet för att se om de blir bättre. Någon som har någon ide om vad jag gör fel eller kan göra eller har en som kan ge tips ?
-
-
- 3 svar
- 740 visningar
-
-
Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.
-
- 4 svar
- 740 visningar
-
-
Hej! Du kanske är som mig och gillar att minimera variabler vid mätning för att få ett lite mer tillförlitlig värde. Ni kanske också har lite äldre Hanna rör som tappat sträcket. Förutom det så är det iaf för mig alltid svårt att med ytspänningen som får vattnet att krypa upp längst sidorna att få exakt 10ml i röret med blotta ögat. Kom på att jag tidigare använt något i studierna som skulle kunna tillämpas En pipett för 450kr på Amazon blev det. Hade med en video på hur den används men den kunde inte klistras in, dock är den mycket enkel att använda. Så kan man vara säker på att man iaf är närmare 10ml än vad man själv kan gissa me…
-
-
- 9 svar
- 740 visningar
-
-
hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?
-
- 0 svar
- 740 visningar
-
-
Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?
-
- 2 svar
- 740 visningar
-
-
Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)
-
- 4 svar
- 739 visningar
-
-
Hej gott folk. Jag har i dagsläget ett Juwel Rio 240 med ett Fluval 407r och Juwel HeliaLux ledramp. Finns det någon möjlighet att använda denna teknik för att omvandla det till ett saltvattenskar? Vad behöver jag köpa till för teknik för att få det att fungera? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 738 visningar
-
-
hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…
-
- 1 svar
- 737 visningar
-
-
Hej, Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt). Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper). Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte…
-
-
- 7 svar
- 737 visningar
-
-
Funderar på att konvertera mitt Juwel Trigon 190 L till Saltvatten, men vet inte vad jag ska ha för skummare, funderar på en Deltec MCE 300 om den räcker till. Ni får gärna komma med ideer när det gäller tekniken som t.ex vilken cirkulationspump, skummare o.s.v man kan ha.
-
- 0 svar
- 737 visningar
-
-
Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 736 visningar
-
-
Finns det några bra guider för hur man limmar ett eget akvarium? Säljer mitt fina Elos pga tidsbrist / pengar / trötthet. Men jag vill gärna fortsätta fast i mindre skala. Då jag jobbar på ett förtag som säljer glas får jag finfina priser. Hur tjockt enkelglas behöver jag köpa? Tanken är typ 50*50*50 och köra en invändig skummare. Eller finns det ngt ställe som säljer färdiga kubar till bra pris? Har ett Aquatic Nature sedan tidigare, men det är bara på 40L, snygga dock.
-
- 2 svar
- 736 visningar
-
-
Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena
-
- 2 svar
- 736 visningar
-
-
Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …
-
- 2 svar
- 736 visningar
-
-
Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
-
- 5 svar
- 735 visningar
-
-
Hejsan. Jag undrar om det avdunstar mycket mera vatten från ett 112L än ett clown hotel(54L)? Då vi redan som det är idag har hög luftfuktighet i hemmet. Avdunstar det mindre med LED belysning? Mvh Sebastian
-
- 2 svar
- 734 visningar
-
-
Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.
-
- 4 svar
- 734 visningar
-
-
Har under ett drygt år kört ett 144 liters med i första hand mjukkoraller, använder bara ett innerfilter, doppvärmare, osmosvatten, ingen sump. Funkar hyfsat och är kul att kolla i, detta första saltvattenkar blev intressantare än jag trodde (har haft sötvattensakvarier i 40 år). Jag har bara lagt en hög med levande sten och skaffat en del koraller eftersom, funderar på att gå upp till 300 liter för att kunna hålla lite större fiskar. Nu har jag två clowner, en wrasse och en gul liten kirurg som kommer vilja ha ett större kar längre fram + diverse räkor och städare. Frågan är dock om jag ska hålla mig till mjukkoraller och enklare stenkoraller i…
-
-
- 3 svar
- 733 visningar
-
-
Har haft lite salt tidigare 300,540,800 liter i omgångar men tröttnat pga undermåttlig utrustning ibland samt snikat och blandat eget kalkvatten, köpt kemikalier via apoteket mm så det har blivit nerläggning.Jo höll på att glömma att man också förköpt sig på fisk när man var ner till korallrevet och såg alla läckerbitar så det resulterade i överbelastning av burkarna. Men det ska även tillägas att man haft pefekt balans i omgångar som har resulterat i helt utslagna koraller,förökning och delning av dessa samt fisklek bland clowner och det var roligt att se dessa försvara rommen vid anemonfoten mot andra akvarieinvånare...men som sagt detta är historia så nu ska det dras i…
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban
-
- 1 svar
- 733 visningar
-