Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
-
Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek. Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går …
-
- 0 svar
- 772 visningar
-
-
Den största glasborr som clasohlson har är 25mm skulle den dimensionen räcka på ytavrinningen? Den till tänkta pumpen pumpar 600/h. Inner måttet på pvc röret blir väl då ca 21mm. Är tveksam till om det räcker till någon som vet?
-
- 3 svar
- 771 visningar
-
-
Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte
-
- 1 svar
- 771 visningar
-
-
Hej. Jag har testerna pH,no2,kh/alk med salifert och jag undrar vilka tester jag ska komplettera med ? /Anna
-
- 2 svar
- 771 visningar
-
-
Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.
-
- 4 svar
- 771 visningar
-
-
Hej! är VÄLDIGT ny på saltvatten och jag har en fråga. Jag köpte en Fluval Surface Skimmer och är det en skummare som man brukar ha som tex Tunze 9002 eller vad den heter? Snälla dumförklara mig inte är bara 14
-
- 2 svar
- 771 visningar
-
-
Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.
-
- 0 svar
- 771 visningar
-
-
Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör
-
- 3 svar
- 771 visningar
-
-
Funderar på att bygga om sumpen så jag har fack istället för öppet. Har försökt ritat en skiss. Idéer? Tankar? Nått som ni ändrat? Behövs bubbelfälla? Ska det vara en vägg mellan filter och skummare. Eller ska skummaren kanske stå i fack 2 och levande sten i fack 1? Överrinningsboxen mått är 60x13x28 h,d,b. Rymmer ca 20 liter men röret är halvvägs så ca 10 liter kan rinna ned. Akvariet har 2 cm marginal. Så det kan pumpas upp ytterligare 26 liter utan att det svämmar över. Ato har jag inte räknat med då jag inte vill ändra den Den är till vänster på sumpen. Så 118 cm är utan ato.
-
-
- 1 svar
- 770 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.
-
- 2 svar
- 770 visningar
-
-
Hej! Första posten🥳 Ska inom kort hämta mitt första ”kar” (kan man säga så?😊). Det är ett RS 425 dlx. Jag försöker förbereda utrymme i mitt pannrum för att bereda vatten (RO samt salt). För att inte behöva blanda etc. varje gång jag ska byta vatten tänkte jag skaffa mig lite rejälare hinkar. Min fråga till er är vilken storlek på hink ni hade satsat på? Jag tänker att jag ska Köpa Rubbermaids ”Brute”-serie och de finns från typ 50 liter till drygt 200 liter! Hur hade ni resonerat i min situation? Priset är en faktor, men inte avgörande! Tack och trevlig söndag!
-
- 5 svar
- 769 visningar
-
-
-
Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.
-
- 4 svar
- 769 visningar
-
-
Tjenixen! Tänkte börja dosera balling via doserpump:). Jag har blandat till tre blandningar med red sea foundation A,B,C dvs KH, Mg och Ca. Igår mätte jag och fyllde på med lösning för att få upp värdena, det enda jag inte fyllde på var mg, då den låg ok. Nu har jag kh: 10,5 mg: 1340 Ca: 420. Eftersom jag är helt ny på detta så famlar jag i mörkret, hur mycket kan vara lämpligt att börja dosera ut från vardera blandning per dygn? Jag har 3 Acanthastrea, en braincoral, en liten euphyllia och kanske 25polyper knappar. Ca och mg blandningen ligger på ca 35% och KH på ca 10% om detta är till någon hjälp. Tacksam för svar:). Mvh …
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)
-
- 4 svar
- 768 visningar
-
-
Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?
-
-
- 2 svar
- 768 visningar
-
-
Har under ett drygt år kört ett 144 liters med i första hand mjukkoraller, använder bara ett innerfilter, doppvärmare, osmosvatten, ingen sump. Funkar hyfsat och är kul att kolla i, detta första saltvattenkar blev intressantare än jag trodde (har haft sötvattensakvarier i 40 år). Jag har bara lagt en hög med levande sten och skaffat en del koraller eftersom, funderar på att gå upp till 300 liter för att kunna hålla lite större fiskar. Nu har jag två clowner, en wrasse och en gul liten kirurg som kommer vilja ha ett större kar längre fram + diverse räkor och städare. Frågan är dock om jag ska hålla mig till mjukkoraller och enklare stenkoraller i…
-
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
Hej, Dessa små vita prickar sitter på bakglaset i vår tank, är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte om de ska tas bort så kanske det är enklast att göra det nu.
-
-
- 4 svar
- 766 visningar
-
-
Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia
-
- 1 svar
- 766 visningar
-
-
Tja bitarna börja komma på plats, Tack Stefan och alla på forumet för tips och tricks. Jag blev tvungen att riva ner mitt nystartade 110L för en rumsrenovering så det fick bli att starta ett 300L i källaren och flytta över det lilla jag hadde i detta karet och det känns mycket bättre med större kar. Efter lite studiebesök hos S.Molin och ciclidhuset så har det äntligen blivit lite bebott Nu blir det efter tapetsering ett 350L hörnkar i rummet och en 300L sump i källaren med dubbelmantlade GF rör för avrinning och återcirkulation. ska sträva efter att få ett ljudlöst system. Lite bilder!
-
- 0 svar
- 765 visningar
-
-
Hej, Köpte denna anemon i lördags och den har växt bra under 3 dagar tycker jag, men idag på kvällen har den dragit ihop sig, vad är det för fel? Ska den dela sig? Tyckte att den såg bra ut, är det vanligt att de drar ihop sig är det bra tecken eller dålig?
-
-
- 2 svar
- 765 visningar
-
-
Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …
-
- 2 svar
- 765 visningar
-
-
Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a…
-
- 3 svar
- 765 visningar
-
-
Jag har salifert på andra tester men läst att po4 i salifert ej är ok, vad tycker ni? Och vilket märke ska jag då ta? /Anna
-
- 1 svar
- 764 visningar
-