Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Gnarkill,

varför har vissa av mina glasrosor bleknat och blivit nästintill vita medan resten är lila aktiga som dom var i början nån som vet

• 0 svar
    • 794 visningar
  2. Started by Pear,

2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…

• 1 svar
    • 793 visningar
  3. Started by jetstar,

Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik

• 2 svar
    • 793 visningar
  4. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 792 visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 792 visningar
  6. Started by Fiskidag,

hej ; ny här och har aldrig haft ett saltvattensakvarium, inget akvarium alls och tänkte börja med det. tänkte köpa ett eheim incpiria 200, men undrar om man måste köpa pumpar och skummare osv, eller har det det man behöver från början?

• 1 svar
    • 792 visningar
  7. Started by ghosten,

Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.

• 4 svar
    • 792 visningar
  8. Started by Chilli,

Det är någonting som växer bland mina zoas som stör dom. Någon som vet vad det är och hur jag får bort det? Kanske svårt att se på bilden, men kan det vara en glasros som hittat dit? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 4 svar
    • 792 visningar
  9. Started by robjo,

Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban

10. Started by Nemisis,

Har nu ett 60 liters och ska uppgradea till 110 liter.. Har en pump på 1000l/h räcker detta eller bör jag skaffa en pump till minsta jag kunde hitta låg på 450 l/h blir de för mycket tror ni?? Har ju trots allt 1000 l/h i ett 60-liters nu.. Mvh F

11. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 791 visningar
  12. Started by Netweaver,

Hej! Ska precis starta upp mitt första saltvattenskar efter att ha kört sötvatten i många år. Har i samband med detta köpt ett aquatic nature 150-220 SP filter min fråga är nu hur/vad gör jag med det när det inte används för att rena vatten? Har letat efter info men hittar bara att det inte får torka ut, när karet väl är igång skulle jag tro att jag kömmer köra det ca. 1 ggn i månaden.

• 3 svar
    • 791 visningar
  13. Started by Kristopher,

Hej gott folk. Jag har i dagsläget ett Juwel Rio 240 med ett Fluval 407r och Juwel HeliaLux ledramp. Finns det någon möjlighet att använda denna teknik för att omvandla det till ett saltvattenskar? Vad behöver jag köpa till för teknik för att få det att fungera? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 791 visningar
  14. Started by Roger Salenius,

Har lite frågor ang Clowner varför kan man bara ha 2st i akvariet? Om man köper dom som små så borde dom väl bara mindre benägna att slåss med varandra? Då den största utvecklas till hona o de andra förblir hanar.. Mvh

• Gilla
    • 5 svar
    • 791 visningar
  15. Started by sway307,

Hör mig för om det finns någon som bor i närheten av Ovanåker, med lite lite LITE tur så kanske det finns någon som man kan jhälsa på och se hur dem har ställt upp sitt kar med alla prylar osv.

• 0 svar
    • 790 visningar
  16. Started by DennisL,

Efter hur lång tid bör jag göra ett Vattenbyte? Har precis startat upp och köpt ett par clownfiskar. I ett inkört kar har jag förstått att det är bra att byta ca10% var 4:e vecka? Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni? //Dennis

• 3 svar
    • 790 visningar
  17. Started by san_miguel,

Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael

18. Started by mac_artur,

Håller på att starta upp, ett RSM 130. Blandade i salt i karet igår och undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan lägga i stenen? Mvh Mattias

• 2 svar
    • 789 visningar
  19. Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?

• Gilla
    • 4 svar
    • 789 visningar
  20. Started by Hank61,

Upptäckte antydan till gröna alger i helgen på stenar. Karet (RSM170)har varit igång 6v nu. första fiskarna i för 2 v sen, 2 clowner, 1 Gobi, 3 Regal damsell +5 turbo snäckor och 2 sandsnäckor. Jag matar 1 gång om dan med frystorkad mat + lite flingmat i små portioner. Behöver jag komplettera med fler snäckor? skall jag göra vattenbyte? hur mycket? andra tips. De värden jag kollar just nu är, Ph 8,o Nitrit 0, Amonia 0,Nitrate 10, Det ända jag inte blir klok på KH det ligger på 2,86 enl med 1dKH enl Red Dea testkit.

• Gilla
    • 4 svar
    • 788 visningar
  21. Started by Tomacee83,

Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)

• 4 svar
    • 788 visningar
  22. Started by carlsson,

Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör

• 3 svar
    • 788 visningar
  23. Started by Bean,

Har haft lite salt tidigare 300,540,800 liter i omgångar men tröttnat pga undermåttlig utrustning ibland samt snikat och blandat eget kalkvatten, köpt kemikalier via apoteket mm så det har blivit nerläggning.Jo höll på att glömma att man också förköpt sig på fisk när man var ner till korallrevet och såg alla läckerbitar så det resulterade i överbelastning av burkarna. Men det ska även tillägas att man haft pefekt balans i omgångar som har resulterat i helt utslagna koraller,förökning och delning av dessa samt fisklek bland clowner och det var roligt att se dessa försvara rommen vid anemonfoten mot andra akvarieinvånare...men som sagt detta är historia så nu ska det dras i…

• 2 svar
    • 787 visningar
  24. Started by music_lover84,

Den största glasborr som clasohlson har är 25mm skulle den dimensionen räcka på ytavrinningen? Den till tänkta pumpen pumpar 600/h. Inner måttet på pvc röret blir väl då ca 21mm. Är tveksam till om det räcker till någon som vet?

• 3 svar
    • 786 visningar
  25. Started by Pasaputte,

Hej sen 5 dagar har sanden börjat bli nästan ljus brun. det har jag inte ändrat nåt. jag bytte vatten och sög ut allt från sanden , men det tog en dag sen allt började igen Jag har kört sen 9 månader Fauna marin light balling. alla testar är inom den normal gränsen. några ideer? MVh

• 3 svar
    • 786 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.