Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Upptäckte för ett tag sen att en av mina turbosnäckor har små skal av något slag på sitt skal. Någon som vet vad det är? Har försökt se om det är något i men dem är riktigt små. Finns några på en acan fragg också.
-
-
- 5 svar
- 754 visningar
-
-
Hej. Jag har testerna pH,no2,kh/alk med salifert och jag undrar vilka tester jag ska komplettera med ? /Anna
-
- 2 svar
- 754 visningar
-
-
Tja bitarna börja komma på plats, Tack Stefan och alla på forumet för tips och tricks. Jag blev tvungen att riva ner mitt nystartade 110L för en rumsrenovering så det fick bli att starta ett 300L i källaren och flytta över det lilla jag hadde i detta karet och det känns mycket bättre med större kar. Efter lite studiebesök hos S.Molin och ciclidhuset så har det äntligen blivit lite bebott Nu blir det efter tapetsering ett 350L hörnkar i rummet och en 300L sump i källaren med dubbelmantlade GF rör för avrinning och återcirkulation. ska sträva efter att få ett ljudlöst system. Lite bilder!
-
- 0 svar
- 754 visningar
-
-
Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.
-
- 4 svar
- 754 visningar
-
-
Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)
-
- 4 svar
- 754 visningar
-
-
Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.
-
- 2 svar
- 754 visningar
-
-
hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?
-
-
- 5 svar
- 753 visningar
- 1 följare
-
-
Tjenixen! Tänkte börja dosera balling via doserpump:). Jag har blandat till tre blandningar med red sea foundation A,B,C dvs KH, Mg och Ca. Igår mätte jag och fyllde på med lösning för att få upp värdena, det enda jag inte fyllde på var mg, då den låg ok. Nu har jag kh: 10,5 mg: 1340 Ca: 420. Eftersom jag är helt ny på detta så famlar jag i mörkret, hur mycket kan vara lämpligt att börja dosera ut från vardera blandning per dygn? Jag har 3 Acanthastrea, en braincoral, en liten euphyllia och kanske 25polyper knappar. Ca och mg blandningen ligger på ca 35% och KH på ca 10% om detta är till någon hjälp. Tacksam för svar:). Mvh …
-
- 1 svar
- 753 visningar
-
-
Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
-
- 5 svar
- 753 visningar
-
-
Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.
-
- 4 svar
- 753 visningar
-
-
Jag har salifert på andra tester men läst att po4 i salifert ej är ok, vad tycker ni? Och vilket märke ska jag då ta? /Anna
-
- 1 svar
- 752 visningar
-
-
Hej gott folk. Jag har i dagsläget ett Juwel Rio 240 med ett Fluval 407r och Juwel HeliaLux ledramp. Finns det någon möjlighet att använda denna teknik för att omvandla det till ett saltvattenskar? Vad behöver jag köpa till för teknik för att få det att fungera? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 752 visningar
-
-
Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia
-
- 1 svar
- 751 visningar
-
-
Funderar på att köpa ett antal Cerith-snäckor, men vill gärna även skaffa någon wrasse/gylta i framtiden. Finns det risk att alla snäckorna blir uppätna även om de gömmer sig i sanden?
-
- 4 svar
- 750 visningar
-
-
-
-
- 3 svar
- 750 visningar
-
-
hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?
-
- 0 svar
- 750 visningar
-
-
Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena
-
- 2 svar
- 750 visningar
-
-
Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …
-
- 2 svar
- 750 visningar
-
-
Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?
-
- 2 svar
- 749 visningar
-
-
Funderar på att bygga om sumpen så jag har fack istället för öppet. Har försökt ritat en skiss. Idéer? Tankar? Nått som ni ändrat? Behövs bubbelfälla? Ska det vara en vägg mellan filter och skummare. Eller ska skummaren kanske stå i fack 2 och levande sten i fack 1? Överrinningsboxen mått är 60x13x28 h,d,b. Rymmer ca 20 liter men röret är halvvägs så ca 10 liter kan rinna ned. Akvariet har 2 cm marginal. Så det kan pumpas upp ytterligare 26 liter utan att det svämmar över. Ato har jag inte räknat med då jag inte vill ändra den Den är till vänster på sumpen. Så 118 cm är utan ato.
-
-
- 1 svar
- 748 visningar
- 1 följare
-
-
hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L
-
- 0 svar
- 748 visningar
-
-
Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a…
-
- 3 svar
- 747 visningar
-
-
Jag har införskaffat ett par fraggar som efter några dagar började bli avskalade av polyper. Jag misstänkte snabbt de små ljusa stjöstjärnor som följde med levande stenen så jag tog bort de tre jag hittade. Men tyvärr fortsatte det och jag undrar om det kan vara min pepparmintsräka som är boven eller någon liten krabba från levande stenen? Någon som har en teori?
-
-
- 2 svar
- 747 visningar
-
-
Hej, Köpte denna anemon i lördags och den har växt bra under 3 dagar tycker jag, men idag på kvällen har den dragit ihop sig, vad är det för fel? Ska den dela sig? Tyckte att den såg bra ut, är det vanligt att de drar ihop sig är det bra tecken eller dålig?
-
-
- 2 svar
- 746 visningar
-