Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej! är VÄLDIGT ny på saltvatten och jag har en fråga. Jag köpte en Fluval Surface Skimmer och är det en skummare som man brukar ha som tex Tunze 9002 eller vad den heter? Snälla dumförklara mig inte är bara 14
-
- 2 svar
- 810 visningar
-
-
Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus
-
- 4 svar
- 810 visningar
-
-
Hej! Ska precis starta upp mitt första saltvattenskar efter att ha kört sötvatten i många år. Har i samband med detta köpt ett aquatic nature 150-220 SP filter min fråga är nu hur/vad gör jag med det när det inte används för att rena vatten? Har letat efter info men hittar bara att det inte får torka ut, när karet väl är igång skulle jag tro att jag kömmer köra det ca. 1 ggn i månaden.
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…
-
- 1 svar
- 809 visningar
-
-
Efter hur lång tid bör jag göra ett Vattenbyte? Har precis startat upp och köpt ett par clownfiskar. I ett inkört kar har jag förstått att det är bra att byta ca10% var 4:e vecka? Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni? //Dennis
-
- 3 svar
- 809 visningar
-
-
Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?
-
-
- 4 svar
- 809 visningar
-
-
Hej! Jag ska byta upp mig från ett 140 lit Aqua Medic Cubus till ett Red Sea Max 260 lit burk och tar gärna emot tips på vad msn bör tänka på! Jag kommer flytta över ca 20 kg levande sten, 5 fiskar, anemon samt några korallfraggar. Hur mycket inkört vatten bör man föra över och är det en fördel att ta med gammal sand eller ska man köra helt ny? Övriga tips tas gärna emot samt om någon är intresserad av mitt Aqua Medic 140 lit så är det till salu! Mycket lättskött och har fungerat problemfritt! /Daniel
-
-
- 2 svar
- 809 visningar
-
-
Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.
-
- 2 svar
- 809 visningar
-
-
Upptäckte antydan till gröna alger i helgen på stenar. Karet (RSM170)har varit igång 6v nu. första fiskarna i för 2 v sen, 2 clowner, 1 Gobi, 3 Regal damsell +5 turbo snäckor och 2 sandsnäckor. Jag matar 1 gång om dan med frystorkad mat + lite flingmat i små portioner. Behöver jag komplettera med fler snäckor? skall jag göra vattenbyte? hur mycket? andra tips. De värden jag kollar just nu är, Ph 8,o Nitrit 0, Amonia 0,Nitrate 10, Det ända jag inte blir klok på KH det ligger på 2,86 enl med 1dKH enl Red Dea testkit.
-
-
- 4 svar
- 808 visningar
-
-
Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?
-
- 3 svar
- 808 visningar
-
-
Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?
-
- 3 svar
- 807 visningar
-
-
hej ; ny här och har aldrig haft ett saltvattensakvarium, inget akvarium alls och tänkte börja med det. tänkte köpa ett eheim incpiria 200, men undrar om man måste köpa pumpar och skummare osv, eller har det det man behöver från början?
-
- 1 svar
- 807 visningar
-
-
Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?
-
- 0 svar
- 807 visningar
-
-
Jag funderar på lämpliga fiskar till mitt 54-liters. Då jag vet att jag ibland är borta veckovis så behöver jag ha tåliga fiskar som äter pellets eller liknande som funkar i foderautomat. Förutom clowner, vilka gobys med flera finns det som skulle funka?
-
-
- 5 svar
- 807 visningar
-
-
Hej sen 5 dagar har sanden börjat bli nästan ljus brun. det har jag inte ändrat nåt. jag bytte vatten och sög ut allt från sanden , men det tog en dag sen allt började igen Jag har kört sen 9 månader Fauna marin light balling. alla testar är inom den normal gränsen. några ideer? MVh
-
- 3 svar
- 806 visningar
-
-
Hej jag undrar hur jag ska blanda till kalium kloriden såg att man skulle blanda 110g med 1l vatten så höjer det 5/100l det jag undar ska man blanda så man får 1l färdig blandat kalium eller blandar jag med 1l vatten så blir den mer ut blandad lite svagar blandning. Mvh Frank
-
- 0 svar
- 806 visningar
-
-
Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?
-
-
Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?
-
- 0 svar
- 806 visningar
-
-
Hej gott folk. Jag har i dagsläget ett Juwel Rio 240 med ett Fluval 407r och Juwel HeliaLux ledramp. Finns det någon möjlighet att använda denna teknik för att omvandla det till ett saltvattenskar? Vad behöver jag köpa till för teknik för att få det att fungera? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 805 visningar
-
-
Hej, Köpte denna anemon i lördags och den har växt bra under 3 dagar tycker jag, men idag på kvällen har den dragit ihop sig, vad är det för fel? Ska den dela sig? Tyckte att den såg bra ut, är det vanligt att de drar ihop sig är det bra tecken eller dålig?
-
-
- 2 svar
- 803 visningar
-
-
2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…
-
- 1 svar
- 803 visningar
-
-
Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter
-
- 2 svar
- 803 visningar
-
-
Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 803 visningar
-
-
Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)
-
- 4 svar
- 802 visningar
-