Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tänkte försöka köra lite uppdateringar här om vad som händer med min nya Akvastabil Move 360L + 100L sump. Än så länge har det inte hänt så mycket mer är att jag fick hit tanken i fredags och lade i 17kg LS i lördags,ska skaffa mer under veckan och försöka få till nån form av ok scape. Det var nåt fel på rampen så jag ska hämta en ny på fredag samt förhoppningsvis har dom fått in min Maxspect Gyre XF-150 tills dess också så jag kan plocka ur den gamla pumpen som för ett jävla oväsen. Kollade dom första värdena idag: Salt: 1,024 KH: 8 PH: 8 Nitrite:0 Nitrate:2 Amonia:0 Kanske lite tidigt för värden redan men är ju alltid kul och se vad som händer. Behöver man kolla alla do…
-
- 16 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Jag har limmat ihop en del död levande sten med hjälp av Aquaforest Stone Fix. Funkade bra! Stenarna ska nu få bada igen, för att laka ur diverse ämnen osv. Är det någon som vet hur länge jag bör vänta att blötlägga dem? Då med tanke på cementen. Det står ingenting alls varken på burken, bruksanvisningen eller vad jag hittat på nätet. 2-5 minuter tar det för cementen att stelna, men inget om just blödläggning. Tack!
-
-
- 8 svar
- 915 visningar
-
-
Tjena Har ett ganska nystartat rsm130 kar, har lite problem att få upp salthalten. Tycker jag har blandat som det står på förpackningen men det pendlar runt 1,022-1,023. Vill få upp det till 1,025. Använder mig av Blue Treasure salt, dosering på förpackningen är 6,7kg till 190L för att få en halt på ca 1,024-1,026. Ska göra ett vattenbyte nu i veckan på 10% och tänkte passa på att höja upp den då. Nån som skulle vilja hjälpa mig att räkna ut hur mycket salt jag ska blanda i? Då min matte uppenbarligen inte fungerar som jag vill
-
-
- 14 svar
- 1,2k visningar
-
-
Dumma frågor, men tur att jag håller mig i nybörjarhörnan då ☺️ Funderingar kring hur man blandar till saltvattnet. Har köpt en OSMO... Så osmovatten i en dunk. Sen då? Värma upp med dopvärmare till viss temperatur och sen tillsätta saltet? Hur länge skall det stå och "blandas" innan vattenbytet? Hur länge kan "färdigt" osmo vatten stå innan man blandar iordning det med salt? Blir det förstört om det står någon/några dagar? Är det bästa vid vattenbytena att tömma / tillsätta i akvariumet eller i sumpen? Vid nystart av akvariumet (350 liter). Kan jag blanda saltet direkt i akvariumet då efter att ha tillsatt o…
-
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hejsan ska hem och blanda saltvatten när jag kommer hem idag tänkte fylla en 20 liter dunk med osmos vatten ska man då ha 6 dl salt isch i den? Har en kar på 310 liter med sump, läste att de går åt isch 3dl salt per 10onde liter vilket jag då får till 93 dl salt kan de stämma? Självklart ska jag möta de med innan jag stoppar ner något levande men får inte hem refaktormetern försen nästa vecka 😂🙈
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 612 visningar
-
-
Kära akvarister, Ni som har erfarenheter av både små saltvattens akvarium och stora, kan inte ni skriva en ungefärlig kostnadsbildutav ett litet akvarium på ca 80 liter och ett stort på ca 200 liter. Kostnad för att köpa in alltfrån start - alla basic grejer (förutomsjälva fiskarna) och underhållnadskostnader i form av foder, salt osv. Är det verkligen lättare/billigare med ett 200 liters kar i längden? Vad kostade ditt akvarium dig?
-
1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?
-
- 3 svar
- 965 visningar
-
-
Hej, Här kommer ännu en nykläckt "newbie" på området. Det här är mina första frågor på forumet. Jag har tidigare varit aktiv på ett forum för hemmabio under de år jag byggde biosalongen nere i källaren så jag lovar att jag läst de mest lästa trådarna innan jag ställer några frågor. Efter att ha läst igenom den engelska utgåvan av Korallsrevsakvariet band 1 + alla tänkbara trådar här på forumet tycker jag att jag har skaffat mig en hyfsad teoretisk grund att stå på. Men ute i verkligheten så fungerar teori och praktik lite olika och det gör att det poppar upp lite frågetecken då och då när jag sitter hemma på kammaren och planerar för Nemos intåg i familjen. Elektriska p…
-
- 28 svar
- 7,5k visningar
-
-
Hej alla nybörjare och gammla saltisar Jag är själv nybörjare inom saltvattens delen och säkert många fler än jag har funderingar och massa frågor om detta.. Och vad jag har svårast med att fatta inom detta område är all denna teknik man behöver för att kunna starta ett saktvattensakvarium... Hur allt ska monteras bla.. Så här har jag hittat en bild som jag tror säger välldigt mycket.. Ni som redan kan allt kanske kan säga mig om det är en värdig bild att använda sig av för att fatta mera.. Sedan får man ju självklart läsa på mer om alla saker.. (Har lånat denna bild från en sida på internet) Något jag inte har förstått ännu är varför man ska ha korallsand (se bild…
-
- 49 svar
- 5,8k visningar
-
-
Hej! Har nu testat med några dagars mellanrum, nitrat (ca 10) , nitrit (0), ammonium (0.04)mm. Och värdena är stabila. Karet har varit igång ett kort tag (finns under nanokar), satte i mycket väl mogen levande sten, osmosvatten. Tillsatte bakeriekultur. Har även caulerpa i karet. Har nu fått alger (som förväntat), dessa har luftbubblor som jag förstått ska visa att deras fas är slut. Har 3 fiskar i karet (2 wrassar & en gobi), igår stoppade jag ner en liten rengöringspatrull (turbosniglar o blåbenade eremtier). När vågar man tillsätta korall av något slag? Kommer de bli helt kvävda av alger? Har massor med makroliv i karet som lever och frodas, kalkalger växer orde…
-
- 36 svar
- 4,5k visningar
-
-
Tjenare, jag vet att ni får svara på samma frågor gång på gång men jag hoppas att ni inte tröttnat på det, har ni tröttnat så är det goodbye för min del hehe. Flickvännen är väldigt intresserad av saltvatten, hon vill ha något litet och enkelt. Något som inte kräver riktigt mycket jobb om man säger så. Tanken är då att man kanske ska köpa en sånhär : http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=506⊂=0&page=1 samt detta: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 Om detta behövs vilket det antagligen gör. Jag kan personligen inte så mycket om salt. Är själv sötvattensakvarist som likt tjejen blivit väldigt intresserad av saltvattensvärlden. …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
Jahopp, då var man saltvattensakvarist då. Allting började med att leveransen av ett 420 Rubinkar till mina kära fengäddor (P. ornatipinnis) tog lite för lång tid. Jag blev som vanligt otålig att bara sitta och vänta och snackade med butiksinnehavaren om andra alternativ, i ögonvrån ser jag ett akvariepaket för saltvatten, och resten är historia. Nu en dryg månad senare sitter jag med ett saltvattenskar på 240 liter och det känns som jag är nykär eller nåt. Så här ser karet ut just nu. + lite Julstämning. Närbild 1 Närbild 2 En av mina testpiloter, som även syns i stenröset till höger i bilden ovan. En Clown Goby va? Övriga innevånare är bl.a. fyra eremitkräftor, en …
-
- 50 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hur kan jag flytta min rhodactis som sitter under min sten med zoanthids? Den har växt så stor att den vält ner stenen på sanden. Den sitter stadigt under stenen och verkar frodas i alla fall om man tittar på hur mycket den har växt. Vill inte störa den i onödan men jag tror att den skulle komma mer till sin rätt med sin egen sten.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Idag när jag skulle flytta alla fiskar... så gick edt fin fint... två av dem råkade åka över med LS och de såg ut att må prima i det nya karet. Efter att ha koppat in resten under 3 timmar såg allt frid och fröjd ut. det enda som var kvar att stoppa in i akvariet var en stor annemon som vi köpte när vi köpte det gamla akvariet. Han har alltid suttit högst upp på LS ocd haft två pumpar som sprutat vatten på honom och det varkar han ha gillat. Han käkade räkor som en hel trålare.... så jag hade byggt en speciell liten kulle för honom att sitta på så han skulle få nära till ytan och samtidigt få lite cirkulerande vatten omkring sig.... när jag koppat honom så skälpte jag i h…
-
- 27 svar
- 3,5k visningar
-
-
Har i helgen uppgraderat till ett percula 120 ( bilder kommer ) Men har en fundering kring detta kar.. Skummar faket är överfullt med vatten och dom andra två facken nära torra ? har ings nivå skivor eller dyligt så jag tycker ju att det skulle vara något jämnare fördelning och så låter det som ett mindre vattenfall i burken.. Samtidigt drar jag i gång skummaren så fyller den koppen på nolltid hur ställer jag in detta ?? Tips på lösnigar mottages tacksamt.
-
- 19 svar
- 2,8k visningar
-
-
Jag läste precis ett par inlägg om termostater på värmare som pajat och kokat allt i karet. Själv sitter jag på en 200w till mitt 144L. Riktigt overkill, jag vet men priset gick inte att motstå. Min fråga är nu, vad fan ska jag göra nu? Det skulle kännas mycket bättre om jag hade en 50W istället för den 200W jag har nu. Byte någon?
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-
-
Japp, nu är saltvatten som gäller. Efter att ha tittat runt på SG och läst Daniel Konps (?) bok så har vi äntligen tagit steget att prova saltvattensakvarium. I helgen köptes ett Deltec Microreef plus begagnat tillsammans med lite levande sten och koraller. I förrgår fylldes vattnet på och igår saltet. Efter lite trixande och fixande låter det faktiskt inte så mycket. När vi startade akvariet så lät det som om vi klivit in i ett badhus. Som alla nybörjare nästan bubblar jag med olika frågor som jag hoppas att någon erfaren vänlig akvarist orkar ta sig tid att besvara. Det levande stenen la jag i imorse dvs typ 10 timmar efter att saltet lades i. Var det rätt? Hade ig…
-
- 29 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hejsan. Jag är som sagt ny inom hobbyn. Har läst på massor i flera månader nu och äntligen har jag startat första saltkaret. Har suttit en hel del här på forumet och vill tacka alla glada själar för all info som jag hittat här! Jag har tänkt att lägga i ett clownpar imorgon (en vecka efter starten) Har en stor röd "pilotclown" i karet nu som jag fick låna via akvariehandlaren. Den åt på allt som fanns hos den förra ägaren så fick bli pilot. Fisken har varit i karet i 2 dagar nu och verkar må fint! Tror ni att det är lugnt att lägga i ett clownpar imorgon när jag lämnar tillbaka pilotfisken? eller är det för tidigt så att dom kanske dör senare pga amonium/nitrit chock! Tac…
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno
-
- 7 svar
- 999 visningar
-
-
Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…
-
- 1 svar
- 753 visningar
-
-
Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har köpt ett nytt kar på 340L. Har köpt 2 Hydra 52:or som jag ska ha som belysning. Frågan är hur högt över ytan ska dessa hänga?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 608 visningar
-