Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Richard_22,

Hej! Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas. Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något. Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något. Tacksam för svar! Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 689 visningar
  2. Started by cnn03006,

Tänker dra igång ett saltkar på 54 liter som ska husera ett par clowner och ev. skivanemoner. Jag funderar på att inte ha någon skummare utan låta levande sten ta hand om nedbrytningen. Min fråga är om det verkligen går att driva ett välmående saltkar utan skummare och utan allt för många vattenbyten? Hur mycket sten tror ni behövs för en vettig nedbrytning? Tänker göra 10% vattenbyten. Men hur frekvent?

• 2 svar
    • 688 visningar
  3. Started by ThePatrik,

Tjena! Startade upp akvariet för lite drygt 2 månader sen, men fick massa klödd med värdena och stenen, så bestämmde mig i söndags för att slänga ut allting och börja om igen. sagt o gjort i måndags handlade jag in lite ny LS fixade till akvariet. jag har 2 clowner som jag hade innan jag bytat ut allting och dem verkar trivas jätte bra. har hittat lite andra roliga grejor också, som sniglar o någon snäcka, men idag när jag kom hem såg jag 2 oranga grejor som liknade något av en larv och tusenfoting och den var ungefär 2 cm lång, någon som har en aning om vad det kan vara?? har tyvärr ingen bild på den.

• 4 svar
    • 687 visningar
  4. Started by andreas31,

Är det någon som har erfarenhet på färdiga sumpar funderar på Riff 1000 eller 500 men den tror jag blir förliten, (har en tank på 620l) någon som har förslag på andra färdiga sumpar ? Vh Andreas

• 0 svar
    • 687 visningar
  5. Started by tropheusforever,

Mitt första saltkar börjar närma sig uppfyllnad av vatten . jag har r. Osmos vattnet klart med cirkulation , de mesta är inhandlat i teknik väg för starten . har läst en salt bok för nybörjare ( tre gånger här lite bilder på min ny byggda bakgrund samt min sump

6. Started by Maggan,

Köpte begagnat, fungerande Aqua Medic Yasha Nano. Idag när jag kom hem riktigt spottade/pulserade pumpen ut småbubblor i karet. Jag stängde av, kollade att skummaren verkade ok, sedan borstade jag lite i hålet till karet, men samma ändå. Någon som känner igen och kan ge tips?

• 5 svar
    • 687 visningar
  7. Started by Draedon,

Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?

• 2 svar
    • 687 visningar
  8. Started by Utstrand,

Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..

• 1 svar
    • 687 visningar
  9. Started by Eastwood,

Detta är mitt första inlägg, har läst på forumet en hel del, men det är först nu som jag sätter upp mitt första saltkar. Det skulle egentligen blivit det ultimata Sydamerikakaret, träbänk redan byggd för 200x80x70 (1120 l) kar. Under resans gång bestämde min fru och jag mig för att istället göra slag i saken och bygga ett rev, något vi pratat om men inte riktigt vågat dra igång tidigare. Läget just nu är att det finns en mycket gedigen träbänk med utvändig höjd på 80 cm. Den invändiga höjden (sump inräknad) blir dock bara 57 cm, dvs plats ovan botten på sump... Min fråga är om jag begränsar mig för mycket i val av skummare och kalkreaktor med den höjden? Jag har iofs s…

• 5 svar
    • 686 visningar
  10. Started by fredric4life,

Hej! Håller på och ska starta upp mitt första saltvattensakvarium, och därmed skall jag bygga sump utav ett 157l ramakvarium. Min förhoppning är att jag skall kunna 3d-printa div delar av sumpen, t.e.x bubbelfälla osv. Detta för att slippa skära ut passande glasbitar. Min stora fundering då är ifall någon har erfarenhet av att limma fast saker 3d-printade i PETG mot glaset, funkar det med vanligt akvariesilikon eller behövs något annat för att få ok grepp om plasten? Skulle även uppskatta lite bilder på era egna sumpar, så jag har något som inspiration

11. Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?

• 0 svar
    • 686 visningar
  12. Hur länge kan det ta innan den öppnar sina polyper?

• 2 svar
    • 686 visningar
  13. Started by Nille83,

Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?

• 1 svar
    • 686 visningar
  14. Started by Christian J,

Funderar på att köpa ett antal Cerith-snäckor, men vill gärna även skaffa någon wrasse/gylta i framtiden. Finns det risk att alla snäckorna blir uppätna även om de gömmer sig i sanden?

• 4 svar
    • 685 visningar
  15. Started by Tedski113,

16. Started by Gnarkill,

Idag har man varit och köpt mera LS en ytavrinnare, en saltmätare, en muräna, och en liten mjuk korall så nu är karet nästan fullbordat och fint vart det! och i morgon ska jag ta bort mina glasrosor! bilder kommer snart

• 1 svar
    • 684 visningar
  17. Started by djzimon,

Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…

• 2 svar
    • 684 visningar
  18. Started by S.Svensson,

Upptäckte för ett tag sen att en av mina turbosnäckor har små skal av något slag på sitt skal. Någon som vet vad det är? Har försökt se om det är något i men dem är riktigt små. Finns några på en acan fragg också.

• Gilla
      • Tack
    • 5 svar
    • 683 visningar
  19. Started by Johnny Tveit,

Är det någon som vet vad det vita slemmet är? Bör det bekämpas? i så fall hur? Mvh Johnny

20. Started by Pear,

Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.

• 0 svar
    • 683 visningar
  21. Started by Nelli,

Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!

22. Started by furir,

Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6

• 1 svar
    • 682 visningar
  23. Denna dök upp i karet och jag undrar vad det är och hur jag får bort den?

24. Started by RickardK,

Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en…

• 2 svar
    • 682 visningar
  25. Started by impala,

hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt. jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet . kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l s…

• 6 svar
    • 682 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.