Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by magnus1982,

hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…

• 1 svar
    • 770 visningar
  2. Started by fergu99,

hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?

• 0 svar
    • 770 visningar
  3. Started by RickardK,

Hej! Har tidigare haft ett saltvattenskar pa 275 liter som slutade i en olycka med vatten på golvet följt av avyttring av karet och att jag sedan vände ryggen åt salt i flera år och slickade mina sår. Jag gjorde många fel där mina lösningar ofta led av tänket att maximera nyttan av varje spenderad krona (billig led vars färgton jag avskydde, hävert-baserad överrinning till sumpen som lät som en spolande toalett mm). Men nu har jag börjat få ett sug igen. Planeringsstadiet än så länge. Tanken denna gång är att hålla det enkelt. Minimalt med teknik samt ingen teknik utanför karet som kan få för sig att läcka. Inga billiga grejer som susar och låter. Samt en…

• 2 svar
    • 770 visningar
  4. Started by Foppa99,

Tjerna tänkte använda Aquael BioCeraMax 1200 i sumpen och tänkte om man kan lägga i nån form av macroalger i samma sektion, samt behöver man använda nån uv lampa till dom

• 1 svar
    • 770 visningar
  5. Started by Vpettersson3,

Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P

6. Started by Schilla,

Fick hem ett nytt akvariet i helgen. Som var ovårdat. Ingen städpatrul. Lukta illa och som jag ser nu knappt några småkryp alls i. Har flyttat över några rektorer och dom har att göra. Har även ett litet jag här hemma med väldigt mycket liv i. Då till frågan. Ska man flytta över lite sten från det lilla akvariet? Så man får över lite mera små kräftdjur? Fick även med en wrasse rockmover. Vad är eran erfarenhet av dom? Tycker själv att 300 liter är för litet för den.

• Gilla
    • 3 svar
    • 769 visningar
  7. Started by montana_79,

Hej, Startande mitt akvarium för 5 veckor sedan, under dagarna (när lyset är på) får jag ett brunt beläggning på sanden inte mycket på vissa ställe som jag misstänker kan vara brunalger eller kiselalger, har 0 på fosfat, kommer det försvinna med tiden? Belysningstiden är 10 timmar.

• Gilla
    • 1 svar
    • 768 visningar
  8. Started by mrnorton,

Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter

• 2 svar
    • 768 visningar
  9. Started by maltemus,

Jag håller på att skissa på ett lite mindre kar. Antingen ett "shallow reef" eller en i normalhöjd. (Lite osäker på vart lag landar) Hur som helst. Finns det några fördelar med sump förutom att gömma tekniken? Jag har inga planer på automatiskt vattenpåfyllning. Ökar volymen av levande jag kan ha med en sump? Då vattenvolymen blir större i teorin.

• 2 svar
    • 768 visningar
  10. Started by drage,

hej alla .Är helt ny inom saltakvarium.kan inte så mycket men vilja finns.min fråga är äger en mollys fiskhotell på 80l,som jag vill göra om till salt,I finns en pump som kör 1100l/t,bio bollar finns och ljuset är kanske inget vidare,Undrar om ni kan hjälpa mig,vilken sort av skummare och filter skulle ni köra med,till en sån akvarium,Mycket tacksam

• 2 svar
    • 767 visningar
  11. Started by Verkenius,

Hejsan, undrar lite vad ni kan tro att detta är för typ av alger. Det sitter endast på marco stenen samt där ljuset kommer på på sanden osv. Kan det vara dino eller något annat? mvh pierre

• 4 svar
    • 767 visningar
  12. Started by Löta,

Ställde frågan under belysning men inget svar. Kanske borde ha ställt frågan här istället - eftersom jag är nybörjare? Letade först i tidigare frågor men hittade inget. Går det att fixa eller ska jag skaffa ny belysning? Ha en trevlig helg 😀 Har haft den beggad i 3 veckor men nu sedan några dagar lyser bara månljuset - den tänder inte längre upp dagsljuset. Någon som vet vad det kan vara?

• Gilla
    • 3 svar
    • 767 visningar
  13. Started by ungsgard,

Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?

• 1 svar
    • 767 visningar
  14. Started by aeon,

Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?

• Gilla
    • 4 svar
    • 766 visningar
  15. Started by JonR,

Hej alla glada! Har precis börjat få ordning på mitt första saltvattensakvarium! Har tagit det lugnt o sansat som man ska göra och än så länge har allt överlevt! (ta i trä) Som ni kan se så trivs dom där gröna trådalgerna(tror jag dom kallas?) väldigt bra i mitt akvarium, kör inte med nåt filter när jag tappar i vatten i akvariet så det beror nog litegrann på det men tips på nån bra städare till dom mottages tacksamt innan dom tar över hela stället! Här kommer lite bilder på vad som bor i akvariet!

• 3 svar
    • 766 visningar
  16. Started by Pekko,

Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko

• 2 svar
    • 766 visningar
  17. Hej! Jag ska dra igång mitt första saltvattenskar på måndag är planen. Nu har jag massa nybörjarfrågor, som jag hoppas på att jag får besvarade av någon kunnig : ) Jag ska starta ett juwel lido 120.. Funderingarna lyder: Fått tag i beg LS för väldigt bra pris, hämtar den redan på lördag men har inte möjlighet att få igång saltvattenskaret före måndag då vi får tillgång till vår nya lägenhet då. Hur förvarar jag stenen bäst fram till måndag? Jag har förstått att jag ska vänta med att sätta i ls till saltet har löst upp sig, hur lång tid brukar det ta? Ser man det tydligt? Hur länge ska jag vänta med att sätta i första fisken? Hur många fiskar ska jag börja med? Mina planer…

18. Started by Edelmalm89,

Hej. Jag har ett 30 liters kar med belysning. Jag har hört att jag ej behöver ha pump utan en streamer eftersom levande stenen funkar som filtrering. Jag har köpt en streamer och salt och levande sand. Vad behöver jag mera ha för uppstart typ något kit med tester osv. Vill gärna ha lite bra tips för att få det till att funka

19. Started by Mattijassi,

Hej Vet ni vad den gör?

• 2 svar
    • 764 visningar
  20. Started by DennisL,

Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?

• 3 svar
    • 764 visningar
  21. Started by robjo,

Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban

• 1 svar
    • 764 visningar
  22. Started by Saltepatrick,

Hej Jag har länge varit väldigt fascinerad utav saltvatten så jag tvekade inte när jag Jag fick ett kanon erbjudande på ett komplett saltkar+massa tillbehör för ett VÄLDIGT bra pris. Då säljaren var i behov utav en snabb affär pga flytt så slog jag till för den nästintill symboliska summan han ville ha så nu står det sedan 1½vecka i mitt vardagsrum. Jag är väl så amatör man kan vara och skulle nu behöva lite hjälp: 1. Då jag inte hade hunnit montera lys ordentligt så hade jag det liggandes på karet vilket resulterade i att det tyvärr måste ha legat något i plastväg under lampan, eftersom jag för 2dagar sedan upptäckte att det hängde något likande en droppe ”smält” ner i v…

23. Started by Aquaguy,

Undrar om någon vet någon vettig lampa till ett pico på typ 10 liter behöver verkligen en ny? Har letat omkring ett tag men ännu inte hittat någon. / Jeppe

• 3 svar
    • 763 visningar
  24. Started by seb1989,

hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L

• 0 svar
    • 763 visningar
  25. Started by predator81,

Funderar på att konvertera mitt Juwel Trigon 190 L till Saltvatten, men vet inte vad jag ska ha för skummare, funderar på en Deltec MCE 300 om den räcker till. Ni får gärna komma med ideer när det gäller tekniken som t.ex vilken cirkulationspump, skummare o.s.v man kan ha.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.