Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Pekko,

Finns det något man kan göra för den beläggning som växer på rutorna. Känns som att jag får putsa det varje dag. Borde finnas något sätt att dels bekämpa och dels förebygga. Mvh

• 4 svar
    • 788 visningar
  2. Started by Puttegusten,

Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte

• 1 svar
    • 787 visningar
  3. Started by Nille83,

Sämsta beskrivningen från Juwel (iaf om man är nybörjare) Det jag undrar är om luftslangen ska i där som jag kopplat den? Finns inga bilder att den ska koppla in någonstanns. http://imageshack.us/photo/my-images/443/vk1q.jpg/ Problem nr 2 http://imageshack.us/f/580/b4z2.jpg/ Får inte i skiten !!! Blir galen snart

• 5 svar
    • 786 visningar
  4. Started by impala,

hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt. jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet . kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l s…

• 6 svar
    • 786 visningar
  5. Started by DennisL,

Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?

• 3 svar
    • 786 visningar
  6. Started by Mattijassi,

Hej Vet ni vad den gör?

• 2 svar
    • 785 visningar
  7. Started by maltemus,

Finns det några bra guider för hur man limmar ett eget akvarium? Säljer mitt fina Elos pga tidsbrist / pengar / trötthet. Men jag vill gärna fortsätta fast i mindre skala. Då jag jobbar på ett förtag som säljer glas får jag finfina priser. Hur tjockt enkelglas behöver jag köpa? Tanken är typ 50*50*50 och köra en invändig skummare. Eller finns det ngt ställe som säljer färdiga kubar till bra pris? Har ett Aquatic Nature sedan tidigare, men det är bara på 40L, snygga dock.

• 2 svar
    • 784 visningar
  8. Started by toer,

Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack

• 2 svar
    • 784 visningar
  9. Started by montana_79,

Hej, Startande mitt akvarium för 5 veckor sedan, under dagarna (när lyset är på) får jag ett brunt beläggning på sanden inte mycket på vissa ställe som jag misstänker kan vara brunalger eller kiselalger, har 0 på fosfat, kommer det försvinna med tiden? Belysningstiden är 10 timmar.

• Gilla
    • 1 svar
    • 784 visningar
  10. Started by Batty,

Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?

• 2 svar
    • 784 visningar
  11. Started by DennisL,

Tjenixen! Tänkte börja dosera balling via doserpump:). Jag har blandat till tre blandningar med red sea foundation A,B,C dvs KH, Mg och Ca. Igår mätte jag och fyllde på med lösning för att få upp värdena, det enda jag inte fyllde på var mg, då den låg ok. Nu har jag kh: 10,5 mg: 1340 Ca: 420. Eftersom jag är helt ny på detta så famlar jag i mörkret, hur mycket kan vara lämpligt att börja dosera ut från vardera blandning per dygn? Jag har 3 Acanthastrea, en braincoral, en liten euphyllia och kanske 25polyper knappar. Ca och mg blandningen ligger på ca 35% och KH på ca 10% om detta är till någon hjälp. Tacksam för svar:). Mvh …

• 1 svar
    • 784 visningar
  12. Started by Löta,

Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 784 visningar
  13. Started by maltemus,

Jag håller på att skissa på ett lite mindre kar. Antingen ett "shallow reef" eller en i normalhöjd. (Lite osäker på vart lag landar) Hur som helst. Finns det några fördelar med sump förutom att gömma tekniken? Jag har inga planer på automatiskt vattenpåfyllning. Ökar volymen av levande jag kan ha med en sump? Då vattenvolymen blir större i teorin.

• 2 svar
    • 784 visningar
  14. Started by aeon,

Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?

• Gilla
    • 4 svar
    • 783 visningar
  15. Started by Yodelking,

Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.

16. Started by predator81,

Funderar på att konvertera mitt Juwel Trigon 190 L till Saltvatten, men vet inte vad jag ska ha för skummare, funderar på en Deltec MCE 300 om den räcker till. Ni får gärna komma med ideer när det gäller tekniken som t.ex vilken cirkulationspump, skummare o.s.v man kan ha.

17. Started by DennisL,

Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.

• 6 svar
    • 783 visningar
  18. Started by Joaina82,

Nu har jag gjort i ordning min biorb 60 l helt och hållet. Bestämde mig för att modifiera den lite, tog bort pumpen och satte i en annan, och har även installerat en skummare. Salthalten är bra, och allt ser helt okej ut, har inte börjat mäta ämnen än eftersom det blev helt klart igår. Frågan är när jag kan introducera levande sten? Och om det finns någon som säljer det i skaraborg? Ska man mata stenens hyresgäster? Hur mycket levande sten ska man ha i 60 liter? Akvariet är som en glob.. så det är trångt på botten, kommer inte få plats med så mycket. Tacksam för svar

• 5 svar
    • 783 visningar
  19. Started by peppe67,

Hej, Två av våra turbosnäckor har i flera dagar legat på varsin plats i sanden utan att flytta sig. Vi har sett dem "gräva" i sanden då och då men oftast har de bara varit stilla. Idag började tre av eremiterna ge sig på den ena och det visade sig att den var död. Den andra turbon ligger kvar i sanden. Så vi undrar: är det något som de ska göra att ligga på samma plats och gräva lite i sanden eller har den "fastnat" där så vi borde lyfta den till en sten eller nåt? Vi vill gärna att den inte ska dö den också. MVH Peter

• 8 svar
    • 783 visningar
  20. Har beställt ett gäng " Clibanarius diguiti (red leg) " står lite om de på nätet och de verkar vara de bästa eremiterna. Någon som provat dessa små varelser?

• 1 svar
    • 783 visningar
  21. Started by Micke81,

Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??

• Gilla
    • 6 svar
    • 782 visningar
  22. Started by Henrik dahlström,

Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???

• 3 svar
    • 782 visningar
  23. Started by ghosten,

liten nybörjarfråga.... vad har en osmos för funktion till saltvattenakvariet....

• 2 svar
    • 782 visningar
  24. Started by Botan,

Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia

25. Started by ungsgard,

Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?

• 1 svar
    • 782 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.