Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Om man bygger en huv som täcker armaturena och som ska dra ner ljudet på akvariet. Ska man då ha fläcktar i den? I så fall, hur löser man allt? Ska man göra lufthål, som drar in ny luft. Hur mycket låter allt i så fall? Nu blev det många frågor och lite konstiga meningar.
-
- 1 svar
- 716 visningar
-
-
Hej på er Har länge tänkt på ett salltkar nu har jag ett gammalt juwel kar på 112l med några malawi ciklider och har tänkt köpa mej ett större kar då råkades jag se på PWSS ett fluval kar jäkla vad snyggt och rätt kurs så min fråga är köpa fluval byta ut ytterfiltret till ett Aquael UNI MAX 700 PLUS då får jag uv som skall vara bra när jag får tid med att konvertera det till ett salltkar och sen en liten sump där jag får plats med en skummare alltså går det att koppla ihop unimax filltret med en sump eller har någon ett bättre förslag hur man kan få fluval karet till ett bra salltkar? mvh johan
-
- 0 svar
- 714 visningar
-
-
Finns det något man kan göra för den beläggning som växer på rutorna. Känns som att jag får putsa det varje dag. Borde finnas något sätt att dels bekämpa och dels förebygga. Mvh
-
- 4 svar
- 714 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på mitt RSM 130. Dess invånare för tillfället är: 1 Gobiodon okinawae 1 Ecsenius bicolor 1 Synchiropus ocellatus 1 Oxycirrhites typus 1 Opistognathus aurifrons 2 Amphiprion ocellaris 1 sjöborre (Mespilia globulus) 1 pepparmintsräka 1 putsarräka 1 nakensnäcka (Coriocella nigra) 1 sandvändande sjöstjärna Sen har jag även en del mjukisar såsom Sinularia, Xenia, Sarcophyton, Lobophyton, knappolyper och stjärnpolyper samt några skivanemoner.
-
- 1 svar
- 713 visningar
-
-
Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??
-
- 2 svar
- 713 visningar
-
-
Hej, Startande mitt akvarium för 5 veckor sedan, under dagarna (när lyset är på) får jag ett brunt beläggning på sanden inte mycket på vissa ställe som jag misstänker kan vara brunalger eller kiselalger, har 0 på fosfat, kommer det försvinna med tiden? Belysningstiden är 10 timmar.
-
Är det någon här på guiden som känner till något om vortech cirkulations pumpar?? googlade lite och hittade dom kompakta som tusan och pumpar tyst och mycket som bara denn.... är de någon som testat dom eller så här?? funderar om man skulle köpa sig såna med controller..Då behöver man inte köpa nån våg maskin eller nått dom hade allt i ett. verkar skit bra
-
- 1 svar
- 713 visningar
-
-
Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!
-
Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren
-
-
- 1 svar
- 712 visningar
-
-
Undrar om någon har koll på om det finns en butik som säljer Osmos alternativt färdigt saltvatten i Skåne området? Har min Osmos mojäng på beställning men blev brådis då ett par levande sten kom först..
-
-
- 2 svar
- 712 visningar
-
-
Funderar på att köpa osmos i morgon . En liten fundering jag har är om osmosen sänker PH-värdet,Jag har lite lågt redan nu med kranvatten. Ca:8,0 i PH Jag vet att PH går ner efter osmosen men fixar det sig när man blandar i salt ? Om inte är det lätt att höja PH ?
-
- 1 svar
- 712 visningar
-
-
Har fått hem ett reefer 250 m. refugiumready sump(v3), men kan inte riktigt förstå meningen med kammen i den löstagbara svarta glasskivan. Den borde väl vara innan returpumpen, eller vad är det jag missar? Tacksam för tips och förklaringar till detta, för jag kan inte hitta någonstans om rekommendationer var skummaren (coral box D300) i så fall ska vara, för det blir trångt i kammaren där strumpan sitter om man sätter i skivan. eller kan man ha refugiet efter strumpan, sedan skivan och stor plats till skummaren? Det stämmer inte som jag tänkt mig, därför blir man väl enkelriktad i tankarna. Tacksam för svar snarast
-
- 4 svar
- 712 visningar
-
-
Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas
-
- 2 svar
- 712 visningar
-
-
-
Man blir så oerhört sugen på att sätta upp en burk salt när man ser barriärrev på TV. Vilken fascination.... Om allt inte verkar vara så krångligt.... Mvh/Bosse
-
- 0 svar
- 711 visningar
-
-
Tjena! Startade upp akvariet för lite drygt 2 månader sen, men fick massa klödd med värdena och stenen, så bestämmde mig i söndags för att slänga ut allting och börja om igen. sagt o gjort i måndags handlade jag in lite ny LS fixade till akvariet. jag har 2 clowner som jag hade innan jag bytat ut allting och dem verkar trivas jätte bra. har hittat lite andra roliga grejor också, som sniglar o någon snäcka, men idag när jag kom hem såg jag 2 oranga grejor som liknade något av en larv och tusenfoting och den var ungefär 2 cm lång, någon som har en aning om vad det kan vara?? har tyvärr ingen bild på den.
-
- 4 svar
- 710 visningar
-
-
Hej Jag har länge varit väldigt fascinerad utav saltvatten så jag tvekade inte när jag Jag fick ett kanon erbjudande på ett komplett saltkar+massa tillbehör för ett VÄLDIGT bra pris. Då säljaren var i behov utav en snabb affär pga flytt så slog jag till för den nästintill symboliska summan han ville ha så nu står det sedan 1½vecka i mitt vardagsrum. Jag är väl så amatör man kan vara och skulle nu behöva lite hjälp: 1. Då jag inte hade hunnit montera lys ordentligt så hade jag det liggandes på karet vilket resulterade i att det tyvärr måste ha legat något i plastväg under lampan, eftersom jag för 2dagar sedan upptäckte att det hängde något likande en droppe ”smält” ner i v…
-
- 1 svar
- 710 visningar
-
-
Ska hämta mitt "nya" kar 130 l nästa vecka och har lite funderingar. Det finns 3 fiskar som följer med. Ska ha dem i ett litet mollyhotell (tror det kallas så) medans karet stabiliseras. Hur länge kan det ta? Ska försöka få med så mycket inkört vatten som möjligt och stenen är ok. Klarar sig fiskarna clown och damseller någon vecka utan pumpar (bara syrepump)?
-
-
- 4 svar
- 710 visningar
-
-
Jag sitter och funderar på vad och hur mycket sand man ska ha ? alla verkar ju ha olika. Jag köpte 4,5 kilo "Nature´s ocean bio-active live sand 0,5-1,7 mm" på triton till mitt rsm 130d. jätte snyggt och det täcker botten med ca 1cm. är det för lite? jag vet ju att det beror lite på vad man ska ha för varelser i karet. men hur mycket är normalt att ha och hur mycket har man innan det kallas DSB ? skulle den sanden fungera som ja köpt att köra DSB med om jag nu skulle vilja ha en gobie eller bör ja byta sand om ja nu skulle köpa en sån ? ni får ha överseende med mina "dumma" frågor, bättre att fråga för mycket än för lite =) //mvh magnus
-
- 3 svar
- 710 visningar
-
-
Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman
-
-
- 4 svar
- 710 visningar
-
-
Hej! Första posten🥳 Ska inom kort hämta mitt första ”kar” (kan man säga så?😊). Det är ett RS 425 dlx. Jag försöker förbereda utrymme i mitt pannrum för att bereda vatten (RO samt salt). För att inte behöva blanda etc. varje gång jag ska byta vatten tänkte jag skaffa mig lite rejälare hinkar. Min fråga till er är vilken storlek på hink ni hade satsat på? Jag tänker att jag ska Köpa Rubbermaids ”Brute”-serie och de finns från typ 50 liter till drygt 200 liter! Hur hade ni resonerat i min situation? Priset är en faktor, men inte avgörande! Tack och trevlig söndag!
-
- 5 svar
- 709 visningar
-
-
Har lite frågor ang Clowner varför kan man bara ha 2st i akvariet? Om man köper dom som små så borde dom väl bara mindre benägna att slåss med varandra? Då den största utvecklas till hona o de andra förblir hanar.. Mvh
-
-
- 5 svar
- 709 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 30 liters kar med belysning. Jag har hört att jag ej behöver ha pump utan en streamer eftersom levande stenen funkar som filtrering. Jag har köpt en streamer och salt och levande sand. Vad behöver jag mera ha för uppstart typ något kit med tester osv. Vill gärna ha lite bra tips för att få det till att funka
-
- 3 svar
- 708 visningar
-
-
Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6
-
- 1 svar
- 708 visningar
-
-
Hej Är i funderingarna av att uppgradera och har hittat en tank som jag möjligtvis är intresserad av. Den ända funderingen jag har på detta är att denn är 70 hög vilket jag undrar om det kan bli ett problem. Ex om man behöver för starkt lyse så att inget växer uppåt, för att få något att växa på botten. Nån som har några funderingar på detta. Akvariet jag kollar på är 80x80x70
-
- 4 svar
- 708 visningar
-