Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Nelli,

Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!

2. Started by ghosten,

liten nybörjarfråga.... vad har en osmos för funktion till saltvattenakvariet....

• 2 svar
    • 747 visningar
  3. Started by Alex,

Jag fick denna fina blåa korall när jag köpte LS till akvariet! Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta kan vara och vilken skötsel den behöver för jag vill verkligen att denna ska överleva. Jag har letat efter vad denna korall kan vara men jag hittar utan resultat så jag hoppas att jag får svar. Tack för alla svar!

• 3 svar
    • 747 visningar
  4. Started by Johnny Tveit,

Är det någon som vet vad det vita slemmet är? Bör det bekämpas? i så fall hur? Mvh Johnny

5. Vad Jag skulle vilja ha är en liten dator stående som tar alla värderna och sparar ner dem på datorn. Så att man senare kan se alla värderna. Och om något värde är fel så får man ett lärm. Tex. Temp går under 25. då öppnas en brytare som tex starta värmaren. Om jag inte är helt fel ut så är det dessa sakerna man ska ha koll på. fosfat kalsium (ca) kh ph nitrit nitrat temp något som hört talas om en liten box som gör detta och som man kan ansluta till en dator för sparande av informationen. // Lennie

• 2 svar
    • 747 visningar
  6. Started by Svahn,

Om man skulle välja att satsa på ett Fish only ( med ls) då antar jag att ljuskraven är lägre... Vad kan man räkna med? Hälften?

7. Started by izfisk,

Skulle va skoj om vi kunde hitta den äldsta korallen på guiden med bild och historia som någon har i sitt eller sina akvarium. Jag har tyvärr ingen själv då jag tog ett break från hobbyn i några år.

8. Started by highlow,

Har någon byggt sin egen bänk för ett Juwel trigon 350 och så fall nån som har någon ritning över det?

• 0 svar
    • 746 visningar
  9. Started by kassaballa,

Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????

• 1 svar
    • 746 visningar
  10. Started by Aquaguy,

Undrar om någon vet någon vettig lampa till ett pico på typ 10 liter behöver verkligen en ny? Har letat omkring ett tag men ännu inte hittat någon. / Jeppe

• 3 svar
    • 745 visningar
  11. Started by Johansen,

Har holdt på med ferskvann noen år, har lyst til å forsøke saltvann med "naturmetoden" beskrevet her http://www.nano-reef.com/articles/?article=3 dvs med mye levende sten og sand, ingen skummer, men 10 - 15 prosent vannskift per uke. (Bor ved sjøen). Akvariet er rektangulært, 60*30*30 centimeter. Fisk er ikke svært viktig, koraller vil jeg derimot gjerne ha i akvariet, både myke og harde. Tilstrekkelig lys blir derfor viktig. Har en heldekkende lystopp i sort plast til 54-literen. I den er det nå montert to 15-watts T8. Disse vil jeg bytte ut med to 55 watts compaktlysrør av denne typen: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/21_22/products_id/58?osCsid=a1675d…

12. Started by skumpan,

Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren

• Gilla
    • 1 svar
    • 745 visningar
  13. Hej! Jag ska dra igång mitt första saltvattenskar på måndag är planen. Nu har jag massa nybörjarfrågor, som jag hoppas på att jag får besvarade av någon kunnig : ) Jag ska starta ett juwel lido 120.. Funderingarna lyder: Fått tag i beg LS för väldigt bra pris, hämtar den redan på lördag men har inte möjlighet att få igång saltvattenskaret före måndag då vi får tillgång till vår nya lägenhet då. Hur förvarar jag stenen bäst fram till måndag? Jag har förstått att jag ska vänta med att sätta i ls till saltet har löst upp sig, hur lång tid brukar det ta? Ser man det tydligt? Hur länge ska jag vänta med att sätta i första fisken? Hur många fiskar ska jag börja med? Mina planer…

14. Started by Vpettersson3,

Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P

15. Started by Verkenius,

Hejsan, undrar lite vad ni kan tro att detta är för typ av alger. Det sitter endast på marco stenen samt där ljuset kommer på på sanden osv. Kan det vara dino eller något annat? mvh pierre

• 4 svar
    • 744 visningar
  16. Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas

17. Started by Nicke,

hej, hur funkar detta är det bara att blanda dessa 2 tuber går det att fästa på sten som redan är i vatten tackar för svar lite trött på att plocka upp ner välta koraller

• 2 svar
    • 744 visningar
  18. Started by impala,

hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt. jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet . kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l s…

• 6 svar
    • 743 visningar
  19. Started by ghosten,

nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet

• 4 svar
    • 743 visningar
  20. Started by aeon,

Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?

• Gilla
    • 4 svar
    • 742 visningar
  21. Started by Edelmalm89,

Hej. Jag har ett 30 liters kar med belysning. Jag har hört att jag ej behöver ha pump utan en streamer eftersom levande stenen funkar som filtrering. Jag har köpt en streamer och salt och levande sand. Vad behöver jag mera ha för uppstart typ något kit med tester osv. Vill gärna ha lite bra tips för att få det till att funka

22. Såg idag att min mandarin har fått utåtstående prickar på kroppen, de flesta är i samma färg som hans färgteckning, därför tror jag inte det är vita prick. Fenorna som han alltid rör när han driver omkring har några vita prickar, men om det är smuts eller inte låter jag vara osagt. Någon som känner igen detta och skulle kunna förklara vad det är och varför det uppstått. Hans aptit är fortfarande mycket god och han simmar runt som vanligt. Ska starta upp mitt nya kar nästa vecka och det vore ju förargligt om man skulle gå något större missöde till mötes just nu när man ligger i fasen mellan två kar.

• 0 svar
    • 741 visningar
  23. Started by Henrik dahlström,

Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???

• 3 svar
    • 741 visningar
  24. Started by svedalaciklid,

fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer

25. Started by JohanWS,

är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan

• 1 svar
    • 740 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.