Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Undrar om någon vet någon vettig lampa till ett pico på typ 10 liter behöver verkligen en ny? Har letat omkring ett tag men ännu inte hittat någon. / Jeppe
-
- 3 svar
- 732 visningar
-
-
Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.
-
Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman
-
-
- 4 svar
- 732 visningar
-
-
nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet
-
- 4 svar
- 732 visningar
-
-
hej, hur funkar detta är det bara att blanda dessa 2 tuber går det att fästa på sten som redan är i vatten tackar för svar lite trött på att plocka upp ner välta koraller
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
hej alla .Är helt ny inom saltakvarium.kan inte så mycket men vilja finns.min fråga är äger en mollys fiskhotell på 80l,som jag vill göra om till salt,I finns en pump som kör 1100l/t,bio bollar finns och ljuset är kanske inget vidare,Undrar om ni kan hjälpa mig,vilken sort av skummare och filter skulle ni köra med,till en sån akvarium,Mycket tacksam
-
- 2 svar
- 731 visningar
-
-
är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan
-
Hej, Startande mitt akvarium för 5 veckor sedan, under dagarna (när lyset är på) får jag ett brunt beläggning på sanden inte mycket på vissa ställe som jag misstänker kan vara brunalger eller kiselalger, har 0 på fosfat, kommer det försvinna med tiden? Belysningstiden är 10 timmar.
-
en av mina emeriter har nu lämnat mig. tänkte höra varför detta händer.. vad är den vanligaste orsaken. kvar låg bara ett tomt skal. mvh mange
-
- 1 svar
- 730 visningar
-
-
-
Hej Har mitt uvc ljus från sumpen och inte en close loop från botten av akvariumet. Får man mycket bättre effekt av att köra det från botten eller är det sak samma.????
-
- 1 svar
- 730 visningar
-
-
1 Hur noggrant är det? pH har jag hört ska ligga runt 8 om det är 7,8 eller 8,2 är det olika bra beroende på lpser eller spser, fiskar med mera? 2 Temperaturen 3 Phosfater är det bara vattenbyte som gäller för att bli av med det eller finns det något som ”tar bort det” 4 Hur vet man att osmos filtret funkar som det ska? 5 Hur mycket skall pumparna gå på natten? 6 Skummaren kör ni den dygnetrunt? Mvh Wgren
-
-
- 2 svar
- 729 visningar
-
-
Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
Hejsan, Vad för lägre djur typ koraller i olika slag kan ni rekomendera till mitt Evolution kar som är "orginal" MvH Robban
-
- 1 svar
- 727 visningar
-
-
Hej allihopa! Karet, som hade körts i flera år haft mycket långa trådalger trots allt... på hela bakredelen sitter stenar fast (fortfarande). Vid transporten blev karet skadat och krävde reparation. Självklart dog alla alger under tiden... Stör dom nu och måste skrapas bort eller låta bara karet gå 1-2 månader för stabilisering? Tack på förhand! Gott Nytt År!
-
Är det dags att kassera det här karet? Glasrutorna är 10mm tjocka, den ljusa fläcken (nedre tredjedelen på bilden) verkar gå halvvägs genom silikonfogen, så kanske är det bara 5mm fog just där.
-
-
- 19 svar
- 727 visningar
-
-
Det här med red seas olika varianter. Om jag har förstått rätt så får man bestämma själv vad man vill ha för skimmer mm i reefern. Men vilka grejer är det egentligen som skiljer dem åt? Vilka grejer behöver man köpa till om man satsar på en reefer? Och är akvariet "startredo" om man köper en max eller är det något man behöver köpa till? Mvh Nybörjaren
-
-
- 1 svar
- 727 visningar
-
-
Hej! Har massor med små partiklar som flyter runt i karet och jag undrar hur jag skall få bort dem? Karet är ett 36 liters aqua medic
-
- 0 svar
- 726 visningar
-
-
Hej Jag är ny på forumet och har nyss startat upp ett saltkar. Jag kommer att lägga upp en tråd om mitt kar inom kort. Jag har en massa frågor men börjar med en om min capnella imbricata. Till en början såg den ut som ett litet träd grön och alla grenar såg jämna men sen började alla grenar bli uppsvällda så det såg ut som hela koraller skulle spricka. En uppsvälld gren ramlade av och flöt iväg i strömmen har ej setts sen dess. Vad är galet. Mv Niklas
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Om man bygger en huv som täcker armaturena och som ska dra ner ljudet på akvariet. Ska man då ha fläcktar i den? I så fall, hur löser man allt? Ska man göra lufthål, som drar in ny luft. Hur mycket låter allt i så fall? Nu blev det många frågor och lite konstiga meningar.
-
- 1 svar
- 725 visningar
-
-
Hej. Jag har ett 30 liters kar med belysning. Jag har hört att jag ej behöver ha pump utan en streamer eftersom levande stenen funkar som filtrering. Jag har köpt en streamer och salt och levande sand. Vad behöver jag mera ha för uppstart typ något kit med tester osv. Vill gärna ha lite bra tips för att få det till att funka
-
- 3 svar
- 725 visningar
-
-
hej alla jag heter micke och är väl ny här och på saltsidan . är ingen nybörjare i akvarievärlden men har nog mycket att lära om salt. jag har en kub på 170 liter med måtten 55*45*70. då 70 är höjden så är min fråga om 150 w MH är ett bra val eller om en dimbar 250 är bättre med tanke på djupet . kommer nog bli en revpelare i burken så det kommer ju upp en bit och har läst om att bränna koraller mm . LED är ett framtida alternativ och har jag en MH liggandes över då så finns det alltid nån burk att sätta den över . det här blir mitt andra försök med salt testade ett nanokar för massa år sen men det var lite för litet kändes det som . har ett 980 l och ett på 527 l s…
-
- 6 svar
- 725 visningar
-
-
Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6
-
- 1 svar
- 724 visningar
-
-
Tjenix!! Jag har precis tagit steget o slängt ut mitt sötvattenskar och köpt ett RSM130. Bra tycker jag själv, men nu slog det mig. Rent vatten med osmos? Va tusan, det tänkte jag ju inte på. Finns det någon runt Karlshamn som har en sån manick, och skulle man kunna mygla in sig på ett par liter eller låna. Jag tänkte köpa men jag vill ju ha i vatten nu. Allt är ihop byggt men står här o gapar så tomt o ensamt.