Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Karl Einar,

Hej jag undrar om jag behöver skaffa ett ro system, är det nödvändigt? Beror det på var jag bor?

• Gilla
    • 7 svar
    • 715 visningar
  2. Started by ubjs,

Börjat fundera på om jag borde starta upp i 144 litersakvariet istället för 54 litern. Funkar det att köra med enbart filter i ett 144 liters? Det blir förstås en hel del saltåtgång men när jag räknade på det så blir kostnaden lite drygt 100:- per månad för saltet och det är ju små kostnader i det stora hela. Då har jag räknat på 20 liter per vecka (det blir nog ca 100 liter vatten i ett 144 liters akvarium när man drar bort några cm från kanten och utrymme för sten och sand). 54 litern står inte bra och jag har ingenstans att flytta den. 144 litern står bra ur både arbets och tittsynpunkt. Tacksam för synpunkter, har redan handlat levande sten till 54-litern så jag…

• 1 svar
    • 715 visningar
  3. Started by Maulaware,

Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten

• 1 svar
    • 715 visningar
  4. Started by magnus1982,

hej allihopa. ska nu iväg till sockholm mellan onsdag-söndag. har en fin liten sandvändare bara, sen är det sniglar och eremiter och en clavularia i karet för närvarande. hur är det med matningen av den fisken, måste jag mata den varje dag som jag brukar eller klarar den sig varannan kanske? tänkte mest så mossan slapp köra hit varje dag kanske ) men som sagt vad gäller ??

• 2 svar
    • 715 visningar
  5. Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?

6. Started by Draedon,

Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?

• 2 svar
    • 714 visningar
  7. Started by Aquaguy,

Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?

• 4 svar
    • 714 visningar
  8. Started by svedalaciklid,

fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor

• 3 svar
    • 714 visningar
  9. Started by Leoparden,

Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?

• 3 svar
    • 714 visningar
  10. Started by Nicke_W,

Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 714 visningar
  11. Started by _PoLo_,

Tjoo! Fick ju hem och startade upp ett 275L i tisdags och har idag mätt upp lite olika vattenvärden i karet salthalten var 1,024 temp 26grader ph 8-8,5 (sera test) mg 1060 (var ett JBL kombinerat MG+CA-test) ca 440 (övriga tester gjorda med salifert-tester) po4 0 no3 0 no2 0 Enda jag eg. reagerar på är att mg verkar vara väldigt lågt? Såg iofs sen att det fanns även salifert-tester för dessa värden med i lådan jag fick så kanske skulle vara en idé att göra om testet imorrn? tycker man läser att seras o JBL's tester inte ska va de pålitligaste testerna... bifogar även en bild på karet ska dock ha i mera LS och levande sand bara jag lyckas ta mig till sthlm igen.

• 1 svar
    • 713 visningar
  12. Started by joelstahre,

Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0

• 2 svar
    • 713 visningar
  13. Started by Gnarkill,

Idag har man varit och köpt mera LS en ytavrinnare, en saltmätare, en muräna, och en liten mjuk korall så nu är karet nästan fullbordat och fint vart det! och i morgon ska jag ta bort mina glasrosor! bilder kommer snart

• 1 svar
    • 712 visningar
  14. Started by redrobjem,

Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?

• 4 svar
    • 712 visningar
  15. Started by Nille83,

Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?

• 1 svar
    • 712 visningar
  16. Started by Catchio,

Jag funderar på lämpliga fiskar till mitt 54-liters. Då jag vet att jag ibland är borta veckovis så behöver jag ha tåliga fiskar som äter pellets eller liknande som funkar i foderautomat. Förutom clowner, vilka gobys med flera finns det som skulle funka?

• Gilla
    • 5 svar
    • 712 visningar
  17. Någon här som kör med täckglas till sitt RSM som har tips på hur man bäst får till det?

• 0 svar
    • 711 visningar
  18. Started by Jonas Olausson,

Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas

19. Started by ZIGGE,

Har en blå korall som nu börjar bli vit i ena sidan vad kan detta bero på?

• 2 svar
    • 711 visningar
  20. Started by Kimpos,

Jag har fått mycket gröna alger på sistone. Sätter sig främst på glaset och gruset och jag har tydlig påväxt från dag till dag. Städgänget består av fem turbos och de har inte en chans att hänga med i algernas tempo! Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Eller är det att skrapa rutan varje dag som gäller?

• 3 svar
    • 711 visningar
  21. Started by Cowgolem,

Halloj! Har en undran om hur man bäst riktar sina streamers? Har idag 2st i ett sumplöst 120l. 1 tunze 6040 och 1 tunze 6015. Sammanlagd volym på 6300l/h. Borde ju räcka gott och väl men tycker inte att cirkulationen blir bra :/ Den stora streamern sitter nertill och den mindre upptill mot ytan riktade lite mot diagonalen *se bild). Jag kanske ska byta plats på dessa för mer ytrörelse = bättre flås? Rikta dom på något annat sätt? Idéer?

• 4 svar
    • 711 visningar
  22. Hej! Är inne på andra veckan nu efter uppstart av ett clownfisk hotell, har i ca. 7 kg levande sten har inte haft några toppar än i värdena och undrar när skulle jag kunna stoppa i en cleanup crew?

• 2 svar
    • 711 visningar
  23. Started by mrnorton,

Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter

• 2 svar
    • 710 visningar
  24. Started by Nille83,

Sämsta beskrivningen från Juwel (iaf om man är nybörjare) Det jag undrar är om luftslangen ska i där som jag kopplat den? Finns inga bilder att den ska koppla in någonstanns. http://imageshack.us/photo/my-images/443/vk1q.jpg/ Problem nr 2 http://imageshack.us/f/580/b4z2.jpg/ Får inte i skiten !!! Blir galen snart

• 5 svar
    • 710 visningar
  25. Started by ungsgard,

Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?

• 1 svar
    • 710 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.