Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Vad äter en puellaris förutom det som finns i sanden? Osäker på om där finns mat så det räcker åt den. Räcker det som ramlar ner till bottnen från när man matar fiskarna till en sådan annars?
-
- 3 svar
- 757 visningar
-
-
Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…
-
-
- 5 svar
- 757 visningar
-
-
hej, hur funkar detta är det bara att blanda dessa 2 tuber går det att fästa på sten som redan är i vatten tackar för svar lite trött på att plocka upp ner välta koraller
-
- 2 svar
- 757 visningar
-
-
Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️
-
-
- 4 svar
- 756 visningar
-
-
Sämsta beskrivningen från Juwel (iaf om man är nybörjare) Det jag undrar är om luftslangen ska i där som jag kopplat den? Finns inga bilder att den ska koppla in någonstanns. http://imageshack.us/photo/my-images/443/vk1q.jpg/ Problem nr 2 http://imageshack.us/f/580/b4z2.jpg/ Får inte i skiten !!! Blir galen snart
-
- 5 svar
- 756 visningar
-
-
Jag sitter och funderar på vad och hur mycket sand man ska ha ? alla verkar ju ha olika. Jag köpte 4,5 kilo "Nature´s ocean bio-active live sand 0,5-1,7 mm" på triton till mitt rsm 130d. jätte snyggt och det täcker botten med ca 1cm. är det för lite? jag vet ju att det beror lite på vad man ska ha för varelser i karet. men hur mycket är normalt att ha och hur mycket har man innan det kallas DSB ? skulle den sanden fungera som ja köpt att köra DSB med om jag nu skulle vilja ha en gobie eller bör ja byta sand om ja nu skulle köpa en sån ? ni får ha överseende med mina "dumma" frågor, bättre att fråga för mycket än för lite =) //mvh magnus
-
- 3 svar
- 755 visningar
-
-
Såg idag att min mandarin har fått utåtstående prickar på kroppen, de flesta är i samma färg som hans färgteckning, därför tror jag inte det är vita prick. Fenorna som han alltid rör när han driver omkring har några vita prickar, men om det är smuts eller inte låter jag vara osagt. Någon som känner igen detta och skulle kunna förklara vad det är och varför det uppstått. Hans aptit är fortfarande mycket god och han simmar runt som vanligt. Ska starta upp mitt nya kar nästa vecka och det vore ju förargligt om man skulle gå något större missöde till mötes just nu när man ligger i fasen mellan två kar.
-
- 0 svar
- 754 visningar
-
-
Jag har en hel del små räkor som är aktiva nattetid och undrar om dom är bra eller dåliga för akvariet (se film). Sen har jag även en väldigt stor population av små snäckor och vet att dom gör nytta men det börjar bli lite väl många nu! Någon som har tips på hur man kan stabilisera mängden så att dom inte tar över hela burken? Tacksam för svar och tips! IMG_0889.MOV
-
-
- 1 svar
- 754 visningar
-
-
Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.
-
-
- 4 svar
- 754 visningar
-
-
Har någon byggt sin egen bänk för ett Juwel trigon 350 och så fall nån som har någon ritning över det?
-
- 0 svar
- 754 visningar
-
-
Börjat fundera på om jag borde starta upp i 144 litersakvariet istället för 54 litern. Funkar det att köra med enbart filter i ett 144 liters? Det blir förstås en hel del saltåtgång men när jag räknade på det så blir kostnaden lite drygt 100:- per månad för saltet och det är ju små kostnader i det stora hela. Då har jag räknat på 20 liter per vecka (det blir nog ca 100 liter vatten i ett 144 liters akvarium när man drar bort några cm från kanten och utrymme för sten och sand). 54 litern står inte bra och jag har ingenstans att flytta den. 144 litern står bra ur både arbets och tittsynpunkt. Tacksam för synpunkter, har redan handlat levande sten till 54-litern så jag…
-
- 1 svar
- 754 visningar
-
-
Om man skulle välja att satsa på ett Fish only ( med ls) då antar jag att ljuskraven är lägre... Vad kan man räkna med? Hälften?
-
- 1 svar
- 753 visningar
-
-
Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer
-
- 0 svar
- 751 visningar
-
-
Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…
-
- 2 svar
- 751 visningar
-
-
Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?
-
- 4 svar
- 751 visningar
-
-
-
Tjenix!! Jag har precis tagit steget o slängt ut mitt sötvattenskar och köpt ett RSM130. Bra tycker jag själv, men nu slog det mig. Rent vatten med osmos? Va tusan, det tänkte jag ju inte på. Finns det någon runt Karlshamn som har en sån manick, och skulle man kunna mygla in sig på ett par liter eller låna. Jag tänkte köpa men jag vill ju ha i vatten nu. Allt är ihop byggt men står här o gapar så tomt o ensamt.
-
- 3 svar
- 750 visningar
-
-
Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…
-
- 2 svar
- 749 visningar
-
-
Om man bygger en huv som täcker armaturena och som ska dra ner ljudet på akvariet. Ska man då ha fläcktar i den? I så fall, hur löser man allt? Ska man göra lufthål, som drar in ny luft. Hur mycket låter allt i så fall? Nu blev det många frågor och lite konstiga meningar.
-
- 1 svar
- 749 visningar
-
-
Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas
-
- 2 svar
- 749 visningar
-
-
Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör
-
- 6 svar
- 749 visningar
-
-
Har köpt en flaska Coral rx pro coral dip men blev lite osäker på doseringen. På coralrx hemsida står det att man ska ta 30 droppar per gallon, vilket blir ca 8 droppar per liter. På flaskan står det dock 12 droppar per liter... Antar att man bör kunna lita på instruktionen på flaskan, eller?