Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0
-
- 2 svar
- 675 visningar
-
-
Hej Har precis köpt ett till akvarium så detta blir mitt 2a. Men jag har lite frågor om rengöring osv Finns det ngt bra medel jag kan köpa som gör rent glas etc på ett bra o säkert sätt? Sedan får jag med levande sand och lite sten samt sump och skummare och diverse pumpar av säljaren, finns det också där ngt bra medel för att försäkra eller ialf motverka att eventuella sjukdomar. Tacksam för svar
-
- 2 svar
- 674 visningar
-
-
Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…
-
- 1 svar
- 674 visningar
-
-
Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas
-
- 2 svar
- 674 visningar
-
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 674 visningar
-
-
Tänkte höra hur många fiskar jag kan ha på 80L samt hur många snäckor som städar jag bör ha. Funderar lite på 2 clowner + 2 mindre fiskar (Goby/ngt mer?) men vet inte om det blir för mkt.
-
- 2 svar
- 674 visningar
-
-
Hej allihopa Jag har ett litet problem. Jag har ett några månader gamalt akvarium och ett ny uppstartat nano kar med moget vatten men med ny Levande sten som puttrat i 10 dagar. Mitt akvarium innehöll: en royal dottyback (han som är halvan gul och halvan rosa) en fjärilsfisk, en algätande fisk, erimiter och en räka tills igår. Då jag blev så ARG på Gnällan (royal dottybacken) som hela tiden har jagat mina andra fiskar och vaktat räkan som inte ens vågat komma ut pga. att han skulle fått sig en snyting av gnällan. I går flyttade jag över skit fisken till mitt nystartade akvarium. Nu matvägrar han och ligger mest och trycker bland stenarna. Värdena är än så länge bra men mi…
-
- 2 svar
- 673 visningar
-
-
min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus
-
- 1 svar
- 673 visningar
-
-
Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…
-
- 2 svar
- 673 visningar
-
-
Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…
-
- 1 svar
- 673 visningar
-
-
Tjenare! Jag har nu startat igång akvariet i exakt ett dygn och testat nitrit och övriga tester men inget verkar vara fel, inget nitrit fick jag. Och nu undrar jag när jag kan stoppa in sniglar eller eremiter? Som kan städa undan. Tackar för alla svar!
-
- 2 svar
- 672 visningar
-
-
Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.
-
- 2 svar
- 672 visningar
-
-
Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten
-
- 1 svar
- 672 visningar
-
-
På dagen ser den ut som den ska göra, men på natten går den helt "bananas". Den blir 3 gånger så stor och "slemmar", den har hållit på såhär i några dagar nu. Någon som har en aning om vad den gör? Finns inga koraller i närheten att kriga med.
-
- 0 svar
- 672 visningar
-
-
-
Hej, jag ska starta ett 160 L juwel rio och behöver hjälp och feedback:) Jag behöver alla tips jag kan få och vilka märken är att rekommendera? Är det nödvändigt med levande sand och sten eller funkat det med annat? Sedan SKA jag ha nemo så vilka fiskar/botten djur passar? Tacksam för svar och alla tips i världen
-
- 0 svar
- 671 visningar
-
-
Har en blå korall som nu börjar bli vit i ena sidan vad kan detta bero på?
-
- 2 svar
- 671 visningar
-
-
Hej, Dessa små vita prickar sitter på bakglaset i vår tank, är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte om de ska tas bort så kanske det är enklast att göra det nu.
-
-
- 4 svar
- 671 visningar
-
-
Har fått ett brunt damm som har lagt sig på några av stenarna samt på en del av botten. Man kan lätt viffta bort det med handen. Är det detta som är cyano??
-
- 3 svar
- 671 visningar
-
-
Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.
-
Angående levande sanden kan man stoppa i den även fast man har fiskar i akvariet? har köpt aragalive bahamas oolite och tänkte stoppa i den idag?? Moderator's upplysning: Med hänvisning till att din fråga redan blivit ställd i en annan tråd och du nu har fått svar så kan vi låsa tråden. Tänk på att du skall skriva en rubrik som beskriver innehållet i tråden./Moderator
-
- 3 svar
- 671 visningar
-
-
Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 671 visningar
-
-
hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?
-
-
- 5 svar
- 670 visningar
- 1 följare
-
-
Hej. Jag har ett 30 liters kar med belysning. Jag har hört att jag ej behöver ha pump utan en streamer eftersom levande stenen funkar som filtrering. Jag har köpt en streamer och salt och levande sand. Vad behöver jag mera ha för uppstart typ något kit med tester osv. Vill gärna ha lite bra tips för att få det till att funka
-
- 3 svar
- 670 visningar
-
-