Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
-
Hej... Superdum fråga, men jag håller på att fylla upp mitt första saltvattensakvarium och blev lite ställd när jag började fundera på om ytavrinningsboxen ska vara helt vattenfylld el om där mest är lite vatten på bottnen av av den.. ../Jonas
-
- 3 svar
- 700 visningar
-
-
Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten
-
- 1 svar
- 700 visningar
-
-
Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 700 visningar
-
-
Jag har ett nanokar 82L som varit igång ett par månader. Allt verkar bra utom att fosfaten är mätbar 0.5 enl. saliferts test. Nitrit=0, Nitrat=0, ph 8.2; iofs verkar alla koraller må bra och mina knappar är gröna och fina. Känns spontant onödigt att stoppa i fosfatremover om allt mår bra.
-
- 1 svar
- 699 visningar
-
-
Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!
-
Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0
-
- 2 svar
- 699 visningar
-
-
Eftersom returpumpen till mitt RSM S 500 låter för mycket tänkte vi investera i en ny tystare returpump. Jag har hört att Jebao DC 5000 upplevs som väldigt tyst av de flesta. Stämmer det? Upplever ni den tystare än en RSM originalreturpump? Har ni andra tips i ungefär samma prisklass och som man lätt och snabbt kan beställa? Kan den enkelt kopplas till ett RSM? Är flödet lagom?
-
- 3 svar
- 698 visningar
-
-
Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Hej! Jag har ett Juwel 420L och undrar hur stor kapacitet jag behöver på pumpen är det att föredra ytter / inner pump? En eller flera? Tips på någon bra pump. Vilken slags skummare rekomenderar ni? Osäker på det här med sump om jag ska ha det eller ej. Övriga tips motages tacksamt. //Peter
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Har lite frågor går det att köra alla sorters grus i ett saltvattens akvarium? Vad är att rekomendera levandesand eller grus?
-
- 4 svar
- 698 visningar
-
-
fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor
-
- 3 svar
- 698 visningar
-
-
Jag funderar på lämpliga fiskar till mitt 54-liters. Då jag vet att jag ibland är borta veckovis så behöver jag ha tåliga fiskar som äter pellets eller liknande som funkar i foderautomat. Förutom clowner, vilka gobys med flera finns det som skulle funka?
-
-
- 5 svar
- 698 visningar
-
-
1 Hur noggrant är det? pH har jag hört ska ligga runt 8 om det är 7,8 eller 8,2 är det olika bra beroende på lpser eller spser, fiskar med mera? 2 Temperaturen 3 Phosfater är det bara vattenbyte som gäller för att bli av med det eller finns det något som ”tar bort det” 4 Hur vet man att osmos filtret funkar som det ska? 5 Hur mycket skall pumparna gå på natten? 6 Skummaren kör ni den dygnetrunt? Mvh Wgren
-
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Hej alla, min tank har nu rullat i nära 6 veckor. En del alger (gröna) har jag haft - men inte nämnvärt! MEN idag så slog den gröna algen till ordentligt! Har ökat ljustiden med en timme per vecka. Är nu uppe i ca 8 timmar per dag /ca 60% av styrkan- sen lite månljus på det. Bytt vatten var 10:e dag - ca 10-15%. Kör med osmos! Värden: Nitrit - 0 Nitrat - 0.2 fosfat 0 kh 8.5 salt 1.024 Den här veckan, börjat mata med fryst "super shrimp" - är det jag som har varit för generös till de små liven i tanken? ikväll så blev det att borsta stenen med tandborste - och så drog j…
-
- 0 svar
- 697 visningar
-
-
hej alla! vi har startat ett akvarie utskott på skolan som ska ta hand om vårat 500 liters! skulle behöva lite tips och trix. kanske lite tips på vad vi ska ha i akvariet. det ska vara rällativt lättskötta. vi har inte så mycket erfarenhet, utan jag har ett 50 liters saltvatten hemma. vi kommer byta ut stora delar av stenen eftersom vi vill ha lite nytt i akvariumet. jag kommer med fotton på vad vi har nu. btw vi har haft ett företag som tog hand om det förut. /mvh kristoffer
-
-
Hej! Här kommer en vägg av text och en hög av frågor... Jag är helt grön när det gäller saltvattens akvarium. Jag är inte så gammal, bara 24 år, men under alla mina år så har havet alltid fascinerat mig för vattnet och allt som lever där i. Min morfar var yrkesfiskare, så jag följde med honom ut varje gång jag hade möjlighet. varje sommar spenderade jag timmar med att snorkla, nu har jag tagit dykarcert istället! Jag har två st sötvattenakvarier, ett på 100 liter och ett på 450 liter. Men nu känner jag att det är dags för att ta steget in i saltvattren världen! Min plan är att tömma mitt juvel 450 på allt, och att göra om detta till saltvatten. …
-
- 1 svar
- 697 visningar
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 697 visningar
-
-
Har nu suttit och lurat lite in i karet på natten och ser en hel del liv där som man inte ser på dagen. Bl.a. en massa små räk-liknande saker som far runt på stenarna m.m. Nån som vet mer om nattlivet i karet, omöjligt för mig att fota med min gamla kamera?
-
- 1 svar
- 696 visningar
-
-
Har en blå korall som nu börjar bli vit i ena sidan vad kan detta bero på?
-
- 2 svar
- 696 visningar
-
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 696 visningar
-
-
Hejsan! Jag är en nybörjare som har frågor angående en sak. Jag har haft igång mitt kar i 12 dagar & har ls från början. för 2 dar sedan (10 dagar igång med bra värden) köpte jag sand & levande 5st astrea & en stenopus hispidus som jobbar på bra i karet & äter fint! väntar på nitrat toppen & skall göra allt för att ta ner den när den kommer! men frågan är småa vita "snöflingor" på glaset i karet? vad är det? , ca 1mm i diameter typ 5 armar har ganska mycket av dom. tar bort med magneten & räkan åt lite av dem när jag la i honom "shore" heter han. skall byta vatten imorgon kväll 10l & se om d blir förändring. tack för svar! / nybörjare inom den…
-
- 2 svar
- 696 visningar
-
-
Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?
-
- 3 svar
- 695 visningar
-