Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Kan ej lägga in bild vet någon hur man gör
-
- 6 svar
- 772 visningar
-
-
Jag har en hel del små räkor som är aktiva nattetid och undrar om dom är bra eller dåliga för akvariet (se film). Sen har jag även en väldigt stor population av små snäckor och vet att dom gör nytta men det börjar bli lite väl många nu! Någon som har tips på hur man kan stabilisera mängden så att dom inte tar över hela burken? Tacksam för svar och tips! IMG_0889.MOV
-
-
- 1 svar
- 771 visningar
-
-
Hej! Jag ska dra igång mitt första saltvattenskar på måndag är planen. Nu har jag massa nybörjarfrågor, som jag hoppas på att jag får besvarade av någon kunnig : ) Jag ska starta ett juwel lido 120.. Funderingarna lyder: Fått tag i beg LS för väldigt bra pris, hämtar den redan på lördag men har inte möjlighet att få igång saltvattenskaret före måndag då vi får tillgång till vår nya lägenhet då. Hur förvarar jag stenen bäst fram till måndag? Jag har förstått att jag ska vänta med att sätta i ls till saltet har löst upp sig, hur lång tid brukar det ta? Ser man det tydligt? Hur länge ska jag vänta med att sätta i första fisken? Hur många fiskar ska jag börja med? Mina planer…
-
- 2 svar
- 771 visningar
-
-
Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6
-
- 1 svar
- 771 visningar
-
-
Jag fick denna fina blåa korall när jag köpte LS till akvariet! Jag skulle vilja ha hjälp med vad detta kan vara och vilken skötsel den behöver för jag vill verkligen att denna ska överleva. Jag har letat efter vad denna korall kan vara men jag hittar utan resultat så jag hoppas att jag får svar. Tack för alla svar!
-
- 3 svar
- 771 visningar
-
-
Har holdt på med ferskvann noen år, har lyst til å forsøke saltvann med "naturmetoden" beskrevet her http://www.nano-reef.com/articles/?article=3 dvs med mye levende sten og sand, ingen skummer, men 10 - 15 prosent vannskift per uke. (Bor ved sjøen). Akvariet er rektangulært, 60*30*30 centimeter. Fisk er ikke svært viktig, koraller vil jeg derimot gjerne ha i akvariet, både myke og harde. Tilstrekkelig lys blir derfor viktig. Har en heldekkende lystopp i sort plast til 54-literen. I den er det nå montert to 15-watts T8. Disse vil jeg bytte ut med to 55 watts compaktlysrør av denne typen: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/21_22/products_id/58?osCsid=a1675d…
-
- 1 svar
- 771 visningar
-
-
Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.
-
-
- 4 svar
- 771 visningar
-
-
-
Tjo. Åter igen efter ett par års uppehåll och ett par påbörjade återfall. Denna gång blev det ett Red Sea Reefer 170 delux, som inne på 5e veckan. Startade upp karet med levade sten ifrån ett etablerat kar, samt komplettera samtidigt med ny levande sten. Mina planer var ett par Snowflake clowner, så förra veckan fick dessa flytta in. Sedan när det kommer till koraller är jag mer för LPS koraller. Igår var första dagen med belysning, 30% vitt och 20% blått. Så i framtiden vill jag ha en Scolymia Australis, samt en Aussie gold torch. Just nu sitter jag och läser på om dessa, den sistnämna blir nog inte så lätt att …
-
hej, hur funkar detta är det bara att blanda dessa 2 tuber går det att fästa på sten som redan är i vatten tackar för svar lite trött på att plocka upp ner välta koraller
-
- 2 svar
- 771 visningar
-
-
Nu har jag bara hållit på med den här fantastiska hobbyn i drygt två månader, så det hela känns kanske lite hastigt och lustigt, men... Har idag ett Boyu 128L (synonymt med JAD om jag förstått det hela rätt). Har en nära vän som ska flytta utomlands och ska sälja sitt RSM 130 D, och han har erbjudit mig det för en ganska blygsam summa. Båda karen är ju närmast identiska i storlek, även om måtten skiljer sig något. Men frågan jag grubblar på är om RSM 130D skulle vara bättre, så att det skulle vara värt att byta ändå (skummare etc)? Anledningen till att jag är det minsta intresserad är att jag tycker originalbelysningen i mitt akvarium är för svag (2x24w pl-rör) och att k…
-
- 2 svar
- 770 visningar
-
-
tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.
-
- 1 svar
- 770 visningar
-
-
fick en svart burk med något som heter aquapur refill när jag köpte mitt kar fick även en flaska snowflake och en pyhtoplankton vad är detta till? har även ett fosfatfilter till karet vad fyllar jag detta med? hehe många frågor
-
- 3 svar
- 770 visningar
-
-
Hej, Har ett 54L aquael kar på gång måtten 60x30x30 cm. Skulle vilja ha lite tipps angånge belysningen, karet kommer att bli hem till pom pom krabbor plus diverse mjkuiskar. Tänkte även prova på lite LPS/SPS koraller också. Så lite råd angånge belysning behövs. Har seglat på denna Solarmax T5 4x39 kommentar ? Har för övrigt tänkt och göra en lite överringsbox också, skummare få bli en rio nano. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 770 visningar
-
-
hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L
-
- 0 svar
- 769 visningar
-
-
-
Hejsan I dags läget har jag ett 54l salt kar, men är sugen på att köpa ett 100 l Mim fråga är hur fungerar det när man ska flytta över allt? Jag har ca 8 kg ls i mitt befintliga kar, 2 clowner och en goby. Måste jag låta det nya karet cykla på nytt eller räcker det med att ta det befintliga vattnet och stenen och sen bara fylla på resterande med nytt salt vatten? Med vänlig hälsning --- I am here: http://tapatalk.com/map.php?j1dyk0
-
- 2 svar
- 769 visningar
-
-
Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
TJO jag läser på till ett salt jag skulle vilja vet hur man tar hand om akvariet och hur mycket mer man behöver tänka på jämfört med ett sötvattens akvarium
-
- 3 svar
- 768 visningar
-
-
Hej Har nyss köpt ett dymax ig5 (13 liter) Tänkte uppgradera belysningen lite undrar då om en aqau medic blenny spot lampa skulle räcka eller skulle jag isåfall behöva två stycken?
-
- 0 svar
- 768 visningar
-
-
Börjat fundera på om jag borde starta upp i 144 litersakvariet istället för 54 litern. Funkar det att köra med enbart filter i ett 144 liters? Det blir förstås en hel del saltåtgång men när jag räknade på det så blir kostnaden lite drygt 100:- per månad för saltet och det är ju små kostnader i det stora hela. Då har jag räknat på 20 liter per vecka (det blir nog ca 100 liter vatten i ett 144 liters akvarium när man drar bort några cm från kanten och utrymme för sten och sand). 54 litern står inte bra och jag har ingenstans att flytta den. 144 litern står bra ur både arbets och tittsynpunkt. Tacksam för synpunkter, har redan handlat levande sten till 54-litern så jag…
-
- 1 svar
- 768 visningar
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 768 visningar
-
-
Har köpt en flaska Coral rx pro coral dip men blev lite osäker på doseringen. På coralrx hemsida står det att man ska ta 30 droppar per gallon, vilket blir ca 8 droppar per liter. På flaskan står det dock 12 droppar per liter... Antar att man bör kunna lita på instruktionen på flaskan, eller?
-
Fått köpt lite levande sten och dess a satt på en utan dom , något som vet vad det är ? Bra eller dåligt ? Mvh Jonas
-
- 2 svar
- 767 visningar
-
-
är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan