Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Spectra,

Hej Har precis köpt ett till akvarium så detta blir mitt 2a. Men jag har lite frågor om rengöring osv Finns det ngt bra medel jag kan köpa som gör rent glas etc på ett bra o säkert sätt? Sedan får jag med levande sand och lite sten samt sump och skummare och diverse pumpar av säljaren, finns det också där ngt bra medel för att försäkra eller ialf motverka att eventuella sjukdomar. Tacksam för svar

• 2 svar
    • 702 visningar
  2. Started by Yodelking,

Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.

3. Started by Schilla,

Fick hem ett nytt akvariet i helgen. Som var ovårdat. Ingen städpatrul. Lukta illa och som jag ser nu knappt några småkryp alls i. Har flyttat över några rektorer och dom har att göra. Har även ett litet jag här hemma med väldigt mycket liv i. Då till frågan. Ska man flytta över lite sten från det lilla akvariet? Så man får över lite mera små kräftdjur? Fick även med en wrasse rockmover. Vad är eran erfarenhet av dom? Tycker själv att 300 liter är för litet för den.

• Gilla
    • 3 svar
    • 702 visningar
  4. Started by Löta,

Ställde frågan under belysning men inget svar. Kanske borde ha ställt frågan här istället - eftersom jag är nybörjare? Letade först i tidigare frågor men hittade inget. Går det att fixa eller ska jag skaffa ny belysning? Ha en trevlig helg 😀 Har haft den beggad i 3 veckor men nu sedan några dagar lyser bara månljuset - den tänder inte längre upp dagsljuset. Någon som vet vad det kan vara?

• Gilla
    • 3 svar
    • 702 visningar
  5. Started by Patrik.,

Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller

• 2 svar
    • 702 visningar
  6. Started by Wester,

Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?

7. Started by dimaz,

Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.

• 2 svar
    • 701 visningar
  8. Started by Qurex,

Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.

• Gilla
    • 4 svar
    • 701 visningar
  9. Started by Pear,

Såg att min lilla plätt med stjärnpolyper var borta idag. Kan det vara den förb...ade Kamelräkan? Är det dags att fånga in den tro? Hur gör man då på bästa sätt utan att riva hela inredningen.

• 0 svar
    • 701 visningar
  10. Started by slarvid,

fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?

• 2 svar
    • 701 visningar
  11. Started by toer,

Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack

• 2 svar
    • 700 visningar
  12. Started by Hella42,

Vad ska man ha för retur slang respektive utblås till en tunze 1200/2 returpump som ska sitta i sumpen

• Gilla
    • 2 svar
    • 700 visningar
  13. Started by fergu99,

hej jag har 3 st sps:er och några mjukkoraller i mitt kar. behöver jag mata dem met nåt? och isf me vad? eller så räcker det med bara ljus?

• 0 svar
    • 700 visningar
  14. Started by Mats_öland,

Fundera fall jag missupfattat engelska manualen ? exempel fall jag har 6 ml 1 gr dagen blir ju 6 ml men fall sätter den på 4 x dagen delar den då upp 6 ml eller doserar den 6ml 4x = 24 ml ?

15. Är det standard att det kommer och går med bubblorna i karet? och är det någon som har något tips för att bli av med dem. Jag har min avrinningsbox i karet. Har testat allt. Just nu har jag filtervadd i boxen och nylonstrumpa runt boxen, men det läcker ut bubblor ibland ändå. Jag får problem med filtervadden att den blir full med skit, vilket i sin tur gör att det blir trögt för vattnet att komma igenom boxen och då höjs vattnet i skummarkoppen. Så detta med filtervadd får jag lägga ner om jag inte ska behöva rengöra det 4 gånger i veckan.

• 4 svar
    • 700 visningar
  16. Started by Henrik dahlström,

Riktigt nöjd nu när jag fått i stenen

• 3 svar
    • 700 visningar
  17. Started by saltmarcus,

min dröm sedan många år tillbacka har varigt att ha ett välfungerande saltvattensakvarium. med anemoner och clownfiskar.men den går nog aldrig i uppfyllelse. jag är ju bara 11 år och har nästan inga pengar alls. har ni några ideer om hur jag kan få ett sådant akvarie?? tacksamm för svar! M.V.H Marcus

• 1 svar
    • 699 visningar
  18. Started by jernis,

Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …

• 3 svar
    • 699 visningar
  19. Started by Aquaguy,

Tjena! Har precis köpt en dvärg eremit till mitt pico men frågan är behöver den någon mer mat eller räcker det med alger och sånt? Det konstiga är bara att den inte ätit någon alg än så länge även om det ligger alger framför honom. Han har varit i picot i över ett dygn nu men han har fortfarande inte ätit något? /Jeppe

• 3 svar
    • 699 visningar
  20. Started by magnus1982,

hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller? och vad är kostnaderna för de olika sakerna, iaf på ett ungefär??

• 2 svar
    • 698 visningar
  21. Started by JohanWS,

Hej är det någon som är kunnig med en mc500?? Har nyss startat min men skummarkoppen blir bara full med vatten hela tiden och om man ställer den för lågt med luft så når inte skummet upp till koppen.,... är det någon som kan förklara hur man ska gå till väga???? Mvh Johan

• 3 svar
    • 698 visningar
  22. Started by Stjerna,

Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik

• 4 svar
    • 698 visningar
  23. Started by Gnarkill,

Vart Kan man lämna in sitt akvarium för borrning i botten till sumpen?? eller är det någon som bor i norrland som har ett till salu!

• 1 svar
    • 697 visningar
  24. Started by ralle1424,

Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?

• 1 svar
    • 697 visningar
  25. Started by Lindita,

Hej! Min har läst er lite av och till ett tag nu. Min man började med sitt först saltvattenavarium för 3 år sedan. I början var inte akvariet så väl utrustat. Ett tag fungerade bra akvariet. För ett ¨år sedan flyttade vi och fick sälja fiskarna. Min man köpte lite andra grejor som akvariet behövde. Jag tyckte förstås att det hela tiden var det dags att köpa något nytt. Han har ingen sump än. Problemet är att det inte går så bra för min man och akvariet. Jag tjatar en hel del om att sälja allt. Vi har en annons ute dessutom. Detta att ha ett saltvatten akvarium verkar så komplicerat ibland. Fiskar dör, värdena i vatten inte är så bra osv. Samtidigt hr det funkar bra förut.…

• 1 svar
    • 697 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.