Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 688 visningar
  2. Started by Cowgolem,

Halloj! Har en undran om hur man bäst riktar sina streamers? Har idag 2st i ett sumplöst 120l. 1 tunze 6040 och 1 tunze 6015. Sammanlagd volym på 6300l/h. Borde ju räcka gott och väl men tycker inte att cirkulationen blir bra :/ Den stora streamern sitter nertill och den mindre upptill mot ytan riktade lite mot diagonalen *se bild). Jag kanske ska byta plats på dessa för mer ytrörelse = bättre flås? Rikta dom på något annat sätt? Idéer?

• 4 svar
    • 688 visningar
  3. Started by Kjellbin,

Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)

• 2 svar
    • 688 visningar
  4. Started by ubjs,

Börjat fundera på om jag borde starta upp i 144 litersakvariet istället för 54 litern. Funkar det att köra med enbart filter i ett 144 liters? Det blir förstås en hel del saltåtgång men när jag räknade på det så blir kostnaden lite drygt 100:- per månad för saltet och det är ju små kostnader i det stora hela. Då har jag räknat på 20 liter per vecka (det blir nog ca 100 liter vatten i ett 144 liters akvarium när man drar bort några cm från kanten och utrymme för sten och sand). 54 litern står inte bra och jag har ingenstans att flytta den. 144 litern står bra ur både arbets och tittsynpunkt. Tacksam för synpunkter, har redan handlat levande sten till 54-litern så jag…

• 1 svar
    • 688 visningar
  5. Started by landin,

Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??

• 2 svar
    • 688 visningar
  6. Started by Botan,

Hej allihopa Jag har ett litet problem. Jag har ett några månader gamalt akvarium och ett ny uppstartat nano kar med moget vatten men med ny Levande sten som puttrat i 10 dagar. Mitt akvarium innehöll: en royal dottyback (han som är halvan gul och halvan rosa) en fjärilsfisk, en algätande fisk, erimiter och en räka tills igår. Då jag blev så ARG på Gnällan (royal dottybacken) som hela tiden har jagat mina andra fiskar och vaktat räkan som inte ens vågat komma ut pga. att han skulle fått sig en snyting av gnällan. I går flyttade jag över skit fisken till mitt nystartade akvarium. Nu matvägrar han och ligger mest och trycker bland stenarna. Värdena är än så länge bra men mi…

• 2 svar
    • 687 visningar
  7. Started by Alex,

Tjenare! Jag har nu startat igång akvariet i exakt ett dygn och testat nitrit och övriga tester men inget verkar vara fel, inget nitrit fick jag. Och nu undrar jag när jag kan stoppa in sniglar eller eremiter? Som kan städa undan. Tackar för alla svar!

• 2 svar
    • 687 visningar
  8. Started by Schilla,

Fick hem ett nytt akvariet i helgen. Som var ovårdat. Ingen städpatrul. Lukta illa och som jag ser nu knappt några småkryp alls i. Har flyttat över några rektorer och dom har att göra. Har även ett litet jag här hemma med väldigt mycket liv i. Då till frågan. Ska man flytta över lite sten från det lilla akvariet? Så man får över lite mera små kräftdjur? Fick även med en wrasse rockmover. Vad är eran erfarenhet av dom? Tycker själv att 300 liter är för litet för den.

• Gilla
    • 3 svar
    • 687 visningar
  9. Started by Margareta,

oj! Idag är mitt nystartade akvarium helt dimmigt. Vad beror detta på? Ska jag byta en del av vattnet? Det har varit igång i fem dagar nu med levande sand, sten och en snigel som fortfarande lever. Har det något med startbakterier att göra.. kanske jag råkade hälla i lite för mycket!?

• Gilla
    • 1 svar
    • 686 visningar
  10. Started by Lindita,

Hej! Min har läst er lite av och till ett tag nu. Min man började med sitt först saltvattenavarium för 3 år sedan. I början var inte akvariet så väl utrustat. Ett tag fungerade bra akvariet. För ett ¨år sedan flyttade vi och fick sälja fiskarna. Min man köpte lite andra grejor som akvariet behövde. Jag tyckte förstås att det hela tiden var det dags att köpa något nytt. Han har ingen sump än. Problemet är att det inte går så bra för min man och akvariet. Jag tjatar en hel del om att sälja allt. Vi har en annons ute dessutom. Detta att ha ett saltvatten akvarium verkar så komplicerat ibland. Fiskar dör, värdena i vatten inte är så bra osv. Samtidigt hr det funkar bra förut.…

• 1 svar
    • 686 visningar
  11. Started by Wester,

Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?

12. Started by Stjerna,

Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik

• 4 svar
    • 686 visningar
  13. Started by ralle1424,

Hej! Kan man fylla på avdunstat vatten men vanligt kranvatten?

• 1 svar
    • 685 visningar
  14. Started by mullsi,

Hej, jag ska starta ett 160 L juwel rio och behöver hjälp och feedback:) Jag behöver alla tips jag kan få och vilka märken är att rekommendera? Är det nödvändigt med levande sand och sten eller funkat det med annat? Sedan SKA jag ha nemo så vilka fiskar/botten djur passar? Tacksam för svar och alla tips i världen

• 0 svar
    • 685 visningar
  15. Started by Nille83,

Sämsta beskrivningen från Juwel (iaf om man är nybörjare) Det jag undrar är om luftslangen ska i där som jag kopplat den? Finns inga bilder att den ska koppla in någonstanns. http://imageshack.us/photo/my-images/443/vk1q.jpg/ Problem nr 2 http://imageshack.us/f/580/b4z2.jpg/ Får inte i skiten !!! Blir galen snart

• 5 svar
    • 685 visningar
  16. Started by Aquaguy,

Tjena! Har precis köpt en dvärg eremit till mitt pico men frågan är behöver den någon mer mat eller räcker det med alger och sånt? Det konstiga är bara att den inte ätit någon alg än så länge även om det ligger alger framför honom. Han har varit i picot i över ett dygn nu men han har fortfarande inte ätit något? /Jeppe

• 3 svar
    • 685 visningar
  17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 684 visningar
  18. Started by erikerik999,

Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)

• 1 svar
    • 684 visningar
  19. Started by Tobbz,

Såg att jag är i behov av en bubbelfälla i sumpen. Dock är ju frågan, hur länge tar det för silikonet att torka innan jag kan fylla med vatten igen? Och hur länge kan karet gå utan skummare och så? Andra bra alternativ?

• 2 svar
    • 684 visningar
  20. Started by Randomkille,

Nu när jag kom hem från skolan ser jag att min korall spottar ut nåt typ av slem... Känner på mig att det är något dåligt men är det verkligen så? Kanske är det bra? Behöver iallafall hjälp med att veta vad det är

21. Started by Löta,

Skulle egentligen vilja att det fanns en tråd, med de som har saltvattensakvarium men kör low tec eller lite enklare. Personligen gillar jag akvarium med mycket fisk - och enkla koraller och anemoner. Det finns dåligt utbud på tex mjukisar? Men om fler håller på kommer utbudet att öka? God Jul på er ❄️

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 684 visningar
  22. Started by Patrik.,

Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller

• 2 svar
    • 684 visningar
  23. På dagen ser den ut som den ska göra, men på natten går den helt "bananas". Den blir 3 gånger så stor och "slemmar", den har hållit på såhär i några dagar nu. Någon som har en aning om vad den gör? Finns inga koraller i närheten att kriga med.

• 0 svar
    • 684 visningar
  24. Started by Aquaguy,

Tänkte starta upp ett 55 liters. Med lite LS och några koraler kanske någon fisk i framtiden. Men har lite frågor vilket/vilka salt rekomenderas till koraler? Är det nödvändigt att skaffa en till pump (powerhead) i nuläget har jag bara en aquael orginal pump?

• 1 svar
    • 683 visningar
  25. Started by jflod,

Är som nybörjare inne på min 3:e månd sedan start och har funderat på varför mina Ca och Mg värden sedan start varit något låga. Kan det bero på det salt jag använder (Instant Ocean) eller kan det vara testerna som visar fel. Saltet är blandat på RO vatten. Burk: Aquael Reef Max 60 105 liter Test Salifert, salthalt med refraktometer och densitetsmätare Mina värden NO3 8 PO4 <0,03 No2 0 Ca 390 Mg 1260 Si 0 KH 12 Ph 8,2 Salt 1,025 I början hade jag ännu lägre värden (Ca 350, Mg 1095) men då var även salthalten lägre 1,0225. Kan det vara att jag fortfarande har något låg salthalt om man ser till rekomenderade värden på Ca,Mg? KH ligger även lite högt villket jag tycker ä…

• 1 svar
    • 683 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.