Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag undrar hur jag räknar ut hur mycket mitt kar dunstar vatten och hur mycket salt jag ska tillsätta under vattenbytena jag kommer byta ca 20% vetten varannan vecka och vet att den mängden salt jag tar ut måste jag tillsätta exakt samma mängd hur räknar jag ut det på lättaste sett. Min tanka är att köra efter balling metoden med doseringspumpar, men jag vet inte hur jag gör uträkningen för att dosera rätt mängd av Ma,Ca mm, Mitt kar är på 140L med sump under, Hoppas ni förstår min fråga. Tack för all hjälp. Mvh
-
- 3 svar
- 633 visningar
-
-
Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Hej. Min anemon gick på vandring precis innan jag skulle bygga upp mitt rev lite. Den satte sig dumt i en sten men trodde den skulle gå fram sen när andra stenar skymde ljuset. Men den bor fortfarande kvar i stenen och kommer enbart fram lite mellan hålen i stenen. Finns de nått sätt att få fram den. Så jag kan bygga klart.
-
Hej! Har en gammal osmos-anläggning från Aquatic Nature. Kollade om något av filtren behövde bytas och såg då att den som heter Taste & Odor removal nog skulle behöva bytas. Men då är frågan, behövs den när man använder osmosen till akvarium, eller är det bara om man tex använder det för att rena dricksvatten? Inte smakat på vattnet men aldrig märkt av att det skulle lukta illa eller något. Om den är viktig och behöver bytas, var får man tag på ett nytt sånt? Har kikat runt lite men inte hittat något. Tacksam för svar! Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 633 visningar
-
-
Har förstått att tillsatser inte är nödvändiga för ett nanokar och undrar nu var gränsen för "nano" går...och vilka tillsatser jag bör/måste tillsätta i mitt RSM 130? Eller räcker det med regelbundna vattenbyten?
-
- 1 svar
- 633 visningar
-
-
Tjenare! Nu idag när mitt akvarium tändes som har vart igång nu i 10 dagar så såg jag 5-6 st vita prickar på glaset, när jag kolla närmare såg jag att dom rörde på sig och att det faktiskt var små sniglar Nu har jag över 10 st små bäbisar haha, tycker detta är riktigt roligt! Nåt jag ska göra så dom överlever eller klarar dom sig själva? Mvh Nils
-
-
- 3 svar
- 632 visningar
-
-
Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!
-
-
Köpte för ett tag sedan ett begagnat sådant och hade nu äntligen möjlighet att läcktesta det. Det höll vatten men upptäckte att det mellan bottenglas/under framrutan är liksom utfyllt med silikon på utsidan och i de främre hörnen var det väldigt slitet/saknades bitar här och var. Är det någon som vet om det är något som fyller någon funktion och behöver åtgärdas? Pistar här då det inte verkar finnas något delforum för själva akvariet.
-
- 2 svar
- 631 visningar
-
-
Hej, Dessa små vita prickar sitter på bakglaset i vår tank, är det någon som vet vad det kan vara? Jag tänkte om de ska tas bort så kanske det är enklast att göra det nu.
-
-
- 4 svar
- 631 visningar
-
-
Hej, Är helt novis och ska starta upp mitt första akvarium om ca en vecka. Jag har köpt ett akvarium på 240 l, Juwel Rio. Har läst, på detta utmärkta forum, att man ska ha minst en cirkulation på ca 10 gånger volymen på sitt akvarium vilket i mitt fall då blir minst 2400 l/timme. Jag har förstått att det kan vara bra med turbulens och att det ska vara bra att sätta två pumpar på kortsidorna som är riktade mot varandra. Hur räknar man då cirkulationsflöde? Säg att man köper två likadan pumpar på 2500 l/timme. Blir detta då 5000 l/timme eller blir det 2500 liter per timme för att dom inte pumpar åt samma håll? Antagligen inte men vi…
-
Vad ska man ha för retur slang respektive utblås till en tunze 1200/2 returpump som ska sitta i sumpen
-
-
- 2 svar
- 630 visningar
-
-
Hej jag och min pojkvän ska starta ett saltvattens akvarium. jag har ett akvarium på 190l som jag har haft malaviciklider i tidigare. Men nu till ämnet jag har köpt boken "saltvattensakvariet guiden för nybörjaren" av Daniel Knop. I den står det att man ska ersätta spårämnen. Det står även att man ska kunna köpa spårämneslösning i djuraffärer, men när jag har frågat vet de inte vad det är. kan någon förklara vad det är och måste jag ha det med en gång. jag har ju nämligen redan ett akvarium med ljus, pump, salt och skummare. räcker inte det för att jag ska kunna starta det. det står i boken att man inte ska lägga i någon levande sten förän efter 10 dagar. Är det skilnad …
-
- 1 svar
- 630 visningar
-
-
Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?
-
-
- 4 svar
- 629 visningar
-
-
Vart Kan man lämna in sitt akvarium för borrning i botten till sumpen?? eller är det någon som bor i norrland som har ett till salu!
-
- 1 svar
- 629 visningar
-
-
Hej är det någon som är kunnig med en mc500?? Har nyss startat min men skummarkoppen blir bara full med vatten hela tiden och om man ställer den för lågt med luft så når inte skummet upp till koppen.,... är det någon som kan förklara hur man ska gå till väga???? Mvh Johan
-
- 3 svar
- 629 visningar
-
-
Ska bygga en bubbelfälla i sumpen är det tänkt. Skummaren är en deltec sc1455 och enligt tillverkaren så ska vattennivån vara mellan 22-29 cm. Hur höga ska då skivorna i bubbelfällan vara för optimal funktion?
-
- 2 svar
- 629 visningar
-
-
Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller
-
- 2 svar
- 629 visningar
-
-
hej allihopa. min kompis har sötvatten och han har flera akvarium. han har ett litet 38 liters bredvid tv i vardagsrummet och jag sa till han "varför kör du inte salt i det lilla"? sa att han behöver inte köra koraller om han inte vill utan bara fiskar och sen ha något snyggt i mitten istället. alla kör juh inte koraller. jag sa att det enda han egentligen behövde var att ta ut det som tillhör sötvatten och sen bara tillsätta rätt mängd salt typ 1.023 kanske om han bara ska köra fiskar. och sen låta det stå ett tag så att man är säker på att ingen nitrit topp fanns kvar. jag sa att kör du utan skummare och sådant och bara har pump termostat etc så funkar det ändå utmärkt …
-
- 1 svar
- 629 visningar
-
-
Nu har mitt kar börjat komma igång lite smått. Vatten och cirkulation i karet 14 dagar. LS i karet 10 dagar. Vattenvärden: PH 8,3 KH 11,0 Fosfat 0,1 Nitrit 0 Salinitet 1,023 Temp 26 Saknas någon test som nu är viktig i uppstarten. Inga alger än så länge, lite lätt endast på toppen på LS. Skummar regelbundet (Endast lite mörkgrön goja) Tänkte nu idag introducera 10-15 Turbo. När är det dags för första försiktiga vattenbytet? Kommer inom kort också introducera 1 st tålig fisk. Fortsätter någon vecka att mata LS med bakteriekultur. Kör med ytterfilter laddat med endast aktivt kol samt fosfatremover, tänkte byta ut detta 1 gång i månaden, låter det rimligt.
-
- 2 svar
- 629 visningar
-
-
hejsan ja e nybörjare på detta.Har i gång ett 375 nu startade det i tisdags med sten 25 kilo.Ska nu köpa 10 15 kilo till men som e i gång kan ja lägga i det direkt.Eller karatän rengöring mm.ska göra en ny tråd med de sakerna ja har senare fattar lite hur deta funkar i alla fall.H Thommy
-
- 1 svar
- 629 visningar
-
-
Som rubriken. Jag slängde i 1,5 kg i sumpen men det fyller ca 20% av den. Ska jag fylla upp den? 260 liter är karet.
-
- 1 svar
- 629 visningar
-
-
Jag är med på att man använder superlim, är det något speciellt märke? Måste jag plocka upp sten från karet och limma fast? Eller går det att göra under vattnet?
-
- 1 svar
- 628 visningar
-
-
Kör med filtersocka 200 micron som endå släpper igenom en del. Funderar på att koppla skummaren direkt till röret ifrån akvariet, har inte hunnit än dock. Några andra tips ? Har sett att en del har filtermatta i sina sumpar, hur ofta bör dessa rengöras ? Någon sa att det finns ett medel att hälla i som binder upp allt så det är lättare att skumma ut ?
-
- 0 svar
- 628 visningar
-
-
Hej! Har köpt ett deltec uvc som jag tänkte istallera. Uv filtret är ju inte dränkbart så jag tänkte borra hål i bänken och sätta det i skåpet bredvid. Min tanke är att pumpa vattnet via slang från sumpen genom uv:t och tillbaka till sumpen igen. So far so good, men sen slog det mig att om slangarna eller filtret av någon anledning börjar läcka så kommer jag att pumpa ut en jäkla massa vatten till skåpet bredvid. Är jag bara lite paranoid eller bör jag göra på något annat sätt? Hur har ni andra gjort? Tacksam för svar:) Mvh Dennis
-
-
- 2 svar
- 628 visningar
-