Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …
-
-
- 3 svar
- 760 visningar
-
-
-
Hejsan, sitter här och funderar på hur länge man ska vänta innan man börjar ge akvariumet ljus?
-
- 4 svar
- 760 visningar
-
-
har nu startat upp mitt 160l akvarium efter många om och men. har ca 12 kg levande sten i tycker det ser bra ut men har en liten fråga kan man om man inte är nöjd med resultatet stoppa i mer sten när man har clownfiskar i om man inte är nöjd med resultatet. för det man kan ju ändra sig
-
- 2 svar
- 760 visningar
-
-
Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…
-
- 3 svar
- 759 visningar
-
-
Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske?
-
- 4 svar
- 759 visningar
-
-
Hejsan. Tänkte att det kunde vara bra med en liten guide i de grundläggande. Här finns det ju så många med erfarenhet.. Men minst lika många nybörjare med frågor. (Jag är en av dom) Men t.ex. hur mycket cirkulation, hur kraftig skummare, grundljus, LS, sand, osv. Röd lista på sånt man bör undvika i karen. tex stenar mm. Vet att det finns ungefär lika många teorier som saltvattensägare. Men vore trevligt ändå, kanske finns några grundregler.. Vore trevligt med dom samlade på ett ställe.. Själv har ja hört att de ska vara Vattnet ska cirkulera minst 10 gånger/h.. 10% Levande sten. Inte så stor frågetråd (gojsa ner sig i en sak) utan mer teori..
-
- 1 svar
- 759 visningar
-
-
Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)
-
- 2 svar
- 759 visningar
-
-
Hejsan, jag få inte ner Nitratet. Gjort vattenbytte flera gångar med 10%/vecka, nytt skummare som gå fint, ha bara 5 fiskar. Jag vill inte köpa mer fisk o koraller innan värden bli bra. Vad kan jag göra mer?
-
-
- 4 svar
- 758 visningar
-
-
Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??
-
- 2 svar
- 758 visningar
-
-
Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?
-
- 0 svar
- 757 visningar
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 757 visningar
-
-
Hej... igen... Luftbubblor från stenen. Är de vanligt från kiselalger? Eller de är nåt annat,fosfat? Dag 15 nu.
-
- 5 svar
- 756 visningar
-
-
fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer
-
- 0 svar
- 755 visningar
-
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 755 visningar
-
-
Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?
-
-
- 2 svar
- 754 visningar
-
-
Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?
-
- 2 svar
- 754 visningar
-
-
Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Hej! gjorde mitt första NO3 testet idag och det stog 45ppm vilket är allt för högt. Så vill göra ett 20-30L VB skulle det skada? Mvh! Emil PS akvariet är 54L
-
Nu är stenen från 120 liters flyttat till 350 Vad tycker ni? Behövs mycket mer sten va?
-
-
- 4 svar
- 752 visningar
-
-
Hej! Har massor med små partiklar som flyter runt i karet och jag undrar hur jag skall få bort dem? Karet är ett 36 liters aqua medic
-
- 0 svar
- 752 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta
-
-
- 2 svar
- 752 visningar
-
-
Har märkt att jag har många borstmaskar i akvariumet, jag har läst att dom e bra att ha men för många vill man ju inte ha och dom växer väl på sig min fråga är, finns det nån fisk/räka/krabba som äter dom?
-
-
- 2 svar
- 751 visningar
-
-
Hej på er Har länge tänkt på ett salltkar nu har jag ett gammalt juwel kar på 112l med några malawi ciklider och har tänkt köpa mej ett större kar då råkades jag se på PWSS ett fluval kar jäkla vad snyggt och rätt kurs så min fråga är köpa fluval byta ut ytterfiltret till ett Aquael UNI MAX 700 PLUS då får jag uv som skall vara bra när jag får tid med att konvertera det till ett salltkar och sen en liten sump där jag får plats med en skummare alltså går det att koppla ihop unimax filltret med en sump eller har någon ett bättre förslag hur man kan få fluval karet till ett bra salltkar? mvh johan
-
- 0 svar
- 751 visningar
-
-
Någon Härjar helvildt med akvariet om nätterna. Nu är jag säker på att någon gillar att möblera om!. Jag har haft en större sten ståendes på sand botten ( som en halv knytnäve ) som jag tycker ha dragits in mot en större sten ( som för att dölja en öppning ) och jag har funderat på om det e någon eremit som har buffat in den mot stenen. jag tycker dock att min eremiter inte så pass stora så att dom skulle lyckas med det?. + att det finns andra stenar som är mindre som står på andra platser som får vara helt i fred?. Nu i morse så är stenen flyttad 10 centimeter för att fastna mellan 2 stenar så något härjar runt fint i akvariet. Det kan knäppa ganska bra i akvariet också …
-
- 3 svar
- 751 visningar
-