Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej, jag har ett 96 liters juwelakvarium som jag vill göra om till saltvattenakvarium. Hur skall jag göra? Jag är total nybörjare så alla svar hjälper? P.s ett större akvarium kommer inte på tal eftersom jag inte får för mamma och pappa:argumerar: Erik:)
-
- 1 svar
- 664 visningar
-
-
Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack
-
- 2 svar
- 663 visningar
-
-
Hej, Vi körde ju igång vårat kar i slutet av juni och har successivt tillfört levande. Vi har hittills endast utfört ett delvattenbyte (10%). Finns det något sätt att kontrollera när det är dags att utföra delvattenbyte? Mina vattenvärden ligger bra, i alla fall de jag kollar(Ca, Kh, Mg, Nitrat, Fosfat, Ph, salthalt)
-
-
- 4 svar
- 663 visningar
-
-
Jag har fått mycket gröna alger på sistone. Sätter sig främst på glaset och gruset och jag har tydlig påväxt från dag till dag. Städgänget består av fem turbos och de har inte en chans att hänga med i algernas tempo! Vad kan det bero på och vad kan jag göra åt det? Eller är det att skrapa rutan varje dag som gäller?
-
- 3 svar
- 663 visningar
-
-
Jag kör nu med sera tester. Där får man ju aldrig exakta resultat i ph utan det är ju 7,5 eller 8,0 osv... jag vill ju veta mer exakta resultat så man vet att värdena är bra.. Har ni tips på bra tester??
-
- 2 svar
- 663 visningar
-
-
Nu har man änkligen fått hem sitt RSM akvarium, den har stått i 3veckor och nu är det dags att börja införa några sniglar. Har mätt lite allt verkar bra men mitt CA värde är lågt. Lägger upp mina värden när jag är hemma igen. Bilder kommer snart. Jag fick några stenar med levande koraller på, dessa börjar bli lite vita ser ut att dö kan det vara pga, lågt CA? Är det någon i GBG som har tid/lust att hjälpa mig vid uppstarten med tips/råd så är jag tacksam.
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik
-
- 4 svar
- 663 visningar
-
-
finns det någon plast som man absolut inte skall ha i och till saltvattensakvarium???
-
- 0 svar
- 662 visningar
-
-
Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?
-
-
- 4 svar
- 662 visningar
-
-
Hej! Statade upp mitt kar för ca 2 veckor sen.Allt har sett jättebra ut med vattenvärden och osv. Stoppade ner sand, erimiter,sniglar och en liten skivannemon i lördags efter rekomendationer. Nu imorse såg jag att mina levande stenar som fått rosa kalkalger på sig var vita. Antagligen döda. Det har också blivit gröna "kalkalger" på vissa ställen.Vad gjorde jag för fel och hur undviker jag det igen? Hade ljuset på ca 3h per dag men har sakta ökat upp det till 6.Ska jag dra ner på lystiden igen? Snälla någon av er experter som vet? Tack på förhand. Hälsningar Jenn
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Tjena allihopa! jag är totalt ny till SG men jag har gått o funderat på ett saltvattensakvarium i snart ett år nu och jag undrar ska jag köra berlin metoden (utan sand) eller med sand, vad är enklast, billigast o andra för/nackdelar. Jag har ett 230 liters kar som jag hade tänkt ha mest lägre djur o några fiskar för att jag (tror?) att det blir enklare billigare. tack på förhand Kalle
-
- 0 svar
- 662 visningar
-
-
oj! Idag är mitt nystartade akvarium helt dimmigt. Vad beror detta på? Ska jag byta en del av vattnet? Det har varit igång i fem dagar nu med levande sand, sten och en snigel som fortfarande lever. Har det något med startbakterier att göra.. kanske jag råkade hälla i lite för mycket!?
-
-
- 1 svar
- 661 visningar
-
-
Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…
-
- 2 svar
- 660 visningar
-
-
Hej! Undrar om man ska köra aktivt kol under igångkörningsfasen? Är det en fördel att köra forsfat remover under uppstart? (svaren finns antagligen i någon tråd men jag hittar inte det) Mvh Mattias
-
Hej startade mitt 60l akvarium för ca 1,5 månader sen. Har levande sand och stenar. (Stenarna har varit i pappas kar i mer än 10år och alltid fungerat bra) För några dagar sen flyttade två clownfiskar in, en anemon och två räkor. Har även en mjukkorall jag inte vet namnet på. (Nån som kanske vet?) Nu undrar vad jag mer kan stoppa i det? Tanken är att köpa några sniglar och eremiter. (Svårt att få tag på i Västmanland) Tacksam för svar: Viktor P
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
-
hej jag har ett problem med min returpump från sumpen.. röret som går från pumpen och tillbax till karet vibrera och för oväsen om dig,,,, jag kan ej lösa detta har försökt isolera men hjälper ej... tiPS TACK MVH TONY
-
- 1 svar
- 659 visningar
-
-
-
Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
Jag såg igår en liten mask liknande sak som kröp ut från ena min LS huvudet var orange färgat och resten av kroppen var brun/Svart och sen så hade den vita spikar på ryggen såg det ut som ! Är det någon som vet vad det är???
-
- 1 svar
- 659 visningar
-
-
-
Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller
-
- 2 svar
- 658 visningar
-
-
Vad ska man ha för retur slang respektive utblås till en tunze 1200/2 returpump som ska sitta i sumpen
-
-
- 2 svar
- 657 visningar
-
-
Är som nybörjare inne på min 3:e månd sedan start och har funderat på varför mina Ca och Mg värden sedan start varit något låga. Kan det bero på det salt jag använder (Instant Ocean) eller kan det vara testerna som visar fel. Saltet är blandat på RO vatten. Burk: Aquael Reef Max 60 105 liter Test Salifert, salthalt med refraktometer och densitetsmätare Mina värden NO3 8 PO4 <0,03 No2 0 Ca 390 Mg 1260 Si 0 KH 12 Ph 8,2 Salt 1,025 I början hade jag ännu lägre värden (Ca 350, Mg 1095) men då var även salthalten lägre 1,0225. Kan det vara att jag fortfarande har något låg salthalt om man ser till rekomenderade värden på Ca,Mg? KH ligger även lite högt villket jag tycker ä…
-
- 1 svar
- 657 visningar
-
-
Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…
-
- 2 svar
- 657 visningar
-