Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Är det någon här på guiden som känner till något om vortech cirkulations pumpar?? googlade lite och hittade dom kompakta som tusan och pumpar tyst och mycket som bara denn.... är de någon som testat dom eller så här?? funderar om man skulle köpa sig såna med controller..Då behöver man inte köpa nån våg maskin eller nått dom hade allt i ett. verkar skit bra
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
Funderar på att köpa osmos i morgon . En liten fundering jag har är om osmosen sänker PH-värdet,Jag har lite lågt redan nu med kranvatten. Ca:8,0 i PH Jag vet att PH går ner efter osmosen men fixar det sig när man blandar i salt ? Om inte är det lätt att höja PH ?
-
- 1 svar
- 742 visningar
-
-
-
Hur länge kan det ta innan den öppnar sina polyper?
-
- 2 svar
- 741 visningar
-
-
Någon här som har installerat en Grotech cool-breeze till sitt RSM? Hur funkar det i så fall? Går det ihop med huven eller måste den moddas/avlägsnas? Kyler den bra? Hur mycket ökar avdunstningen? Någon som har erfarenhet av dessa i övrigt?
-
- 0 svar
- 741 visningar
-
-
Man blir så oerhört sugen på att sätta upp en burk salt när man ser barriärrev på TV. Vilken fascination.... Om allt inte verkar vara så krångligt.... Mvh/Bosse
-
- 0 svar
- 740 visningar
-
-
Hej! Jag köpte ett 175 liters komplett kar här på guiden i julas mest för att se om detta var något för mig,och det tycker jag verkligen att det är!! Nu efter ett drygt halvår har man sett varfär karet var så billigt,MH-Armaturen krånglar som fasen,det är så rostigt att jag har gett upp alla försök att öppna den för att se vad som är fel. Till råga på allt elände så har karet börjat läcka,inte så mycket men fullt tillräckligt. Så jag har bestämt mig för att skaffa ett 375l kar istället. Därför har jag lite frågor: 1.Kan jag köra igång det nya karet med hälften fyllt med nytt saltvatten,för att efter ett par veckor tillsätta vattnet från det gamla karet+alla korallerna och…
-
- 3 svar
- 739 visningar
-
-
Tänkte ev ha en Six lime wrasse och en mandarin ihop. Då både lever (eller iaf helst) på levande så tänkte jag även odla pods och Artemia så det alltid finns lite att snaska på. Ev lite korall. Sen inte mer. Detta bör funka? Hur djup botten låste man ha eller det kvittar? kommer ha levande sten osv men då jag odlar maten så kommer den mest agera filter.
-
- 0 svar
- 739 visningar
-
-
Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…
-
- 1 svar
- 739 visningar
-
-
Vad är det för krabat som är på korallen
-
-
- 3 svar
- 739 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på mitt RSM 130. Dess invånare för tillfället är: 1 Gobiodon okinawae 1 Ecsenius bicolor 1 Synchiropus ocellatus 1 Oxycirrhites typus 1 Opistognathus aurifrons 2 Amphiprion ocellaris 1 sjöborre (Mespilia globulus) 1 pepparmintsräka 1 putsarräka 1 nakensnäcka (Coriocella nigra) 1 sandvändande sjöstjärna Sen har jag även en del mjukisar såsom Sinularia, Xenia, Sarcophyton, Lobophyton, knappolyper och stjärnpolyper samt några skivanemoner.
-
- 1 svar
- 738 visningar
-
-
-
oj! Idag är mitt nystartade akvarium helt dimmigt. Vad beror detta på? Ska jag byta en del av vattnet? Det har varit igång i fem dagar nu med levande sand, sten och en snigel som fortfarande lever. Har det något med startbakterier att göra.. kanske jag råkade hälla i lite för mycket!?
-
-
- 1 svar
- 738 visningar
-
-
Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle
-
- 4 svar
- 738 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett saltvattens akvarium jag har ett sötvattens akvarium men skulle vilja ha ett salt också skulle jag kunna få lite nybörjar fakta
-
-
- 2 svar
- 738 visningar
-
-
Har märkt att jag har många borstmaskar i akvariumet, jag har läst att dom e bra att ha men för många vill man ju inte ha och dom växer väl på sig min fråga är, finns det nån fisk/räka/krabba som äter dom?
-
-
- 2 svar
- 737 visningar
-
-
Hej, har fått hem levande Sten som jag lagt i ett mindre kar tills jag får mitt större på 123 liter förmodligen nästa vecka, jag undrar hur länge Stenen klarar sig i det mindre karet? Pumpen till det har dessvärre slutat fungera nu idag, funkade fint innan dock 😕
-
- 2 svar
- 737 visningar
-
-
Hej Jag har lärt mig så mycket att det är bra att hålla sina värde stabila. Jag mäter ca varannan vecka och både Mg och Ca sjunker bara lite, ungefär från 1340 till 1320 resp 430 till 420... mitt KH däremot det sjunker från 8,4 till under 7 på ett par veckor. Fråga 1: Varför gör det det? När jag vill höja KH igen så använder jag Red Sea Coralline Gro, på burken finns en tabell hur många ml man ska tillsätta per 100 liter för att nå 8,4. Men när jag gör det och mäter igen tex dagen efter så har mitt KH knappt ökat någonting. När jag försöker höja mha bikarbonat från kryddhyllan så tar det ett par dagar innan ca 1 tsk har löst upp sig, därefter har v…
-
- 1 svar
- 736 visningar
-
-
Jag har ett nanokar 82L som varit igång ett par månader. Allt verkar bra utom att fosfaten är mätbar 0.5 enl. saliferts test. Nitrit=0, Nitrat=0, ph 8.2; iofs verkar alla koraller må bra och mina knappar är gröna och fina. Känns spontant onödigt att stoppa i fosfatremover om allt mår bra.
-
- 1 svar
- 736 visningar
-
-
Nu börjar det närma sig start av del 1 i min saltvattensresa. Den består i ett 25 liters nano (vilket jag vet kan bli en "utmaning"). Del 2, om nu del 1 funkar hyggligt kommer bli ett större i 150-ish literklassen. Det jag funderar lite över är starten, då jag inte tänkt köra någon fisk i den lilla burken utan bara lägre djur och koraller. Har läst om "Lasses metod" för att starta små kar. Men frågan är om den kan appliceras även utan fisk? Räcker städpatrullen till att producera jox till bakterierna för att få igång nitrifikation i sten/filter? Och hur snart efter introduktion av levande sten kan man släppa i städpatrullen? Kan det ske omedelbums …
-
-
- 3 svar
- 736 visningar
-
-
Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?
-
- 4 svar
- 736 visningar
-
-
Hej... igen... Luftbubblor från stenen. Är de vanligt från kiselalger? Eller de är nåt annat,fosfat? Dag 15 nu.
-
- 5 svar
- 735 visningar
-
-
Hej. Är det viktigt att även ha en doppvärmare i sumpen? Jag har ett Red Sea Reef 250 där jag endast har en doppvärmare - på 25 grader - monterad bredvid utloppsrören. Har läst att många brukar "gömma" värmaren där. Duger det eller är det bra att ha en i sumpen för att få en jämn värme?
-
-
- 3 svar
- 735 visningar
-
-
-
-
- 3 svar
- 735 visningar
-