Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har ett saltvattensakvarium på 80 liter där jag kör ganska enkel teknik. Jag är inte intressrerad av att hålla stenkoraller utan det är skivanemoner, kolonianemoner och mjukkoraller som står mig närmast hjärtat av olika anledningar. Dels tycker jag att de faktiskt är både vackrare, intressantare och roligare att titta på än stenkoraller. Sedan är jag inte speciellt intresserad av kemi och allt annat som har med hållandet av stenkoraller att göra. Jag har även ett sötvattensakvarium på 1020 lite med måtten 200x85x60. Om drygt ett år ska vi antagligen flytta, beroende på var/när/om min sambo får jobb efter avklarad utbildning. Jag har fått en fix idé att konvertera mitt…
-
Nu har jag haft igång min RSM130 i 3-4 månader och har lärt mig en himla massa. Jag har bytt ut mycket av tekniken, gjort om scapen säkert fyra gånger och har bytt vatten och utfört annan maintenance samt t.o.m. odlat lite alger och drivit upp artemia från ägg till vuxna för att få lite fart i maten... och jag har inte tröttnat på det. Det här tar jag som ett tecken på att jag fastnat för hobbyn och inte gett upp för att det varit för jobbigt eller tråkigt, så då går tankarna till att uppgradera. Något jag grämt mig på flera gånger i min RSM130 är att sumpen är både för liten och framför allt har alldeles för opraktisk form. I samma veva så skulle jag gärna ha lite stör…
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som rubtiken lyder.. jag och regeringen pratade om att ev starta upp ett litet större kar här hemma än det nanokar vi har nu. Känns kul att hon är lite intresserad också för en gång skull. Ett 150-200 liters skulle passa bra i lägenheten, vi tycker det är lagom stort. Ett fint helglas kar och en fet mh ramp blir det men vad behövs mer? Vill helst slippa borra karet och ha en massa genomföringar. Klarar man sig utan sump? Enda kravet är att karet ska vara tyst, helst ljudlöst. Bygget ska också vara humant för plånboken. Kan ni ge tips och förslag så blir jag jätteglad. Mvh Carl
-
- 17 svar
- 2,5k visningar
-
-
hej! har nu dragit igång mitt nya 2meters kar har använt ca 50-60% "gammalt" vatten samt tillsatt 50kg ny ls utöver mina 50kg som jag hade i det gamla karet.. Min fråga är hur länge ni tror jag behöver vänta med att flytta över fisken från det gamla karet?? mvh uffe
-
- 6 svar
- 616 visningar
-
-
-
Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…
-
- 4 svar
- 991 visningar
-
-
-
Tjenare! Nu är det lång tid sedan jag hade mitt 540 akvarium. Kvar finns en liten 80l burk med 2 clowner o ca 10kg sten. Hur som så har jag beställt en ny burk Red Sea Reefer 200xl som snart kommer hem. Min fråga till er är följande. Jag har ca 40kg sten som har legat fuktigt ej "blött" i ca 6 år. Hur ska jag göra, ska de tvättas eller bara introducera dem som de är?
-
-
- 2 svar
- 720 visningar
-
-
-
-
Hejsan! Har precis startat upp mitt clownhotell startade det med saltvatten, levande sten i söndags, akvariet har varit beg förut så jag behöll dom gamla filtren, är det bra? Hur länge bör jag vänta för att få nitrit topp? kollade idag men den var noll, fosfaten låg mellan 0,03 och 0,1 ph, 8,2 salthalt 1,022. Nitraten däremot var uppe på 1,8 antar att det är 1,8mg/l? Vad är det mer jag behöver göra innan jag kan börja stoppa i saker och vad rekommenderar ni att börja med att stoppa i för nånting? Är det bara så att man måste vänta tills månad 1 gått innan man kan ha i fisk och sånt? har hört mycket olika svar på det. undrar även om det krävs nån speciell moddning utav …
-
- 19 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej. Har försökt googla fram hur man ska starta upp sitt första saltvattensakvaire men alla säger olika. Vissa säger att man ska köpa fisk efter dag 2 vissa dag 45. Vissa säger att man ska ha sand och sten i på direkten. Vissa att man ska vänta ett tag. Hur gjorde ni ?
-
Japp.. Då var det dags att försöka sig på ett Saltkar. Jag har tidigare haft ett sötvatten , som sedan gått till bräckt och nu skall få mer salt i sig Mina två Fig 8 , har därför ett tillfälligt hem i ett litet 57 liters.. innan dom skall över i en 420. Det jag då har är ett 110 Juwel Konceptkar, som jag rivit ut Filterbox och pump. Pumpen tänkte jag använda till saltblandning. I rampen tänkte jag till börja med ha 2x 18 W T8 rör , medans jag bestämmer mig för och hur jag skall ha mitt ljus i framtiden.. Får förmodligen bygga en ny Huv. Skummare har jag sett Deltec MCE 300 , som ett bra alternativ, då den kan hänga på utsidan. Ingen Sump. Som cirk tänkte jag ha 2st T…
-
- 49 svar
- 4,3k visningar
-
-
Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …
-
- 7 svar
- 856 visningar
-
-
Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl. Vectra M2 returpump 2x Reefwave 45 3xreefled 160s Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start. Hade ni använt den metoden? Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och …
-
-
- 4 svar
- 846 visningar
-
-
Hej Jag sitter och funderar på att starta upp mitt vanliga akvarium som i daxläget är ett sötvattens akvarium. Tänkte redan nu börja sammla på mig lite teknik men undrar vad som behövs för ett 150L kar? 1 Vilken/vilka pumpar? 2 Skummare 3 Måste jag ha sump? 4 Belysning Vad mer behövs? Kom gärna med lite förslag och gärna även lite länkar vart jag kan betälla grejorna!
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag har tidigare hållit på med sötvatten i över tio år, mestadels diskus men nu börjar det bli dags att försöka sig på salt. Tänkte här beskriva litegrann kring uppstarten av mitt första saltkar (skulle starta upp ett 350lt Deltec-kar för ett par år sen vilket tyvärr aldrig blev av pga många faktorer, och karet såldes). Nu är det i alla fall dags att ta tjuren vid hornen, och det nya karet finns hemma och uppställt. Burken är en helglasburk på 248lt som är köpt som ett paket, och jag kommer köra utan sump. Tekniken: Rena 200W värmare Aquaclear 70 cirkulationspump 1514l/h 2 st Hydor Koralia 4 streampumpar, 4600l/h styck (10714l/h tot nu) Skummare blir en Deltec MCE600…
-
Hej ! Har efter ca 15 år med sötvatten tänkte jag starta mitt första saltvattensakvarium.. Vill ha ett kar med fiskar samt koraller, men inga svåra varianter utan tänkte börja med enklare. Tänkte göra om mitt 350l hörn Juwel till saltburk men har lite frågor ang. tekniken. 1. Tänkte köra utan sump eller ha den invändigt i akvariet. Vilken skummare rekomenderas till detta akvarium och kan jag kombinera det med att ha nån typ av ytavrinning längst in i hörnet av burken och hur skall den se ut/göras i så fall. 2. Prio ett innan jag startar är att köpa en osmos så vatnet blir ok (?) hur många liter per dygn och vilket märke rekomenderas? 3. hur mycket levande sten behövs, 40…
-
- 54 svar
- 8,8k visningar
-
-
god afton gott folk. håller på med slutpillet innan jag ska börja plocka ihop mitt system. har burit upp karet till sin plats i vardagsrummet, och nu står det på sin nya bänk (svetsad i fyrkantsprofil), som skall kläs in i köksluckor i ek från ikea. tog några kort under tiden, och har några frågor... -la in remsor av en gummimatta från biltema mellan bänken och skivan (formplywood) för att eliminera risken för ev vibrationer.. bra eller dåligt? - istället för frigolit (som smular så grymmt) har jag använt något som känns lite som liggunderlag. har varit embalage.. bra eller dåligt? - har försökt illlustrera hur jag tänkt dra vattnet till UV´t.. planen är att köra på den …
-
- 31 svar
- 2,9k visningar
-
-
har lääääänge drömt om att starta upp ett saltkaroch som börjar bli verklighet . det finns inte så många i säffle som håller på med saltvatten som man annars hade kunnat terrorisera med en massa frågor, så ja tänkte hör med er, ni som är insatta i ämnet!!! vad behöver man för att få ett bra kretslopp i karet till att börja med? det är väl skummare, cirkpumpar, salt, LS, ljus historien? finns det nåt mer som är viktigt? vilka kemikalier skall man tillsätta? är det någon annan utrustning man måste ha? jag är öppen för allt! har ni förslag på bra grejer och vad som krävs av t. ex pumparna för att klara driva ett 450L kar och rekomenderat ljusbehov så skriv gärna! tack på …
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla! Nu äntligen har vi fått hem våran pärla. Mått 100x60x85cm (längd x bredd x höjd). Avrinning mitt bak. Väntan har känts evig, men nu börjar det roliga. Vi har tänkt att ha revkeramik längs bakrutan och levande sten som pelare och någon mysig grotta. Fortsättning följer...
-
- 42 svar
- 6,2k visningar
-
-
Tjo efter mycket efterspaningar och mycket åtrå och sjukt mycket jobbande har jag lyckats börja på mitt första Saltvattenskar. Det är på 540 l och sump på 150 l. Håller på att fylla med osmos vatten just nu och de senaste 5 dagarna -.- Öppna och stängda Luckor Sumpen och Belysningen (dold pga Bor i K-märkt hus och får inte och vill inte Borra i struktur taket) Ska tillsätta saltet om någon dag men vet inte hur mycket jag ska ha till 600 l som det blir med både karet och sumpen. Tips frågor och svar ser jag gärna fram imot
-
-
Hej! mitt första saltvattensakvarium på gång och tänkte starta upp ett på 720l, och allt är just nu lite rörigt men räcker det med en 100l sump?, vad ska man använda för överrinningsbox? tänkte mest på vilket flöde man ska ha och vad för pump som ska användas till att pumpa vattnet tillbaka? vad behöver jag för ljusarmatur? T5 antar jag? vilken styrka? mvh
-
- 3 svar
- 935 visningar
-
-
Tänkte starta upp ett 75 liters kar med lite LS och några mjukisar men är det nödvändigt med ytavrining?
-
- 4 svar
- 595 visningar
-