Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
det står i bruksanvisningen att ma ska tillsätta reagensen tills färgen förändras till klarblå. jag tycker det är väldigt svårt att dra gränsen mellan blå och klarblå- svårt att få ett exakt resultat jämfört med ex kh testet där man direkt ser färgförändingen. jag landade på 370ppm idag men det kan lika bra vara 400. några bra tips? någon???
-
- 4 svar
- 983 visningar
-
-
Hej Alla Jag hittar inget forum för osmos så därför postar jag frågan här. Jag bor mitt i Malmö. Tänkte dra igång min egen osmos istället för att köpa osmos vatten i butik. Jag ska kolla på kommunens hemsida vilka ämnen dem har i vatten. Det borde stå där. Två frågor. Ska osmos en köras in. Det vill säga. Att x hunda liter ska åka igenom den först innan den börja fungera som den ska? Vilka värden ska jag mäta efter Osmosen för att se att vattnet är 100% korrekt för att hällas i akvariumet?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
<DIV>Hej !</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Funderar på att starta ett salt kar. </DIV> <DIV>Har köpt ett hörnakvarie på 350 liter.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>Vad skulle jag behöva köpa för att få det att funka ? Har ingen möjlighet att ha sump under.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>skulle vilja ha ett enkelt salt med några fiskar och levande sten.</DIV> <DIV></DIV> <DIV>skulle vilja sätta en skummare över akvariet för det finns inga sidor att hänga denna på. Är det möjligt ? </DIV> <DIV>Måste man ha mh eller räcker det man vanliga aquvarelle lysrör ?</DIV> <DIV…
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
hej! innan jag börjar fråga o ha mig vill jag bara tacka för en fin sida m mkt bra info! inkörningen.... väldigt spännande att följa allt, ta tester o lysa m lampan på natten! men... kunde den inte vara ett par dagar istället? nu till frågan: kan man byta 5-10% av vattnet under inkörningen el. får man en ny inkörning hela tiden? tänkte mest på mitt nitritvärde som stigit de fem senaste dagarna, från 0-1.5 (sera test) har inte tänt ännu men kanske för lite ls... burken har varit igång i två veckor nu! alla andra värden är bra! tack
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjena tjena! Detta är mitt första inlägg här på saltvattensgudien så jag ska passa på att tacka för en riktigt bra sida. Till problemet: Tanken är den att jag ska starta ett saltvattens kar när jag flyttar hemifrån ( som hörhoppningsvis blir till sommaren ) För typ 2 veckor sedan så var jag inne i en fisk affär där jag brukar köpa allt till mina sötvattens fiskar, och snackde med ägaren som gav mig ett erbjudande att köpa hans ouppackade 960 liters kar för en hyfsat billig peng. Och då slog det ju runt i huvudet wooow . HUr coolt hade det inte varit. Men efter det att jag suttit och läst här på sidan så börjar jag undra om det inte blir lite för dyrt. Så jag slängde mig…
-
Hej! Jag har ett åleds 620l akvarium sötvattens akvarium som jag ska nu ska konvertera till saltvatten. Eftersom jag gärna inte vill borra några hål i den så vore jag tacksam för lite ritningar på hur jag ska bära mig åt med rördragningar under korallen så att bästa cirkulation av vattnet uppnås. är tacksam för förslag av skummare, osmos, pump storlek mm har nu en Nj 1700 räcker det. Har ingen sump!! måste man det eller går det bra att ha en extern anläggning utan det! vill gärna att det ska bli så automatiskt som möjligt. vore tacksam för förslag Mvh Andreas
-
Hej på er alla här. Innan jag stället min fråga/problem så måste jag bara tacka för all hjälp som jag fått här. Lite kort. Efter många om & men så har jag fått alla värden mycket bra i akvariumet. Och allt trivs mycket bra där. Men,,,, Jag köpte 4 nya saker. Filter Fosfat Filter Nitrat Filter Kisel Samt en UV-c på 39w UV-c har jag kollat in mellan sump och akvarium. Jag har den igång mellan kl 23: till 05:00 varje dag. Filtret Fosfat & nitat har jag kopplat in i sumpen på vars en pump. Detta är igång alltid. Jag kan också nämna att belysningen är igång mellan 06:00-23:00 varje dag. Filtret kisel har jag kopplat in efter osmosen, vilken jag inte har …
-
- 20 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tjong , då var man igång! Skrotade mina planer på 112 liters då jag såg att siliconet började bli lite dåligt (odlar syrsor åt min skäggagam där istället.) och köpte ett litet nano från Aquatic Nature istället. Så till frågan. Vilket djur är bra på att städa på ls resp sand? (när allt fått köra in sig ett tag dvs).
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har lite rost fläckar på min ram på mitt kar Jag undrara ur farligt det är om det kommer järnoxid i vattnet?? alltså det är rent järn o inga andra metaller..
-
- 5 svar
- 4k visningar
-
-
Har holdt på med ferskvann noen år, har lyst til å forsøke saltvann med "naturmetoden" beskrevet her http://www.nano-reef.com/articles/?article=3 dvs med mye levende sten og sand, ingen skummer, men 10 - 15 prosent vannskift per uke. (Bor ved sjøen). Akvariet er rektangulært, 60*30*30 centimeter. Fisk er ikke svært viktig, koraller vil jeg derimot gjerne ha i akvariet, både myke og harde. Tilstrekkelig lys blir derfor viktig. Har en heldekkende lystopp i sort plast til 54-literen. I den er det nå montert to 15-watts T8. Disse vil jeg bytte ut med to 55 watts compaktlysrør av denne typen: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/21_22/products_id/58?osCsid=a1675d…
-
- 1 svar
- 679 visningar
-
-
Så där ja, då har man tagit klivet in i akvarismens finrum och blivit saltis! Tog ...bara.... 7 månader att få i firrar efter att man började snickra på bänken........ Ägnat senaste nätterna åt att sitta med ficklampa och terrorisera alla stackars borstmaskar, håriga dito samt min nyblivna favorit, lilla 1.5 cm krabban Kalle som visade sig bo i en LS. Hoppas att omgivningen/familjen kommer att ha viss förståelse över ett något "udda" beteende..... Har nu sedan 8 dygn fyllt mitt 375-liters kar med RO-vatten, 25 kg beg LS som inte verkar leva (stendöd?), 13 kg fin och hos handlaren inkörd färsk LS samt 2 ocellarisclowner. Mina värden igår: SG 1.024, pH 8.5, dKH 8.6, NO2 0, …
-
har en Sander maxi-skim 300 skummare och luftpumpen som driver den låter som ett j***a sågverk. har ni några tips på hur man kan tysta ner den? tanten är inte direkt imponerad... har köpt en ny skummare som jag går och väntar på, men den sandern måste ju gå under tiden.. tänkte om man kunde placera pumpen i en låda som man täcker invändigt med ljuddämpande material... vad tror ni?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har suttit och läst på detta mycket bra forum en bra tid och småläser lite i boken saltvattensakvariet eftersom vi har funderat på att dra igång ett saltvattensakvarium hemma. En avgörande fråga är om man kan vara borta en tvåveckorsperiod eller inte. Går det att skaffa skummare mm som klarar sig så länge? Visst finns det vänner och bekanta som säkert kan ställa upp men det skulle vara bra att veta om man med smarta val av utrusting och automatisering kan få akvariet att klara sig två veckor. Kan inte akvariet klara sig två veckor utan mänsklig tillsyn så är det nog tveksamt om vi vågar satsa på denna hobby. MVH samsung12
-
- 2 svar
- 864 visningar
-
-
Tjoho..nu har drömmen slagit in har startat mitt saltvatten..=)) har ett kar på 300 liter som jag fyllt upp och har rätt salt mängd som mätaren visar..har bara krus i nu..när får jag slänga i min levande sten? MvH Johan
-
- 2 svar
- 934 visningar
-
-
-
såå nu ska jag testa igen...kan någon berätta för mig vad jag måste skaffa för att ändra ett vanligt kar till salt kar,,,gud hoppas nån orkar svara mig nu då...
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej alla. Har följande värden i mitt akvarium. No2, Nitrite 0,1 No3, Nitrate 100 KH 9,6 Alk 3,43 Salt 1,023 PH4, Phosphate 0,5 Jag vet att nitrate 100 inte är bra. Vad kan jag göra för att få ner värdet till 0 Nitrite ska jag också få ner på 0 Men när det gäller dem andra värdena. Vad är bra / ska man ha. Tack på förhand. // Lennie
-
- 9 svar
- 2,8k visningar
- 1 följare
-
-
Har 40l utan sump. Tänkte bygga om 150l söt till salt är inte intreserad av borrning, "bor i lgh kan bli dyrt". Kollade lite på överrinnings boxen, men jag har lite plats på sidorna. Är ingen expert så det kommer en del frågor under planerings, uppbyggnads och drift stadiet.
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Nu startar jag 112 liters projektet. (TJOHO)! Osmosfilter är beställt : Aquatic Nature Antarctica. Salt är beställt : Reef Crystals. Saltmätare är beställt : Deep six. (såg här på forumet EFTER att jag beställt att dessa vipparmsmätare kanske inte var riktigt 100 men,men.) Så kommer vi till frågan. Denna gång gäller det skummare. Jag har kollat lite på nätet och hittat ett par modeller som jag tycker verkar intressanta och nu skulle jag vilja ha era synpunkter på dessa eller om ni rekomenderar något helt annat. Till saken hör att jag idag har ett plastlock med inbyggd belysning (2*18w) som jag tänkt använda under inkörningen av den levande stenen tills jag köper mh-l…
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))
-
- 3 svar
- 796 visningar
-
-
Hej! Jag startade upp ett saltvattenakvarium för ungefär ett år sedan, men när jag märkte att det bara gick utför lade jag ner det innan det blev en alltför dyr affär för mig. Jag tror att mina misstag var att jag helt enkelt hade för liten erfarenhet av saltvatten, och har nu börjat läsa mycket om det för att någon gång i framtiden starta upp ett nytt med mer lyckat resultat. Sillen här på saltvattensguiden tipsade om två saker för en nybörjare inon saltvatten. en bok och en text som en medlem här skrivit. Jag undrar nu var kan man köpa denna bok, saltvattensakvariet av Daniel Knop, och vad innebär egentligen omvänd osmos som det står om i texten som Dez3d har skrivit. Ä…
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hejsan! Nu vill jag avancera snart, har haft sötvattensakvarium sen jag var sådär 4-5 år! Tyvärr så har jag inte plats för något saltvattens akvarium en! Men det betyder ju inte att man inte kan planera, rita, fundera, drömma, ligga vaken på natten och tänka! Har tänkt att göra allt från grunden, roligare så. Bygga min egen akvariemöbel göra egna lösningar mm. Har tänkt mig ett kar på sådär 250-350l. Kanske större, beror på min nästa lägenhet:P Har gjort en liten skiss på hur jag tänkt ha min möbel. Vad tror ni om den? Behövs de fler ben? Hur tjocka reglar bör man ha? Vilket träslag? Ska gå till en byggmarknad och ställa jobbiga frågor någon dag;) Jag är tyvärr en sån h…
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Det här är mitt första inlägg här på saltvattensguiden. Jag har hållit på med sötvatten ett tag nu och mestadels discusfiskar. Jag har ett 20 tal discus i några akvarium men håller på att minska på antalet av dessa vackra fiskar. Vid nyår köpte jag en 50x50x50 kub som jag ska bygga in i en vägg i köket eller rättare sagt i en garderob i sovrummet så att jag får ett vägg akvarium i köket. :-) Tanken är att jag igentligen skulle göra en vackert inredd kub med växter rötter och ett f1 scalare lekpar som boende. Tanken på saltvatten med koraller och några clownfiskar låter betydligt mer spännande. Jag har dock noll koll på saltvatten. Vad behöver jag för att driva en kub…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mina värden är följande PH 8.4 NO2 0 NO3 20 PO4 0.5 KH 12.8 SI 0 CA 490 har hört att man inte kan ha både kh och ca högt samtidigt? Jag fick högt nitratvärde med tror det beror på en turbosnigel som har legat död en stund. Jag tog även bort biobollarna i dag med snacka om att det var skit där asså. men inget av detta kom upp i akvariet då jag hade dom i sumpen. hoppas på att nitratvärde sjunker nu när skitfabriken "biobollar" är borta.
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Jag har startat upp detta kar för ca 5 månader sedan. Allt verkar lalla på som det ska, om man bortser ifr. att jag har ngt av en gräsmatta i karet. Min gula kirurg ratar dock detta "gräs" till förmån för seaveggies å artemia. Karet hyser även en svartvit clown, två 3prickiga frökenfiskar, en dvärgkejsare, en sjöstjörna, en muräna, kirurgen, mandarinfisk, samt diverse anemoner och koraller. Jag ska snart ned med en kalkmixer, samt färkvattens dispenser. Skummaren är en tunze 31xx serie. Jag har även 2 st tunze streamers för cirkulationen. Jag har även en webkamera som filmar karet dygnet runt. Kan ses här: Bosses Saltvattenskar Hoppas att ni kan komma med råd å hjälp fö…