Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har känts lite tomt här hemma utan kar och fiskar men dock har jag tittat lite här på guiden och kommit under fund med att jag nog inte klara mig utan kar så jag har börjat se mig om efter ett nytt... Så mina planer ligger på ett Deltec 325liters... Men vi får se Har lite saker att göra först så detta ligger nog några månader fram... Så här kommer det nog att se ut: Kar Deltec 325 innerfilter. Belysning 2*24wT5 5 alt 6*54w T5 kollar lite på Aquabloggs filtermoduler men vi får se inget bestämt änn. skulle nog kunna få plats med dom i innerfiltret. Grotech Doserpump antalet kanaler ej bestämt Dator givetvis... Belysningen ska gå att dimmra.. Mycket levande sten evt DSB Vad…
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej! Jag ska inom kort starta upp mitt första saltvattenskar och undrar lite över vattencirkulationen. Ofta rekommenderas minst 10* vattenvolymen. Varför bör man ha såhär pass mycket cirkulation? Jag såg för en tid sedan på något forum att det skulle ha att göra med de bakterier som lever inuti den levande stenen. Men stämmer detta? Mvh// Stefan
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Nu har jag velat fram å tillbaka på att starta en ny burk i källaren. Har ju haft min "stora" burk totalt 400L i systemet, ett litet Aquael (54L) och startat upp å sålt ett nano. För ungefär 2mån sedan frågade tjejen mig varför jag hade en lysramp i vårt gästrum. Hade helt klömt bort köpet av den. Tanken var att jag skulle ha den till blårör till 320L akvariumet. Men armaturen gick inte riktigt in utan att skugga MH lampan. Så det var bara att erkänna att man gjort ett lite förhastat köp. Dock blev svaret ett helt annat än förväntat: -Varför startar du inte upp ett till kar nere i källaren? Städa upp där nere så kan du ju ha ett där nere å grejja med. Svaret blev: -JA, va…
-
- 26 svar
- 2,8k visningar
-
-
Nu har mitt 240 liters Juwel-kar stått med saltvatten och 18 kilo levande sand i en vecka, och på onsdag åker jag och köper LS och en hel radda salifert-tester. Den lagunapump jag köpte till cirkulationen gick dessvärre inte att montera som jag tänkt mig, så det blir även till att inhandla ett par streampumpar med magnetfästen. Funderar på två stycken Seio 530 (2000l/h), och sedan komplettera med två till om det visar sig att det blir för lite kräm med bara två. Är det någon som har erfarenhet av dessa pumpar och kan berätta om de är tysta? Ljuset sköts nu av originalrampen från juwel som medföljde karet, är 2x54 w i den lite udda längden 1047mm. Detta medför att original…
-
- 46 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej hej! Nu var det dags igen.... detta blir mitt trdje försök. Skillnaden den här gången är väl att vi är lite mer pålästa... och att vi har lärt oss att inte ha för bråttom... hahaha.... Startade upp ett red sea 130liter i förra helgen.... har lagt i ca:10kg Ls och mkt levande sand Ca.10kg. Har haft tänt ca:20min om dan och nu har även 3 eremiter flyttat in. Och det tuffar på bra! Igår när vi satt och stirra in så såg vi lite små roliga saker på Ls:en... Undrar om någon vet vad det är för något...? Tack o hej så länge... Henke & Sara
-
- 45 svar
- 3,8k visningar
-
-
Hej Jag har läst att många rekommenderar en automatisk vattenpåfyllare till RSM när man kör med en Tunze 9002 skummare. Varför behövs detta? Går det inte att fylla på manuellt när det finns behov? Är det någon som vet hur mycket vatten som avdunstar varje dag med orginalbelysning? Hur fungerar en automatisk vattenpåfyllare? Hälsningar Mikael
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.
-
- 10 svar
- 990 visningar
-
-
Jag införskaffade mig en Sjöhare idag, då jag börjar bli trött på att 75% av mina Turbosniglar dör direkt när jag slänger i dem. Någon som har erfarenhet av dessa? Något man ska tänka på? Jag har inte överdrivet mycket alger, mest på rutorna så jag hoppas den går upp där
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej För 13 år sedan la jag ner mitt saltakvarium, tog dykarcert och reste runt i och dök på korallrev i olika hav världen runt under några år. Nu är jag snart där igen att jag startar upp ett saltkar igen. Det har ju hänt en hel del i den här salta världen på de 13 åren jag varit borta och jag betraktar mig som nybörjare igen. Det jag riktar in mig på är ett kar i storleksordningen 250-500 liter och helst ett så färdigt system som möjligt. Jag har ju sett RSM-karen - hur är de? Är det mycket man behöver förbättra och byta ut i de här? Vilka andra system rekommenderas? Jag vill ha ett så lättskött system som möjligt då jag är bortrest halva veckorna pga arbetet. Budgeten h…
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Planeras som bäst för uppstarten av ett 240L saltkar utan sump och har en del funderingar beträffande levande/död sten. Som någon sorts tumregel (i alla fall utan sump) så har jag förstått att man bör ha ca 10% av volymen i ls (vikt), i mitt fall ca 20-25kg, för att upprätthålla en habil livsmiljö. Jag är dock av olika anledningar, kanske främst kostnader, mer sugen på att mixa levande och död sten till en början. Vad jag tänker mig är att det i princip bör gå lika bra, men att det kan ta betydligt längre tid att få till en dräglig filtrering då jag tänker mig att den levande stenen behöver "kultivera" den döda för att uppnå 10% tumregeln beträffande volym och vik…
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Har funderingar på starta upp saltvatten, har 240 Juwel som jag kör malawi, är det svårt att uppgradera det till salt. Vad behöver jag? Ska jag plocka bort innerfiltret som sitter i? Kan jag ha back to nature slimeline kvar eller måste det plockas bort? Är tacksam för svar, jag bor utanför Karlshamn om någon i närhet har något till salu / Jörgen
-
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag funderar på lämpliga fiskar till mitt 54-liters. Då jag vet att jag ibland är borta veckovis så behöver jag ha tåliga fiskar som äter pellets eller liknande som funkar i foderautomat. Förutom clowner, vilka gobys med flera finns det som skulle funka?
-
-
- 5 svar
- 617 visningar
-
-
Jag köpte tre eremiter för en vecka sedan. Sedan köpte jag två till tre dagar senare. En av de nyaste eremiterna ger sig på allt! Den har redan dödat en sandsnäcka, och har varit nära på att döda en annan eremit. Fick dra isär dem idag efter ett dygn.. och då var den andra stackaren likblek och sprang fort som attan iväg när den blev fri. Sedan dess har den suttit på en sten och ätit för fullt. Är det här normalt? Ska jag ta bort den aggressiva eremiten? Sen undrar jag över hur bra mitt kar är... Alla värden är bra, och sandsnäckor och eremiterna trivs fint. Men räkorna dog på några timmar, och ninja star snäckorna dog på stört. Köpte några och de de fick vänj…
-
-
- 30 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej, jag är i processen att beställa ett kar på 756liter. I mitt nuvarande kar har jag uvc installerat i sumpen, vilket jag förstår inte är optimalt. Har någon förslag på hur man kan installera uvc för att öka effektiviteten på det?
-
- 3 svar
- 632 visningar
-
-
Testar här istället Såg ett klipp från BRS-tv om att man skulle försöka ha i varje fall 200-250 par (sen är där väl en del sps som kanske vill ha/kräver mer???) i hela akvariet och ca 8 timmar på max. Jag tycker 8 timmar verkar mycket för det är väl inte mycket mer än 4 timmar eller nåt i havet som är peak-tid? Eller det är för att kompensera med att man har lägre par? Mvh Kim
-
- 5 svar
- 820 visningar
-
-
hej jag ska blanda potassium i en 500ml flaska men hittar inte mix förhållandena vet att jag läst det här nånstans någon kanske har det i minnet mvh Frank
-
-
- 2 svar
- 492 visningar
-
-
Hej, i fredags släppte jag ner två nya fiskar till mitt akvarium, bland annat en sandvändare Valenciennea sexguttata, Sleeper Blue Dot Goby. Den har bara legat på botten och inte gjort något speciellt. Idag flyttade den sig en bit och vad som hände var (tror jag) att en av de andra fiskarna anföll den. Den kom troligen i den gamla fiskens lilla territorium. Jag såg att sandvändaren plötsligt for runt i vattnet och sedan landade med huvet ner i ett hål i en sten. När den till slut backade upp såg jag att den simmade på sida och beter sig allmänt konstigt. Jag har tagit ut den ur akvariet och har den nu i en hink (där jag naturligtvis inte kan ha den hur länge som helst...)…
-
-
- 8 svar
- 577 visningar
-
-
Skall man alltid använda osmosvatten eller duger kranvatten?? nu menar jag både vid nystart och vattenbyte
-
- 13 svar
- 8,4k visningar
-
-
Hej! Är precis på tröskeln till "reefkeepingens" underbara värld.... Har köpt skummare och en 375-liters tank, där den senare skall borras och monteras med ytavrinning. Sitter nu och skissar på sumpen, vilken blir på ca 130 liter.Några frågor (till att börja med), hur dimensioneras returpumpen? Ser ni erfarna "gurus" några idiotmisstag i min skiss, eller kan ni ge andra förslag? Var ska utflödet från skummaren riktas, i samma box eller i refugiet? Mvh Rickard
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte starta upp ett 112L till saltvatten. Har haft söt i 3år och hade ett litet nanokar för ett tag sedan. Kommer köpa Ph,amoniak,nitrit och nitrat tester.Vad ska värderna ligga på? Hur ska jag göra när jag startar upp? Steg för steg. 112L 2*18000kelvin T8 rör 700L/h 500L/h 100W Värmare 10-20kg sten. miniflotor Hur ser detta ut?
-
- 15 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Tjenare, ny här på forumt men har läst igenom de flesta artiklarna här på SG. Jag kör idag 2 malawikar (500 respektive 480 liter) och börjar mer och mer luta åt att konvertera om 480 (160*50*60 l*d*h) till saltvatten men behöver lite guidning till vad som behövs för att köra igång och vilken kapacitet på detta. Hur mycket ljus behövs (hade tänkt att ha en del korall i)? Vad bör jag tänka på vid inköp av skummare (någon speciell storlek/kapacitet)? Vill gärna inte borra i karet, vad rekommendras för ytavrinning ner till sumpen på 60 liter (räcker det?) om man inte vill borra? Vad bör jag ha mer för teknik för att köra igång (vet att jag behöver gott om cirkulation och det …
-
har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....
-
- 3 svar
- 847 visningar
-
-
Hej! Har skrivt lite här och där i egna trådar och i andras, men insett att det är bättre för mig att hålla mig till en tråd. Så jag startar denna tråd för mitt projekt med inriktning på dessa olika stegen: 1. planering 2. Uppbyggnad 3. Uppstart 4. inflytt osv. Just nu ligger jag i planeringsstadiet och har funderingar på hur man ska lösa det här med att fortfarande ha kvar det större sötkaret. Har i någon tråd fått svar att man inte bör ställa salt och söt bredvid varandra då det "starka" ljust i saltkaret skulle föra över all uppmärksamhet till saltkaret och sätta sötbaljan i skymmundan. Visst är det så, så jag har börjat tänka om. Jag har pratat med småjäntorna här he…