Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har min nya Tang vita prick sjukan? Har läst att de skall vara luddiga men tycker inte dem är det? Kan man gör något åt det? karantän uv etc ?
-
-
- 2 svar
- 593 visningar
-
-
hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren
-
- 0 svar
- 593 visningar
-
-
Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?
-
- 3 svar
- 593 visningar
-
-
Nu är stenen från 120 liters flyttat till 350 Vad tycker ni? Behövs mycket mer sten va?
-
-
- 4 svar
- 592 visningar
-
-
Vit kropp med brunrandigt skal och en liten snabel. Något bra eller dåligt.
-
-
- 4 svar
- 592 visningar
-
-
Fick idag min vattenpåfyllare, måste säga att installationen var väldigt lätt. Men ett problem stötte jag på, i manualen står det att man kan ställa in den till 100-200 liter genom att flytta en "jumper" men jag hittar verkligen ingen sådan i den dosan där den skall finnas. Jag är säkert bara dum
-
- 1 svar
- 592 visningar
-
-
Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..
-
- 2 svar
- 592 visningar
-
-
Fick igår hem en gul kirurg. Den verkade relativt lugn och började gå och beta på stenarna direkt. Några timmar senare när vi kom hem efter julbord och endast blåljuset är på upplevde jag den extremt stressad. Simmande fram och tillbaka konstant tills ljuset släcktes helt. Då simmade den bak vid en sten och verkar ha hållt sig där hela natten. Den har ett tydligt vitt streck över magen, vad är detta? I karet bor 2 clowner (snälla och obrydda) samt en liten blyg bicolor dvärgkejsare.
-
- 4 svar
- 591 visningar
-
-
Hej, har precis börjat med saltvatten och haft mitt första kar (60l) igång i ungefär 2 månader. Undrar nu vilka koraller man ska börja med som inte kräver så mycket, i akvariet nu finns det en anemone, någon mjukkorall som jag inte vet namnet på. Vill gärna ha tips på vad som är lämpligt att börja med. Mvh. Viktor
-
- 1 svar
- 591 visningar
-
-
Hej jag undrar om jag behöver skaffa ett ro system, är det nödvändigt? Beror det på var jag bor?
-
-
- 7 svar
- 591 visningar
-
-
Tjerna tänkte använda Aquael BioCeraMax 1200 i sumpen och tänkte om man kan lägga i nån form av macroalger i samma sektion, samt behöver man använda nån uv lampa till dom
-
- 1 svar
- 591 visningar
-
-
Hej! efter skummaren hade börjat låta för mycket öppnat jag den för att kolla efter orsaken och såg att det fanns någon form av levande, som jag inte vet namnet på, samt om det är något man skall bevara eller utplåna. Tack för eventuell hjälp!
-
- 3 svar
- 590 visningar
-
-
Hej... igen... Luftbubblor från stenen. Är de vanligt från kiselalger? Eller de är nåt annat,fosfat? Dag 15 nu.
-
- 5 svar
- 590 visningar
-
-
Hej, Vi är nya här i forumet och vi är färska saltvattensägare. Akvariet är ett Aqua Medic 125 som nu har varit igång i 3 dagar. Än så länge är det bara saltvatten, 53 kg levande sten samt 50 kg otvättad korallsand i det. Vi har självklart läst massor här på forumet... väldigt informativt och god stämning här Min fråga gäller temperaturen... Vi har en doppvärmare men den är aldrig på men pumparna och belysningen gör vattnet 28 grader, något lägre på morgonen. 28 är ju högt men spelar det någon roll? om ja, skall vi lämna locken öppna eller vad? Ps. Våra vattenvärden är: Salthalt: 1.022 PH: 8,0 KH: 11 Mg: 1320…
-
- 1 svar
- 590 visningar
-
-
Hej! Köpt ett begagnat RSM250 där sten och ett par koraller ingick i köpet. En av dem ser helt grotesk ut nu, ska det verkligen vara så här? ?
-
Vad är det för krabat som är på korallen
-
-
- 3 svar
- 590 visningar
-
-
Funderar på att bygga om sumpen så jag har fack istället för öppet. Har försökt ritat en skiss. Idéer? Tankar? Nått som ni ändrat? Behövs bubbelfälla? Ska det vara en vägg mellan filter och skummare. Eller ska skummaren kanske stå i fack 2 och levande sten i fack 1? Överrinningsboxen mått är 60x13x28 h,d,b. Rymmer ca 20 liter men röret är halvvägs så ca 10 liter kan rinna ned. Akvariet har 2 cm marginal. Så det kan pumpas upp ytterligare 26 liter utan att det svämmar över. Ato har jag inte räknat med då jag inte vill ändra den Den är till vänster på sumpen. Så 118 cm är utan ato.
-
-
- 1 svar
- 589 visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte gå vidare med min hobby akvarium,så nästa steg är ju saltvatten,finns det någon som kan ta mig under sina vingar att förklara hur det funkar,jag har dysleksi,så jag har tyvärr svårt att läsa mig till saker.Finns det någon i västerås med omnejd,som har lust att förklara öga för öga hur det funkar. Samt vad man ska köpa för matrieal till ett väl fungerande akvarium ,m,m Mvh Björn
-
- 1 svar
- 589 visningar
-
-
Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)
-
- 2 svar
- 589 visningar
-
-
Jag har köpt en del död sten av Stig och skall komplettera med lite levande vid uppstart. Hur påverkar detta uppstarten jämfört med enbart levande sten? Det borde väl bli mycket mindre av fosfat men även poddar och annat?
-
- 1 svar
- 587 visningar
-
-
Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…
-
-
- 5 svar
- 587 visningar
-
-
Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm
-
- 1 svar
- 587 visningar
-
-
-
Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?
-
- 1 svar
- 586 visningar
-
-
Hej, håller på att ta mitt första akvarium i drift. Hade tänkt åka in till Gbg i morgon och köpa mina första koraller men har dock stött på ett problem. Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012. Betyder det att min Frizzlife inte fungerar som den ska? Eller kan det vara något annat tokigt?
-
- 10 svar
- 586 visningar
-