Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
-
Ska göra om lite och måste köpa ny, finns det någon speciell är räcker det med att den är livsmedelklassad ?
-
- 1 svar
- 663 visningar
-
-
Har min nya Tang vita prick sjukan? Har läst att de skall vara luddiga men tycker inte dem är det? Kan man gör något åt det? karantän uv etc ?
-
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Skulle va skoj om vi kunde hitta den äldsta korallen på guiden med bild och historia som någon har i sitt eller sina akvarium. Jag har tyvärr ingen själv då jag tog ett break från hobbyn i några år.
-
Våra clowner har lagt ägg upptäckte vi igår. Hade varit riktigt kul att försöka sig på att odla upp, även om jag förstått att det ska vara svårt och man får ge det ett par gånger. Vi har ett tomt 60 liters kar med belysning, pump och värmare som vi tänkt göra iordning. Vet att det ska finnas några kunniga här på forumet som kanske vill komma med tips? OM vi ens lyckas fiska upp larverna när de kläcks; vad behövs då i det andra karet? Räcker det med blandat saltvatten, eller vill de ha sand och sten? Hört att levande rotifiers är vad som gäller, men om man inte får tag i detta som föda kan fryst rotifiers tänkas fungera? Eller kanske levande p…
-
Är lite nyfiken på detta. Använder idag Energy A och B, är väldigt nöjd med det. Men hur är Reef Colors? Värt pengarna?
-
- 1 svar
- 662 visningar
-
-
Hejsan, jag få inte ner Nitratet. Gjort vattenbytte flera gångar med 10%/vecka, nytt skummare som gå fint, ha bara 5 fiskar. Jag vill inte köpa mer fisk o koraller innan värden bli bra. Vad kan jag göra mer?
-
-
- 4 svar
- 661 visningar
-
-
Hej gott folk har just lyckats fånga en krabba i mitt RSM som har kalasat på eremitkräftor o turbosniglar, Den är riktigt Elak Har haft RSM i 6 Veckor. Den är ljus grön se bild någon söm vill ha bortskänkes om intresse finnes, bor I stockholm Vid Slussen. skulle vara roligt att få veta vad den heter, är det en ancoria Krabba ? Rolle 0707344471
-
- 0 svar
- 661 visningar
-
-
Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?
-
- 0 svar
- 661 visningar
-
-
-
Hej. Karet är 5 veckor gammalt och jag har gott om bruna alger på botten och på glaset som mina städare kämpar med att käka upp. Men jag känner att algerna ökar i mängd, (eller är detta en inbillning av mig ). Hur blir man av med sånt? Eller borde jag köpa mer krabbor och sniglar? Jag har massor av små turbo sniglar tror jag de heter (de följde med stenarna), sen har jag en större jag köpte? MVH!
-
- 2 svar
- 660 visningar
-
-
God kväll Efter mycket om och men så var det dags att köra igång ett saltkar igen efter många år från salthobbyn. För att göra projektet lite roligare denna gång så snickrade jag ihop en egen stomme. Då jag inte är någon snickare så kommer vi nu till mitt dilemma. Vad klär man en bänk i för material för att det både ska se snyggt ut (ska stå i vardagsrummet) och klara av lite spill från vattenbyten osv om man råkar spilla några droppar. Alla tips mottages med stor tacksamhet! Bjuder även på en liten bild på så långt man hittils kommit!
-
Bruna partiklar i vattnet som lägger sig på den vita sanden som ettt täcke..o flyter upp till ytan vad kan det vara? Tacksam för hjälp. Har ett RSM250
-
- 1 svar
- 658 visningar
-
-
Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?
-
- 1 svar
- 658 visningar
-
-
Min Filfisk tog för 1 månad sen och nu börjar de härliga glasroserna komma tillbaka. Är tveksam att skaffa en ny då man läst att de kan ge sig på vissa koraller. Så nu funderar jag på att bekämpa det själv. Jag har sprutor hemma (inga kanyler) skulle man kunna koka vatten i dessa och spruta på glasrosen? Eller måste man ha kanyl också?
-
- 1 svar
- 657 visningar
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.
-
- 6 svar
- 657 visningar
-
-
Hallå. Som rubriken lyde. Hur litet kan ett fraggkar vara. Som jag har förstått är det belysningen och cirkulationen som är det primära. Tänkte även att man skulle kunna stoppa ner småsnäckor i från det stora karet. Skulle det funka med ett litet nanokar till detta, typ Fluval Edge alt. Aquael Nano Reef 20 liter // Benjamin
-
- 1 svar
- 656 visningar
-
-
Hej, har precis börjat med saltvatten och haft mitt första kar (60l) igång i ungefär 2 månader. Undrar nu vilka koraller man ska börja med som inte kräver så mycket, i akvariet nu finns det en anemone, någon mjukkorall som jag inte vet namnet på. Vill gärna ha tips på vad som är lämpligt att börja med. Mvh. Viktor
-
- 1 svar
- 656 visningar
-
-
jag satte igång mitt akvarium mitten av månaden, så pengarna var juh inte dem bästa men iaf har köpt akvarium och tester m.m och en 1.5 kg ls för tillfället, akvariumet är 58 liters. ska köpa ungefär 5-6 kg till vid löning. frågan lyder alltså som såhär, börjar isf uppstartsfasen från när all levande sten är i karet eller från när jag lade i det första 1.5 kg? hoppas någon vis man eller kvinna kan svara på det ps. fan vad fult det är med kiselalger! hoppas silikaten tar slut snabbt
-
- 2 svar
- 656 visningar
-
-
Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160
-
- 1 svar
- 656 visningar
-
-
Kör med filtersocka 200 micron som endå släpper igenom en del. Funderar på att koppla skummaren direkt till röret ifrån akvariet, har inte hunnit än dock. Några andra tips ? Har sett att en del har filtermatta i sina sumpar, hur ofta bör dessa rengöras ? Någon sa att det finns ett medel att hälla i som binder upp allt så det är lättare att skumma ut ?
-
- 0 svar
- 655 visningar
-
-
Startade ett nytt kar 2016-10 o kan man gissa att inget vattenbyte har jag orkat med men som korallerna växer o förutom kalkwasser tillför jag inget annat. Stenkorallen till vänster va 4cm när jag köpte den nu drar den i väg åt olika håll. Min Clavularia Vridis (de gröna) tror dem heter så, som jag gratis fått från den lokala butiken sprider sig vackert. Korallen på vänster topp fick jag nyligen flytta för den var våldtagen av en vild anemon. Teknik saknas och skummare är inte värt namnet då den är ämnad till 100L max :-) men den funkar tycks det. Belysningen "Ljuset" det finns inte att köpa, lite magi i detta. En fråga till alla. Säljarna gör inga pengar på fisk/ko…
-
- 0 svar
- 655 visningar
-
-
Hej. Sambon startade ett nano akvarium saltvatten för ca 2 månader sen. Sanden och stenarna är fyllda med något som.ser ut som små hårstrån/mossa brun aktigt är det. Ngn Som vet vad det kan vara?
-
- 2 svar
- 655 visningar
-
-
Hur mkt behövs det ventileras? Sumpen kommer va på typ 30liter. Räcker det med ett gäng stora hål i bakstycket borrade med dosborr?
-
- 3 svar
- 655 visningar
-
-
Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:
-
- 1 svar
- 655 visningar
-