Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej, Har noterat att min calcium lösning som jag blandat blivit brun med tiden. Tog upp dunken och skakade den och då blev den ännu mer brun. Använder fauna marin. Är detta något att oroa sig över? Tacksam för svar.
-
- 6 svar
- 623 visningar
-
-
Hej! efter skummaren hade börjat låta för mycket öppnat jag den för att kolla efter orsaken och såg att det fanns någon form av levande, som jag inte vet namnet på, samt om det är något man skall bevara eller utplåna. Tack för eventuell hjälp!
-
- 3 svar
- 622 visningar
-
-
Hej, i fredags släppte jag ner två nya fiskar till mitt akvarium, bland annat en sandvändare Valenciennea sexguttata, Sleeper Blue Dot Goby. Den har bara legat på botten och inte gjort något speciellt. Idag flyttade den sig en bit och vad som hände var (tror jag) att en av de andra fiskarna anföll den. Den kom troligen i den gamla fiskens lilla territorium. Jag såg att sandvändaren plötsligt for runt i vattnet och sedan landade med huvet ner i ett hål i en sten. När den till slut backade upp såg jag att den simmade på sida och beter sig allmänt konstigt. Jag har tagit ut den ur akvariet och har den nu i en hink (där jag naturligtvis inte kan ha den hur länge som helst...)…
-
-
- 8 svar
- 622 visningar
-
-
Har min nya Tang vita prick sjukan? Har läst att de skall vara luddiga men tycker inte dem är det? Kan man gör något åt det? karantän uv etc ?
-
-
- 2 svar
- 621 visningar
-
-
-
-
Hej SG. 1. Kan någon se vad det är som växer på sidan? ser ut som någon typ a stjärnkorall? 2. Ser ut som att något har ätit av toppen på min korall? Ingen annan ser ut så?
-
-
- 3 svar
- 621 visningar
-
-
Hej alla, vad säger ni - ska ev köpa ett kar som är uppe o rullar. Hur skulle ni göra med den sand som finns i akvariet nu? Skulle ni behålla den - eller kasta o köpa ny levande sand för att undvika all gammal medicinering mm (vet inte om det har medicinerats - mest för säkerhets skull) Mvh Ted
-
- 0 svar
- 620 visningar
-
-
Tänkte starta upp ett 75 liters kar med lite LS och några mjukisar men är det nödvändigt med ytavrining?
-
- 4 svar
- 620 visningar
-
-
-
Hallå saltfolket ! ... För 20 år sedan så var jag på gran canaria och följde med styvfarsan ut på en fiske tur. Under denna tur så fick jag en bläckfisk (av något slag) som höll i en sten med hans tentakler som han sedan släppte mitt på båten, gubbarna sa åt mig att ta hem stenen som ett roligt minne. Nu har den här stenen legat i en påse på min hylla och tänkte nu höra med någon om man kan stoppa ner den här stenen efter att man haft den i vatten några veckor och kört täta vatten byten !
-
- 0 svar
- 619 visningar
-
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 619 visningar
-
-
Hur mkt behövs det ventileras? Sumpen kommer va på typ 30liter. Räcker det med ett gäng stora hål i bakstycket borrade med dosborr?
-
- 3 svar
- 618 visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp. Köpte ett nytt kar för 1 vecka sen. Jag har fyllt karet men har problem med vattennivån i sumpen och i karet. Har 2 rör ner till sumpen och 1 upp. Sitter 1 kran på ena röret ned. Försöker att hitta rätt inställning på kranen men får det inte att funka. Antingen sjunker vattennivån i sumpen så att returpumpen kommer ovanför ytan i sitt fack. Och öppnar jag kranen för mycket så sjunker nivån i överrinningsboxen. För vad jag har förstått så ska det rinna ner vatten i båda rören till sumpen. Gör jättesmå justeringar men får det inte att funka. Nån som har nått tips vad jag gör för fel??
-
-
- 6 svar
- 617 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara
-
- 1 svar
- 617 visningar
-
-
Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…
-
- 0 svar
- 617 visningar
-
-
Hej, har precis börjat med saltvatten och haft mitt första kar (60l) igång i ungefär 2 månader. Undrar nu vilka koraller man ska börja med som inte kräver så mycket, i akvariet nu finns det en anemone, någon mjukkorall som jag inte vet namnet på. Vill gärna ha tips på vad som är lämpligt att börja med. Mvh. Viktor
-
- 1 svar
- 616 visningar
-
-
Nu börjar "dagen D" närma sig, alltså dagen jag hämtar hem mitt första saltvattesnakvarium och jag vet att jag ställer många kanske dumma frågor men hellre fråga för mycket än för lite, vad gör ni vid ett eventuellt strömavbrott? jag kommer ju inte ha en sump så vad gör jag om det är strömavbrott ett par timmar? vad är det värsta som kan hända med akvariet?
-
-
- 4 svar
- 615 visningar
-
-
-
Hej! Köpt ett begagnat RSM250 där sten och ett par koraller ingick i köpet. En av dem ser helt grotesk ut nu, ska det verkligen vara så här? ?
-
Tänkte ev ha en Six lime wrasse och en mandarin ihop. Då både lever (eller iaf helst) på levande så tänkte jag även odla pods och Artemia så det alltid finns lite att snaska på. Ev lite korall. Sen inte mer. Detta bör funka? Hur djup botten låste man ha eller det kvittar? kommer ha levande sten osv men då jag odlar maten så kommer den mest agera filter.
-
- 0 svar
- 613 visningar
-
-
Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?
-
- 3 svar
- 613 visningar
-
-
Varför tok skummar det när jag har lagt i bakterie pillren??? Får tömma koppen var annan minut Och det är fint och klart vatten som är i Koppen
-
- 7 svar
- 613 visningar
-
-
Har haft min levande sand i ett år nu. Den är väldigt skiten, är det smart att byta eller är det dumt!?
-
- 3 svar
- 612 visningar
-
-