Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
-
Hejsan! Skulle vilja få namnen på dessa koraller. Korallen som är på den sista bilden, undrar jag i vilket ljus den ska stå, högt upp på stenen eller längre ner vid botten? Tacksam för hjälp:)
-
- 4 svar
- 781 visningar
-
-
Hej jag tror jag har cyano men är inte säker, ni kanske vet! Har haft karet igång i 3 månader så borde jag göra något åt det i såna fall?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej allihopa hej har en fråga ...det är nästan 2 veckor efter jag har lagt mina LS i karet och har gjord en gång en byte 10% mina mätningar för en vecka sedan var PH 8,2-8,4 KH 10,5 dkh NH3/NH4 0,1 NO2 0,05 NO3 7-8 Salinitet 1023 och idag (gjorde vattenbyte i torsdags ) är de PH 8,2 kh 10,5 dkh NH3/NH4 0,05 NO2 0,01 NO3 40 Salinitet 1024 har en temp på 26 grader. frågan är....vad händer där inne? Ammoniak sjunker och NO3 stiger? Jag skulle förväntat mig att se ammoniak att stiga i början och sen att sjunka....är det nöt som jag gö…
-
-
- 8 svar
- 936 visningar
-
-
Hej! Ny inom detta. Köpte levande sten för ett par dagar sedan och placerade dom i mitt akvarium. Köpte även en saltvattensmätare (en refractometer) mätte upp till 1.025 S.G. Tyckte det va lite lite salt jag hällde i men litade på mätaren. Upptäckte idag att instrumentet kan kalibreras vilket jag gjorde och till min stora fasa så visade den helt fel!!! efter kalibreringen vissate måttåren att värdena i mitt akvarium va 1.018 S.G. Håller på att stabilisera det nu. Har jag tagit livet av min sten? Använt red seas reef mature pro kit och är på dag 5.
-
-
- 6 svar
- 805 visningar
-
-
Hej! Vi har sökt på youtube men inte hittat något om saltvattenbyte. Hur gör ni vattenbyte? Krångligt, många frågor kommer upp i huvudet. Har fått rätt mycket kiselalger på sanden och på levande stenen. Fått rådet att göra två vattenbyte på 20% rätt tätt. Svårt med att få upp algerna det blir mest den fina sanden som kommer med. .
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
tja, ja.. har någon av er bytat sand någon gång? Jo, det gick såhär att vid akvarieköpet (Rio 180) "lurade" säljaren mig 25 kg grus, han påstod att den var lika fin som korallsand, och jag trodde på honom (jag är helt nybörjare på saltvatten och håller på att lära mig av mina misstag..), efter någon vecka med LS så hamnade gruset ner i akvariebotten... det var inget fel på gruset, utan tvärtom, det handlar om fingrus c.a 1 mm i diameter, men den var alldeles för gult.. jag tyckte inte det passade in alls, efter att ha tittat på lite bilder och sett lite saltvatten så bestämde jag mig att byta sand.. om man ska ändå lägga ut tusenlappar för att det ska bli fint så ska ma…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls? Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite…
-
varför ska man tillsätta phyto-plankton ? är det bra för djuren i LS en ? kan man tillsätta phyto-plankton om man har uv-c eller tar den död på dom
-
- 10 svar
- 2k visningar
-
-
Hej, undrar om ett av de första inköpen ska vara en osmos, eller finns det preparat som ersätter en osmos. Vad händer om man startar med kranvatten? Mvh/Chippen
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 823 visningar
-
-
-
-
I fredags var jag iväg och köpte lite snäckor och eremiter till mitt clownhotell, och så fick jag syn på sjöstjärnorna. Enligt personalen skulle det inte vara några problem alls att ha en sådan i mitt akvarium, så jag köpte en. I gårkväll hade den trillat ner för en kant och låg dubbelvikt på botten, men jag tänkte att den vänder väll sig rätt under natten. Nu på morgonen ligger den kvar och ser ut att ha börjat falla sönder från mitten och utåt. Jag har för mig att jag läst om liknande problem tidigare här på forumet, men hittar inget nu när jag sökte. Tacksam för all hjälp jag kan få. Kan även fråga om vad folk här tror hände med mina blåbenade eremitkräftor. Första na…
-
- 10 svar
- 3,1k visningar
-
-
Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams
-
- 5 svar
- 809 visningar
-
-
Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först.. Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'? typ 120*40*50 l,d,h..
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Nu har min anemon delat sig igen, har nu 3 stycken och måste sälja en av dem. Någon som vet vad denna sort heter?
-
- 1 svar
- 584 visningar
-
-
Hej alla saltvattens entusiaster! Har den senaste tiden drastiskt tappat intresse för mitt sötvattenakvarium, fiskar och utseende har gått från väldigt spännande till mer grått och tråkigt. Jag har haft akvarium i lite drygt 1.5 år, endast sötvatten. Jag har läst mängder med information här på forumet och har snabbt insett att "optimala" saltakvariet inte riktigt går att uppnå i nuläget. Med optimala så menar jag på sump och allt där till som många använder. Min plan med salt är att jag ska börja "lowtech", som jag har förstått det kan man komma undan med att köpa en skummare korallsand + sten och 2 streamers mer eller mindre. Jag kommer även att övergå till ett större a…
-
- 46 svar
- 4k visningar
-
-
Jag har två sandvändande sjöstjärnor och den ena mår inte så bra ser det ut som. Den rör sig fortfarande över botten men armarna ser inte friska ut. Ska jag ta död på den eller finns det hopp?
-
- 1 svar
- 946 visningar
-
-
Hej! Har Tunze skummare 9001 och den funkar väldigt bra, men nu är det så att fästet till den har gått sönder. Det är två små plastpiggar som sitter fast i en magnet, men piggarna har gått av. Någon annan som har erfarenhet av detta? Har kikat runt efter reservdelar men hittar ingenting, vet inte hur jag ska sätta fast den. Har försökt med fiskelina och klädnypa. Något tips? Vill inte köpa ny skummare för 1000 spänn :/ Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej. Går i tankarna att starta mitt första saltkar. Har kollar runt på ett färdigt red sea reefer 450 eller ett akvastabil 720L. Nu för att komma vidare så skulle jag behöva era tips på utrustning till ett sådant kar!? Tacksam för svar o tips.
-
- 2 svar
- 803 visningar
-
-
Tacksam för lite hjälp Vad är det mina skivor håller på med mår dom dåligt? ? under dagen är dom som på första bilden men mot kvällen som på den andra ???????? Måste nämna att dom är inköpta inte så länge sen i lördags.
-
-
- 3 svar
- 729 visningar
-
-
Hej! Jag planerar att starta ett nytt saltvattensakvarium, efter några års uppehåll. Mitt förra kar var på ca 70 liter och enbart med bra cirkulation, värmare, bra belysning och automatiskt påfyllning av avdunstat vatten. Vattenbyte gjordes med 15-20% av volymen med kanske 2-3 veckors mellanrum. Innehållet var ca 10kg levandesten, enklare koraller (skivanemoner, nån mjukkorall, stjärnpolyper), 2 fiskar och några räkor, eremiter, sniglar. Funkade jättebra och efter något år hade det växt till sig bra utan missöden. SÅ nu funderar jag på att starta ett saltvattensakvarium med samma koncept, men kring 300 liter istället. Jag tänker att den större vattenvolym…
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-