Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by bub,

Hej! Köpt ett begagnat RSM250 där sten och ett par koraller ingick i köpet. En av dem ser helt grotesk ut nu, ska det verkligen vara så här? ?

2. Guest Raven
    Started by Guest Raven,

hej Det är en sak jag nyligen har upptäct i mitt akvarie som har gett mig lite huvudbry. Det är nämligen så att tentakeltopparna på en del av mina pestanemoner tenderar bligrå/vita. hopppas att någon kan förklara denna reaktion för mig mvh Reza

• 1 svar
    • 789 visningar
  3. Started by ungsgard,

Hur gamla kan clownfiskar bli? Har fatt ett par som är 2.5 ar och den ena ser minst sagt skruttig ut. Vet inte om det kankse ar aldern. Ngn som vet detta?

• 1 svar
    • 657 visningar
  4. Started by Henrik dahlström,

Vad krävs för att få ett litet fragg kar att fungera???

• Gilla
    • 1 svar
    • 591 visningar
  5. Started by Jockelino,

Hej! Nu har jag smygläst här på forat i nästan ett års tid och det börjar snart bli dags att sätta upp mitt eget akvarium. En sak undrar jag över, dock: Alla skämtar och/eller gnisslar tänder över hur mycket hobbyn kostar. Att det inte är gratis att sätta upp en ny saltburk förstår väl vem som helst, men när man väl är igång...? Jag har på nåt vis förutsatt att man har lite fasta utgifter för salt, spårämnen, kalk, tester och foder, kanske någon ny korall då och då, men jag kanske är fullständigt ute och cyklar? Vilka driftskostnader har ni, och hur stora akvarier? Enormt tacksam för svar. / Jocke

• 1 svar
    • 877 visningar
  6. Started by ralle1424,

Om man har osmos,skummare och cirkulationspump behöver man då ha några andra filter?

• 1 svar
    • 522 visningar
  7. Started by Nordin,

Som några utav er säkert redan läst så skaffade jag mig ett RSM130 nu i Lördags, men idag när jag var å hälsade på min far så sa han att jag fick ta ett utav hans sötvattens akvarium om jag ville göra om det till ett saltvattens och använda det istället. Akvariet är ett Jewel Rio 240 jag måttade lite och fick det till 121x41x55 cm. Och nu är självklart min fråga hur går jag tillväga för att enklast bygga om det till ett saltvattens, med ytavrinning och sump för att dölja skummare och annat som inte är så fagert. Alla vill väll ha ett större kar:smiley22:

• 1 svar
    • 607 visningar
  8. Started by highlow,

vad tror ni om att borra på en yta som är ca 30*30cm för ett 32 mm hål och 2 st 16mm hål, men där är redan ett hål på 50cm. hade det gått tror ni eller är risken för stor att det spricker?

• 1 svar
    • 760 visningar
  9. Started by OlleModéerGlatz,

Jag läser på till ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja veta om det olika värdena kh och ph vet jag vad det står för men skulle vilja få veta mer om dem och andra värden

10. Started by OliverKling,

Hej. Har ett nystartat akvarie som gått i två veckor. Vad är det här gula för något? Ser ut som en liten mask. Är den att oroa sig för? Samt bubbelalgerna är väl inte så kul heller men kanske ger sig? // Oliver Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 1 svar
    • 426 visningar
  11. Started by Verkenius,

Hej, Jag ska uppgradera mig till ett större akvarium och kollar just nu på dessa två som rubriken lyder. Gillar reefer 625 men kollar även på max-s 650. Det jag undrar framförallt om någon har erfarenhet av max-s systemet. Är det något att ha? Och är det värt pengarna? Man får ju med mycket där med tanke på att allt ingår Mvh Pierre

• 1 svar
    • 513 visningar
  12. Hejsan, kan någon hjälpa mig att få ihop en bra städpatrul till mitt 170 liters hörn akvarium?? Tips o ideer på vad jag behöver, nu har min burk gått en vecka, så om dryga 3 veckor har jag fått lära mig att städpatrulen ska in.. Så jag vore tacksam för goda råd, vad ska jag ha? hur många ska jag ha? ja ni hajjar =) Tack på förhand !!

• 1 svar
    • 783 visningar
  13. Started by Scontan,

Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…

• 1 svar
    • 655 visningar
  14. Started by Gnarkill,

Fick en lite funderare idag! Kan man använda laminerat glas till att bygga akvarium med eller är det något man skall undvika? är det någon som har byggt med laminerat glas nångång? Samt visst inte är ju skummare ett måste om man bara ska köra koraller i karet?

• 1 svar
    • 841 visningar
  15. Started by Rolle85,

Hej, Jag hade tänkt husera några stycken tångräkor från västkustens hav i ett mindre akvarie på 50 liter ca samt ett par stenar och lite sandbotten. Min fråga är om det är möjligt att tillverka eget saltvatten genom att blanda sötvatten med en havssaltspulver? Vad mer måste jag ha för att detta ska fungera?

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by znoddas,

Lång resa 124mil....åkte 04.15....hemma och de mesta igång innan 23.00 samma dag ;-)... Total nybörjare på detta med salt.. Letade länge efter ett "utrustat" kar med mina mått...juwel 350 hörn. Nu kört en vecka...började ganska fort med vodka metoden iom höga nitrat och phosfat. ...ska göra mätningar nu i helgen.. Mkt levande sten...lite annat..men bra starta me... Går tyvärr inte lägga upp bild via mobil...kommer

• 1 svar
    • 605 visningar
  17. Started by Don J,

Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J

• 1 svar
    • 942 visningar
  18. Started by Caroline,

Vad är bäst att köpa begagnad levande sten från ett inkört kar eller ny sten från någon akvarie affär? för o nackdelar?

• Gilla
    • 1 svar
    • 622 visningar
  19. Started by davidof81,

Hej. Jag har precis sat ihop min första saltvatten tank. Nu behöver jag hjälp med att välja LED lampa, jag har siktat in mig på en AI prime hd eller current USA. Min tank kommer att ha mjuk koraller och några fiskar den är bara 102l. Några förslag?

• 1 svar
    • 503 visningar
  20. Started by bliper,

Tjenare. Igår hittade jag en utav mina eremiter död. När jag skulle pilla ut snäckan från grottan så såg jag vad jag tror var en borstmask slingrad runt krabban. Den släppte så fort jag närmade mig. Utav vad jag såg så var masken rund 4 cm lång. Kan den verkligen ha tagit död på krabban? /per

21. Started by predator81,

Har varit och köpt en Euphyllia, men vet inte vad är för Euphyllia, är det någon som vet?

22. Started by wizz,

Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?

• 1 svar
    • 886 visningar
  23. Started by kalix,

Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …

24. Started by maria,

Vet nån vad det är dör nått som kryper runt på glaset? Har sett ca 4st i akvariumet tänker på den stjärnformade lila

• Gilla
    • 1 svar
    • 944 visningar
  25. Någon idé om vad detta kan röra sig om? Ser fotosyntetisk ut, är rätt platt och rör sig ej vad jag kan se. Dök upp från ingenstans. Cirka 5mm i diameter.

• 1 svar
    • 266 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.