Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by arazar,

hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher

• 2 svar
    • 728 visningar
  2. Started by Aeval,

Tänkte starta upp ett 112L till saltvatten. Har haft söt i 3år och hade ett litet nanokar för ett tag sedan. Kommer köpa Ph,amoniak,nitrit och nitrat tester.Vad ska värderna ligga på? Hur ska jag göra när jag startar upp? Steg för steg. 112L 2*18000kelvin T8 rör 700L/h 500L/h 100W Värmare 10-20kg sten. miniflotor Hur ser detta ut?

• 15 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Strumpan,

Hallå därute! Har en liten konstig fråga,det är så att vi tänkte uppgradera till saltvattens kar av vårat lilla kar och vill då själv klart få bort fisken som tillhör sötvatten Det är så att vi har ca 30 palettciklider som inte är fullt saltvattenståliga Dom föddes i maj så dom är inte fullvuxna än (vissa kan man se kön på) Är kanske lite fel ställe att fråga på men vår fråga är då om nån kanske är intresserad av att köpa dom för en 10/st eller möjligtvis byta mot nått kul. Förstår fullkomligt om vi blir idiotförklarade men försöka går ju iaf...

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Karoline,

Hej, är det någon som har en aning om vad detta är?

5. Started by Halka,

AquaticNature ANTARCTICA 120 osmoseanlæg Är det någon som har erfarenhet av denna eller detta märke. Jag är ny och ska starta upp ett 500l när jag samlat på mig alla grejor. Tyckte detta osmosfilter lät bra med inbyggt silicat, nitrat och fosfatfilter i samma enhet. 120-150 liter om dygnet räcker det i ett 500l akvarium. Tomas

6. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Tjenare, Jag har ju ett Juwel akvarium på 400l och ett Deltec Innefilter typ 35 med ytavrinning och skummare. Nu skall jag flytta in i ett nytt hus i april och tänkte då bygga in en ny sump i ett av skåpen under akvariet. Skåpet mäter 67x44x36 och är runt 100l. Kan nog inte använda mig av hela höjden på 67cm utan får nog räkna med runt 50cm. Vad tror ni av detta utrymme det är ganska smalt och högt. Det hade ju varit guld att kunna använda utrymmet i skåpet utan att behöva bygga en ny bänk för akvariet. Det kan även vara så att akvariet kan stå vägg i vägg med grovköket, då kanske man kan ha sumpen i grovköket. Är det någon som har haft erfarenheter av att ha sumpen i e…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by Halogen,

Hej, Dum fråga kanske? Men hur regleras vattennivån, när man använder sump? / Hälsningar Pär

• 4 svar
    • 926 visningar
  8. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar

• 0 svar
    • 596 visningar
  9. Started by Bjerlk_Ferlock,

Ojojoj... Efter en rengöring idag hittade jag en massa intressanta slempluppar under en ganska stor sten. Det är ett 20 tal minst. Och har ett hölje som går söndeer vid beröring och en vätska kommer ut... Har ingen aning om vad det är. Ligger just nu utanför akvariet i en balja i väntan på svar från er om det är gott eller ont.. Tacksam för svar... Bifogar en bild så ni kanske ser nått... Kimmo Mäkelä Östersund

• 11 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Halka,

Någon som kan hjälpa mig, jag skall starta nytt saltvattensakvarium på ca 500l. Har varit sötvatten förut. Jag behöver köpa allt till den men vad skall man ha, har läst en hel del här på forumet men blir inte klok. Vad är bästa tekniken, sump eller allt monterat på väggen (skummare, osmos, filter,m.m. Akvariumet kommer vara inbyggt i väggen så ljud och sådant är inga problem. Någon som lite lätt kan svara på dessa säkert självklara svar.

• 26 svar
    • 3k visningar
  11. Started by nelson,

Hejsan! Det är så att jag får en tillväxt av gröna alger(tråd tror jag det är) varje gång jag fyller på osmos-vatten i någon större mängd, typ 5liter i ett 100liters kar. Vad göra eller ska man kanske inte göra? städpatrullen tar ju hand om algerna. Tyvärr så har min sjöhare strukit så nu får jag ta bort algertna för hand. Trådalgerna är väl bra mat åt kirurger och andra växtätare? Mvh Nelson

• 13 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by nelson,

Hejsan! Jag sitter och funderar om det är något jag kommer att sakna när jag väl startat mitt kar. Undrar om ni kan ge lite förlslag på saker man skulle kunna införskaffa. Saker man behöver alltså inte onödig lyx. Min utrustning jag har idag: Akvariet Kalkvattenmixer och kalciumhydroxid Kalkreaktor, CO2-tub, bubbelräknare, granulat Saltmätare Nivåvakt Kylare Skummare Cirkulationspumpar MH-armatur T8 armatur 2rör för blåljus Osmos (begagnad) Doppvärmare Algskrapor 100kg LS Karantän kar 4*108liter i ställning 6kg Salt 20 liters dunkar Magfloat algskrapor Tillsatser: KH+ Strontium Jod Tester: Fosfat Magnesium KH Nitrit Nitrat Kalcium Ph Salt Iodine Bok: The Modern Coralreef…

• 20 svar
    • 2,2k visningar
  13. Started by Kattmat,

Nu har jag köpt ett 300 liters akvarium, och det ska bli mitt första saltvattenkar. Nu vill jag veta hur jag ska bygga upp allt. Jag har ett 40 liters kar som jag för tillfället har några sötvattenfiskar i, dessa tänkte jag flytta nån annanstans och istället använda detta kar som sump. Hur ska jag göra ytavrinning? Borra var? Jag såg någon som hade karvat ut en stenbakgrund i frigolit och gömt grejer i ett av hörnen bakom. Hur kan man göra detta och hur löser man cirkulation osv? Jag hämtar upp karet på lördag förmiddag, då vet jag också vad det är för värmare och cirkulationspump som medföljer. Vore dock kul att kunna sätta igång med en bakgrund eller så tidigare. Om man…

14. Started by hippo,

tänkte kolla vad har ni för grejer i era sumpar.

15. Started by Karoline,

Nu har vi gjort en durso standpipe lösning, för att slippa slurpet som blev förut när vi bara hade ett rör som stack upp. Men nu rinner det inte av något vatten nästan, plus att sumpen tömms direkt för att retur pumpen pumpar upp fortare. Visst skulle det gå att strypa pumpen, men det känns inte bra att strypa den SÅ mycket.. Måste man verkligen ha borrat karet i bottnen för att det ska funka?? Eftersom vi har vårat borrat i sidan så är det nog det som är felet.. Ger nästan upp nu, ingenting funkar ju så som man vill. Det fylls upp i huvudkaret så att det är fullt och sen så tömms det som är för mycket ner i sumpen. Och så håller det på..... vem vågar sova när det är så …

16. Started by Rickard85,

Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard

17. Started by Kattmat,

Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)

• 2 svar
    • 746 visningar
  18. Started by Kattmat,

Halloj. Jag har just nu ett litet 40 liters sötvattenakvarium. Nu i veckan ska jag inhandla ett 300 liters, och jag funderar på om jag ska ha ett nytt sötvattenakvarium, eller om jag istället ska inrätta ett saltvattenakvarium. Dock så vet jag inte så mycket om detta, så all information kan ju vara kul att veta. Vad behöver man, vad kostar saker, vad kostar rev, hur länge måste det vara innan man lägger i fiskar, vad för fiskar, priser, hur ska man ta hand om det osv osv. All hjälp välkomnas! Stort tack på förhand.

• 12 svar
    • 2k visningar
  19. Started by Julgran,

Nu har jag äntligen fått igång min Aqua Medic osmos 90 för att rena vattnet. Ett problem jag märkte när jag blandade vatten och salt för ett vattenbyte är att jag har problem med att hålla koll på temperaturen med en sån där tempmätare i glas. Så nu tog jag min digitala ugnstermometer. Jag har läst att saltvatten och metall inte går så bra ihop men en ugnstermometer ska ju klara av köttsafter och rimmat kött så det borde väl inte vara någon fara, eller? Mätkroppen på ugnstermometern få ju inte fälla ut någon metall för då får ju maten man lagar till metallsmak. Så vad tror ni, kan jag fortsätta och använda min ugnstermometer när jag blandar till vatten eller måste jag köp…

• 2 svar
    • 799 visningar
  20. Started by Karoline,

Hej! Har hittat en liten sak i karet som rör sig. Vad kan det vara? Ursäkta den dåliga bilden.

• 16 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Karoline,

Hej! Nu har vi haft i salt för nån dag sen. Det märkliga är att det är grummligt i vattnet nu. Salthalten ligger på ca 1,021 kanske lite mer. Kommer det grummliga att försvinna? Har läst lite på trådarna, men i dom fallen så verkar det som om dom först har haft i för mycket salt och efter det så har det blivit grummligt.

• 13 svar
    • 1,2k visningar
  22. Hej, Osmosen dröjer till nästa vecka, men jag behöver fylla på ett par liter sött och på söndag ska det helst ske ett 5 lit vattenbyte. Så vad är bäst att göra i valet mellan pest och kolera? 1) Tar mitt otestade vatten (mälaren) 2) Fyller på med Kemetyls T-vatten (det står att det är avjoniserat vatten för tekniskt bruk och det bör inte förtäras)

• 4 svar
    • 881 visningar
  23. Started by libbelibbe,

Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten. Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång. Så min fråga är: Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare. Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något? Jag tänk…

24. Started by Karoline,

Nu äntligen så står akvariet på plats. Har tre problem 1) Vi har borrat för ytavrinning i sidan, och har skruvat på saken som ska leda vatten men samtidigt hålla tätt. Nu har den dragits åt fyra gånger, men det kommer ändå lite vatten igenom. Vet inte vad vi ska göra mer, vi har limmat ihop alla delarna nu så det går ju inte bara att rycka (packningen?) eftersom då kan ju rören som är ihop limmade börja läcka istället... 2) Själva ytavriningen ner i röret låter som ett badkar, plus att allt porlar en hel del.. 3) Alla pumpar vibrerar och låter mycket. Hur kan man lättast få dom lite tystare? Lägga nått under och runt dom kanske? Kan ju säga att det har varit lite deppigt…

25. Started by Halogen,

Äntligen så går mina ocellaris clowner i anemonen (BTA)....cooolt!. / Hälsningar Pär

• 10 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.