Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjenare! Jag har nyss startat en nano akvarium. När jag köpte hem LS då fann jag denna. Den är litet djur som rör sig som en anemon med små tentakler kan man säga. Jag undrar vad detta kan vara för något? Vilket skötsel den ska få? Tack för Hjälpen!
-
- 0 svar
- 541 visningar
-
-
Nu har jag startat upp min burk med salt och korallsand. Imorgon ska jag köpa in ca 10 kg LS. Tar tacksamt emot tips på de viktigaste sakerna att tänka på nu i början och ska försöka dokumentera utvecklingen framöver här på SG!
-
-
- 1 svar
- 541 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 541 visningar
-
-
Jag köpte en sarcophyton (tror jag?) som en av de första korallerna till mitt kar som varit igång ca 2 månader nu. Jag satte den på ett ljust ställe men med ganska svag cirkulation. Den såg fin ut i 4 dagar, efter det har den tjurat nu i 2 dagar.. När bör jag bli orolig och leta efter orsak och åtgärd? Har jag valt rätt när jag satte den på ett lugnt ställe, eller behöver den ha starkare cirkulation? Värdera ser bra ut förutom nitrat som ligger på något höga 10. Som jag försöker få ner med 7ml/dag nopox Belysning är en maxspect rsx 300w som sitter över ett reefer 425 kar Bild är tagen dagen efter jag köpte den. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 540 visningar
-
-
Läste att när man odlar celler i co2 inkubatorer inom sjukvård m.m vill man inte tillsätta RO vatten eller annat ultrarent vatten utan endast sterilt avjonat vatten. Främst eftersom RO (dvs osmos) ofta har bakterier och svamp som sedan växer till sig i inkubatorn. Funderade lite kring min osmosanläggning. Jag har den konstant inkopplad och har lärt mig att den inte ska torka ut. Borde kunna bli lite fina bakterieodlingar där. Visserligen spolar jag igenom det en stund innan jag spar vattnet. Bakterier kanske dör när man sen tillsätter saltet. Något man bör tänka på eller är jag onödigt nojig?
-
- 1 svar
- 540 visningar
- 1 följare
-
-
Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..
-
- 1 svar
- 540 visningar
-
-
Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance
-
-
- 5 svar
- 540 visningar
-
-
Vad är detta som "växt" upp ur sanden? På bara någon vecka i mitt nya kar har denna lilla röd/orangea sak börjat titta upp ur sanden
-
- 2 svar
- 539 visningar
-
-
Ikväll bjuder vi i styrelsen in för att besvara på frågor och funderingar du kan tänkas ha som nybörjare gällande saltvattenakvarier. Från klockan 19:00 till 21:00 finns jag, Andreas "Vidofner" Ljungström, Daniel "ormet" Odell samt Björn "bjomat" Mattsson på chatten och försöker svara så gott det går på era frågor. Om ni inte redan visste det så finner ni chatten här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/chat/
-
- 1 svar
- 539 visningar
-
-
vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig
-
- 0 svar
- 539 visningar
-
-
Funderar på att göra om mitt 140 liters akvarium så att det passar sjöhästar. Idag har jag lite blandade mjukkoraller, räkor, eremiter, ett par clownfiskar, en sexbandad wrasse och en liten kirurgfisk. Tanken är att starta upp mitt 280 liters som salt och flytta fiskarna från 140 litern, kan då även flytta koraller etc. Så, vad kan/bör jag spara i 140 litern för att passa sjöhästar? (Tror akvariet innehåller ca 10 kg levande sten och ett tunt sandlager). Vad behöver jag för teknisk utrustning? Mvh UB
-
- 1 svar
- 539 visningar
-
-
Hej! Jag ska starta ett 63 liters akvarium framöver. Min fråga är hur många streamer behöver jag ha? En jebao som drar 4000liter i timmen men som kan ställas in, kanske klarar mig på den? Annars tänkte jag köpa den och kanske ta den som jag har på 1000liter i timmen
-
- 2 svar
- 538 visningar
-
-
Hallå alla, Någon som vet om denna LED-belysning är tillräcklig för ett saltvattenkar? Tanken är att sätta det på ett Juwel 240. Juwel HeliaLux Spectrum LED - 1200 mm - 60 W - CyberZoo
-
- 1 svar
- 538 visningar
-
-
Eftersom jag har haft problem med cyano i mitt kar en längre tid bestämde jag mig för att ta till kemikalier för att bekämpa det. Jag beställde något som heter chemiclean som jag fick rekommenderat på nano-reef.com. Mina zoanthus har varit riktigt risiga av cyanon och inte varit öppna på länge. Mina mushrooms och acanthastreor har dock sett bra ut. Igår påbörjade jag behandlingen och följde instruktionerna. Idag ser alls koraller väldigt hängiga ut, även de som tidigare sett bra ut. De är dessutom täckta av ett vitt slem? Vad är detta? Är det något sorts försvar mot kemikalierna? Enligt tillverkarn ska chemiclean vara helt säkert för invånarna i karet. Imorgon kommer jag…
-
- 1 svar
- 538 visningar
-
-
Hejsan, jag få inte ner Nitratet. Gjort vattenbytte flera gångar med 10%/vecka, nytt skummare som gå fint, ha bara 5 fiskar. Jag vill inte köpa mer fisk o koraller innan värden bli bra. Vad kan jag göra mer?
-
-
- 4 svar
- 537 visningar
-
-
Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?
-
- 3 svar
- 537 visningar
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
Tänker typ som ett lexicon, lista på fiskar med lite info och bilder. Hittar massor "där ute" men vad har ni för tips och rekommendationer ?
-
-
Godkväll Så var det väl dags att lägga in en första post här på forumet, och börjar med hur jag hamnade här. För 2 år sedan fick jag ta över en väns sötvattensakvarium på 250 l, finns inte mycket att säga om det förutom att jag älskade det och satt framför och glodde i timmar på kvällarna. En kväll när jag hade besök av en god vän satt vi och tittade på videoklipp och diverse sidor på nätet där vi tillslut hamnade på de salta sidorna. Vi blev trollbundna och peppade, men allt kändes för avancerat och svårt. Tror tre månader gick och på min födelsedag ringer samma vän och berättar att han vill komma till mitt kontor, du är välkommen säger jag och en timme senare ringer …
-
- 1 svar
- 534 visningar
-
-
Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?
-
Nu har jag äntligen köpt Clownfiskar och dem verka må bra
-
- 0 svar
- 534 visningar
-
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.
-
- 6 svar
- 534 visningar
-
-
hej igen på er! tänkte bara höra en liten sak med er. efter lite ombyggnation i karet när jag införde min bubbelkorall så drog den självklart ihop sig. dagen efter när jag kom hem från jobb så hade den slagit ut om än inte fullt ut. men där hängde även brun liknande trådar från den. någon som kan säga mig vad det är? var det dött material eller så pga stess av korall. sen för det mig vidare till mina två clowner, dem verkar må väldigt bra vad jag än gör i karet vilket är kul, är inte alls skygga. efter läggdags så satte jag mit och titta in i karet i mörkret och då såg jag att en av clownerna strök sig mot min bubbelkorall. vad kan det innebära. att den sover där eller?…
-
- 0 svar
- 533 visningar
-