Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
-
-
Vad är detta som "växt" upp ur sanden? På bara någon vecka i mitt nya kar har denna lilla röd/orangea sak börjat titta upp ur sanden
-
- 2 svar
- 567 visningar
-
-
Nu har jag startat upp min burk med salt och korallsand. Imorgon ska jag köpa in ca 10 kg LS. Tar tacksamt emot tips på de viktigaste sakerna att tänka på nu i början och ska försöka dokumentera utvecklingen framöver här på SG!
-
-
- 1 svar
- 567 visningar
-
-
Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas
-
- 2 svar
- 567 visningar
-
-
-
Har två maskar på en sten som ser ut att göra spindelnät typ. Har sökt lite med hittar ingen info mer än möjligen Ribbon worm?
-
- 3 svar
- 566 visningar
-
-
Hejsan. Funderar på att starta ett aquael nano reef 30. Ca 3kg ls och levande sand på det. Tänkte höra vilket städ gäng man bör sätta in. Blir kanske ev någon liten fisk sen.
-
- 0 svar
- 566 visningar
-
-
Jag köpte en sarcophyton (tror jag?) som en av de första korallerna till mitt kar som varit igång ca 2 månader nu. Jag satte den på ett ljust ställe men med ganska svag cirkulation. Den såg fin ut i 4 dagar, efter det har den tjurat nu i 2 dagar.. När bör jag bli orolig och leta efter orsak och åtgärd? Har jag valt rätt när jag satte den på ett lugnt ställe, eller behöver den ha starkare cirkulation? Värdera ser bra ut förutom nitrat som ligger på något höga 10. Som jag försöker få ner med 7ml/dag nopox Belysning är en maxspect rsx 300w som sitter över ett reefer 425 kar Bild är tagen dagen efter jag köpte den. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 565 visningar
-
-
Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.
-
- 1 svar
- 565 visningar
-
-
-
Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …
-
- 2 svar
- 565 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 565 visningar
-
-
Funderar på att göra om mitt 140 liters akvarium så att det passar sjöhästar. Idag har jag lite blandade mjukkoraller, räkor, eremiter, ett par clownfiskar, en sexbandad wrasse och en liten kirurgfisk. Tanken är att starta upp mitt 280 liters som salt och flytta fiskarna från 140 litern, kan då även flytta koraller etc. Så, vad kan/bör jag spara i 140 litern för att passa sjöhästar? (Tror akvariet innehåller ca 10 kg levande sten och ett tunt sandlager). Vad behöver jag för teknisk utrustning? Mvh UB
-
- 1 svar
- 565 visningar
-
-
Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André
-
- 0 svar
- 564 visningar
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
skummaren på mitt blenny (original) skjuter liksom en stråle vatten ned mot facket där man skall placera kolstrumpan. detta ljudet börjar jag reta mig på lite! någon som haft ett liknande problem och därmed kanske någon klok lösning på det? alternativet är väl kanske att byta skummar så man kan få utloppet närmare vattenytan. vilken skummare skulle ni rekommendera då? stort tack på förhand!
-
- 1 svar
- 564 visningar
-
-
-
Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..
-
- 1 svar
- 562 visningar
-
-
Tjoho! Ny på det här med saltvatten men har läst runt mycket nu under en tid och tänker dra igång ett projekt. Har bestämt mig för att dra igång ett 170 liters kar med sump på 60 liter. I helgen ska jag bygga bänk är det tänkt så nu är det hög tid att fixa det tekniska. Har fastnat lite vid belysningsdelen. Har nog bestämt mig för en led-ramp men vilken ska man ha? Det är ju ändå ganska dyra grejer. Måtten på karet är 100x40x50 (LxDxH) Även skummare är inte bestämt vad tror ni om denna? http://www.tritonakvarium.se/deltec-mc-500-skummare/2585-0 Hade vart fint och dubbelkolla lite innan jag beställer, annars visar det sig att jag har varit ute och cyklat någonstans. Jättet…
-
- 0 svar
- 562 visningar
-
-
Godkväll Behöver köpa en omvänd osmos. Kan ni rekommendera en bra o prisvärd sådan. Mvh Kalle
-
- 4 svar
- 562 visningar
-
-
Tjenare! Jag har nyss startat en nano akvarium. När jag köpte hem LS då fann jag denna. Den är litet djur som rör sig som en anemon med små tentakler kan man säga. Jag undrar vad detta kan vara för något? Vilket skötsel den ska få? Tack för Hjälpen!
-
- 0 svar
- 560 visningar
-
-
Hej! Köpte lite begagnat för ett tag sedan och då fick jag med en hel låda med tester mm. Många va dom har gått ut så jag får tyvärr slänga dom. Nu är min fråga vart man ska kasta dom? går det att hälla ut innehållet i vasken eller ska det lämnas in till någon avfallscentral? Det rör sig om följande om jäkla massas tester, bio starters mm. Kanske är lättare att fråga om det är något man ska tåänka på att absolut inte hälla ut i vasken? =) Mvh
-
- 2 svar
- 558 visningar
-
-
-
Hej! Har ett red sea max nano, med ett par koraller och två clownfiskar och en pepparmint räka, mitt problem är att näringämnena sjunker. Har nitrate mellan 5-10 ppm och hade för någon vecka sedan 0,03 phosphate men nu har det varit nollat de två senaste testerna. har börjat mata mera, både flakes och fruset. Men verkar inte som det händer så mkt på det. funderar på stänga av skummaren, men också ta ut kolet. Långsiktigt är det väll att öka bioload, byter vatten varje vecka typ 5%, så corallerna får lite nya mineraler. Men funderar även på att göra det varannan vecka istället. corallerna ser ut att må bra, sanden börjar dock få lite lätt röd…
-
-
- 3 svar
- 557 visningar
- 1 följare
-