Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
tjena alla,har en fråga angående luftbubblor efter uppstart kommer dom från ls sten eller är det nått man ska justera med skummare eller,fråga till jad ägare den lilla dosa som är kopplad till uv med nån röd diod på vad är den till för,kan väl säga att manualen till karet inte va så jätte bra
-
- 2 svar
- 589 visningar
-
-
-
Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas
-
- 2 svar
- 589 visningar
-
-
Har ett RSM 130 med 5 fiskar, drygt 10 turbos, 5 eremiter och 3 räkor...hur många till fiskar kan man ha utan att överbelasta karet? De som är i nu är 2 clowner, 1 bicolor, 1 scooterblenny, 1 filfisk och 1 jordgubbsfisk...
-
- 0 svar
- 589 visningar
-
-
Hejsan! Jag upptäckte nyss att dethär växte på min caulastrea! Vad kan det vara, korallen har bara varit i karet i några dagar...
-
- 1 svar
- 588 visningar
-
-
undrar om alla sorters små sten funkar i saltvatten akvarium som botten substrat?
-
- 1 svar
- 588 visningar
-
-
Nu har jag startat upp min burk med salt och korallsand. Imorgon ska jag köpa in ca 10 kg LS. Tar tacksamt emot tips på de viktigaste sakerna att tänka på nu i början och ska försöka dokumentera utvecklingen framöver här på SG!
-
-
- 1 svar
- 588 visningar
-
-
Hej, funderar på ett red sea reefer deluxe akvarium och undrar om någon vet var man kan se ett live? Alltså ihopsatt gärna 170 eller nano modellen med Ai prime belysning. Känns dumt att köpa något innan man sett den. Bor för övrigt i kalmartrakten. tacksam för svar
-
- 3 svar
- 587 visningar
-
-
-
hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??
-
- 4 svar
- 587 visningar
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
Funderar på att göra om mitt 140 liters akvarium så att det passar sjöhästar. Idag har jag lite blandade mjukkoraller, räkor, eremiter, ett par clownfiskar, en sexbandad wrasse och en liten kirurgfisk. Tanken är att starta upp mitt 280 liters som salt och flytta fiskarna från 140 litern, kan då även flytta koraller etc. Så, vad kan/bör jag spara i 140 litern för att passa sjöhästar? (Tror akvariet innehåller ca 10 kg levande sten och ett tunt sandlager). Vad behöver jag för teknisk utrustning? Mvh UB
-
- 1 svar
- 586 visningar
-
-
Är en glad nybörjare som har Några frågor ang belysning i saltvatten. Har sett att Swedish-Growsystems säljer lågenergilampor purpellight som har 250000k vilket jag hört ska sådana lampor som ger detta spektra ska vara bra. men har bara sett dom som hps. Lågenergi är ju energisnålt. Någon som prövat dom. Vore jätte intresant att veta håller på med ett bygger mitt Akvarium nu så alla tips ideer ang belysning är välkommet Olle
-
- 0 svar
- 585 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 585 visningar
-
-
Hejsan! Jag tycker att belysningen är lite dålig i mitt aqua medic yasha och funderar på på att köpa denhär? http://www.fish-street.com/haqos_power_cree_40w_led_lighting är det något att ha? går det att sänka effekten från 40 w till lägre om man vill?
-
- 0 svar
- 584 visningar
-
-
Hej, Vår Sacrophyton verkar inte vilja utvecklas där den sitter idag och dessutom sitter den i vägen för en annan korall som jag skulle vilja ha där. Hur gör jag för att flytta den? Den sitter fast på en av de stora stenarna som skall vara kvar där den är.
-
-
- 3 svar
- 584 visningar
-
-
Hej! Köpte lite begagnat för ett tag sedan och då fick jag med en hel låda med tester mm. Många va dom har gått ut så jag får tyvärr slänga dom. Nu är min fråga vart man ska kasta dom? går det att hälla ut innehållet i vasken eller ska det lämnas in till någon avfallscentral? Det rör sig om följande om jäkla massas tester, bio starters mm. Kanske är lättare att fråga om det är något man ska tåänka på att absolut inte hälla ut i vasken? =) Mvh
-
- 2 svar
- 583 visningar
-
-
Hej jag ska uppgradera från 100 liters till ett på 300. Hur har ni andra gjort när ni skaffat större med mer vatten och flytta alla stenar och levande? Har ni några tips för Att göra detta smidigt ? Mvh Mikael --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.439872,18.074818
-
- 1 svar
- 582 visningar
-
-
-
Hej, byttes vatten för första gången igår ( ca. 20L. ) blandade vatten med salt och buffer. Satte på skummare igen efter två timmar efter vatten byttes, sedan dess har det skumma över behållare hela tiden! Provade imorse stänga av skummare i 6 timmar, men det hjälpte inte! Vad gjorde jag för fel? hur länge kommer detta pågår? Jag har en skummare som sitter inne i karet.
-
- 1 svar
- 581 visningar
-
-
Hej! Måste först börja med och säga vilket toppen forum man har hittat! Som rubriken på detta ämne så är jag helt ny på saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten rätt länge. Men nu äntligen vågade jag ta steget fullt ut. Jag har startat ett Nano reef på 40 liter. Tyckte det skulle vara rätt lagom Akvariet har nu stått i 7 dagar sen uppstarten och allt verkar gå bra hittills! Lite liv har jag fått med hjälp av levande sanden och stenarna! Dock så undrar jag om vad det är för djur jag fått? Även en lång mask som tittar fram på kvällarna. Är dessa ofarliga för framtiden i karet? Med vänlig hälsning André
-
- 0 svar
- 581 visningar
-
-
Är helt såld på denna hobby! verkligen glad att jag prövade! har startat ett till projekt för några veckor sen! 30L nano med en hög möbel passar jättebra i mitt "matrum" i det har jag typ 4-5kg LS ca1kg Levande sand, streamerpump på 2000l/h samt en filterpump på 400L/h en doppvärmare som jag ska byta ut för denna är skit då man inte kan ställa tempen mao så kör den på och värmer lätt vattnet till typ 30 grader! belysningen jag har nu är ett 11w rör samt en liten led belysning 36 små leds med blåa och vita leds! verkar fungera rätt ok det växer iaf saker från LSn:-) ska byta röret mot ett 26w samt köpa en till led av samma sort så borde det räcka perfekt sen! jag har inte…
-
- 0 svar
- 581 visningar
-
-
-
skummaren på mitt blenny (original) skjuter liksom en stråle vatten ned mot facket där man skall placera kolstrumpan. detta ljudet börjar jag reta mig på lite! någon som haft ett liknande problem och därmed kanske någon klok lösning på det? alternativet är väl kanske att byta skummar så man kan få utloppet närmare vattenytan. vilken skummare skulle ni rekommendera då? stort tack på förhand!
-
- 1 svar
- 580 visningar
-
-
Hej då har jag äntligen både uppgraderat mig till 248Liter samt fått hem min kamera så här kommer lite bilder... Ledsen lite dåliga foton skall försöka få till lite bättre och lägga upp. Lite mer info om karet kommer så fort jag har tid..
-
- 1 svar
- 579 visningar
-