Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej jag har frågat om bra länkar för nu vill jag ha en bra hemsida på nätet som är bra att läsa till ett akvarium
-
-
- 3 svar
- 602 visningar
-
-
Hej! jag hittade en artikel här inne för några veckor sedan som en användare hade skrivit i pdf format. Han skrev från början då man skaffar och planerar tills allt är igång och fungerar. Han hade med de olika värdena man har när man testar vattnet. Om pumpar, olika reningsmetoder, skummare, uvc osv. Har kollat runt med hittar inte denna artikeln? Någon som kan hjälpa mig?
-
- 3 svar
- 602 visningar
-
-
tjena alla,har en fråga angående luftbubblor efter uppstart kommer dom från ls sten eller är det nått man ska justera med skummare eller,fråga till jad ägare den lilla dosa som är kopplad till uv med nån röd diod på vad är den till för,kan väl säga att manualen till karet inte va så jätte bra
-
- 2 svar
- 601 visningar
-
-
Hej! jag har införskaffat mig ett större akvarium Ett fluval Flex marine 123 liter är sjukt taggad inför detta! kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här, om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad? kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull? Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? Finns det något lexikon för nybörjare? jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag fö…
-
-
- 2 svar
- 601 visningar
-
-
Hej! Har haft min levande sten i nu i snart en vecka.. Hur mycket "liv" ska man se då igentligen? Kanske ska ta mer tid innan man ser massa aktivitet? Vet ju inte riktigt hur det ska se ut. /Putte
-
- 2 svar
- 600 visningar
-
-
Nu har jag startat upp min burk med salt och korallsand. Imorgon ska jag köpa in ca 10 kg LS. Tar tacksamt emot tips på de viktigaste sakerna att tänka på nu i början och ska försöka dokumentera utvecklingen framöver här på SG!
-
-
- 1 svar
- 600 visningar
-
-
Hej, jag har ett akvarium på 58l som inte varit igång på två år. Städat gjort rent och vice versa för att snart kunna sätta igång igen. Det jag märkte idag var att pumpen till skummaren och UV-c som sitter på denna inte fungerar så där måste jag handla nytt, många skriver i trådar är WC 310. Är det något att rekommendera?Och visst är det så att skummarslangen som går upp ur vattnet hämtar ner syre right? Sedan tänkte jag höra vad ni tycker jag ska inhandla för filter, så som biobollar etc...Vad tycker ni att jag ska ha eller snarare "nödvändigt" att ha i ett sånt litet kar? Funderar även på att skaffa en extra cirkulationspump och sätta i ett hörn för att få upp cirkulati…
-
- 0 svar
- 600 visningar
-
-
jag har köpt ett 240 liters akvarium med måtten 120,40,50. men jag undrar var hur man ska plasera cirkulationspumparna, jag har en Koralia 3 och två Eheim compact 1000
-
- 0 svar
- 599 visningar
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
Nu är mitt stora kar nerlagt. Självklart vill man ha ngn liten fisk igen Hur funkar clownhotellen? Såg att det fanns några olika storlekar i min lokala butik. Räcker utrustningen i dem för att köra lite levande sten + två clowner?
-
- 1 svar
- 599 visningar
-
-
-
undrar om alla sorters små sten funkar i saltvatten akvarium som botten substrat?
-
- 1 svar
- 597 visningar
-
-
-
Hej! Köpte lite begagnat för ett tag sedan och då fick jag med en hel låda med tester mm. Många va dom har gått ut så jag får tyvärr slänga dom. Nu är min fråga vart man ska kasta dom? går det att hälla ut innehållet i vasken eller ska det lämnas in till någon avfallscentral? Det rör sig om följande om jäkla massas tester, bio starters mm. Kanske är lättare att fråga om det är något man ska tåänka på att absolut inte hälla ut i vasken? =) Mvh
-
- 2 svar
- 596 visningar
-
-
Då var akvarium och de mesta tekniken inhandlad. Allt är än så länge köpt begagnat förutom en R/O, försöker hålla mig runt 50kr/litern men det börjar bli svårt! Tekniken består idag av en Mce600 skummare, två tunze 6025 pumpar och två st 30W T8 rör. Pumparna låter ganska mycket så jag ska se om jag ska beställa nya impellrar (kostar drygt 300 från tunze för två st) eller köpa helt nya pumpar. Sågade även till en plexiglasskiva som jag kom över som nu ligger på botten. Imorgon åker jag och inhandlar en refraktometer och eventuellt en termometer därefter väntar jag bara på vattentester och en doppvärmare som är beställda, sen ska jag blanda saltet och köpa mig ca 20-25kg LS…
-
- 0 svar
- 596 visningar
-
-
Hittade denna är den bra att ha tro :-) Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 596 visningar
-
-
Hej. Jag har precis sat ihop min första saltvatten tank. Nu behöver jag hjälp med att välja LED lampa, jag har siktat in mig på en AI prime hd eller current USA. Min tank kommer att ha mjuk koraller och några fiskar den är bara 102l. Några förslag?
-
- 1 svar
- 596 visningar
-
-
Har ett RSM 130 med 5 fiskar, drygt 10 turbos, 5 eremiter och 3 räkor...hur många till fiskar kan man ha utan att överbelasta karet? De som är i nu är 2 clowner, 1 bicolor, 1 scooterblenny, 1 filfisk och 1 jordgubbsfisk...
-
- 0 svar
- 596 visningar
-
-
Hallå har sedan tidigare haft ett clown par i mitt akvarium som har hållt ihop och bott i samma grotta och simmat runt ihop. Dom bråkade lite första dagen men sedan kom dom bra överens. Jag satte nu in en gul kirurg för ca en vecka sen och nu har den tagit över grottan med ena clownen och dom simmar runt ihop. Den andra mindre clownen står nu bara vid vattenytan i ena hörnet och såg nyss den stora clownen vara på den och bråka. Kan det vara så att clownen och kirurgen har bildar ett par? Någon som hört talas om det förut?
-
- 2 svar
- 595 visningar
-
-
-
Hejsan! Jag upptäckte nyss att dethär växte på min caulastrea! Vad kan det vara, korallen har bara varit i karet i några dagar...
-
- 1 svar
- 594 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 594 visningar
-
-
Funderar på att göra om mitt 140 liters akvarium så att det passar sjöhästar. Idag har jag lite blandade mjukkoraller, räkor, eremiter, ett par clownfiskar, en sexbandad wrasse och en liten kirurgfisk. Tanken är att starta upp mitt 280 liters som salt och flytta fiskarna från 140 litern, kan då även flytta koraller etc. Så, vad kan/bör jag spara i 140 litern för att passa sjöhästar? (Tror akvariet innehåller ca 10 kg levande sten och ett tunt sandlager). Vad behöver jag för teknisk utrustning? Mvh UB
-
- 1 svar
- 594 visningar
-
-
Jag har som sagt lite dåligt med CA och Mg. Enligt Aqua Calc så ska jag tillsätta 4.4g CA och 17.1g Mg nu i 5dgr. Så jag undrar om jag kan blanda CA och Mg´t i en o samma dunk med ca 1liter osmos vatten... Lägger självklart i bara 1deciliter i taget var 5-10minut. Vill vara säker så jag inte skapar ngn cyanid med dem två tillsammans i samma dunk. tacksam för svar..
-
- 2 svar
- 593 visningar
-
-
Hej Någon som vet eller kan gissa vad som händer med min anemon?!?!