Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jacs,

men vad är det egentligen? Kommer ju ut blad från linan, och jag som tänkte klippa bort den då jag inte lyckades att dra bort den för ett par månader sedan. //Jonas

• 0 svar
    • 653 visningar
  2. Started by steven,

Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer

• 1 svar
    • 653 visningar
  3. Started by blub,

Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…

• 1 svar
    • 652 visningar
  4. Started by Gnarkill,

Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …

• 0 svar
    • 650 visningar
  5. Started by Mattijassi,

Hej Någon som vet eller kan gissa vad som händer med min anemon?!?!

• 1 svar
    • 650 visningar
  6. Started by jacs,

Varför har de jord i sumpen på denna utube film Är det samma som typ Lasse har skrivit om fattigmans nitrivec. Mvh Jonas

• 1 svar
    • 650 visningar
  7. Started by Leoparden,

Hur funkar bangaier ihop med andra? Har ett 300 liters kar där det just nu går 1 gul kirurg, två clowner, en bicolor dvärgkejsare samt en Putsarräka. Hur hade bangaier funkat med detta? Hur många rekommenderas?

• 2 svar
    • 649 visningar
  8. Started by goradl,

Hej Jag skall uppgradera mitt saltkar till ett större, det nya karet är igång och har varit det en tid så alla värden är stabila. Nu till min fråga jag har redan LS i det nya karet men vill flytta med den LS jag har i mitt andra kar till det nya, kan jag flytta allt på en gång eller bör man flytta det i etapper. Jag har ju fortfarande fisk i det gamla karet som skall till det nya, det enda levande jag har i det nya karet är Turbo sniglar och LS. Min tanke är att flytta all LS låta fiskarna gå över natten i det gamla utan LS bara för att se så inte värderna tokrusar och sedan dan efter flytta fiskarna är detta super dumt eller. Mvh Salt tokig

• 2 svar
    • 649 visningar
  9. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 649 visningar
  10. Started by Lille Skutt,

Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?

• 0 svar
    • 649 visningar
  11. Started by Gnarkill,

Hur gör jag på enklast bästa sätt för att silicona om mitt kar? måste man ta bort allt silicon helt eller?

• 2 svar
    • 647 visningar
  12. här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??

• 1 svar
    • 647 visningar
  13. Started by Randomkille,

Startade för några veckor sedan ett akvarium på 30 liter, i det har jag 5 snäckor, 2 eremiter, 2 euphyllia, stjärnpolyp och 1 gorgonia. I förrgår köpte jag ett 100 liters akvarium med pump för endast 100 kr så jag kunde inte säga nej Nu ska jag starta upp det nya, ska lägga i de 30 liter vatten som redan är igång och ytterligare 70 liter ska jag blanda upp men min fråga är om jag ska se detta som ett ”nystartat” akvarium eller ett som har gått ett tag då jag lägger i både vatten och sten från det andra akvariet? Tacksam för både tips och svar! Mvh Nils

14. Started by Fredrik V,

Hej alla kloka, dags för ännu en dum fråga. Jag upplever att det i mitt akvarie är mycket partiklar. Detta syns tydligt vid blått ljus. Det är små vita partiklar, mindre än en millimeter. Anar att det antingen är små luftbubblor från skummaren, dåligt utspätt salt eller calcium-tillsats. Har för några månader sedan haft prick på en av mina fiskar. Sedan dess har jag skaffat UVC och har sedan dess inte upplevt några som helst symptom eller problem med fiskarna. Vad jag förstår går pricken upp från substratet i perioder om tre veckor och borde väll inte åka runt i vattnet som jag upplever att dessa prickar gjort i veckor? Några klokheter?

• 4 svar
    • 646 visningar
  15. Started by gustavv,

Jag har nyss startat ett 100 liters akvarium efter 5 års frånvaro från saltvattensakvarium. Eftersom det var ett tag sen undrar jag därför vilka online-butiker folk rekommenderar? (Om det ens är lämpligt att beställa online eller inte). Bor i Karlstad så finns inte någon närliggande saltvattensbutik riktigt... Funderar på t.ex. Företagsakvarium, Salt i Väst, Triton mm. Följer Red Sea's Reef Mature program och har blivit dags att introducera ett clean-up-crew.

• 1 svar
    • 646 visningar
  16. Started by Punjoo,

Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik

• 2 svar
    • 646 visningar
  17. Started by KMG,

Hej! Om jag vill öka pH (ligger på 7.6) men inte kalciumnivån (ligger på 420). Hur gör jag bäst då? Natriumkarbonat och bikarbonat (ligger på kH 8)? Co2 scrubber på in luft till skummare? Ligger i fejd med dinoflagellater och begynnande red turf...

18. Started by peppe67,

I tisdags såg min Sarcophyton (är det väl?) ut som bild 1. Sedan började den slokna och idag ser den ut som bild 2. Är det någon som vet vad som händer? Jag har precis gjort det näst sista av de 15 vattenbyten jag blivit tipsad om att göra för att få ner nitratnivån. Jag kollade nitratnivån i torsdags och får det till att jag nu ligger på 10 (bild 3) om nu testet fungerar. Jag har inte kollat nitratnivån idag, tänkte göra det imorgon. Är det något jag behöver göra för min korall eller går den bara genom en fas? Mvh Peter Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• 2 svar
    • 643 visningar
  19. Started by Jojo,

Köpte rowa phos idag och de på butiken sa att det ingick en strumpa i paketet, men det var ingen strumpa med. Jag bor rätt långt ifrån närmaste akvariebutik, så jag undrar om det går att använda en noga sköljd nylonstrumpa?

20. Guest fishguard
    Started by Guest fishguard,

Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar

• 0 svar
    • 643 visningar
  21. Started by Freddess,

Hittade en liten och en stor glasros. Dödade dessa ev med kokande vatten. Nu ser jag en liten snarlik växa ur sanden. Men den är brun. De andra var färglösa. Kan detta vara en ros till? Om så vågar jag vänta ca 1,5 veckor på att sätta in en pepparmintsräka? svrårt att få bild men jag ska pröva. Har bara iphone att fota med.

• 1 svar
    • 642 visningar
  22. Started by MrBase,

Hej! jag hittade en artikel här inne för några veckor sedan som en användare hade skrivit i pdf format. Han skrev från början då man skaffar och planerar tills allt är igång och fungerar. Han hade med de olika värdena man har när man testar vattnet. Om pumpar, olika reningsmetoder, skummare, uvc osv. Har kollat runt med hittar inte denna artikeln? Någon som kan hjälpa mig?

• 3 svar
    • 642 visningar
  23. Started by Swann,

Har startat upp Red Sea Reefer XL200 (kommer en byggtråd senare) utifrån råd här. Har dock stött på något som jag inte trivs med, den gröna slangen som Red Sea medlevererar verkar inte helt optimal för anslutning mot Vectra pumpen. Efter att ha kört ett tag (typ en månad) så märkte jag idag att slangen långsamt går uppåt (antagligen pga. vattentrycket). Hörde ett udda ljud (luft typ) å tittade närmare å noterade att det läckte vatten vid sidan om Returslangen (se bild). Tryckte ner slangen (Fixade inte läckaget men väl missljudet). Noterade även att man inte kan trycka ner för mycket då det då blockerar. Vad finns det för lösning? Vill ju inte ha en …

• 2 svar
    • 642 visningar
  24. Started by ubjs,

Funderar på att göra om mitt 140 liters akvarium så att det passar sjöhästar. Idag har jag lite blandade mjukkoraller, räkor, eremiter, ett par clownfiskar, en sexbandad wrasse och en liten kirurgfisk. Tanken är att starta upp mitt 280 liters som salt och flytta fiskarna från 140 litern, kan då även flytta koraller etc. Så, vad kan/bör jag spara i 140 litern för att passa sjöhästar? (Tror akvariet innehåller ca 10 kg levande sten och ett tunt sandlager). Vad behöver jag för teknisk utrustning? Mvh UB

• 1 svar
    • 642 visningar
  25. Started by Nille83,

Under sommaren hade jag värmeproblem i karet som kanske ingen missat, installerade en datorfläkt i täckskivan och utgångshål och fick en bra temp + avdunstning. Hur gör ni på vintern? Har ni igång fläkt och doppvärmare?

• 2 svar
    • 642 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.