Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Något som man bör oroa sig över? Första bilden är det både den spretiga saken och den neongröna växten som börjat komma nu efter drygt en månad.
-
- 1 svar
- 450 visningar
-
-
Någon som vet vad det är som växer på vår levande sten? Letat runt på massor med sidor men hittar inget som liknar det vi har. På en sten är det som tre vita ludna fläckar samt en del av stenen är täckt av något brungrått. På andra bilden är det som en gul liten boll, vad kan det vara? Någon vi kan behålla eller något som kan skada akvariet?
-
- 3 svar
- 698 visningar
-
-
Igår så var pappa och jag och kollade in Oceansons akvarium på Bromma zoo och vi både blev bara mer förälskade i allt så om en två veckor om allt går som det ska har vi ett akvarium hemma och då blir det troligtvis Infinity 126 eller Infinity 156. Vi kollade in Multiview också men Infinity modellerna gillade vi mer speciellt eftersom de är längre. Men det vi tänkte köpa är (ni får mer än gärna rätta mig och dessutom säga vad ni tycker om alla dessa preparat som man kan köpa och lägga i akvarium så som t.ex. Magniesium, calcium osv) är det något ni tycker man ska tillägga eller ska man avvakta i början eftersom det ända som kommer finnas i akvariumet kommer vara levande s…
-
Är nu på gång att inhandla vissa produkter och surfar lite på tyska sidor. Vågar man köpa salt i tyskland, kostar en tredjedel av vad de billigaste affärerna i Sverige. Likadant RO kan man få 90lit/dygn för runt 700 kr. Nån som vet vad frakten kostar från tyskland och hit? Mvh/Bosse
-
Tror ni att man vågar köpa ett begagnat aluram? Någon som har erfarenhet av aluram?, måste man silicona kanten? Vad ställer man det på?(Har ett bastant skåp som jag tänkte ha det på, lägger man frigolit under aluram också?Blir inte glasbotten hängande i luften då?)
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jaa, det är frågan ... Efter att ha följt alla frågor och svar i glädje och sorg under ganska många år, så efter ca:45 år med sötvatten, så har jag blivit med ett litet RSM 130. Tror att jag har det mesta som behövs,för att starta upp det hela . Men känner mig mer o mer osäker på att kunna "fixa" de'. jag blir lite rädd för att dra igång hela paketet.... Åter i min enfald, så har jag fått för mig att ta det väldigt lugnt med uppstarten. Är det rätt att låta det gå på "tomgång" i två, tre månader ? Nu är det drygt mitten av Maj månad, är det då bra att starta? Eller är det som jag tror..... Lite bättre att pumpa i vatten i Augusti eller September ? För stunden kan jag int…
-
Vet inte om det här är i rätt del av forumet eller ens lämpligt att lägga in alls men iallafall Jag har alltid älskat revakvarium, vem gör inte liksom För drygt ett år sedan blev jag mer och mer intresserad av akvaristik och då jag blev avskräckt av tekniken och kostnaden av salt så startade jag med sött. Så nyligen så halkade jag in på saltforumet på zoopet och började såklart drömma igen. Upptäckte också att man inte alls behöver så mycket som jag trodde. Även om färdiga lösnignar finns som jag gillar(är lat:P) även om de kostar en del. Vill väldigt gärna prova, men jag är rädd för att jag skulle tappa sugen.Och då är det antagligen mycket pengar man ligger ute med. …
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
får ta över ett akvarie med mått som passar mej (L170xD75xH70). grejjen är att det stått tomt i ett antal år, och är byggt i 10 eller 12mm glas. vågar man dra igång det utan att silikona om det? isåfall.. skall man skära ner det å göra om det helt? som det är nu är det ett ramakvarium, och ser välbyggt ut. silikonet känns "som vanligt".. hur skulle du ha gjort? /Samuel
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta
-
- 2 svar
- 720 visningar
-
-
Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…
-
-
- 4 svar
- 946 visningar
-
-
Hej på er alla! Först och främst vill jag tacka för detta fantastiska forum. Bestämde mig för att köpa akvarium i höstas och har sedan dess ägnat åtskilliga kvällar och helger till att läsa böcker och besöka olika affärer. Av en slump hittade jag fram till detta forum i julas och jag vill verkligen berömma alla användare som gjort detta till ett så faktaspäckat verktyg. Kombinationen av entusiasm, teoretisk kunskap och praktisk erfarenhet är svårslagen! Jag är fortfarande i "kunskapsuppstartsfasen", men det känns som att jag så sakteliga börjar få så mycket kunskap att jag snart kan starta ett eget akvarium. Jag har en skaplig bild av vad jag tänkt mig, men jag skulle var…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nybörjare här som ska börja med saltvatten efter 25 år med sötvatten. Undrar vilket ni erfarna hade valt mellan red sea reefer xl 425 och aqua medic xenia 130? Ps. köper gärna nått av dom begagnat gärna med teknik.
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänker starta en 720 liters akvarium med aluminium ram. Ser att att de finns många olika märken på nätet men har tyvärr inte sett de "live". Jag har tittat på b.la Åleds, Ocean, Mark II mm. Är det någon som vet lite om dessa/rekommendera? Kanon om ramen inte är så tjock.......har tyvärr sett en på en affär som hade en rätt bredd ram...vilket inte var så snyggt..... Tack för era svar!
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Vi har ett tag nu riktat in oss på att ha en Zebrasoma flavencens men igår fick vi se en Centropyge flavissimus i verkligheten och den var underbart vacker så den skulle vi vilja ha istället. Är det någon som kan tipsa oss om för och emot för dessa två? Vi har en Parachantus hepatus redan och planerar att skaffa både en Centropyge bispinosus och en Centropyge loricula bl.a., tror ni att det kan fungera?
-
-
- 15 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag kan inte fatta den nya ägaren är inte snäll han tror han kan lura mig jag skulle köpa en midas blennid och en color . men bara för att jag är nybörjare så visste jag inte att det var fel fisk eller rättare sagt i stället för en midas som jag upptäckte i dag att vi hade fåt en firefisch vet inte vad det heter på svenska Namnet på affären i fråga har redigerats av moderator. Vi uppmanar medlemmar som har negativa erfarenheter av affärer att i första hand reda ut detta med affären direkt innan ni tar upp det på SG. Affären måste få en juste möjlighet att förklara sig först. Låt därför denna tråd fortsätta som en diskussion kring val av fisk för nybörjare generellt sett …
-
Nybörjar-fråga! Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. Vill köpa så komplett som möjligt! Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉
-
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 5 svar
- 827 visningar
-
-
Nu har jag gjort slag i saken Ett RSM130 väntar på uppstart. Mitt allra första. Jag kollade in pwss.se efter olika sorters salt. Bl.a. har jag fått tips om Coralife havssalt och även Aquarium Systems Reef Crystal. Nu undrar jag: 1) Vilka sorter använder ni andra och vad kan ni rekommendera? 2) Har jag fått bra tips på salt? 3) Har jag missat denna diskussion i annan tråd? Har letat och sökt men inte hittat diskussion om olika märken. Något om Mg/Ca-halt visst men det har mer handlat om några enskilda märken. Mvh Jens
-
Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.
-
- 3 svar
- 873 visningar
-
-
Tänkte be om lite råd. Har 45 max i bredd att leka med. Längden max 130. Höjden X. Ska jag satsa på 50 eller köra på med 60? Riktigt rädd för att 45*60 kommer se skumt ut.
-
- 6 svar
- 889 visningar
-
-
Hej, Köpte en valenciennea sexguttata till min 200 liter Juwel Lido, den har vänd upp och ner på sanden, vattnet är grumligt nu. Kommer den att lugna ner sig eller ska jag lämna tillbaka den, kan den ställa till med bakteriekulturen pga. för mycket rörelse i sanden?
-
-
- 8 svar
- 965 visningar
-
-
Tänkte att vi gemensamt ska försöka komma fram till 10-15 grundläggande vanliga misstag och råd som en nybliven akvarist bör tänka på. Plockar några utvalda punkter från en gammal artikel på AdvancedAquarist så att vi har en utgångspunkt. ------------------------------------------------------------------------------- Not keeping freshwater fish first. I have had several people see my tank and want one at home. A few have gone out and bought a set-up...sold the set-up because it is too much work. I tell everyone who has never kept fish to do freshwater for 6months to a year so you get an idea of tank maintaince, ect ect. During that time READ, READ, REA…
-
- 59 svar
- 13,7k visningar
- 1 följare
-
-
Jag trodde den gule kirurgen var svår att få vitaprick på? Hur fungerar det med medicinerna, tar korallerna, anemonerna stryk av det?
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var i grannstaden karlskoga idag och fick se ett saltvattensakvarium i en butik som var fullt med vackra röda kalkalger som jag hade i uppstarten men försvann illa kvickt. Själv har jag bara fått en massa trådalger . Jag skulle gära vilja ersätta dessa med kalkalger men hur bär jag mig åt? Måste jag tillsätta något för att få tillbaka mina kalkalger?
-
Är man 15 så vet man sådant men själv måste jag fråga har några bilder jag vill få in men ...
-
- 2 svar
- 511 visningar
-