Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
-
Hejsan! Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor. Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter. Hur stor cirkulation bör man ha sumpen? Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig) Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)? Någon som testat hydors flo? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0 Tacksam för svar hls Nelson
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vad skiljer sig mellan: ett akvarium med bara fisk ett akvarium med fisk och sten ett akvarium med koraller fisk och sten Alltså vad gäller med svårighet, cirkulation, ljuse, skummare, värden, vattenbyten, osmosvatten, sump, skummare, uvc, kalkreaktor osv... Asså kan man typ skippa skummaren om man bara har fisk, behöver man mer cirkulation med koraller ??? osv.. Hoppas ni fattar frågan
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hejsan svejsan! Här är jag helt ny och med saltvatten också! Har haft vanligt sötvatten i säkert 15 år så tänkte testa något nytt! Så nu har jag massa frågor<BR style="mso-special-character: line-break"><BR style="mso-special-character: line-break"> Vad kostar det ungefär att starta upp ett saltvattens från grunden? Behöver nog allt, har nog inte ens ett akvarium kvar? <?:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Finns de någon bra bok på svenska? Fick tipps om ”korallrevet” men dom hade vist gått i konkurs eller hur de var när ja fråga, hitta bara massa tyska böcker och någon på Engelska. Måst väl erkänna att min Tyska/Engel…
-
- 26 svar
- 2,8k visningar
-
-
Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ) Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så …
-
- 2 svar
- 988 visningar
-
-
Grymt bra start på saltvattenkarriären.... Köpt beggat 375-literskar, skummare, osmos, 25 kg LS, pumpar mm. Snart snickrat klart på bänken. Via detta forum fått bra tips om sumpdesign. Åkte för några kvällar sedan till en (sötvattens)akvariehandlare som lovat limma sump och borra för genomföringar. Visade sig att hans största borr var 18 mm!!! (hade blivit rekommenderad 40 mm). Finns ingen i Värmland med större borr..... Ridå! Reservplanen jag kommit på är att dela av 20 cm av karet och göra en intern sump a lá lösningen på Wrangs (bra jobb med SG, förresten!) hemsida. Facket blir alltså 50*20*50 cm, och där skall skummare stoppas i. Frågor: Hur hög vattenniva kan en sku…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?
-
- 0 svar
- 874 visningar
-
-
ska troligtvis köpa ett 45L nanokub med tillbehör.modellen är guppyhotel. finns det några tips?
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, jag skrev om mitt nya saltkar tidigare idag. Sitter fortfarande och funderar om man skall ha sand i akvariet. Hur mycket mer jobb och problem blir det med sand då det bör hamna mer skit där än om man inte har sand. Dom flesta bilder jag har kikat på har sand och då ser det ut som korallsand eller "levande sand". Hoppas att det är någon som har några åsikter om detta. MVH, Andreas
-
Tjenare! Hur långt under ytan har ni eran ytavrining? MVH Jocke
-
- 2 svar
- 954 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny med saltvatten men jag har haft akvarie i 20 år. Tänkte det va på tiden att gå över till riktiga grejer Efter en 3 veckors semester i Vietnam har jag nu kommit hem till mitt saltvattensakvarium. Det har stått i över en månad nu och alla värden ser bra ut. Nu återstår bara att sätta fast min invändiga Deltec (type 35) skummare + filter ordentligt samt sätta stenarna där dom skall vara, som jag bara har slängt i för att dom skall få så mycket ljus på sig som möjligt. Där efter skall jag köpa mig en ny ramp med MH samt lysrör. Har tagit lite kort under uppstarten om det är någon som är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_photos.a…
-
hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…
-
- 1 svar
- 890 visningar
-
-
Hej, Håller på att starta upp en saltvatten burk på 400l. Nu har det gått med skummare och levande sten i ca: 4 veckor. Igår av misstag råkade jag hälla i ca: 1/2 Kg salt rätt i akvariet utan att lösa upp det först. Höll på och greja lite och saltet stod på den provisoriska rampen. Min fråga är om jag behöver göra något åt detta eller spelar det inte så stor roll nu nar jag bara har LS i burken? MVH, från en klantig nybörjare.
-
- 3 svar
- 779 visningar
-
-
Har suttit o läst lite på förstasidan om lägre djur. Där finns olika rekomendationer om ljus och cirkulation, svag, medel, stak/hög, dock finns det ingen förklaring på vad vad som menas med de olika begreppen. Någon som kan ge någon sorts tumregel för ljus repektive cirkulation när det gäller de olika begreppen?
-
- 1 svar
- 871 visningar
-
-
Hade tänkt att måla baksidan blå på akvariet. Vilken typ av färg ska jag använda? Johan
-
- 17 svar
- 3,4k visningar
-
-
Jag har kollat på saltvattenssidor och i butiker i över ett halvår och har fastnat för dessa fiskar: Forcipiger flavissimus, Gul Pincettfisk <span style="font-weight: bold;">Putsar räka</span><br style="font-weight: bold;"> <span style="font-weight: bold;">Dascyllus aruanus</span><br style="font-weight: bold;"> Hur är dessa i ett första akvarie? 160 liter. Behövs det extra grejjer mer än skummare, bra belysning, bra cirkulation till dessa arter? har läst att vissa skall ha UV-ljus o.sv. Behövs det till dessa? Tips om arterna? passar de ihop?
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har köpt ett begagnat MP kar på 300liter som jag tänkt köra som saltvatten. Har förstått att det är nödvändigt med en skummare, men hur i all världen fäster man den smidigast på akvariet? Ljusrampen är ju inbyggd ien lådapå akvariet, så att hänga på kanten funkar ju inte. Butikspersonal har bett mig att såga av en bit av locket för att kunna hänga den på plats..., eller att ja, skita i det! Då många akvarier idag säljs med inbyggda ljusramper måste det finna exempel på smidiga lösningar där man inte gör åverkan på rampen? Vet att det finns olika typer av skummare, men de flesta verkar vara av den typen som man hänger på akvariekanten, eller sumpar. Finns det kanske nå…
-
- 21 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej Ni som har enkläckningenhet i ert akvarium. Funderar påatt köpa en ,vad är dess för o nackdelar?
-
- 1 svar
- 766 visningar
-
-
startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte
-
- 2 svar
- 920 visningar
-
-
Hej! Är precis på tröskeln till "reefkeepingens" underbara värld.... Har köpt skummare och en 375-liters tank, där den senare skall borras och monteras med ytavrinning. Sitter nu och skissar på sumpen, vilken blir på ca 130 liter.Några frågor (till att börja med), hur dimensioneras returpumpen? Ser ni erfarna "gurus" några idiotmisstag i min skiss, eller kan ni ge andra förslag? Var ska utflödet från skummaren riktas, i samma box eller i refugiet? Mvh Rickard
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej. jag har köpt mitt fjärde akvarium.. detta är 240 liter och nu tänkte jag pröva på saltvatten.. hur kan man med enklaste och billigaste sätt komma igång?? vad behöver jag och ungefär hur mycket kommer det att kosta att starta upp det? tacksam för svar... Mvh Åsa
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
1. kan man ha sumpen i akvariet? 2. om elen går, vad är viktigast? värme,filtrering eller cirkulation? 3. är levande sten känslig för dåligt vatten kvalitet? 4.finns det koraller eller anemoner som klarar svagt ljus?
-
- 3 svar
- 952 visningar
-
-
-