Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Vad är anledingen till att man inte kan ha en heltäckande ramp eller glas över karet ...är enda anledningen värmen eller finns det andra bovar i dramat ? MVH
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
tja, ja.. har någon av er bytat sand någon gång? Jo, det gick såhär att vid akvarieköpet (Rio 180) "lurade" säljaren mig 25 kg grus, han påstod att den var lika fin som korallsand, och jag trodde på honom (jag är helt nybörjare på saltvatten och håller på att lära mig av mina misstag..), efter någon vecka med LS så hamnade gruset ner i akvariebotten... det var inget fel på gruset, utan tvärtom, det handlar om fingrus c.a 1 mm i diameter, men den var alldeles för gult.. jag tyckte inte det passade in alls, efter att ha tittat på lite bilder och sett lite saltvatten så bestämde jag mig att byta sand.. om man ska ändå lägga ut tusenlappar för att det ska bli fint så ska ma…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Tja! Jag har fått igång ett litet 60-liters som varit igång i ca 9 månader. jag har även ett fyllt 240-liters som stått i ett halvår med saltvatten och levande sten (inte så levande längre)... Min fråga....... Kan man köra igång 240-burken nu och flytta över allt levande ifrån det lilla karet eller måste jag byta ut allt vatten och sten??? Detta vattenharalltså stått ett tag men ingenting har varit i karet under ett halvår (Osmos). utom LS, som fortfarande är i... Tacksam för svar..
-
Skall man alltid använda osmosvatten eller duger kranvatten?? nu menar jag både vid nystart och vattenbyte
-
- 13 svar
- 8,4k visningar
-
-
Jag sitter och planerar ett stort kar till sommaren någonstans mellan 700L och 1000L sen fick jag en liten fundering kan det vara bra att skaffa sig lite rutin med att sköta ett litet kar först? Jag vet att dom har mycket mer problem med sig och därför tänkte jag att då får man ju erfarenhet av problem lösning i ett saltvattenkar utan att göra missar i ett stort kar senare och riskera större förluster? Jagtror inte mankanläsa sig till allt även om jag försökt...eller ska jag bara fortsätta pluggasaltvattendatorvägen ... Jag har ett 50L kar som jag tänkte använda som sump när det nya karet ska startas som jag då möjligen skulle använda... Jag snickrade ihop en liten skumm…
-
Hej! Jag har haft sötvatten ett tag nu och funderat länge på att testa saltvatten. Jag har ett 70 liters kar som står och skräpar som jag skulle vilja använda. Jag är student och vill därför hålla kostnaden så låg så möjligt, jag funderar därför på att starta upp mitt 70 liters kar med bara levande sten och några sniglar(de skitar väll inte ner eller?)...Har byggt lite akvariebelysning tidigare så jag tänker bygga enhyfsad belysning. Kan det fungera utan skummare om jag har cirkulation 10 ggr volymen och 10% levande sten? Kommer anemoner och annat att kunna leva? Tacksam för alla svar och synpunkter!
-
- 13 svar
- 1,7k visningar
-
-
Kära akvarister, Ni som har erfarenheter av både små saltvattens akvarium och stora, kan inte ni skriva en ungefärlig kostnadsbildutav ett litet akvarium på ca 80 liter och ett stort på ca 200 liter. Kostnad för att köpa in alltfrån start - alla basic grejer (förutomsjälva fiskarna) och underhållnadskostnader i form av foder, salt osv. Är det verkligen lättare/billigare med ett 200 liters kar i längden? Vad kostade ditt akvarium dig?
-
Tjena ... Kommer att ha skummaren i karet i en avrinningsbox jag själv gjort som då blir med kammar för att hindra fisken att hoppa över, sedan löser jag (o)ljudet ifrån porlandet o skvalpandet genom att sätta en badsvamp (ifrån havet) som suger upp vattnet och därefter låter vattnet gå igenom den utan att det droppar eller porlar på vägen ner. Kör en deltec skummare MC 500 , nu undrar jag ....hur skall jag skicka tillbaka vattnet ? Sätter jag bara en pump som skickar tillbaka vattnet igen genom en siliconslang eller har någon ett bättre förslag ? Är helt grön på detta ...lär mig så smått =) Är det en risk att ha värmaren i samma fack som skummaren eller innebär det inga …
-
Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar... Frågor: 1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch…
-
-
kan man köra in ett nystartatakvarie med tex black molly??
-
- 9 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Jag är totalnewbie när det gäller saltvattensakvarium, har bara haft ett par guldfiskar och guppys,och hoppas att ni proffs kan hjälpa mig lite. Jag skulle vilja ha ett saltvattensakvarium fast ett enkelt och litet sådant med ett par stycken fiskar bara. Går det att fixa det i ett max 50 liters stortakvarium?? Vad behöver man för att göra ett saltvattens akvarium? Är det absolut nödvändigt att ha en massa koraller/levande stenar osv? Vad är det för något och vad är dom bra för? förutom att det är snyggt...
-
-
- 28 svar
- 28,7k visningar
-
-
hej svejs jag undrar om där finns någon som har erfarenhet av deltecs kompletta akvarium.fungerar dom rakt av eller måste man komplettera med något?
-
- 1 svar
- 978 visningar
-
-
visst hade wrang lite problem med detta? hittar inte tillbaks till artikkeln nu, men har läst det någon gång. vad för typ av färg kan man använda? skulle gärna ha ett namn på en färg som funkar. gäller detta också väggen närmast (utanför) där akvariet står? (bygger in mitt akvarium i väggen...) tacksam för svar...
-
Skummar en Deltec AP 600 bättre än en Deltec MCE 600? (Har ett 400 liters...) tack
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
E det någon som kan förklara på ett bra sätt hur mitt system ska se ut för mitt 540l kar?Ska jag ha en skummare som sitter i karet eller ha en stående brevid?Behöver jag ha ett ytterfilter och vad ska jag ha för filtermatrial?Behöver jag tvunget ha sump?Är tacksamm för skisser på hur mitt system kan se ut!!Har köpt två pumphuvud som pumpar 3500l/st. TACKAR PÅ FÖRHAND!!
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har köpt ett begagnat MP kar på 300liter som jag tänkt köra som saltvatten. Har förstått att det är nödvändigt med en skummare, men hur i all världen fäster man den smidigast på akvariet? Ljusrampen är ju inbyggd ien lådapå akvariet, så att hänga på kanten funkar ju inte. Butikspersonal har bett mig att såga av en bit av locket för att kunna hänga den på plats..., eller att ja, skita i det! Då många akvarier idag säljs med inbyggda ljusramper måste det finna exempel på smidiga lösningar där man inte gör åverkan på rampen? Vet att det finns olika typer av skummare, men de flesta verkar vara av den typen som man hänger på akvariekanten, eller sumpar. Finns det kanske nå…
-
- 21 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej! Har tänkt att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Är det någon som har erfarenhet av detta akvariumpaket? Percula 90 Akvarieset saltvatten. Akvarie volym:290 Liter Akvariemått:90*60*61 cm. Detta ingår: Möbel Skummare Cirkulationspump 1st Ocean runner Ph 2000(2000 l/t) Mekaniskfilter 2 st 1000 l/t Metallhalogen Aquastarlight 1*150 w 13000 kelvin.
-
Jag har tänkt att jag skall skaffa ett saltvattenkar till sommaren och jag ska bygga in det i en avskärmande bokhyllevägg... Jag skulle få plats med ett kar påmax1000Lmen700L skulle nog vara mer lagompå platsen... Jag hade tänkt ha koraller och sånt men min stora fråga är finns det några häfftiga revsäkra fiskar som man kan ha i ett 1000L kar som man inte kan ha i ett 700L kar? isf vilka...
-
Vad ska man välja för fiskar som nybörjare? Clowner och fefiskar hur funkar dessa ihop? Är även sugen på pincettfiskar,kan dessa funka tillsammans? Eller vad rekomenderas?
-
- 18 svar
- 2,8k visningar
-
-
Tjena allihopa ! Ny på sidan och hoppas att inom en snar framtid kunna starta upp mitt första saltkar. En sak jag undrar över är ljuset i karet. Jag har förstått att det skall vara olika ljus till olika fiskar, har att göra med ljupet fiskarna lever på, ifall man skall ha koraller, LS, eller osv osv. Finns det några tumregler, eller en bra sida man kan lära sig om eller rentav bli en lightmaster" . har bestämt mig för att köra en del koraller i mitt kar. Undrar dessutom ifall det finns någon, några bra sidor var man kan hitta bra lyse till ok pengar, har förstått att denna hobbyn kostar pengar fast det innebär ju inte att man vill handla sakerna hos son lokala akvariehand…
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Behöver hjälp! Hade tänkt att kasta ut mina Tanganyikaciklidet till förmån för saltvatten,men är total novis på detta område så jag skulle behöva hjälp med vad jag behöver för utrustning till mitt kar (540L).Har varit och hört på diverse akvarieaffärer men det känns som om dom bara vill blåsa en på pengar,fått priser på allt mellan 20 000-37 000.Vore tacksam för hjälp med detaljer som jag behöver till mitt kar för att det ska funka.Vill även ha hjälp med lämpliga "nybörjarfiskar".
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
-
Det finns ju en väldigt fin korallsand att köpa. Kan man ha det i ett 112L kar med tanke på att det pumpar ju på ganska mkt 1200L/h alt 2000L/h, finns det riska att sanden inte "lägger" sig på bottnen utan flyter omkring balnd alla strömmar?
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-