Gå till innehåll

Mitt första saltkar?


Clownen

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har länge haft en dröm att starta upp ett saltkar (ända sedan jag var 8 och bodde i Miami där jag snorklade ochtillbringademer tid underän ovanförytan till morsans fasa).

Har haft ett Juwel Rio 300L diskuskar i drygttvå år och funderar på att göra om detta till ett saltkar om möjligt. Tyvärr är väl intresset större än ekonominmenjag undrar om jag skulle kunna få lite feedback på mina tankegångar.

För tillfället bor jag i Helsingfors och här är det svårt att hitta bra hjälp, inte minst på svenska. Jag fick ett snabbt paketförslag med följande tillbehör:

2st pumpar 6000L/H pris ca 1200kr.

Filter+ skummare 4700kr.

40kg ls a´160kr/kg.

Halogen 1 x 250 w 4700kr.

Jag vet inte de tekniska detaljerna/namnen på tillbehören ännu (affären skulle precis stänga) men vad tycker ni om (priserna) och fördelningen?

Jag undrar också om det räcker med 4st lysrör (tex T5) med reflektorer och om koraller skulle klara sig i denna miljö. Har sett skummare för ca 1000kr för min storlek och undrar om man verkligen behöver lägga ut 4700kr på detta (inkl filter)?

Kan jag behålla mitt befintliga innefilter Juwel 1500L/H och kombinera detta med ett ytterfilter tex ett 2028 på ca 1000L/H för 1800kr eller är verkligenls tillräkligt att fungera som filter?

Ska ta reda på vad det är för märken etc på grejerna jag fick föreslagna under veckan men uppskattar alla råd. Tanken är väl att starta upp det om ca ett halvt år och succesivt uppgradera sötkaret och kunskapsnivån.

Tack på förhand!

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du borde nog kolla vad det är för skummare. Det finns mkt billigare att tillgå. Men 2500-3000 kommer den nog ändå att ligga på om du köper en ny bra skummare. Kolla även var stenen är ifrån. 160 kr tycker jag låter dyrt, men det kanske ärnormalt i finland. Vad e det för metall halogen. Även där finns det antagligen några slantar att spara. Kolla på svenska/tyska nätbutiker för att få billigare priser. Ex på svenska finns på första sidan. Sen finns www.aquaristic.net med. Kolla runt lite. Finns slantar att spara...smiley17.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rent spontant tyckte jag det var dyrt. Vet att det är dyrare i Finland, men isåfall kanske det är värt en Sverigeresa.

När du skriver filter och skummare, vad är det för "filter"? Bara ett litet förfilter till skummaren, eller ett regelrätt filter? Vad är det för märke på skummaren.

MH:n tyckte jag också var dyr. Borde gå att komma under 3000:- där om den inte är nåt alldeles speciellt.

Tycker inte du ska behålla filtret om det är ett innerfilter, om det är ett yttefilter kunde du ju fylla det med LS.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipsen!

Stenen kom från indonesien. Har hört att den bästa ska komma från röda havet. Stämmer det eller är de mer eller mindre likvärdiga?

Skulle jag kunna klara mig utan metall halogen eller är detta ett absolut krav för hobbyn om man vill ha koraller? Efter lampan skrev han HQI, vet inte om detta är märket ej heller mer om filtret ännu.

Det räcker alltså inte med en skummare förca 700 kr + pump som exempelvis en Aquamedic midiflotor som är anpassad för 400L?

midi

Tack för tålamodet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns mycket att spar om man använder sig av nätbutiker eller köper begagnat.

Instämmer med tidigare skrivare när jag fyller i att filter inte är något direkt att ha. Blir mycket rengöring och lite nytta.

Skummare kan du fixa bättre begagnad eller från nätet till en bra mycket billigare slant än den du har nämni pm:et.

För mh-lampan gäller samma sak. Det finns betydligt billigare alternativ att använda sig av.

Levande sten rekommenderas att köpa så att du kan kolla på den innan du inhandlar. Priserna skulle ligga högre i Finland men inte uppemot det dubbla. Om du handlar begagnad inkörd levande sten får du sten som oftast är betydligt mera "mogen" till en billigare peng.

Angående att göra om sitt söt till salt så funkar det utmärkt. Bara man tänker på att gör rent, ta bort filter, öka trycket i cirkulationen så skall det nog fungera fin fint.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan klara dig fint med T5 eller vanlig lysrör det beror enbart på vad du skall ha i akvariet.

Enbart fiskar = spelar ingen roll vilket ljus du har bara det är tänt ibland.

Fiskar och mindre krävande koraller eller koraller som kräver föda = T5

Stenkoraller = Stark belysning i form av MH

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du kan klara dig fint med T5 eller vanlig lysrör det beror enbart på vad du skall ha i akvariet.

Enbart fiskar = spelar ingen roll vilket ljus du har bara det är tänt ibland.

Fiskar och mindre krävande koraller eller koraller som kräver föda = T5

Stenkoraller = Stark belysning i form av MH

Sorry om jag lånar lite.

Om man enbart har Fiskar, räkor etc levande, LS och inget annat

Då spelar det ingen roll vilket ljus man har ?

Visst MH är klart snyggast, men finns kanske vissa tekniska saker att man inte kan använda MH där akvariet står...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj ursäkta den stora texten och bilden som inte vill ladda. I suspect I'm a noob smiley4.gif.

Låter lite kontigt att ett saltkar som har mycket högre krav på renare vatten klarar sig utan ytter/innefilter.Men jag litar helt och fullt på er smiley4.gif! Det måste ställa höga krav på den levande stenen?

Jag skakolla på tyska nätbutiker för min del. Har ni några tips på sådana och är det stora skillnader i pris/urval mellan SV & TY? Det finns mot förmodan ingen som känner till några siter/klubbar i Finland?

Priserna är alltså ca 80 kr/kg förLS i Sverige? Blir nog en tur med finlandsbåten snart i sådanafall...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har köpt all min sten för 50 kr/kilot begagnat naturligtvis men ändå.

Martin_P om du har levande saker i form av fiskar, räkor och dylikt så krävs inget speciellt ljus.

Men däremot så fort du går över till koraller eller andra lägre organismer som lever av fotosyntes så blir ju ljuset avgörande.

Men som sagt tidigare så finns det en hel drös med koraller som klarar sig under vanliga rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Martin_P om du har levande saker i form av fiskar, räkor och dylikt så krävs inget speciellt ljus.

Men däremot så fort du går över till koraller eller andra lägre organismer som lever av fotosyntes så blir ju ljuset avgörande.

Men som sagt tidigare så finns det en hel drös med koraller som klarar sig under vanliga rör.

Tack!

Det va beroende på att jag inte vill ha nått hängande över karet, och ev inga täckskivor. Finns väl ingen aratur som man lägger på akvariet i MH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker personligen inte att 160kr/kg är så mkt att höja ögonbrynen för,det är väl normalpris för butiker som inte är stora på saltvatten och långt ifrån dubbla priset. Allabor ju intei närheten av en butik som har så låga priser som runthundralappen per kg,det högsta jag hört talas om i Sverige var 240kr/kg.

Men självklart så kan det ju löna sig med en tur till Sverige om man ska köpa lite större mängder då... nackdelen är att du får ju inte se stenen innan du tagit resan och är det då ingen bra sten du åkt 50mil för så är det ingen rolig sits.

Kan ju vara lite att tänka på bara innan du rusar iväg...det är alltid lite av ett vågspel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej är det någonting jag lärt mig inom denna hobby så är det att inte ha för bråttom. Skulle vara i samband med en planerad social trip till Stockholm i sådanafall.

Finns det något speciellt man ska titta på när man köper LS, förutom formen? Är stenar från vissa hörn av världen bättre?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ett Juwelkar så kan man faktiskt byta innehållet i filtret så att det blir en skummare. Har sett det på en tysk sida tror jag.. Då kan du använda det du redan har fast med ett annat innanmäte. Om nu inte detta skulle vara bra så passar Deltec MC500 perfekt i ett Juwelkar. Enligt uppgift den enda skummaren som passar utan ingrepp.

Varför skulle det vara dåligt med ett ytterfilter?? Den biologiska floran däri är densamma som i vattnet. Vad jag hört så är det viktigaste att inte pumpen stannar så vattnet i filtret blir stillastående, men annars så skall det inte vara till en nackdel eller??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Iett stort ytterfilter som Fluval 404 finns det fyra korgar att lägga substrat i. Skulle kunna tänka mig att man kanske fyller 75% av dessa med BioMax. Bakteriefloran måste bli den samma, fast med skillnaden att "stenen" är konstgjord.. Dock bara som ett komplement till de LS som ligger i karet.

Vet ej om dett funkar men själv labbar jag med detsmiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du har ett Juwelkar så kan man faktiskt byta innehållet i filtret så att det blir en skummare. Har sett det på en tysk sida tror jag.. Då kan du använda det du redan har fast med ett annat innanmäte. Om nu inte detta skulle vara bra så passar Deltec MC500 perfekt i ett Juwelkar. Enligt uppgift den enda skummaren som passar utan ingrepp.

Tack för alla tipsen. Andy, du kommer inte alls ihåg vilken sida det skulle kunna vara? Hur menar du att MC 500 passar perfekt i ett juwelkar? Menar du att man kan stoppa ner den i "filter boxen" eller behöver man inte skära i rampen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det beror lite på vad som ligger i filtret helt enkelt. Med LS funkar det jättebra, proppar man den full med lös filtervadd är det risk för att den inte funkar lika bra.

Tittade på en skummare idag och den hade filter med "vadd". Skulle gärna vilja ha en bra förklaring varför inte "traditionellt" filtermaterial skulle kunna fungera i saltvatten lika väl som i sötvatten. Finns det någon artikel etc ang detta på nätet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gick tillbaks till affären och detta är vad de rekommenderade till mitt 300L

Tunze Reefpack 500 med skummare inbyggt filter och automatisk påfyllning vid avdunstning. Pris 4710kr

Tunze Stream 6000 (7000L/H). Pris 2800kr

Levande sten (indonesien) Pris vid köp av rek 50kg 8050kr 161kr/kg.

Aiesemann 250 MH WHQI System 230. Pris 4370kr

Korallsand 40kg. Pris1200kr

Hydrometer ej digital. Pris 300kr

Salt 20kg Pro Reef 830kr

Vad tycker ni? Låter detta rimligt för ett 300 kar?Är det överpris eller skulle ni rekommendera att jag köperdessa saker i dessa kvantiter för de här priserna?Tacksam för synpunkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

skummare för nästan 5000 till ett 300 liters är ett rån. Finnsbra för runt 2-3000kr.Samma med Tunze 6000, kostar runt 1100kr här. Stenen, visst finns det billigare men ändå ungefär samma pris som i de flesta butiker här. MH'n låter dyr men lämnar dettill någon annan att kommentera.

Så nej, jag tycker inte att det låter rimligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...