Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by slarvid,

Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?

• 2 svar
    • 725 visningar
  2. Started by akvariemac,

Jag har läst div. artiklar osv. om att man tex. med ny LS ska skölja den och lägga den i en hink med sötvatten och sedan kunna plocka bort från hinkens botten de djur men inte villa ha innan man planterar den stenen i akvariet. (om man nu visste vad man inte ville ha!) Jag har inte gjort så. Jag har lagt i stenen i akvariet, det finns inte mycket den kan skada. Nu undrar jag dock, eftersom det börjar komma rörmaskar, krabbor och div. annat vad vill man ha och vad vill man inte ha?! Jag tycker t.ex. att en krabba kan vara kul, men har förstått att vissa krabbor gör mycke skada i akvariet och bör snabbt spårlöst försvinna ur akvariet. Jag har även förstått att något som kal…

3. Jag skulle vilja veta om vilka fiskar som lever tillsammans vilka som kommer käka upp varandra

4. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Tänkte skaffa mig ett 30 liters akvarium! Men jag undrar vad kan man ha för fiskar i ett sånt?, jag vill gärna ha clowner men hur många kan man ha i ett sånt litet akvarium?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Hansson88,

Vilka fiskar kan man ha i ett 400 liters akvarium ? Har en scopas och 4 chromis !

6. Started by Randomkille,

Tjenare jag har lite funderingar på vad för sorts fiskar jag kan skaffa och hur många, jag har ett 100 liters akvarium där det just nu bor 2 clowner och lite annat i Det finns några fiskar som jag sjukt gärna skulle vilja ha i mitt akvarium som kirurg, dvärgkejsare och en puffer, Men frågan är om dom behöver större utrymme? En till fråga om puffern är att jag har läst om folk som har problem med att puffer och koraller inte går ihop, stämmer det?

• 2 svar
    • 508 visningar
  7. Started by jojjo00,

Hej! Jag ska starta ett saltvattenakvarium på 200 liter. (Jag vet vad jag har gett mig in på) Jag ska ha 5 olika fiskarter. Några ideer på vilka, och så de passar bra ihop. Hur många av varje? Samt 2 arter av ryggradslösa djur? Hur många? Tacksam för snabbt svar😊

8. Started by vbownswow,

Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!

9. Started by Manks,

Är fortfarande på gång att starta upp mitt 54 l nano/microrev( skynda långsamt) Jag ska köra med 2*24 w T5 i karet. Cirkulationen har jag inte riktigt bestämt hur stark den kommer vara... Från början var min tanke att ha en clown el. ett clown-par i det, men vad jag förstått efter att ha läst så är det inte så väldigt snällt mot de stackarna, eller vad säger ni? Eftersom jag inte har plats för något större så behöver ni inte racka ner på mig och börja prata om pris och dylikt... Min fråga lyder helt enkelt, vad finns det för roliga/intressanta/knäppa/spännande invånare till karet som ni rekomenderar för en nybörjare? Gärna rekomendationer på olika mjukkoraller också. ED…

• 2 svar
    • 1k visningar
  10. Started by Snowball,

Ska börja fylla upp mitt RSM 130 med lite fina och roliga saker. Just nu har jag bara två Clownfiskar och två eremitkräftor. Fiskarna jag ska köpa har jag något så när koll på, men det är värre med koraller och sånt. Vilka sorters koraller kan jag ha i mitt RSM? Finns det någon Mussla eller sjöstjärna jag kan ha oxå?

• 4 svar
    • 794 visningar
  11. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• Gilla
    • 2 svar
    • 760 visningar
  12. Started by Reryd,

Hej! Nu när jag bestämt mig för akvariet och allt till det läser jag på om koraller. Kommer ha bra ljus en blau lumina hybrid. Jag vill ha tips på första koraller att ha i vid uppstart. Många står att de är lätta men vilka rekommenderar ni? Jag älskar ju bubble tip anemone men ska väl inte va för nybörjare även om det är den enklaste anemoner? Om jag skulle vilja ha en sån tänker jag att den kan man börja med vill inte att den vandrar på de andra korallerna men de är väl ganska känsliga och därför inge bra att börja med? Vill gärna ha knappar med men då är frågan om giftet. Finns det mildare eller är alla väldigt giftiga? Finns andra koraller med mkt gift jag …

• 3 svar
    • 710 visningar
  13. Hej jag är i uppstartfasen av ett saltkar. Jag skulle gärna vilja veta om det finns någonstans man kan läsa sig till vilka fiskar, räkor, sniglar och koraller m.m är bra för vad i ett akvarium. Tex så vet jag ju att turbosnäckor är bra städare, men vad mer finns det för bra stärdare och vad ska man undvika eller inte alls vara utan i ett akvarium för att få algbildning eller andra tråkigheter.

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  14. Hej! Nu är äntligen mitt kar beställt. Hade tänkt köpa ett mindre på 80l men min man skulle pronto ha en gulkirurg så fick bli ett större.. Märkte att mina katter är på mitt lilla räkkar och därför bestämde ja mig även för ett kar som är medel bra lock så de inte kommer åt det gifta vattnet. Så blir ett red sea max 250c. Jag vet jag skulle vilja ha i det men tänkte kolla va jag behöver köpa för tillbehör inom det kemiska. Lite hjälp vad ja behöver för att korallerna ska må bra och vilket märke som funkar för er! Hade tänkt ha bland annat: Euphyllior Bta Zhantos Sacrophyton Pulserande xenia S…

• 6 svar
    • 1k visningar
  15. Started by Stjerna,

Vilka preparat ska man köpa när man startar akvariumet, vad behövs? bra att ha så att säga? Vore tacksam för svar.

• 5 svar
    • 862 visningar
  16. Hej! Vi är nybörjare med saltvattenakvarium. Vårt Red see e-max 250 med sump har vi haft sedan slutet av september. Har 20 kg levande sten, 5 turbosnäckor, 5 eremitkräftor, 2 clownfiskar och det senaste inköpet 2 st lyrstjärtar som håller på att bo in sig. Vilka fiskar skulle ni rekommendera oss?

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,8k visningar
  17. Started by Reryd,

Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?

• 6 svar
    • 702 visningar
  18. Started by maltemus,

Vilka vattentester bör man införskaffa som nybörjare? Jag har redan beställt en pryl för att mäta saltnivån med. Köper man stickor för Kalcium, PH, Nitrat och Fosfat? Eller finns det små smidiga maskiner? Ngt mer än ovan som behövs?

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  19. Started by Clownen,

Hej Håller på att sammanställa en låååång inköpslista och skulle behöva lite hjälp med att välja vilka tester manbör ha från början och vilka man eventuellt kan lugna sig med. Räcker dessa? pH, nitrit, nitrat, Kh, kalcium, ammoniak,fosfat Är det något ni skulle lägga till eller ev ta bort? Tänkte köra med Saliferts tester. Mvh Peter

• 14 svar
    • 1,9k visningar
  20. Jag kör ett RSM130 med RED SEA Coral Pro och osmosvatten. Hittills verkar allt fungera ypperligt. Akvariet har varit igång lite över en månad. Nu börjar jag fundera på tillsatser och spårämnen och undrar: Vilka använder ni? Jag har hittat t.ex Salifert All-in-one etc men detta är en djungel. Helst vill jag ha ett enda preparat och inte tolv flaskor. Några tips?

• 3 svar
    • 803 visningar
  21. Started by lennie,

Hej Alla Jag hittar inget forum för osmos så därför postar jag frågan här. Jag bor mitt i Malmö. Tänkte dra igång min egen osmos istället för att köpa osmos vatten i butik. Jag ska kolla på kommunens hemsida vilka ämnen dem har i vatten. Det borde stå där. Två frågor. Ska osmos en köras in. Det vill säga. Att x hunda liter ska åka igenom den först innan den börja fungera som den ska? Vilka värden ska jag mäta efter Osmosen för att se att vattnet är 100% korrekt för att hällas i akvariumet?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by Tobbz,

Vilket märke bör man köpa ? Red Sea, salifert ? Ang hanna tester, hur fungerar dom, såg några servetter eller något man var tvungen att komplettera med ? Eller gör man bäst i alla leka den "lilla hemma kemisten" ?

• 15 svar
    • 2,4k visningar
  23. Started by peppe67,

Då vi har problem med nitrat och fosfat i vårat kar tänkte jag skaffa en algreaktor att ha i sumpen, men som vanligt finns det ju ett antal olika att välja på. Kan någon tipsa om vilken som är bra, hur stor jag behöver och om det är något annat jag behöver tänka på? Jag har sett att det finns reaktorer med inbyggda pumpar men det känns som en risk, om pumpen går sönder måste man ju byta hela reaktorn, eller tänker jag fel? Det känns som att det kan vara viktigt att man kan byta ut belysningen i den då jag antar att det kan vara en svag punkt på dessa. Vi har ju ett Reefer 450 kar. Tacksam för svar //Peter

24. Started by lollsanlol,

Hej. Jag har dessa två skummare, ett köp som är det där klassiska att man köper fast vet egentligen inte vad det är för att man är nybörjare och måste ha sakerna... suck.. jaja dessa två har jag haft nu ett tag. 200 liters kar, vilken? någon som vet nåt om dessa bara av bilden? kartoneng tillhör den vänstra skummaren. Tack å bock thohej

• 3 svar
    • 705 visningar
  25. jag ska färga mitt akvarium bak... jag undrar vilken sorts färg och vilken färg är "havsblå"

• 2 svar
    • 1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.