Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Var ute och köpte en skiva till min ytavrinningsbox på bauhaus, har googlat lite och funnit en del från tyskland som verkar säga att man kan ha det i karet, är det någon på forumet som har erfarenhet av materialet?

• 2 svar
    • 2,2k visningar
  2. Hej, Nu efter mycket läsande tog jag steget. Köpte ett begagnat akvarium på 200 liter för att köra igång. Dock märkte jag att det fanns mycket alger redan från början. Karet började sin cykel efter flytten och det blev ganska grönt i hela karet. Efter ett par veckor verkade en del ha försvunnit, men tills idag är det fortfarande mycket kvar. Jag har för första gången kört lite Deltec phostafadsorber (0,5 dl) i en strumpa, i en vecka och gick nu upp till 1,5 dl. Mina värden är: Ca: 475 Mg: 1275 Kh: 9,6 Po4: enligt salifert väldigt väldigt lite.0,02 kanske. No2: 0,1 eller närmare 0. Som sagt, har varit svårt med att greppa allt i början, men uppskattar all hjälp och kritik …

• 18 svar
    • 3,2k visningar
  3. Started by Hirez,

Hej, Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200. Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen. Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma. Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket? Uppskattar hjälpen!

4. Started by Fluval_Robban,

Kanske en dum nybörjarfråga men...? hur fungerar återpumpningen av vattnet från sumpen, alltså hur matchar man så att pumpen pumpar tillbaks lika mycket vatten som det rinner ner?? Det skulle jag vilja få lite mer grepp om...

5. vad är det här för något?

• 19 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by jacs,

Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Sluden,

Hej. har idag införskaffat mig ett begagnat 130d. ojoj vad skummaren låter. har läst här på forumet om att den kan låta. Men min låter Mycket. har läst lite olika tips hur man kan göra så den låter mindre. hjälp mig dock gärna med tips. mvh christoffer

• 8 svar
    • 1,4k visningar
  8. Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.

• 5 svar
    • 768 visningar
  9. Started by Saltaren,

Hej på er! jag har en fundering angående en korall jag har som jag är rätt söker på kallas för "pompom Xenia". den är otroligt vacker med sina pulserande kronor som är som små händer. Men vad den växer! köpte den i början på sommaren och då var den liten som en snusdosa! som jag ser det nu så har jag några val. 1. Ta bort alltihopa då de annars tar över hela akvariet tillslut. 2. Konstant tuktning för att försöka hålla den på plats. 3. Låta den växa fritt. som jag förstår finns inget specifikt djur som äter Xenia ( utan att ha aptit på andra koraller) . Vad jag undrar är, om jag skulle köra på alt. Nr 3, kommer den då att ta död på andra koraller, eller kommer den att vä…

• 2 svar
    • 750 visningar
  10. Started by SnetcH,

Hallå. Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med att tala om vad detta akvarium kan tänkas säljas för. Hjälper en vän som ska sälja detta ur ett dödsbo. Märke: by Aquarialand Bänk: L =120cm L med utv. sump = 156cm B = 51cm H = 81cm, totalH = 161cm Akvariet: L = 100cm B = 50cm H =67cm Inget har varit i drift. Utan endast läckage testat. 2st slumpar en i skåpet och en monterad på sidan av bänken. All rördragning klar 2st aqua medic led ramper 54w st Skummare Deltec MCE 600 Stort uv filter. Aqua medic helig max 55w Returpump ifrån sumpen Så vad kan man tänka sig att få ut fö…

• 4 svar
    • 1k visningar
  11. Started by SaltisLinda123,

Någon som vet om denna sjöstjärna äter sps och eventuellt Lps? Läste lite om den på Google då står det att den äter mjukkoraller iallafall

• 1 svar
    • 367 visningar
  12. Started by edda124,

Hej boys and girls startade mitt första nano kar i helgen och köpte levande sten och startbakterier sen från stenen började det komma lite djur som sjöstjärnor och nån liten räka m.m Men min fråga är det kom fram en anemone trodde det var en glas ros först men den flyttade på sig från en dag till en annan men den är helt vit och har en liten mun i mitten och gungiga tentakler så min fråga är kan en anemone övefleva en flytt i levande stenen eller är det en glas ros men kan dom flytta på sig och det är bara en än så länge ska försöka ta en bild men är s liten och vit.

• 5 svar
    • 919 visningar
  13. Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.

• 2 svar
    • 808 visningar
  14. Started by Richard_22,

Hej! Idag när akvariet tändes såg jag att vattnet ser annorlunda ut, lite åt det mjölkvita hållet. De röda algerna (cyano kanske?) är även borta helt och hållet, och det var de inte igår. Koraller och fiskar ser pigga ut och det är inget annat konstigt vad jag kan se. Vad han ha hänt tro? Borde jag göra nåt? Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 720 visningar
  15. Hej allihopa igen Vi har lite funderingar på mer städ patrull och frugan är sugen på en sjö borre och en sand vändade sjö stjärna Jag vill ha turbo sniglar så där har vi en konflikt 😅😅 Syftet är att käka tråd alger och karet är juvel 180 liter ca 2 månader har det varit igång Mvh Henrik Dahlström

16. Started by troffe,

måste man??? Ja bara inte vill!! Meckigt, och hur fel kan det bli om man inte osmosar vattnet? Vi på Gotland har säkert redan bra vatten. Mycket bräckt saltvtn runt kusten o kalkigt värre..Finns det nå´n som kör oosmotiskt?? går det bra? Om jag nu inte får någon balans på mitt vtn o vad är en bra vtn balans? Ochom jag har en bra belastning (Få fiskar). Kan jag låta bli att testa vattnet jämt.. oH vilka parametrar är viktiga att hålla koll på?Min lokale handlare harEN saltvtn pryl och det är en vatten tillsats...bara en parentes..

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by bulletq,

såå nu ska jag testa igen...kan någon berätta för mig vad jag måste skaffa för att ändra ett vanligt kar till salt kar,,,gud hoppas nån orkar svara mig nu då...

• 11 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by ChokDee,

Hej, Är sugen på att starta upp ett saltvattenskar och har en del frågor angående skötsel Har följt det här forumet en tid nu och även läst en del, men har inte riktigt blivit klar över hur länge ett akvarium klarar sig utan tillsyn. Reser en hel del och kan vara borta upp till 2 veckor ibland. Mina sötvattensakvarier klarar sig alldeles utmärkt på egen hand men saltvattten förmodar jag kräver en stabilare miljö. Ok, med avancerad teknik förstår jag att man mer eller mindre kan skapa ett automatiskt akvarium men om man bara kör med skummare och cirkulationspumpar och en blomvattnande grannfru, fixar man det då? Utfodringen är den lätta biten att fixa om man väljer rätt dj…

• 3 svar
    • 1k visningar
  19. Started by neno1717,

Hej! Jag har en 200 liter akvarium doppvärmare 300W en Hydor Koralia 2 2300 liter/tim Belysning 2 * 30 w power-glo Ska jag börja med LS eller går det bra med koral sten ?? Tacksam för all svar J

20. Started by tobias.nero,

Hej! Tänkte dela med mig lite av mina två kar och länkar för enkelhetens skull till att börja med iaf. http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?p=1141861#post1141861 På återseende! MVH /Tobias

• 4 svar
    • 818 visningar
  21. Started by Jerka,

Allt började en fredagskväll i Juni 2008. Nej, det är inte riktigt sant. Det började nångång 2002. Jag var oerhört less på att byta 500 liter vatten varje söndag i mina sötvattenburkar. Det enda positiva med det är att jag nog har Sveriges största rodhodr.. rododhren... buske med fina blommor i juni. Då, 2002 alltså, började mina tankar på ett saltvatten, min fru höll inte med. (läs vägrade). Hur som helst så skulle sötvattenburkarna bort. Jag sålde allt jag hade och det var en enorm lättnad att slippa allt skit med akvarium. Men en hobby måste man ju ha så jag köpte veteranmoppar för pengarna. Det blev 13 st till slut tror jag. Efter några år med dragracing på gamla 60-t…

• 4 svar
    • 828 visningar
  22. Started by Stjerna,

Hej! Jag har nu köpt en Antartica 120 osmos. Och tänkte koppla in den men då är det så att kopplingen är för stor för att koppla på kranen och jag undrar vart man kan köpa en annan koppling till detta någon som vet det? tacksam för svar :=) Mvh Henrik

• 4 svar
    • 641 visningar
  23. Started by tisse89,

Hej! jag är ny på forumet, så nu kommer alla mina "dumma" frågor till er som kan det här med saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten ett tag (malawi) men vill gå vidare, jag har läst och läst och läst på olika forum men blir inte särskilt mycket mer klokare för det! Jag hade tänkt att skaffa mig ett 128l akvarium med måtten 52x58x63. Jag vet att detta gör att man blir begränsad vid fiskval och hur många arter man kan ha. Om jag förstår rätt så innehåller detta kar allt jag behöver i teknikväg. Nu kommer frågorna :-) [h=3][/h]1. Hur många fiskar kan jag ha i mitt kar? 2. Vilka arter kan jag ha i mitt kar? 3. Vad kostar det ungefär i månaden att underhålla ett saltvatten…

• 1 svar
    • 2,4k visningar
  24. Hejhej, jag heter Marina och blev medlem här redan igår. Lyckades hitta mig fram till det här forumet när jag sökte runt en massa om saltvattensakvarier då jag på sista tiden har blivit mer och mer intresserad för saltvattenskar. Jag har i princip noll erfarenhet av akvarier över huvud taget förutom de gånger jag tagit hand om akvarierna i skolan som är sötvatten. Däremot har min pappa en del erfarenhet inom sötvattensakvarier då vi hade ett stort kar när jag var liten. Men skitsamma ska inte skriva en bok. Jag har lyckats med lite tjat och övertalning fått min pappa att köpa ett kar till augusti-september till mig så till dess vill jag lära mig allt ni orkar lära mig och…

• 39 svar
    • 4,3k visningar
  25. Started by MonicaOB,

• 0 svar
    • 527 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.