Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej Alla Bifogar en bild på min kära gorgonia eller vad det nu heter. Vad har denne drabbats av? Det är som små sniglar som sitter och äter av den? Hur blir jag av me detta? Hjälp mig!! /Sofia
-
- 4 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla. Skall vara tydlig att jag är nybörjare kring kar och dykare sedan många år, så nedan reflektion kommer från de riktiga reven. Marina svampar är viktiga på våra rev och i Karibien är de väldigt vanliga, rent av konkurrerat ut mjukkorall? De är viktiga i näringscykeln/produktionen. Men jag har inte sett dem i kar så här långt? Har jag bara missat eller håller ni dem borta? "De är dock mer heterotrofa i Karibien än i Indo-Pacific där autotrofa typer dominerar, och det skulle kunna vara en respons på de högre halterna av näringsämnen i Karibiens vatten. Mycket är dock inte känt om artrikedomen av marin svampar, även om man på Trukatollen i Mikronesien uppskattnings…
-
-
- 1 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hejsan det var längesedan jag skrev här sedan och jag har en fråga angående min Kenya. Den har börjat få en brun rot och börjat hänga mer och mer. Den har också "växt fast" sig i stenen. Vill gärna ha hjälp med detta, är den sjuk? För i övrigt så ser den ut att må bra. Tack på förhand // Emelie
-
-
- 4 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Har två stycken mjukkoraller på samma sten. Då jag tycker att de sitter på tok för nära varandra så vill jag flytta på en av dom men vilken? Någon kunnig kanske till och med vet vad det är för koraller? Vilken ska jag flytta och hur ska jag flytta den/dom? Bilden är lite oskarp, knäppt med mobilen som hastigast! Tacksam för svar! Andreas
-
- 10 svar
- 2,1k visningar
-
-
Är detta för strömt för min eyphyllia? elr hur detta nu stavas? JAg har läst på och vet att denna korall vill ha medium strömt men jag undrar om detta är för strömt?
-
- 3 svar
- 2,1k visningar
-
-
hej jag har en heteractis crispa (tror jag) som har krympt !! har haft den i 1.5 månader. i affären va den stoor !alla värden e bra!
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
har euphylia i karet på några ställen, och de har sedan en tid tillbaka sett lite vissna ut. vill verkligen inte förlora dom. har nyligen haft problem med cyano och låga värden i både calcium och magnesium. det är nu fixat. polyperna är liksom inte helt utslagna, och på några ställen kam man se skelettstrukturen. kollade vattenvärdena idag och dom var ungefär så här; no3 2-5 po4 0.03 ph 8.0 ca 420 mg 1280 salinitet 1,025 temp 27.5 acropororna i karet har börjat visa sina polyper, vilket dom endast gjort sporadisk innan, vilket borde vara ett bra tecken, så helt åt hökaröven kan det ju inte vara.. vad fattas? /Samuel
-
- 10 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har några "tuvor" med Clavularia som jag tycker är mycket dekorativa i burken. Problemet är att dom gärna vill breda ut sig. Är det någon som har ett tips om hur man begränsar utbredningen?
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jo ,jag funderade på om jag kan "mata" anemoner/koraller med exempelvis ca 100ml "grönt dammvatten" ( svävalger ). Min trädgårdsdamm är ren och fin men innehåller svävalger, dessa borde ju funka som foder eller är jag ute på djupt vatten ? Peter i GBG-shark_smiley
-
- 16 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har ett gäng med skivor på en sten och skulle behövt lossa på en. Skär man bara loss foten på dom eller hur gör man enklast?
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har köpt några små korallkolonier (ca 2*2 cm) med bruna små polyper och en gemensam nästan vitaktig stam. Stammen verkar kunna lyfta sig någon halv cm. Massor av små polyper täcker stammen på ovansidan endast. Ser lite ut som en ihoptryckt champinion (andra färger dock) ;-) Någon som vet vad det kan vara? (Hittar inte arten i mina böcker).
-
tja.. vet någon hur många anemoner man kan ha utan att dom börgar bråka??
-
- 11 svar
- 2,1k visningar
-
-
Euphyllian vill inte riktigt slå ut, det är bara ena delen som slå ut, vad kan det beror på?
-
- 9 svar
- 2,1k visningar
-
-
Köpte en liten koloni med ovanstående och den har börjat se ut som skrutt rent ut sagt Andra koraller som bubbel,stylophora och skivanemoner ser ut att må bra ! Borde inte kolonianemonen egentligen vara ganska lätt ??? Vattenvärdena är hyggliga tror jag, PO4/NO3 går inte att mäta längre, Ca=435ppm, Mg vet jag tyvärr inte. Några tips ??
-
- 9 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej jag köpte min första knapp i lördags (vet ej vad den hette) men den skulle vara ganska stryktålig enligt ägaren av den. Men den har ända sedan jag droppade in den till akvariet gömt sig och har fortfarande inte kommit ut tempen ligger på 25-26 grader i akvariet just nu. snälla hjälp en förvirrad nybörjare /jens
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
Om man enbart har koraller i sitt akvarie (dvs ingen fisk). Kan man då ha Ljuset tänt dygnet runt? Min tanke är då givetvis att de ska växa dubbelt ( ) så fort. Kanske det inte gör iofs men skulle korallerna trivas med att ha ljus dygnet runt?
-
- 14 svar
- 2,1k visningar
-
-
Dessa har helt plötsligt dykt upp i karet, om mig veterligen så har jag ingen liknade korall som har knoppat av sig. Karet är 1 år gammalt.
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej Finns det något bra galleri här på nätet för att identifiera sina koraller och fiskar? Har försökt med det vi har här på SaltvattensGuiden men den saknar fortfarande en del....
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tjo Kommer att komma hem lite ny belysning, idag kör jag med 2x24w T5 som sitter inbyggda i kåpan. Men är på gång 4x24w T5 + en kessil A150w deep ocean blue 20.000K. Finns det några lätta sps som skulle klara sig med detta ljus? Just ja, karet är 45 djupt. Mvh Peter
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har en rak vägg utan direkt lyse på. Finns det nån mjuk eller annan korall som kan trivas där? Jocke
-
- 12 svar
- 2,1k visningar
-
-
Inköpt som en lps men glömde fråga om namnet, nån som vet? Edit: bilden hamnade tydligen på sniskan, hur gör man för att ändra på det?
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Fick med denna anemon(tror jag) av misstag när jag köpte koraller i helgen, den är ca 10 cm i diameter. Mitt dilemma är att jag inte har MH lampor än. Hur länge klarar den sig utan?? Är det någon som kaske har lite info om denna? Tack på förhand
-
- 15 svar
- 2,1k visningar
-
-
Min stjärnpolyp jag köpte i fredags visar inte sina polyper... har bara sett lite grönt (2mm) ur ett par av rören, i affären var den igång och hade alla polyper ute... tar det ett tag för den att komma igång eller är den stendöd? finns det nån lösning på problemet? skivanemonen jag köpte samtidigt verkar ha kolat vippen totalt... den kröp ner i ett hål i stenen och jag plockade ur den igen, sen dess har den minskat ihop till en liten klutt och släppt ifrån sig massa slem...
-
- 10 svar
- 2,1k visningar
-
-
Flera av mina Acropora fraggar har åkt på lite friliftare, Zenclea Hydroider. Enligt forskare så ska Zenclea hydroider var kommensala med vissa koraller. Däremot så verkar det finnas blandade åsikter bland akvarister. Vissa har erfarat att dom är helt harmlösa medans andra påstår att dom skadat eller tagit död på värkorallen. Vill gärna höra om det är någon här på SG som råkat ut för detta och har erfarenheter att dela med sig.
-
- 2 svar
- 2,1k visningar
-
-
Här e ett par trevliga makrobilder på koraller http://smashinglive.com/fantastic-macro-photography-coral/ Någon som vet vad den första bilden är för något? Skickad från min iPad med Tapatalk HD
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-