Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Har nystartat kar. Har varit igång 3,5 veckor och jag har aft några få koraller i sedan knappt två veckor. Ibörjan så såg de ut att trivas kanon och hade då lite nitrit och nitrat kvar. Sedaste veckan började min Sarcophyton på bild 2 tackla av och i dag på lunchen så ser korallen på bild 1 ut att inte alls må bra men såg kanon ut igår. Dvs det går nerför... Mina värden när jag mätte i måndags. Nitrit 0 Nitrat 0 fosfat 0 CA 400 KH 8,6 PH 8,2 Salt 1,0245 Temp varierar mellan 24,8-25,4°C MH går förnärvarande med 6 h/dygn (ökade från 5 till 6 h i måndags), T5 13 h/dygn Vad tror ni felar? Hur mycket ljus vill de mjuka ha? Skall de upp i karet. Jag har en fungia som ligger i s…
-
- 6 svar
- 1,9k visningar
-
-
Nu har min kunskapsbank tagit slut och jag behöver nog hjälp med nya tankegångar. Flera Sps'er har delvis dött under senaste månaden och nu sista 5-7dagarna så har det börjat gå snabbare, dom vitnar inifrån basen och det sprider sig ut mot helt friska grenar som visar tillväxt på topparna, flera koraller har jag fraggat av och dom grenarna ser ut att klara sig bra/bättre. Montiporer ser ut att klara sig utan bekymmer men acroporer och vissa andra (är sorgligt dålig på namn på mina koraller) mår inget vidare. Lite bakgrund och fakta om karet: Jag har kört zeovit dom senaste åren och aldrig haft problem utan god tillväxt och bra färger. Jag använder kalkreaktor och värderna…
-
- 15 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Tjosan. Har hittat en oidentifierad liten korall ( hoppas det inte är en sån "dödsknapp"). Det är de brunaktiga spröten under den gröna knappen. Knapparna är infällda efter att ha blivit överkörda av en eremit. Skickar från telefonen så möjligt att något blir fel. Höll exempelvis på att inleda med "Trosan." Mvh Daniel
-
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Vad har ni för erfarenheter av att mata dem? Jag fick hem en från en kompis som den inte trivdes hos så den var lite ynklig. Jag har gett den fiskbullar några gånger vilket den har slukat. Hur ofta kan vara lämpligt för den att få mat när jag försöker att få den att återhämta sig?
-
Hej, en av mina anemoner är på väg att dö. Medans den andre är stor och fin, så bleknar den andre så den är nu helt vit och inte alls "fyllig" och stor som den brukar vara, detta har på gått i ca 5-9 veckor nu, men nu så får jag den inte att äta längre. Och jag vill inte riskera att den dör i karet, då jag hört att allt annat liv kan dö. Och framför allt så mår jag dåligt av att se den stackarn i det skick som den befinner sig. Så hur kan man kan gå till väga? Kan till lägga att allt annat mår bra i karet.
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
-
Köpte en grön BTA från DO förra veckan. Den verkar må toppen men mina clowner har inte visat något som helst intresse av den än. Jag kanske ska ha lite mer tålamod men har ni några tips för att få dem att bosätta sig eller ska jag bara ge dem mer tid?
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
Såldes som scolymia, men vad skulle ni säga? Bästa bilden jag kunde ta
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hejsan! Köpte min första korall för ett tag sedan men har redan glömt vad det kan vara för sort Kamerasladden är borta så jag kan inte få upp bilder på det heller just nu. Hur som helst så är det en rund, platt och frilevande sak som ser ut som en Fungia ssp. Den är "vaken" under dagen och drar in tentaklerna på natten. Tentaklerna är korta... Kan ni av detta säga vad det är för art? /Henke
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej Jag är GRYMT sugen på en anemon och har hittat några av den här sorten Entacmea quadricolor och jag undrar om de är svåra att ha och om mina clowner kan gå in i den(amphiprion ocellaris). har bra ljus och sådana saker.[h=3][/h]
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har snöat in lite på LPS i mitt nya kar och satt satt således och googlade lite fina koraller. Hittade denna tråd på reefcentral http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=2225038 Han har fler färger på sina euphyllier än vad jag trodde var möjligt VILL HA!!!
-
- 10 svar
- 1,9k visningar
-
-
vilka koraller kan tänkas att gå bra att ha ihop med en imperator? LPS är väl bara att glömma? men en del SPSer kan väl funka ?eller?
-
Har mindre kar som jag funderar på att skaffa en anemon till, det är ju så himla läckert när clownerna bor isin värdanemon. Clownerna har jag redan, jag vet att det är väldigt svårt med en anemon och att vatten, flödet och belysningen ska vara perfekt. Eftersom karet är ganska litet så hade jag tänkt mig att antingen bara köra LPS och SPS eller strunta i koraller och bara köra på en anemon då dessa annars kan bränna korallerna. Ett av problemen är att jag fundarar på att köpa en Centropyge bispinosus också, så det är därför jag inte kan bestämma mig för en anemon eller inte, vil ju inte förlora fisken. Jag vet att det alltid finns en risk med anemoner men det är kanske vä…
-
- 3 svar
- 1,9k visningar
-
-
Efter att bara varit insnöad på mjukisar har jag börjat inse att det finns ju mycket snygga stenkoraller också! Men som nybörjare verkar man ju tyvärr bli avrådd att ha stenisar. Vilka av dom är lite lättare? Gärna någon med lite snyggare färger än gul/brun
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har upptäckt att vissa av våra mjukkoraller verkar vara lite hängiga. Tror att dom är av sortern Xenia Elongata alternativt Alcyonium SP svårt att säga om när man jämför bilderna på sidan med det jag har i karet. Problembeskrivning: Dom ser lite skrumpna och vita ut vilket dom inte alls var för ett par dagar sedan. En fundering är om dom kan ha blivit bränd av korallen brevid men den har 'alltid' varit där. Vad ska man göra med koraller som är småsjuka. Sambon tyckte vi skulle skära bort den sjuka delen men jag vart lite tveksam eftersom det ändå är en levande organism. Lägger in 2 bilder på sjuklingarna så får ni säga om ni vet vad som har hänt/händer. Under tiden så s…
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Med ca 2-3 veckor mellanrum har koraller dött över natten, alltså helt rensade på vävnad, först två montipora sen nu igår natt en acropora, Misstänker att det är något som äter korallerna men vad? Haft i en krabbfälla utan att få annat än sniglar? Behöver hjälp med idéer på vad det är som spökar
-
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Styrde runt lite i karet här och skulle ta bort 2st av mina bubbeltipp. Råkade i den vevan dela min stora annemon i 3 delar den var ca 25cm innan och gick nu sönder i tre delar. Nu till frågan, kan detta ställa till med problem i karet? Om delarna dör eller kan de överleva och bilda nya annemoner? Tacksam för svar //F
-
Är det någon av dessa Genne pratar om ??
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Här är en länk till en ny revision av Acropora. http://www.researchgate.net/publication/273625070_Wallace_C._C._Done_B._J._Muir_P._R._2012_Revision_and_catalogue_of_worldwide_staghorn_corals_Acropora_and_Isopora_%28Scleractinia_Acroporidae%29_in_the_Museum_of_Tropical_Queensland._Memoirs_of_the_Queensland_Museum__Nature_57_1-255 Titta och dröm.
-
- 0 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har precis bytt led från maxspect razer till Aqua illumination hydra 26 HD !hur länga ska man vänja inkorallerna? Och är det uv ljuset som bränner spser? Tar gärna imot tips på hur ni skulle göra.
-
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag köpte för nästan typ 5 vackor sedan en ENTACMAEA QUADRICOLOR. Den var liten som typ en negerboll när jag köpte den.Nu har den typ 5 dubblat sin storlek.Och när jag kom hem i dag så var det 2 st. Den har delat sig =).. Så nu blir det väl till att försöka få upp den ena och sätta ut här tillsalu.Då det var ingen billig anemon.Nu är frågan finns det något trick för att få dom att släppa från stenen som dom sätter sig fast på ?
-
- 6 svar
- 1,9k visningar
-
-
köpte en ny individ till mitt kar idag.. ja hade kollat många gånger på den, så idag slog ja till.. nu när ja kom hem å skulle föra in den i dagboken så har namnet försvunnit ur mitt huvud.. så här kommer bild 1 å här kommer bild 2 dom är ca: 6 cm i diameter just nu.. Ja just det, tänkte höra om den vill stå lungt eller hyffsat strömt?
-
- 15 svar
- 1,9k visningar
-
-
Har en Euphyllia med 2 huvuden som är ganska ihopdragna. Resten mår kanon. Ngn som vet vad det brukar bero på eller har egna erf ? Jag har mina idéer men vore kul att höra eran åsikt om åtgärd / icke åtgärd / behandling / klippning osv.
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har en florida anemon och jag undrar hur gammal en sån kan bli i fångenskap ?
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-