Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Fick tag i en fragg idag som var väldigt blek och medtagen i hopp om att den kanske skulle klara sig hemma hos mig. Där finns tendeser till polyper på fraggen men är väldigt blek. Den har legat under en fungia eller liknande och inte fått mycket ljus. Ni med erfarenhet, är detta mission impossible?
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Något förvånad ser jag en hel grupp med mjukisar, vart kom de ifrån? Jag har nog petat i nåt liknande men det var i så fall en och en bit ifrån där de slagit sig ner. Inte för att jag har några invändningar i och för si även om de kunde valt nåt annat ställe än vid framrutan men hur hamnade de där? Är det bitar som brutits loss och hamnat där eller är det nåt i stil med kvickrot? Släner med en bild på burkens stolthet, musslan, och helheten också. Jag vet att somliga är hysteriska för lite alger men det struntar väl jag i, jag kör mitt upplägg och då får det gärna växa lite av varje så länge det inte tar över helt.
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har en fundering om dessa skivanemoner. Har en Riccordea som hade delat sig och jag lät dem bara var bredvid varandra. Den ene (orginalet så att säga) växte på bra medan den andra bara växte lite i ca 2 månader. Upptäckte för 1 vecka sedan att den mindre av dem började minska i storlek och tillslut försvann. De var helt intill varandra så nu undrar jag om det möjligtvis är så att den större tog kål på den mindre?? Detta fenomen verkar hända igen då Riccordean har blivit något större och börjat få kontakt med ännu en Riccordea dock med något annan färg. Fundrerar nu på att flytta på den mindre av dem innan den också stryker med. Någon som vet????
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej Inspekterade mina koraller idag då det varit altför varmit i akvariet det senaste. Har lyckats få ner det några grader så det ligger nu på 28 c. Ska ha tvärdrad idag så jag kan få ner rumstemratutren och förhoppnimgsvis någon mer grad i akvariet. För två dagar sedan så tappade mina läderkoraller färgen (sorry vet inte namnet) från att ha varit lila till att bli vita. Idag tog jag upp dem och den ena tappar "kött" den andra är fortfarande fast men ligger som en handske mot stenen. (vilket också en annan läderkorall gör) Mina skivanemoner har dragit ihop sig och har blivit riktigt små. Beror allt detta på värmen? Hur ska jag göra med korallen som smulas sönder? Ska ja…
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
letar anemonerna alltid efter ett bättre ställe att sitta på eller kommer dom sätta sig när dom hittat ett bra ställe? vad händer om en anemon går över en korall?? kommer korallen att dö?? jag har en xxl anemon nu och vill skaffa lite koraller oxå,men vet inte om det funkar. wide_gren@hotmail.com
-
- 9 svar
- 1,8k visningar
-
-
har en bta som placerat sig mitt i revet så man ser eller kommer inte åt den går inte ens o mata den, hur ska man locka ut den? eller det är en omöjlighet
-
- 16 svar
- 1,8k visningar
-
-
De flesta koraller är mer eller mindre giftiga, men hur påverkar en extra giftig korall de andra korallerna i ett akvarium? Många och även jag använder aktivt kol för att filtrera bort gifter ur akvariet. Men vad händer egentligen med koraller som utsätts för starka gifter? Vad jag mest undrar är om det blir mindre polypexpansion om det finns giftiga koraller i akvariet. Jag har en bubbelkorall som jag tror kan vara extra giftig, fast jag vet inte säkert. //Henric
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Tänkta att jag skulle testa på stenkoraller, då främst LPS och undara vilka är de viktigaste värderna som man skall hålla reda på. När man har kolla runt lite på olika LPS så ser man att rätt många har ljuskravet låg till medium, då borde ju lysrör passa till dessa, eller?
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Min multicolor har blit vit . Har testat att extra mata den utan framgång. Har den på ett område där det är lungt flöde och mindre ljus. Har säkert ca 20 st till ricoreaor och dem mår hur bra som helt. Hjälper det att lägga den i ett druvsocker bad ? I så fall vilken dosering ? Den har varit så här i ca 3 veckor. Vad har ni för tipps ? Mvh Thomas
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Köpte denna frag som Hydnophora men jag tycker inte riktigt att det stämmer. Nån som kanske kan konfirmera eller dementera?
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Var nere hos Ted för en dryg vecka sedan och köpte bl.a lite koraller. Ett par fraggar och ett par "storfraggar" så att säga. 2st SPSer som jag inte kommer ihåg namnet på och 2st milleporor. En grön och en röd. Nu har båda millepororna och den ena av de anda SPSerna dragit in en hel del polyper och bleknat vesentligt. Belysningen och cirkulationen bör inte vara några problem. Det jag funderar över är hur korallerna brukar reagera när de går från ett ytterst näringsfattigt kar som Teds Zeovitburk till vårat betydligt näringsrikare kar. De är ju vana att få mat i karet varje dag, och nu får de bara mat genom zoxhantellerna (eller hur det nu stavas). Kan det vara ett aklima…
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har några olika sorters euphyllior, undrar ifall dom bränner varandra om dom sitter nära varadra och kommer i kontakt? Eller ifall man ska hålla anvstånd mellan dom?
-
- 6 svar
- 1,8k visningar
-
-
någon som vet varför min knappar blir vita och liksom skrumpnar ihop lite? de slår inte heller ut så mycket som förrut. dessa står på botten i karet och har stått där hela tiden, har samma sort på ett ställe högre upp men dessa ser fina ut. får de för lite ljus eller vad kan det vara, trodde inte de behövde så mycket ljus. har 2*18w i clownhotellet. vattenvärden: sg.1,024 temp. 25,5 ph. ~8,2 kh. 7 calc.430 ppm- red sea mag. 1420 ppm- red sea nitrit. 0,05 ppm- red sea nitrat. 10 ppm- red sea ammoniak. 0,10 ppm- red sea fosfat. 0 ppm- salifert
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Min ephyllia har sedan en tid varit hängig. Råkade stöta till korallen vilket resulterade i att en gren gick av. För att rädda korallen bestämde jag mig för att fragga resterande huvuden. När jag började klippa i korallen hittade jag en ca 10-15 cm lång mask i skelettet. Korallskelettet var gulvitt och delvis upplöst där masken bildat en gång. addo här på guiden gav mig ett tips på en mask vars beskrivning stämmer bra. Så håll till godo här kommer en bild på stjärnmasken eller peanut worm.
-
- 0 svar
- 1,8k visningar
-
-
hittade denna mycket vackra SPS hos reefbuilders: http://reefbuilders.com/files/2012/11/IMG_0468-A-WM.jpg vad är det för något?
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hittade en kul länk för att identifiera Acroporor... försökte lägga in den i länkregistret men när jag tryckte på att skicka in det så fick jag bara upp en helt tom sida så något är lite fel där. http://www.coralsee.org/
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hallå Hallå! Nu när nya karet äntligen har kommit igång och fiskar och vissa koraller trivs bra så börjar man fundera på vad man ska göra med alla cladiellor som vi har. Vi har nämligen hur många som helst. Vi har en som är jättestor, och så 4 stycken som är lite mindre. Läser man om dem så står det att de inte tål så bra att bli delade. Det gäller inte våran. Den kan man misshandla in i det längsta, den överlever ändå. Och visst, den är rätt trevlig, clownerna använder den gärna som "anemone". Men den är inte så fin när det är alldeles för många av den. Så nu undrar jag vad man kan göra för att utrota vissa plantor utav den? Den sitter ju på ganska stora stenar så man…
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Har haft knappar i ca 7 månader och dom bara växer och växer men har köpt större kar för 2 veckor sen med endel ny sten. nu har det börjat försvinna knappar från stenen ? Dör det eller finns det något som äter det ? :-( har två sorter lägger upp bilder :-)
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej. Idag när jag kom hem till mitt akvarium så upptäckte jag att min Xenia har ruttnat bort. Nu undrar jag vad de kan vara för fel. Om det är något djur som har ätit på den eller något jag vet inte? har en bild på hur de ser ut just nu http://forumbilder.se/show.aspx?iid=8d0201070812Pf427 Tycker även den "friska" ser halv konstig ut i färgen. Värden 8.2 ph : CA 420 : Nitrit 0.1 : PO4 0. Har även en Koralia pump som är riktad i mot dem kanske är för strömt? men dem har mått bra innan av detta. tacksam för svar.
-
- 11 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad skall man göra åt vandringen? Första dagen satt den still och bra verkade det som sedan så började den ett maratonlopp runt akvariet. Nu har det gått en vecka sedan inköp med vandring som primärt beteende. Stänga av pump hjälper inget men har inte stängt av pump i mera än 2h iofs. Mat har den inte tagit vad jag har sett Clownen bryr sig inte heller. Förslag är mycket välkommande. //Jonas
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej funderar lite angående utväxt på stenkoraller. Köpte stora stenkoraller som var i ganska dåligt skick färgmässigt, dock inte växtmässigt. Menar alltså stora koraller som är bruna till färgen men enligt säljaren ska Montiporan "grenväxande" varit grön. Vilket den börjar bli. Samt Hystrix som också är brun vet dock inte riktigt vilken färg den varit, fortfarande brun dock börjar den bli luden av polyper ser det ut som, bra tillväxt också vita toppar när den växer. Samp två ganska stora acron som var bruna och är fortfarande bruna men ska enligt säljaren bli blåa. Vita tiväxttoppar. Förhållanden: KH: 8,7 CA: 430 MG. 1300 Ska kolla fler tester i dag. Belysning 10X 80W T-5…
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Vad är detta för korall? skulle vilja beskära den då den växer ganska friskt... Går detta bra, eller är dessa känsliga för fysisk åverkan? Mvh Beppe
-
- 3 svar
- 1,8k visningar
-
-
Jag är saltnybörjare med ett litet clownhotell som varit igång ett antal veckor. Har nu upptäckt att koraller är dyrt... Har än så länge tre koraller, en grön kolonialanemon, en sarchophyton och en trachyphyllia. Min undran är nu om privata akvarister har koraller till salu? I butiken kostar ju en korall ofta en 5-600:- och jag vill helst ha små koraller/fraggar att bygga upp mitt lilla kar med. Finns det akvarister i malmö-trakten som gärna säljer lämpliga fraggar till småkar så hör gärna av er till mig..!!
-
- 1 svar
- 1,8k visningar
-
-
Min euphylia har sedan 3 v denna "blåsa/bubbla". Ser ut att långsamt bli mindre.Någon som vet vad de är? Mvh Chrille
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
En Galaxea började bli för stor och brände en del intilliggande koraller. Bröt loss den från min LS men fick inte bort riktigt allt. Vad kan man använda för att döda det sista som är kvar på LS:en?
-
- 2 svar
- 1,8k visningar
-