Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by niki68,

    Jag undrar om min seriatopora hysterix har problem ?,den blir lite vitt vänster sida. mina tester visa: ph=8,15 nitrate = 35-40 phosfat = 0,03 nitrite = 0,10 -kommer dra ner till 0,har haft i ca. 1 vecka. kh = 8,15 calcium= 385 magnesium = 1095

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  2. Started by Chum,

    Hur gör ni andra med era anemoner... Jag antar att de flesta placerar där ni helst vill ha dem. Men sen när de ev flyttar på sig? Brukar ni försöka "tvinga" tillbaka anemonen att vara på ett utvalt ställe, eller accepterar ni den plats anemonen väljer, istället för att kanske anpassa och ändra vattenflöde och/el ljus för att prova igen? De kan ju tex sätta sig bakom en sten så den inte ens syns? Min BTA satt en vecka på det ställe jag valde, men efter att vågmaskinen kom in, så klättrade den ända längst ned på revet. Nu fnular jag på om jag ska modifiera vattenflödet (då den verkar gilla lugnare strömmar) för att kunna flytta tillbaka den, eller om jag ska försöka leva me…

    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by ChristerFolke,

    Hei fra Norge. Möjligen en dum fråga, men jag kör. Har en xenia som står tätt inntil en sarcophyton i mitt nano. Nu när xenia'n har vuxit sej stor och stark och är på höjd med sarco'n, har sarco'n börjat hänga med huvut. Det gör den ju ibland, men efter nån dag, kommer den sej igen. Så ser inte ut att vara tillfället nu. Ser mycket trist ut. Håller xenia'n på att döda sarcophytonen? Hoppas på svar. Christer halvsvensk i norge

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by wrang,

    Någon som vet vad detta är för stenkorall

    • 9 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by GustavF,

    Fick för några dagar sedan en stenbit med en Ricordea (ca 4 cm diameter) och denna hamnade tillslut på botten (djup sandbädd) av akvariet. Jag såg den igår kväll fullt utslagen (det har den varit sedan den kom i akvariet) men idag är den borta! Stenen den satt på ligger kvar, helt slätrakad. Vart tusan tog min korall vägen? Fiskar: 2 A. Ocellaris N. Decora N. Magnifica Koraller: Pachyclavularia Rhodactis Zoanthus Discosoma spp Euphyllia Ancora Annat: ca 15 st Turbo och Trochus-snäckor. 2 st Nassarius spp snäckor Fromia sjötsjärna (åtminstone köpt under namnet Fromia på JR). Någon ide om vad som kan ha mumsat i sig den? Jag har i nuläget ingen aning.

    • 7 svar
    • 1,6k visningar
  6. Started by osby0479,

    Har länge kollat på denna bild som är tagen utav Sunny på guiden. Har skickat pm till honom utan svar! Det gäller den gula acan som är till vänster på bild, någon som har denna eller något liknande får gärna skicka ett pm ang denna korall, den är väldigt intressant! Skickas från min iPhone via Tapatalk

    • 2 svar
    • 1,6k visningar
  7. Har under en längre tid haft svårt att få mina mjukkoraller att trivas. De har sakta men säkert minskat i storlek. Har trott att det har varit en fråga om felplacering och för dåliga vattenvärden, men ingenting jag gjort har verkat hjälpa. Så en dag när jag kollade till karet, såg jag en nakensnäcka av nått slag på glaslisten uppe vid ytan. Har hittills plockat ut 3 st snäckor, först en vit och en orange på en 3-4 cm st, och idag en vit på bara 3mm. Är det nån som känner igen dessa snäckor? Vad kan man göra åt dem?

    • 6 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by Fredde,

    Hej, jag köpte en acropora för ett par veckor sedan, nu har jag upptäckt att det lever två små krabbor i den, en vit och blå och en ljusbrun. jag är inte säker men det ser ut som de äter på korallen. Kan det vara så och bör jag i så fall ta bort dem? Mvh Fredde

  9. Started by Dimorb,

    Skulle behöva veta vad en Capnella har för behov då jag har 3 st sådana nu. Har testat att ha dem på botten och på toppen av akvariet och nu även i mitten men de verkar inte trivas till 100% någonstans. Hjälp efterlyses

    • 3 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by SaltisLinda123,

    Skaffat mig en hjärnkorall / trachyphyllia, den har inte slagit ut än på någon timme hur långtid kan de ta innan den slår ut helt ?

    • 12 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by Gabbi,

    Min fungia (ca 15 cm tvärs över) föll ner från sin klippa i natt och låg upp och ner ett tag innan jag märkte det. den har skadat sig på ett område som är stort som en fingertopp. Man ser skelettet. Finns det en chans att den återhämtar sig , eftersom det inte är någon felatktighet i vattnet som orsakat skadan, utan något rent fysiskt. Eller kommer "såret" att växa och växa? mvh Gabbi

    • 6 svar
    • 1,6k visningar
  12. Hej. Jag har frågat när jag startade upp mitt första kar vad detta kan vara för något men jag hittar inget och dom har inte växt. Dom har ökat lite i antal och växer i mindre kolonier. Glasros tror jag inte men kan det vara någon typ av palytoa? Men dom blir betydligt större. På bilden kan man jämföra med snäckan som är ca 1.5-2cm diameter. Med nya lampan är dom grönaktiga. Samma storlek i 9 månader. Tack

    • 8 svar
    • 1,6k visningar
  13. Started by clownfisk,

    Ska eventuellt ta över ett akvarium. Undrar vad det är för korall under Kenya trädet på bilden. Tack på förhand mvh relativt ny saltis

      • Tack
    • 1 svar
    • 1,6k visningar
  14. Den klassiska devisen att LPS trivs i högre halter av NO3 och PO4, samt sps i lite lägre, är enligt mig inte korrekt, utan jag tror det är snarare tvärtom. LPS är koraller som i större utsträckning behöver plankton jämfört med SPS, även om LPS korallen alltså är zooxanthellat. Och NO3 samt PO4 föder inte en korall direkt, utan enbart zooxanthellen. Dvs NO3 och PO4 ger bara korallen mat INDIREKT via zooxanthellens fotosyntes. Det betyder att ju mer en korall är beroende av att äta organisk mat (plankton) desto mindre betydelse har halten NO3 och PO4 för korallen. Koraller har som regel en sorts ratio hur dom valt att tillgodogöra sig sin näring. En ratio mell…

      • Gilla
    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Andreas_Lindholm,

    Hej! Tänkte presentera en fin anemon som bor i min brors akvarium. Anemonen är en Heteractis Magnifika och är inköpt för några år sedan. Två clownfiskar huserar där och sköter om sin värd. Med vänlig hälsning ante

  16. Started by Sweet*Lou,

    Hej! Kan euphyllian bränna ihjäl min anemon, ställde i euphyllian igår och då verkade de lungt men idag ser jag att anemonen inte verkar trivas alls, (bild) tyckte inte att dem stod så väldans nära varandra men det blir väl till att flytta euphyllian, eller vad säger ni?

    • 7 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by bjomat,

    Någon vis människa där ute som har ett bra knep att ta bort skivor typ Discosoma och liknande? Helst utan att skada/döda... Med vänlig hälsning, Björn

    • 4 svar
    • 1,5k visningar
  18. Started by Aqualung,

    Som synes på bilden så har jag placerat stenen med korallen lite dumt. Den får för lite ljus och de skuggiga partierna har inte många polyper/ färg. Kommer den anpassa sig och växa vidare uppåt, eller birde jag vända upp stenen så hela montiporan får ljus? Dör den annars?

  19. Started by Hedlurd,

    Hej vad är den mest sanolika näringsbristen när grön färg bleknar/försvinner? ca o mg ligger bra, nitrat o fosfat nära noll. mvh Robin

    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by Petter N,

    Bilden visar tre stycken Euphyllia. Vilka arter är det?

    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Janne skåne,

    Hej! Är där någon som skulle vilja berätta lite för en nybörjare hur man ska mata korallerna och med vad man ska mata dem? Tacksam för tips och trix. Mvh Janne

    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by PatriksS,

    Jag glömde namnet på denna korall, någon som vet vad den heter? Enligt uppgift skall den inte vara så ljuskrävande, någon som vet något mer om den?

  23. Started by lionofmarley,

    har haft den sedan den 12 okt. den har växt fast och ser ut att må bra för övrigt men den tjurar med att slå ut, den har haft polyperna ute kanske en halv mm men aldrig fullt utslagen. någon som kan ha en idé vad det kan bero på? har 2 dvärgkejsare men har inte sett att de har vart på den heller. aktuella värden i karet: ph.8,2 kh.8,3 ca.415 mg.1350 nitrat.2,5 sg. 1,023 temp. 25-26 tacksam för svar

    • 3 svar
    • 1,5k visningar
  24. Started by Gnarkill,

    hej! jag skulle vilja veta om man kan klippa lös en fragg på en sacrophyton?

    • 5 svar
    • 1,5k visningar
  25. Started by Gnarkill,

    Vart ska man placera sin Euphyllia paaracora? den har slagit ut i mitt clown hotell men jag vet inte riktigt om man ska ställa den där det är mycket cirkulation eller lite cirkulation.

    • 7 svar
    • 1,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.