Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Skulle vara trevligt att se vilka varianter det finns i våra burkar.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
måste ha något som äter lite på 2 av mina spser vävnaden försvan på foten på min pocillopora på under 2 timmar detta har hänt på den innan och läkt samma sak i en acro mitt i den sen slutat tvärt.salthalt 1.025har massa amå astre sjösjärnor inga djur som äter koralleralla värden är bra 0 phosfat 5 nitrat 450ca 7kh 1400mg.kan sånthär hända utan någon ytte påverkan?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det vanligt att LPSer öppnar sig vi matning av artemia? Har en Scolymia (tror jag att det är) som öppnar sig totalt och försöker fånga artemian. Bifogar en bild där den fångat lite artemia i vänster sida och höger sidan är öppen.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Igår kväll när jag kikade på en av mina Euphylier så såg jag att den var rätt indragen i sitt "huvud" det är en tre huvad individ och precis där den grenar sig såg jag att det låg ngt som liknade små maskar...eller fiskbajskorvar...kunde inte se riktigt om de satt ihop elle rom det var flera..men det var ganska mycket... nu är jag ju givetvis grymt nyfiken på vad detta kan vara för ngt.. fört undrar man ju ..är det bra eller dåligt? skall försöka få upp en bild.. men det syns knappt när man kikar genom glaset..så frågan är om det komemr gå att ta bilder...
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jo, jag drack vitt vin och käkade Färska räkor i lördagskväll. Matade fiskarna med rom från räkor. Jag har 2 anemoner i samma kar och den lite större fick "bråttom" längs med sandbotten. Anemonen fick ett " litet " regn med romkorn över sig och vad nöjd den såg ut. Ett litet tips bara. mvh Peter i GBG.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej... jag köpte en anemon för några dagar sedan.. En tub- el röranemon tror jag att den kallades för... Igår när jag gick och la mig så var den uppblåst och säkert 25 cm i diameter... När jag vaknade i morse så var det helt indragen... Vad beror det på... Allt annat i karet ser väldigt välmående ut och värdena var oxå bra när jag kontrollerade dom sist... ../Jonas
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjo. Hade inte alls tänkt köra SPS, men fick med en liten fragg gratis när jag köpte annat, är ganska säker på att det är en acropora. När jag fick den var den rödbrun, nu börjar den skifta i grönt. Bra eller dåligt? Har fått lite tillväxt på den, kanske 3-4mm på 4 veckor. Har inga bilder på den, men kan försöka ta om det hjälper.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej Ska sälja min stora magnefica och jag bara undrar hur man kan få loss dem. Den sitter lätttillgängligt högst upp i karet. Några tips?
-
Jag undrar ju om min rosa bubbletip delar sig för andra gången. Den ser lite lustig ut och den delade mindre bt är till höger. Så vad tror ni?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej för några veckor sen så gick min anemon(BTA) in i en pump och blev skadad. Efter det så har den vandrat runt lite men den var vit så att man såg att den inte mådde bra. Innan så var den stor som en hand men nu är den mindre än en golfboll! och nu för några dagar sedan så blev den fräschare igen och till och med grön i topparna(väldigt lite) så jag testade att mata den men den vägrar att äta och bara drar ihop sig, har testat i några dagar nu men den vägrar fortfarande! Så nu undrar jag om den kommer klara sig och om jag borde göra något! MVH ///Gustav
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag undrar om det är någon som har och kanske vill dela med sig eller vet vart jag kan få tag i blåa skivanemoner? Mvh Martin
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Min sacrophyton har inte "blommat" ut på 4-5dagar nu, den är glansig på toppen....ser ut som den nästan är klarlackad. Något som hänt eller gör dom så imellanåt?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej stog och tittade på min nyinköpta acropora och jag ser en liten vit krabba ca 4mm som klättrar runt på den. Skall jag försöka avlägsna krabban eller kan den vara kvar svårt att avgöra om den var hårig eller ej efter som den var så liten.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad är lagom om man refererar till videon. logom,högt eller lågt?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hur gör man? är det bara att ta en vass kniv och skära bort en del? verkar sprida sig rätt bra så jag tänkte försöka fragga och ge lite till en polare.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Dålig bild, har inget filter än Är det 3 yuma och den längst bak (inte skeletten som sjöborren vält ) en Florida? Någon som vet om man kan ställa yuma och Florida bredvid varandra? Mvh Kim
-
Har problem med två koraller, en Acropora millepora, och en A. sp, nån staghornvariant. Kort efter matning börjar det slemma från koralliterna, ser ut som bitar av bommulstussar, tunna vita fibrer. Vad beror det på och vad fasiken gör jag åt det? Någon form av vävnadsförlust är det, så det är inte någon form av hungertentakler. Det kommer oavsett vad jag matar med (pellets, reef paste, mysis, röda plankton etc), och det kommer oavsett hur lite jag matar (fick reaktion på ett halvt kryddmått pellets).
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte en anemon i helgen men är lite osäker på vad det är för art. Skulle uppskatta lite hjälp med att ge lite feedback på detta. Handlaren som jag köpte den av visste bara att det var en sandanemon, vad nu det innebär. Vad jag har märkt så här långt så verkar den inte vara överförtjust i varken ljus eller strömt vatten vilket förvånar mig men den har väl ännu inte helt aklimatiserat sig i karet heller. Har kollat lite på nätet och min bästa gissning så här långt är att det rör sig om en Heteractus crispa, eller Sebae anemone på engelska. Vad tror ni, stämmer detta antagande eller är jag helt ute och cyklar?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nätaggregatet till min ledbelysning gick precis sönder och det verkar svårt att få tag i ett nytt aggregat snabbt. Hur länge klarar sig sps/lps utan ljus egentligen?? Så typiskt att det händer när tillväxten kommit igång ordentligt Med vänlig hälsning, Björn
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur sköter jag min baby fungia bästa möjliga sätt? Står att den vill ha mycket ljus men min ligger ju på botten. Kan man flytta upp den på en stor levandesten eller kommer den att ramla ner, kanske blir det lite för strömt där uppe? Viserligen verkar den ju trivas där den ligger men jag vet inte hur dom ska se ut när dom mår dåligt egentligen. När lampan är släckt drar den ihop sig nåt otroligt. Tacksam för svar! Hälsningar Jennifer
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
kanske en dum fråga, men hur flyttar jag denna mjukis? bara att skära av den så nära stenen som möjligt? anemonen har bränt den länge nu, och tycker det är dax att flytta på den så den kan börja "leva" igen. nåt jag ska tänka på när jag flyttar/skär av den?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som kan lugna mitt funderande ?? Denna "ploppade" upp ur stenen som min mjukkorall sitter på, någon som vet vad det är ??? (Dålig bild, jag vet, kameran är inte den bästa....)
-
Någon som vet hur känsliga Lps är jämfört med Sps när det gäller högre nitrat värden? Har hört att Lps skall vara tåligare men stämmer det?
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-